Happy 3.0 - Publik betaversion av nya sajten är nu öppen

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Marcus_E skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu är jag inte en regelbunden använde här
> på
> > happy och har inte lika bra koll som alla er
> > veteraner men jag tycker för egen del att det
> är
> > bra att sidan blir uppdaterad, framför allt
> > tycker jag att forumet kan vara lite stökigt
> då
> > det inte finns några kategorier ( typ en
> kategori
> > för landsväg, downhill och framför allt off
> > topic ).
>
> Bra försök. Men det är inte fredag än.

Kul att folk är seriösa, känner mig välkommen här..

Marcus_E skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > Marcus_E skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nu är jag inte en regelbunden använde här
> > på
> > > happy och har inte lika bra koll som alla er
> > > veteraner men jag tycker för egen del att
> det
> > är
> > > bra att sidan blir uppdaterad, framför allt
> > > tycker jag att forumet kan vara lite stökigt
> > då
> > > det inte finns några kategorier ( typ en
> > kategori
> > > för landsväg, downhill och framför allt
> off
> > > topic ).
> >
> > Bra försök. Men det är inte fredag än.
>
> Kul att folk är seriösa, känner mig välkommen
> här..

Läser man inte tråden får man skylla sig själv.

xyz-saft skrev:
> Marcus_E skrev:
> -----
> > NLC skrev:
> >
>
> > -----
> > > Marcus_E skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Nu är jag inte en regelbunden använde
> här
> > > på
> > > > happy och har inte lika bra koll som alla
> er
> > > > veteraner men jag tycker för egen del att
> > det
> > > är
> > > > bra att sidan blir uppdaterad, framför
> allt
> > > > tycker jag att forumet kan vara lite
> stökigt
> > > då
> > > > det inte finns några kategorier ( typ en
> > > kategori
> > > > för landsväg, downhill och framför allt
> > off
> > > > topic ).
> > >
> > > Bra försök. Men det är inte fredag än.
> >
> > Kul att folk är seriösa, känner mig
> välkommen
> > här..
>
> Läser man inte tråden får man skylla sig
> själv.

+1!

Ungefär som om Stefan Löfvén (S) skulle klampa in i Riksdagen och säga "-Jag vill ha smörgåstårta!" när resten av partiledarna redan har beställt pizza till lunchen.

Marcus_E skrev:
> Trodde tråden hette "var med och tyck till", men
> förlåt jag måste ha blandat ihop det.

Redan i trådens 6:e inlägg besvaras frågan om kategorier, Marcus. ==>> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2482629/2482641#msg-2482641

Och, om du inte redan visste det, användaren 'jomper' är forumets så kallade Admin. och innehavare. :-)

Tillägg: Och även på sidan 7 i tråden skriver jomper ==>> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2482629/2486202#msg-2486202

"Ämnet engagerar, det är grymt kul. Jag håller på att fila på ett svar som förhoppningsvis rätar ut massa frågetecken, men en sak kan jag svara på redan nu eftersom det ödslas massa energi på att diskutera det.

Det blir ingen kategorisering av forumet. Kategoriseringen är ju redan gjord, här pratar vi cykling. I framtiden blir det säkert något slags taggning men v 3.0 kommer mest innebära polering av utseendet.

Nästan lika många besökare kommer från mobilen som från datorn idag, så det kommer läggas krut på mobilsajten i större utsträckning. Fördelningen dator/mobil/tablet är ganska precis 40/40/20.

Forumet kommer inte förändras så mycket."

Senast ändrad:
Några ord på vägen mot det nya 'Happy'.. :-/

kermit_rules.jpg

Knappen markera alla inlägg som lästa har jag lyckats trycka på några gånger av misstag, flytta gärna den, eller lägg till en bekräftelse fråga

Labanos skrev:
> Marcus_E skrev:
> -----
> > Trodde tråden hette "var med och tyck till",
> men
> > förlåt jag måste ha blandat ihop det.
>
>
> Redan i trådens 6:e inlägg besvaras frågan om
> kategorier, Marcus. ==>>

Redan 2004 svarade Jomper på frågan, om man ställde den, varför happymtb saknar kategorier.

>http://happymtb.org/forum/read.php/1/2482629/24826
> 41#msg-2482641
>
> Och, om du inte redan visste det, användaren
> 'jomper' är forumets så kallade Admin. och
> innehavare. :-)
>

När jag ändå är obstinat. Om nu kategorier är så viktigt, vad gör du här?

@LaBanos
Ah okej, kan erkänna att jag inte har läst igenom tråden helt :P

Det var inte så att jag begärde något men tyckte det kunde vara bra med kategorier, inte mer än så :)

> När jag ändå är obstinat. Om nu kategorier är
> så viktigt, vad gör du här?

Bryr mig inte direkt om kategorier men tycker det är bra, och jag är här på happy för att jag lever för cykling som alla andra här :)

Peace <3

Marcus_E skrev:
> jag lever för cykling som alla andra här :)

Du har fel. Jag lever inte för cykling.

Jag skulle vilja se mer av det redaktionella på Happy. Nu är ju inte Sverige världens mest aktiva cykelland men nog fasen händer det en hel del på den grova tvåhjulsfronten som ingen skriver om, både nyheter och en jäkla massa annat. Visst, man kan resonera för att Happy främst är ett forum men nog fasen hade det varit kul att läsa om lite såna här saker:

• Robin Wallner kom 17:e och Emil Lindgren 23:a i bägge deras första EWS i helgen. Grymma prestationer och helt klart värt minst en notis.

• Dessutom kom Louise Paulin 13:e och har ju gjort sjukt bra ifrån sig i den italienska Superenduroserien. Hon är värd en ordentlig artikel hon. Och Finale Ligure med för den delen.

• Race recap från Göteborgsendurot och avslutningsrapport från tidernas första CES? Också värt att läsa om.

• Intervju med Emil Lindgren efter VM-silvret i Hafjell? Not bad.

• Intervju med Jilster om hans upplevelse på Trans Provence med mobilbilder och arrangörsfilmer? Inga konstighetr att dra ihop.

• Bilder på folk och fä på öppnings- och avslutningshelgerna i Järvsö.

• Simon Sjöréns fantastiska Årefilmer.

• Stigbyggarna i Falun. Jag hade slukat i mig en artikel på fem röda.

• Bildartiklar/gallerier med Mattias Fredriksson och/eller Daniel Rönnbäck. Två svenska cykelfotografer som håller ren och skär världsklass.

Jag säger som löken i Bet365-reklamen, jag skulle kunna hålla på hur länge som helst... Fast utan basrösten då förstås.

Tack Tobbe för bra input när det gäller det redaktionella! Du är välkommen att skriva ihop samtliga uppslag ovan, så ska jag se till att de blir publicerade på Happy, jag vet att du kan ;)

Vad tycker du om designen då? om man nu även ska behandla ursprunget till denna tråd.

Som användare hade jag hellre sett att man gjorde en riktig redaktionell sida som inte alls är länkat till forumet. Be it happy or not happy.

Vad vore fördelen med det? Vi ser ju på statistiken att artiklarna är uppskattade och vällästa.

jomper skrev:
> Vad vore fördelen med det? Vi ser ju på
> statistiken att artiklarna är uppskattade och
> vällästa.

Är det verkligen sant? Tidigare har ni ju sagt att ni försöker trycka in folk till förstasidan/artiklarna från forumet genom fullänkning/dubbelpostning till forumet.

underscore skrev:

> Är det verkligen sant? Tidigare har ni ju sagt
> att ni försöker trycka in folk till
> förstasidan/artiklarna från forumet genom
> fullänkning/dubbelpostning till forumet.

Givetvis vill vi att så många som möjligt ska läsa artiklarna. Men en forumtråd i sig genererar ingen läst artikel, det är fortfarande en aktiv handling.

Dessutom känns det naturligt att ha kommentarstrådarna i forumet istället för helt separat som annars är vanligt (även om det börjar bli vanligare att göra såhär med).

Edit: Förut länkade kommentarstrådarna till förstasidan bara och inte direkt till artikeln, men så gör vi inte längre (utom Oskar som inte riktigt lärt sig :)).

Senast ändrad:
Martin_Akesson skrev:
> Tack Tobbe för bra input när det gäller det
> redaktionella! Du är välkommen att skriva ihop
> samtliga uppslag ovan, så ska jag se till att de
> blir publicerade på Happy, jag vet att du kan ;)

Haha, du säger det. Nä, den här gången nöjer jag mig med att jag för en gångs skull får jag vara på den andra sidan och smågnälla lite...

Forum + redaktionella artiklar = Happy Happy. Jag ser inte varför det ena skulle utesluta det andra, men så har jag kanske missförstått allt i vanlig ordning. Jag har för mig att det konceptet funkar hyfsat bra på andra ställen i firmans nätverk :)

Senast ändrad:
Glisseur skrev:
> Martin_Akesson skrev:
> -----
> > Tack Tobbe för bra input när det gäller det
> > redaktionella! Du är välkommen att skriva
> ihop
> > samtliga uppslag ovan, så ska jag se till att
> de
> > blir publicerade på Happy, jag vet att du kan
> ;)
>
> Haha, du säger det. Nä, den här gången nöjer
> jag mig med att jag för en gångs skull får jag
> vara på den andra sidan och smågnälla lite...

Ja jag kan tänka mig att det känns lite skönt att få smågnälla lite, hehe.

> Forum + redaktionella artiklar = Happy Happy. Jag
> ser inte varför det ena skulle utesluta det
> andra, men så har jag kanske missförstått allt
> i vanlig ordning. Jag har för mig att det
> konceptet funkar hyfsat bra på andra ställen i
> firmans nätverk :)

Nej du är helt inne på rätt linje, mer Happy åt folket, i alla avseenden. Tanken är ju som man ser på designförslaget av förstasidan att hela Happy ska lyftas upp. I dagsläget är det 100% redaktionellt men Happy består av så mycket mer, och framförallt av forumet som idag inte får någon plats alls på förstasidan.

underscore skrev:
> Edit:
> Jomper, Hur många unika läsare finns det av det
> redaktionella materialet? Dvs läsare som inte
> läser forumet.

som en förlängning på det undrar jag hur många unika användare som faktiskt är aktiva på happys forum dagligen?

Har inte läst igenom alla hundra poster, så med risk för att säga vad andra redan sagt kommer min summering här:

SNYGGT
Tycker det är en ny snygg design som siten behöver. Happy har väl känts lite väl 90-tal i lite för många år nu...

STARTSIDAN
Nu verkar ni vilja presentera hela innehållet på startsidan. Det blir för mycket och rörigt. VÅGA prioritera det som verkligen används mest och det som man vill se updates på. Gissar att största delen av besökarna på Happy är inne ofta, då kommer typ 95% av startsidan vara grejer man redan sett.

Jag gissar att 90% av besöken handlar om forumet, så ge det större utrymme på startsidan.

Det är ju trevlig med artiklar, men med aktuellt publiceringstempo får de alldeles för mycket utrymme på startsidan (jag antar att alla små och stora puffar är länkar till artiklar). Och alldeles för utspritt, man måste verkligen leta igenom hela sidan för att se om det finns en ny artikel när de inte ligger i en logisk datumordning. Gör en tydligare sektion för artiklar, blås upp den som är viktigast (typ Åre Bikefestival i designen) och lägg övriga tydligare under den.

Kalender känns viktigt på startsidan, speciellt om man kan sätta cookie så den bara visar från de regioner man är intresserad av. Speciellt eftersom det hjälper besökarna att se när det finns event nära dem så gemenskapen i ännu större utsträckning även kan ske IRL.

Ta bort stigtips/karta från startsidan. Uppdateras troligen så pass sällan att det inte är intressant att se på startsidan. Lägg hellre in nya stigtips som nyhet bland artiklarna, så händer det lite mer i den listan (visa dock bara stigtips bland nyheter som matchar den region man bor i / valt).

NYHETSSIDA
Tillför Kalender och Senaste foton i högerkolumnen något? Är det relevant i sammanhanget för nyheten? Jag tycker inte det, känns som utfyllnad. Lägg istället upp infon om Författare, Taggar, Kategorier (om man nu behöver både taggar och kategorier...) till höger. Det är info som man vill kunna se för att avgöra om man vill läsa artikeln, inte som man har någon större nytta av när man läst färdigt artikeln. Kanske även intro från senaste forumposter om artiklen.

FORUMTRÅD
Kalender och Senaste foton känns som utfyllnad, som snarare distraherar än tillför något. Eftersom sidor kan bli långa kanske man istället kan ha en flytande verktygspanel i högerkolumnen (som alltid visas även när man scrollar). Panelen kan typ innehålla till sidans topp/slut, navigera mellan sidor i tråden, Sök, Nytt inlägg.

fredrikw skrev:
> Jag är i alla fall unik

Jag är generisk.

/johan

:-) En grej som skulle va rätt kul är om man kunde välja att höra inläggen på forumet i ljudformat, och att texten då läses upp på den dialekt som användaren har. För att det skulle funka så skulle man alltså vara tvungen att ange sin dialekt (eller brytning) i användarprofilen. Och att stora bokstäver/versaler verkligen skriks i ljudform... :-O
Men hur det rent tekniskt skulle utföras har jag ingen kunskap om.

Labanos skrev:
> :-) En grej som skulle va rätt kul är om man
> kunde välja att höra inläggen på forumet i
> ljudformat, och att texten då läses upp på den
> dialekt som användaren har. För att det skulle
> funka så skulle man alltså vara tvungen att ange
> sin dialekt (eller brytning) i användarprofilen.
> Och att stora bokstäver/versaler verkligen skriks
> i ljudform... :-O
> Men hur det rent tekniskt skulle utföras har jag
> ingen kunskap om.

Varför inte låta det projiceras upp en hologrammimare som mimar fram texten istället? Ännu "festligare" (och mer opraktiskt).

GoranS skrev:

> Varför inte låta det projiceras upp en
> hologrammimare som mimar fram texten istället?
> Ännu "festligare" (och mer opraktiskt).

Så här?

4_151653096588.jpg

Här är det Jomper som via projicering visar upp nya regnkläder för pendelcykling från Assos.

En grej jag kom å tänka på (vilket iofs inte har så mycket med 3.0 att göra men...), varför står det "Svartrejs"?
Kan inte alla tävlingar heta tävling? Oavsätt om det är motionslopp, tävling eller fulrace? Hurvida loppet är det ena eller det andra lär man ju märka när man fördjupar sig i just det loppet.
Vad är poängen med att ha just kategorin "svartrace"?

STalle

42Hz skrev:
> Klart coolare med svartrace!

Ja helt klart. Men annars känns det väl lite tveksamt. Tävling som tävling liksom.

jomper skrev:
> Det blir ingen kategorisering av forumet.
> Kategoriseringen är ju redan gjord, här pratar
> vi cykling. I framtiden blir det säkert något
> slags taggning men v 3.0 kommer mest innebära
> polering av utseendet.

Den klart kategoriserade sajten "Sysidan.se" som bara berör ämnet sömnad har 29 stycken kategorier i sitt forum. Det belyser på ett fantastiskt sätt ämnets spännvidd. Likväl är cykling ett brett ämne som förtjänar en kategorisering. Jag tycker att forumet här på Happy är näst intill är obrukbart i sin nuvarande form.

Tack för ordet.

Jag tycker att Tobbes ideer är bra. Problemet är nog delvis att de som i dagsläget skriver för happy gör det på fritiden (förutom beo som bara har fritid och därför jobbar när han skriver för happy). Men för att få till fler riktigt schyssta grejer så skulle man behöva folk som lever på sånt och då kostar det mer pengar.

Jag tror att både Rönnbäck och Fredriksson inte jobbar mest för att det är kul.

H. skrev:
> Ja, Internet är ju obrukbart eftersom ingen har
> kategoriserat upp det.

Fast inte utan att tex Yahoo försöker... Livet däremot, det är helt obrukbart eftersom ingen har kategoriserat upp det!

Rattnalle skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Klart coolare med svartrace!
>
> Ja helt klart. Men annars känns det väl lite
> tveksamt. Tävling som tävling liksom.

Ja men lite så. Race som race... sen om det är sanktionerat eller inte är ju, i stort sett, ovidkommande.
Om man skall vara lite sådär bad ass underground och köra fräcka svartrace då kanske det inte är MTB/cykling man skall hålla på med.

Stalle

Luthman Photography skrev:
> Jag tycker att Tobbes ideer är bra. Problemet är
> nog delvis att de som i dagsläget skriver för
> happy gör det på fritiden (förutom beo som bara
> har fritid och därför jobbar när han skriver
> för happy). Men för att få till fler riktigt
> schyssta grejer så skulle man behöva folk som
> lever på sånt och då kostar det mer pengar.

Jag vet. Kruxet är ju bara att det känns som att det saknas en redaktionell röst som tar upp allt det sköna och roliga som faktiskt sker i Cykelsverige och ute i världen, inte bara hur man maxar sin V02 och guider till dom stora etapp- och motionsloppen (grov generalisering...). Happy hade verkligen kunnat vara den rösten och den plattformen med tanke på besöksprofilen på forumet. Men visst, det kostar självklart pengar att få in bra material.

För personlig del ser jag inte enbart Happy som ett forum eftersom jag ganska sällan hittar några trådar som jag går igång på. Jag förstår verkligen varför många gillar att ha Happy som en social knutpunkt, men det är inte helt min påse alla gånger. Men jag ser fortfarande inte varför man inte skulle kunna mixa ett levande forum med en lika levande redaktionell sida. underscore med flera får gärna upplysa mig om varför dom två grejerna går stick i stäv med varandra.

För övrigt är beo en redig lök... :)

Luthman Photography skrev:
> Jag tror att både Rönnbäck och Fredriksson inte
> jobbar mest för att det är kul.

Det kan jag gå i god för att dom inte gör... :) Visst, dom gillar att ha kul i bergen och på stigarna men dom vill gärna ha bra betalt för sina bilder också.

Senast ändrad:
Jag tycker att det här är en utmärkt ide att modernisera och fräscha upp sajten. När det gäller utseende har jag inte så mycket att säga mer än att det ser bättre ut än det nuvarande lite tråkiga utseendet. Bra också med en överskådlig framsida är man inte intresserad av den kan man väl fortfarande gå direkt till forumet.

Jag håller med Glisseur till fullo och tycker att det skulle vara roligt och intressant med fler artiklar. När det gäller produktnyheter, recensioner och bevakning av internationella arrangemang finns det redan mycket att läsa på internationella sajter men när det gäller svensk cykel så är det ganska magert. Förslagen som Glisseur listar skulle i alla fall jag gärna läsa. Jag fattar inte heller att man kan vara motståndare till det.

Jag har svårt att se vad det spelar för roll för befintliga användare om man byter namnet, för min del kan ni få byta till vad som helst som inte blockas när jag är på jobbet:) Jag kan förstå om jomper & co gärna vill byta namnet till något som mer speglar innehållet. Happy är väl snarare ett cykelforum än ett mtb-forum.

Tillbaka
Topp