Happy 3.0 - Publik betaversion av nya sajten är nu öppen

• Kan hålla med om de som tycker att första sidan ger ett väldigt rörigt intryck. Känns lite som om man kastade ner freeride.se, surfzone.se, utsidan,se och fotosidan.se och sedan mixade ihop allt.
• Förstår tanken bakom det föreslagna namnbytet, men håller helt med att Happyride som namn på sidan kanske inte var det bästa då det är ett vedertaget begrepp för att träffas och cykla ihop på en viss plats vid en bestämd tid.
• Tycker att den nya loggan är helt ok och sammanfattar vad vi sysslar med även om den behöver ses över lite till för att bli tydligare även i ett mindre format.

Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> #2: Den tänkta frontsidan (som jag visserligen
> nog aldrig kommer besöka) ser rörig ut. Ett
> linjärt flöde, uppifrån och ned, är
> proffsigare. Kika gärna på Fotosidan för
> inspiration: http://www.fotosidan.se

Jag håller med om att besöka framsidan, jag kanske har besökt den 4-5 gånger totalt senaste året. Jag går alltid till forumet direkt.

Senast ändrad:
Kategorier är forumet i stort behov av! Så att man kan klicka in sig på det som man är intresserad av eller i behov av, inte massa trådar som man måste scrolla igenom.

Ordning och reda. Så så många andra forum som har kategorier.

Så där kom freeridedesignen och förstörde happys sköna utseende och karaktär då.

Mårten visste vad han pratade om.

Som någon tidigare skrev, varför ändra ett vinnande koncept?
Att man byter till nyare mjukvara i bakgrunden är väl ok, men hela upplägget på Happy är det som skiljer agnarna från vetet.
Det finns många andra forum som försök sig på en "modernisering" och blivit helt ointressanta.
Namnbyte går fetbort.
Kategorier är som vanligt förbjudna.

Tänk på att vi på Happy är speciella, och därför krävs det en alldeles unik designidé för att vi ska bli nöjda. ;)

Allvarligt talat tycker jag ni ska strunta i att försöka göra sidan mer "trendig" eller vad nu den förslagna designen siktar på. Tycker självklart det skulle vara trevligt med en ny design för enklare läsning i såväl forumet som bland nyheter och det är såklart en snygg design som föreslås, men den är alldeles för generisk för Happy, anser jag.

Tycker för övrigt att det är ganska coola färger, de här gulbruna som används just nu.

Namnbyte tycker jag inte är så farligt. Happyride kanske ger lite konstiga associationer, men enbart MTB är det ju verkligen inte längre.

Förstasidan besöker inte heller jag mer än en handfull gånger per år, så den struntar jag i att tycka till om.

Så länge forumet fortsätter att se ut och fungera som nu, är jag nöjd. Håller med Rattnalle om färgerna. Svart på vitt, eller andra kombinationer med hög kontrast, är inget vidare att stirra på.

Går det inte bara att införa taggar och sorteringsfunktion istället för undergrupper?

Behåller forumets utseende men tillåter sortering så att man effektivt får undergrupper.

Jag håller med om att frontsidan det rörig ut. Tyvärr tycker jag att den senare trenden inom webbsidor gör de väldigt "bloatade". Ofta görs bilder och "paneler" så stora att man skulle behöva en 4k-skärm för att få överblick. Det går inte att avgöra på skärmdumpen, men jag får intrycket att så är fallet även här. Ett exempel på en sida som jag tycker blev riktigt dålig i senaste moderniseringen är idg.se i datorversionen. Idgs mobilsida gillar jag dock, den blev bra.

Jag tycker att det är viktigt att mobilsidan är bra eftersom jag besöker happy till 99% från mobilen. (dagens mobilsida är ganska bra). Jag går till 99% till forumet direkt och sedan till fronten om det kommit en ny artikel eller notis som verkar intressant.

Det är viktigt att sidan är lättladdad och funkar på "alla " plattformar. Tyvärr ser man ibland exempel på sidor som inte verkar ha testats på (Android) mobiler trots att det är en ganska vanlig plattform :-P

Jag är tveksam till namnbytet. På något sätt känns "happy" bättre om det ska bytas.

Blocket har sett likadan ut sedan hedenhös och funkar kanon vilket man inte kan säga om flertalet sidor som ska uppdateras hela tiden.

Det enda ja saknar är en gillaknapp.

Edit: snabbladdad. prio ett är att sidan är snabbladdad.

/T

Senast ändrad:
bjorre skrev:
> Låt förändringens vind blåsa, men jag tycker
> namnet ska vara Happyannat.se.

happy+ANNAT.se isf

Happybike?
Jag är bara intresserad av lvg, men lägger ändå min röst på happymtb, inarbetat, ligger fint i munnen, visar på ursprunget. Gillar dessutom nuvarande färger.

En gilla-knapp lr motsvarande vore bra.
-1 på namnbyte. happymtb.org är så inarbetat.
+1 på taggar.

Färgschema å layout är väl dax å uppdatera.

möjlighet att dela inlägg till facebook å google+ mm

I övrigt tror jag små ändringar är av godo. Konservativ jajamen B-)

Namnbytet förstår jag, men gillar inte, verkligen inte -ride
Bättre med bara happy eller happybike -hoj - jonne -velo eller annan synonym på cykel

Taggar blir bra, kan andra än ts göra taggar i befintliga trådar? Om man har tråkigt kan man ju läsa trådar taggade med hästbajs en kväll

Att ändra på typsnittet tycker jag är tråkigt, jag gillar den nuvarande. Men det kommer bli att hamstra happyklibbor för att använda som valuta på jardsales om några år

Framsidan har jag verkligen inga synpunkter på, de få gånger jag besöker den är det av misstag eller när trådar skapade för att kommentera artiklar länkar mig till framsidan istället för artikeln

1. Inte för att någon kommer att sakna mig, men byter ni namn så avgår jag!

2. Roade mig med att bildgoogla happyride och fick lite sköna resultat... :o)

https://catracalivre.com.br/geral/consumo/indicacao/bicicleta-com-vibrador/

happy-ride-vibro-bicycle-seat.jpg

http://www.klubmental.dk/2012/12/julegaveideen-2012-happy-ride.html

153365677_1.jpg

http://www.damngeeky.com/2013/07/25...le-seat-to-make-cycling-more-pleasurable.html

Happy-ride.jpg

Jag läste inte tråden, men vill redan nu påpeka att förändring skrämmer mig och kränktheten är nära till hands.

T skrev:

> 2. Roade mig med att bildgoogla happyride och fick
> lite sköna resultat... :o)

Hahaha.

On-topic, jag är jätteglad att Happy finns, ni får göra hur ni vill, allt funkar.

Usch jag gillar inte att vara negativ. Men i det här fallet.... Tyvärr. Gillar inget av det nya. Förutom taggar.

Happy är den sida jag besöker mest. Framsidan inte så ofta. Länkar direkt till forumet.
Håller med om att svart på vitt är jobbigare för ögonen att läsa.
Och gillar verkligen att citeringar kan kortas ned och ändras hursomhelst :)
Ändra gärna framsidan men inte namnet, det tycker jag är väl inarbetat. Visserligen bytte jag efternamn när jag gifte mig men kallas fortfarande Lundberg av gamla vänner.

För övrigt håller jag med Rattnalle.

Har inget problem med designen men tyckte framsidan såg plottrigt ut, hellre att man scrollar ner nyhet för nyhet än att allt är i en enda röra.

Namnbytet tycker jag är lite sådär, det är ju ändå MTB det handlar om, och happymtb är väl inarbetat och etablerat.

Henrik83 skrev:
> "Dölj tråd" hade varit guld om
> t.o.m MTB försvinner ur namnet..

Mycket bra ide!!
Namnbytet är klockrent. Inte för radikalt för att man inte ska gilla det. Happyride har ju även en historisk betydelse som sagt.

Nuvarande logga och namn behöver verkligen bytas ut. Jag förstår att tröjorna reas med tanke på hur de ser ut, som en hemmagjord webbsida från 95 typ.

Det stora som annars behöver förbättras annars är K&S och mobilstöd!

Ny logga, nytt namn, dölj tråd, nytt K&S och bättre mobilstöd uppgraderar happy till 2010-talet! :)

En uppdelning mellan OT och cykling hade varit najs också( nej det kräver inte mer modererande, den är ju nästan ändå obefintlig idag).

xyz-saft skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Namnbyte känns olyckligt. Dels är happymtb
> > inarbetat dels är happyride ett inarbetat
> > begrepp. Risk att det blir rörigt.
> >
> > Den nya framsidan tycker jag är lite rörig
> och
> > jag tror spontant att den kommer att kännas
> > gammal på ett dåligt sätt mycket snabbare
> än
> > nuvarande design som är så basic att den
> funkar
> > ändå. Den ser dessutom ut som allt annat ska
> > göra just nu för att det är inne med sådan
> > design. Absolut noll som urskiljer och ger egen
> > unik karaktär.
> >
> > Hemsidor som ska vara så moderna som möjligt
> är
> > inte alltid så funktionella heller för den
> > delen. Nu är det modernt med massa luft ->
> leder
> > till mycket scrollande i onödan. Happy är
> ganska
> > kompakt vilket är skönt.
> >
> > Ser betydligt mer tungladdat ut. Kanske inte
> > större problem i praktiken men jag uppskattar
> > verkligen att happy går att ladda snabbt även
> > via mobilt bredband med edgetäckning.
> >
> > Nya färgschemat ser inte alls lika
> ögonvänligt
> > ut. Svart text på beige bakgrund är mycket
> > behagligt när man nattsuddar (annars också
> för
> > den delen). Svart på vitt undviker jag gärna.
> > Det nuvarande känns dessutom som en del av
> sidans
> > karaktär.
> >
> >
> >
> > Jag ser gärna nya tekniska finesser och en
> > modernisering rent allmänt men låt inte ivern
> > över att göra något nytt leda till att sidan
> > inte går att känna igen alls efteråt.
>
> Rattnalle satte väldigt många fler ord på
> precis det jag tänkte skriva.

+40 på det, ? Är det inte lite otäckt att man blir mer och mer konservativ ju äldre man blir? Eller blir man bara helt enkelt klokare?

leffo skrev:
> En uppdelning mellan OT och cykling hade varit
> najs också( nej det kräver inte mer modererande,
> den är ju nästan ändå obefintlig idag).

+1!

Samt en tredje avdelning för endast RR, tack!

T skrev:
> leffo skrev:
> -----
> > En uppdelning mellan OT och cykling hade varit
> > najs också( nej det kräver inte mer
> modererande,
> > den är ju nästan ändå obefintlig idag).
>
>
> +1!
>
> Samt en tredje avdelning för endast RR, tack!

Ja det hade varit nice också, finns många bra RR man missat för att ingen kommenterat i de...

Som nån sa. Blanda inte in reklamen mitt bland artiklarna, otroligt störigt med sådana sidor.
Och att happy funkar hyffsat med edge i skogen kan vara guld värt, så tyng inte ner sidan.

Sen kanske det är klokt att behålla den beiga bakgrunden ett tag så inte både gamla och nygamla stofiler får hjärtstopp.

Mycket bra synpunkter här

Frontsidan är för rörig tycker jag, ser också för bred ut, bättre om den är smalare så

man får scrolla mer, blir lättare att läsa då (därför stora textstycken är i smala

kolumner snarare än att fylla ut hela pappret).

Kategorier skulle verkligen behövas, blir väldigt rörigt i forumet nu, massa OT och

annat blandat, man behöver ju inte så många egentligen, kolla cykelforum.se, det är

kanske lite många iofs (?) men bara för att få en idé.

Loggan är bra snygg, men lite enklare så man ser vad det är när den är liten, redan nu

är den lite plottrig tycker jag.

Förstår att ni inte vill byta forummotor men det vore ett lyft, stöd för tapatalk vore

gött. Lite fler funktioner vore fint, behöver inte vara jätteavancerat men är man som jag van att hänga på rena forum bara (*) så känns detta ganska platt i jämförelse och man saknar några finesser. Det är ju förvisso enkelt och det är inte fel det heller.
(* Ja detta är ju inte bara ett forum, det är en MTB-hemsida som utöver det andra innehållet även har ett ett forum. Men forumet kanske skulle få lite större utrymme och funktionalitet. Den där lilla "forum-widgeten" på förslaget är ju bra, men för många widgets och det är plottrigt, sålla)

I övrigt, bra jobbat! Förändringar är ganska bra ibland :)

Ta sl.se som avskräckande exempel på hur man gör om nåt som fungerar till modern panikångestframkallande windows8-surfplatte-design. Sa jag panik?

Jaja, det är som när Facebook lanserar ett nytt utseende.
Ett himla ståhej, gnällande & användare som propmt ska lämna communityn.

Ett par veckor efter lanseringen har alla utom de mest "inbittrade" vant sig och minns inte ens hur det såg ut tidigare ;)
Efter en månad har de även "inbittrade" funnit sig till rätta.

Förändring leder framåt! :-D

Vernersson skrev:
> Jaja, det är som när Facebook lanserar ett nytt
> utseende.
> Ett himla ståhej, gnällande & användare som
> propmt ska lämna communityn.
>
> Ett par veckor efter lanseringen har alla utom de
> mest "inbittrade" vant sig och minns inte ens hur
> det såg ut tidigare ;)
> Efter en månad har de även "inbittrade" funnit
> sig till rätta.
>
> Förändring leder framåt! :-D

Kanske förklarar en del problem med hur Sverige ser ut idag, vi verkar ju trots allt överleva med dom nya sossarna i fronten med. Det kryllar av bakåtsträvare i Sosse-Sverige..

Jag gillar förändringar, tycker forumet är en katastrof som det är just nu, taggar skulle kunna lösa det, men hur ska alla klara av att vara seriösa? Att bara ändra förstasidan och logon känns ju dock meningslöst? Är väl forumet som används flitigast och behöver mest andningshjälp.

Sidan tar upp ungefär 1/3 av min skärm just nu, vilket känns som slöseri med skärmyta.. Färgerna är bedrövligt fula, de som klagar på att det är bra för ögonen vid kvällssurfning kan ju fixa programmet f.lux så löser det era problem.

För inspiration skulle jag kolla upp Feber.se.

Senast ändrad:
Generellt
- Det viktigaste tycker jag är att ni får till en dynamisk layout som automatiskt skalar om sig efter upplösningen på skärmen som används. Man ska inte behöva välja mobilversion/datorversion, utan den ska tex själv gruppera ihop menyer och flytta runt saker efter behov.

- Högupplösta bilder! Men bilderna som ska laddas måste matchas mot upplösningen som sidan visas i. Om man tex öppnar sidan på sin mobil blir man ledsen om den laddar ner full-hd-bilder automatiskt varje gång (mycket data)

- Nya loggan/namnet. Lite tråkigt, men förståeligt. Happymtb har ju blivit betydligt mer än bara mtb. Varför inte gå hela vägen och kalla sidan för Happyoutdoor istället? Själva loggan tycker jag var snygg.

Socialt media
Det vore trevligt om man får lite mer Lite mer "socialt media" över delar av happy. Tex forum/bilder/video/köp&sälj.

- En lite mer utförlig profilsida där bilder och video som användaren laddar upp samlas.

- Möjlighet att följa användare, så att man kan få ett newsfeed med bilder/filmer/nya forumtrådar från de användare man följer. (som användare ska man kunna spärra andra från att följa en)

- Koppla Köp&sälj till happy-kontot. Betygsättning/omdömen på användare som ökar tryggheten att göra affärer.

Forumet
- Nuvarande färgschema på mobilversionen är väldigt trevligt. Snyggt är inte ordet jag skulle använda, men bekvämt för ögonen. Låt det gärna vara kvar, eller behåll iaf tänket. Svart på vitt skulle nog bli jobbigt i längden.

- Möjlighet att få en lista med trådar där man själv varit aktiv. Om man tex varit på resa utan internet och kommer tillbaka efter två veckor kan det vara smidigt att snabbt kolla igenom de trådar som man skrivit i för att se om någon har svarat. Alternativet är att använda premunerationstjänsten som ni har nu, men det känns lite bökigt i sammanhanget.

- Bilder som laddas upp i forumet läggs automatiskt i användarens galleri.

- Snygga till citeringsfunktionen. (quote)-taggarna finns ju implementerade men används inte. Kanske läge att köra med dem istället för >

- Taggar. Det vet ni redan.

- @Användare-funktion. Så man kan vara tydlig med vem man svarar samt att man ytterligare ökar på gemenskapen på forumet genom att kunna pinga sina vänner om man stöter på något som skulle kunna intressera dem. Bör rimligen vara låst till endast sådana som man är "vän" med på forumet, annars finns risk för missbruk.

- (video)-tagg som funkar automatiskt för alla större videosidor.

- +1-knapp

Artiklar/förstasida

- Den nya layouten är snygg och modern, men ser ganska kaotisk ut. Väldigt svårt att få en överblick. Jag skulle lika många andra hellre se ett mer linjärt flöde. Tex Vitalmtb.

- Vad ska visas på förstasidan och varför ska det vara där? Ska förstasidan vara en sida man återkommer till regelbundet, likt nyhetsflödet på Facebook, eller ska det vara en sida man besöker någon gång ibland?

Med mina idéer om att introducera en del "sociala medier"-funktioner skulle dessa kunna få en framträdande roll på förstasidan, tillsammans med nyheter, artiklar och kalendern (är den så viktig förresten?). Det skulle öka incitamentet att besöka förstasidan iaf kanske en gång per dag.

- Lägg in återkommande "utmärkelser" baserat på användarnas aktiviteter, tex "månadens foto", "månadens video" och "månadens ride report". Ha för vana att alltid publicera detta tex den 1:a varje ny månad. I slutet av året kan man låta användarna rösta bland dessa för att utse "årets ..." i respektive kategori.

Senast ändrad:
H. skrev:
> - Möjlighet att följa användare, så att man
> kan få ett newsfeed med bilder/filmer/nya
> forumtrådar från de användare man följer. (som
> användare ska man kunna spärra andra från att
> följa en)

Det är bara att söka på användarnamnet i sökfunktionen idag så får du en lista på användarens inlägg.

> - Möjlighet att få en lista med trådar där man
> själv varit aktiv. Om man tex varit på resa utan
> internet och kommer tillbaka efter två veckor kan
> det vara smidigt att snabbt kolla igenom de
> trådar som man skrivit i för att se om någon
> har svarat. Alternativet är att använda
> premunerationstjänsten som ni har nu, men det
> känns lite bökigt i sammanhanget.

Sök på ditt eget användarnamn i sökfunktionen så får du en lista på dina aktiva trådar.

H. skrev:
> Generellt
> - Det viktigaste tycker jag är att ni får till
> en dynamisk layout som automatiskt skalar om sig...

+lim(1/x, x->0)

Senast ändrad:
Vad ni än gör så dela inte upp forumet. Det är, vilket ni säkert redan vet, vad som håller ihop det hela och gör att det inte förtvinar.

Taggar/metadata kan funka för att hålla de som av en eller annan anledning har svårt att inte läsa sånt den inte är intresserade av nöjda.

Som så många andra är även jag ytterst sällan inne på första sidan eller något annat än forumet och K&S, men designförslaget ovan är för rörigt. Kan funka om ca 30% av boxarna tas bort.

JT skrev:

> Det är bara att söka på användarnamnet i
> sökfunktionen idag så får du en lista på
> användarens inlägg.

> Sök på ditt eget användarnamn i sökfunktionen
> så får du en lista på dina aktiva trådar.

Tror han är väl medveten om detta, du kan troligtvis ringa 118 118 eller liknande och be dessa sammanställa också, eller googla med tagen site:happymtb.org, eller leta manuellt. Han menar väl att underlätta och göra saker smidigare, Utveckling, ett läskigt ord för gråsossar och bakåtsträvare..

JT skrev:
> H. skrev:
> -----
> > - Möjlighet att följa användare, så att man
> > kan få ett newsfeed med bilder/filmer/nya
> > forumtrådar från de användare man följer.
> (som
> > användare ska man kunna spärra andra från
> att
> > följa en)
>
> Det är bara att söka på användarnamnet i
> sökfunktionen idag så får du en lista på
> användarens inlägg.

Ja visst. Vi ändrar inget, för allt är perfekt...

Men hur får jag enkelt fram en notis om att person X har laddat upp en ny bild eller skrivit en grym RR? Om jag har 100 personer som jag tycker brukar göra intressanta inlägg och ladda upp fina bilder, ska jag varje morgon sätta mig och via sökfunktionen på happy kolla om någon av dessa eventuellt har laddat upp något nytt? Tänk om jag istället via förstasidan kunde få detta presenterat i ett snyggt nyhetsflöde?

> Sök på ditt eget användarnamn i sökfunktionen
> så får du en lista på dina aktiva trådar.

Perfekt, då finns funktionen redan i motorn, desto lättare att implementera det som en automatisk funktion.

Tillbaka
Topp