Happy 3.0 - Publik betaversion av nya sajten är nu öppen

Ett namnbyte är inget som stör mig, inte heller den nya layouten om det inte vore för raden jag rödmarkerat som bryter av dom långa kolumner nedåt och gör intrycket plottrigt tycker jag.

Men mindre bra eller rättare sagt dåligt är typsnitt, färg- och textstorlek på texten i artiklar och foruminlägg som gjort det mer svårläst och då speciellt om man jämför med dagens happy-texter.

happpyride.jpg

//Källis

Senast ändrad:
Namnbyte är ok men jag gillar inte valet happyride.

Färgerna är för ljusa. Bakgrundsfärgen bör tonas ner.

Forumet ser ok ut men bör vara fler trådar som visas samtidigt samt så tycker jag det skall vara mindre padding. Eftersom det är så många trådar som skapas hela tiden så bör det vara fler trådar och tätare så man lätt kan skrolla igenom det som var nytt om man inte läser så ofta. Det blir jobbigt att göra om det är få trådar per sida och mycket luft. Samma gäller inläggen, fler inlägg och mindre padding.

På exemplet så saknas knappar för privata meddelanden och min profil. Hur ser det ut när man inte är inloggad, skall nytt inlägg knappen synas även då (bör det inte heta ny tråd när man är i trådlistan?)? Kommer nog se lite konstigt ut med bara en jättestor sökknapp där uppe. Varför så stora knappar överallt när ni ändå gör en separat mobil- och padd-sida?

Jag gillar inte heller det nya typsnittet. Jobbigare att läsa än dagens.

Håller med att förstasidan är väldigt plottrig. Tycker det är bra att använda mer utav bredden men det måste finnas ett bättre sätt att använda den. Varför inte bara dela in den i 2 kolumner istället för 3? Håller med att den röda raden i inlägget ovan gör det mer rörigt.

Jag gillar att ni visar bilderna i annonserna, dock tycker jag det borde vara lite luft mellan bilderna. Som de ligger nu tycker jag det ser lite rörigt ut. Det hade även varit bra med lite utav annonstexten så man slipper klicka in sig på varje annons utan bara de som är intressanta, se pinkbikes annonser. Jag tycker ni bör färgmarkera eller på annat sätt tagga de olika kategorierna så man lättare ser vad det är som annonseras istället för bara ha kategoritexten utskriven. Det hade varit smidigt om det fanns fler kategorier och att man kan tagga en annons med flera kategorier om man tex säljer en komplett hoj men även kan tänkas sälja den i delar.

Jag jämförde forumsidan på 3.0 o dagens variant och i den gamla finns det ca 40 ämnen per sida och på den nya ca 20 st.
Det tycker jag är att gå två steg bakåt istället för att gå framåt och förbättra.
ca 40 ämnen per sida tycker jag är ett minimum då då det är väldigt många ämnen som kommenteras titt som tätt (vilket är positivt och gör forumet levande och vitalt).

Kämpa på Jomper, är impad av dina försök att jämka ihop alla åsikter till en bra trenolla.

Gör så man kan spara en egen css i användarinställningarna. Sen kan ni göra hur ni vill med "default"-utseendet.

Jag har skummat genom tråden och vill försöka bidra med mina åsikter.

Håller med om att kategorier är förlegat och att tagga är det som bör gälla.

Mitt förslag:

- Skapa ett antal fasta taggar och en rutin för att uppdatera dessa med nya.

- Vid trådstart gör det tvingande att tagga inlägg med minst en tagg(helst bör det inte finnas nån tagg som heter övrigt)

- Det ska gå tagga inlägg med flera taggar

- På förstasidan borde det finnas möjlighet (utan att gå in på sök) att sortera på en tagg.

- Om man vill ska man kunna skita i att sortera på taggar utan läsa forumet som idag.

Exempel på hur man kan göra (detta är inte särskilt snyggt men att de populäraste taggarna just nu hamnar i en lista som man kan sortera på är inte en dum idé)

taggar.JPG

taggar2.JPG

Med risk för att göra bort mig (jag är ingen mjukvaruräv då det gäller webblösningar precis) så undrar jag om det finns någon slags möjlighet att i sin profil/konto, spara länkar som leder till vissa trådar och till enskilda inlägg?
Ibland hittar man värdefulla tips som det skulle vara bra om man hade med sig alltid utan att behöva söka igenom hela happymtb. Det finns säkert möjlighet att använda en tjänst från en tredje part, men det är smidigare att ha allt samlat.

Sitter oftast på mobil så jag pallar inte gräva i saken. Åtminstone inte nu.

Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Med risk för att göra bort mig (jag är ingen
> mjukvaruräv då det gäller webblösningar
> precis) så undrar jag om det finns någon slags
> möjlighet att i sin profil/konto, spara länkar
> som leder till vissa trådar och till enskilda inlägg?
> Ibland hittar man värdefulla tips som det skulle
> vara bra om man hade med sig alltid utan att
> behöva söka igenom hela happymtb. Det finns
> säkert möjlighet att använda en tjänst från
> en tredje part, men det är smidigare att ha allt samlat.

Är inte den funktion du beskriver ganska väl implementerad i sk. bookmarks?

Är det inte ännu bättre med bara EN tråd för allt?

Jag har nog hängt här för länge..

Håller med. Sjukt jobbigt att behöva klicka runt och leta i massa trådar för att hitta det man söker.

perzzon skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Med risk för att göra bort mig (jag är ingen
> > mjukvaruräv då det gäller webblösningar
> > precis) så undrar jag om det finns någon
> slags
> > möjlighet att i sin profil/konto, spara
> länkar
> > som leder till vissa trådar och till enskilda
> inlägg?
> > Ibland hittar man värdefulla tips som det
> skulle
> > vara bra om man hade med sig alltid utan att
> > behöva söka igenom hela happymtb. Det finns
> > säkert möjlighet att använda en tjänst
> från
> > en tredje part, men det är smidigare att ha
> allt samlat.
>
> Är inte den funktion du beskriver ganska väl
> implementerad i sk. bookmarks?

Menar du att det finns en bookmarkfunktion knuten till mitt konto? Jag hittar prenumerationer (typ) där man kan prenumerera på hela trådar, men inget annat.

För du menar väl inte att jag skall bookmarka i min webbläsare? I så fall måste jag väl använda någon slags tredjepartslösning för att få med mig bokmärkena oavsett vilken dator jag använder för ögonblicket? Typ något slags google eller yahhookonto.

Snuten skrev:
> perzzon skrev:
> -----
> > Snuten skrev:
> >
>
> > -----
> > > Med risk för att göra bort mig (jag är
> ingen
> > > mjukvaruräv då det gäller webblösningar
> > > precis) så undrar jag om det finns någon
> > slags
> > > möjlighet att i sin profil/konto, spara
> > länkar
> > > som leder till vissa trådar och till
> enskilda
> > inlägg?
> > > Ibland hittar man värdefulla tips som det
> > skulle
> > > vara bra om man hade med sig alltid utan att
> > > behöva söka igenom hela happymtb. Det finns
> > > säkert möjlighet att använda en tjänst
> > från
> > > en tredje part, men det är smidigare att ha
> > allt samlat.
> >
> > Är inte den funktion du beskriver ganska väl
> > implementerad i sk. bookmarks?
>
> Menar du att det finns en bookmarkfunktion knuten
> till mitt konto? Jag hittar prenumerationer (typ)
> där man kan prenumerera på hela trådar, men
> inget annat.
>
> För du menar väl inte att jag skall bookmarka i
> min webbläsare? I så fall måste jag väl
> använda någon slags tredjepartslösning för att
> få med mig bokmärkena oavsett vilken dator jag
> använder för ögonblicket? Typ något slags
> google eller yahhookonto.

För bokmärken krävs någon inloggning för att det ska funka, ja. Det bygger ofta på att man kör samma webläsare på alla sina datorer och använder just egna datorer där man är inloggad över tiden. Sen finns det såväl tredjepartslösningar som integrerat i olika webbläsare.

Snuten skrev:
> perzzon skrev:
> -----
> > Snuten skrev:
> >
>
> > -----
> > > Med risk för att göra bort mig (jag är
> ingen
> > > mjukvaruräv då det gäller webblösningar
> > > precis) så undrar jag om det finns någon
> > slags
> > > möjlighet att i sin profil/konto, spara
> > länkar
> > > som leder till vissa trådar och till
> enskilda
> > inlägg?
> > > Ibland hittar man värdefulla tips som det
> > skulle
> > > vara bra om man hade med sig alltid utan att
> > > behöva söka igenom hela happymtb. Det finns
> > > säkert möjlighet att använda en tjänst
> > från
> > > en tredje part, men det är smidigare att ha
> > allt samlat.
> >
> > Är inte den funktion du beskriver ganska väl
> > implementerad i sk. bookmarks?
>
> Menar du att det finns en bookmarkfunktion knuten
> till mitt konto? Jag hittar prenumerationer (typ)
> där man kan prenumerera på hela trådar, men
> inget annat.
>
> För du menar väl inte att jag skall bookmarka i
> min webbläsare? I så fall måste jag väl
> använda någon slags tredjepartslösning för att
> få med mig bokmärkena oavsett vilken dator jag
> använder för ögonblicket? Typ något slags
> google eller yahhookonto.

Ja alltså den typen av lösningar tar jag för givet att alla kör med :)
Men som Rattnalle skriver så finns ju faktiskt sådana lösningar i snart sagt alla browsers nuförtin.
Själv kör jag xmarks sen 5 år tillbaka eller så. Fungerar fint tycker jag.

Ärligt tänkte jag inte så mycket på att det skulle vara olika browsers eller datorer inblandade men förstår att det förtar funktionen lite.

Vad är målsättningen med förändringen?

Vilka behov ska uppfyllas när förändringen genomförs?

Finns det nån typ av användare som man särskilt genomför förändringen för?

Helt enkelt, varför förändra?

Antalet trådar per sida (och inlägg) kommer inte bli färre än idag, tyvärr framgår det inte av skisserna.

Håller med Källlis om att den balken du markerat med rött allt flödet, det är också en av de saker som jag själv påpekat när jag kikat på skisserna.

Smogz, svaren på dina frågor finns lite längre bak i tråden.

Tack för all feedback hittills! Och inga funktioner komme försvinna även om en del saknas i skisserna.

Jag skulle gärna vilja provklicka på sidan på riktigt också. Inte bara i någon sorts sandlåda (som inte funkar på min mobil). Det är ju en viss skillnad.

Eller är det så enkelt att det i nuläget inte finns någon som helst kod i botten utan bara bildelement i sandlådan?

Och som många redan påpekat. Läsbarhet och enkelhet är absolut prio ett. Det är riktigt bra idag på de punkterna.
Att göra sidan bredare mer än bara en aning kommer att inverka negativt på läsbarheten tror jag. Titta på vilken tidning som helst på nätet så är spalten ungefär lika bred som dagens foruminlägg.

Rattnalle, det som finns nu är skisser och för att göra det lite mera verkligt kan man göra en väldigt begränsad provkörning i simulatorn. Det är avsevärt mer jobb att implementera förstås.

Jag anade att det var något sånt. Jag har väl vad som skulle kunna kallas beställarkompetens. Jag vet hur det sitter ihop och kan förstå något färdigt men inte skriva själv :-)

Men när det börjar närma sig vore det fint att kunna provköra lite innan det går live.

Är det alldeles för kontroversiellt att fråga om inte sidan skulle rikta sig mer till cykelsport överlag och inte bara MTB? Många som kör LVG söker ju sig hit eftersom sidan är så populär, likt undertecknad...

CW skrev:
> Är det alldeles för kontroversiellt att fråga
> om inte sidan skulle rikta sig mer till cykelsport
> överlag och inte bara MTB? Många som kör LVG
> söker ju sig hit eftersom sidan är så populär,
> likt undertecknad...

På vilket sätt menar du att det inte är så idag?

CW skrev:
> Är det alldeles för kontroversiellt att fråga
> om inte sidan skulle rikta sig mer till cykelsport
> överlag och inte bara MTB? Många som kör LVG
> söker ju sig hit eftersom sidan är så populär,
> likt undertecknad...

I förslaget ligger ju ett namnbyte till happyride för att, som jag förstår det, göra sidan mer generell ur ett namnperspektiv.

Nån typ av topplista på de just nu mest populära artiklarna kan jag tycka är bra, för mig som är där sällan så får jag en snabb guide till det som med viss sannolikhet är intressant (med reservation för Happyfolket som kanske läser helt andra artiklar än jag vill läsa)

Hmm, nya designen är misstänkt likt Freeride.se.. ;-) på gott och ont.

Håller förövrigt med pbeijer m.fl om färgtemat.
På för ljust och jobbigt för ögonen (även freeride.se lider av detta..).
Generellt så känns mycket av mys-känslan som happy nu ger borta.
+1 även storlek på knappar etc. Känns onödigt stort, lite som när Vista kom och jämfördes med XP. (Ok, riktigt så illa är det inte men ändå lite).
Vore dock intressant att se samma layout m.m. med olika färgteman!

Kommer det bli någon ny turtips?
Känns inte optimalt med nuvarande lösning, eller ja, den kunde kanske kompletteras med någon typ av uppdelning på städer etc. Känns väldigt rörigt i nuläget. Speciellt med många turer som startar på samma ställe.

"Köp och Sälj" var grumt med bilder!

"Artiklar" var också ett riktigt lyft i jämförelse med i dag!

Senast ändrad:
Ser skit bra ut. Eller alltså, bra till skit. Dasspapperdesign mao. Klart och tydligt med en lysande bakgrund så skiten lyser.

Men det är kul att se att ni tror på att casha in på happy till slut. Det förtjänar ni med tanke på vilket enormt arbete som ligger bakom happy.

Håller med Källis högst upp på sidan.

Om det smala bandet med nyheter måste vara med så stör det mindre om det läggs ovanför huvudnyheten. Helst bör den dock tas bort helt och ersättas av något annat. Till exempel en länk "Fler Nyheter" eller "Till Nyhetsarkiv". Alternativt göra Nyhetsblocket till en nyhetssnurra som iofs är på väg att bli omodernt...

För övrigt tycker jag tre kolumner är en för mycket ur flera perspektiv... Det blir rackarns svårnavigerat pga mängden av färgglada element i olika storlekar. Dessutom blir det för brett för de som surfar med bildskärmen på högkant.... bland annat...

Som flera också påpekat är benvitt väldigt skrikigt. Lätt bruten blir den dock mycket mer behaglig.

alt1.jpg

Sidan utan nyhetsbandet.

alt2.jpg

Sidan med nyhetsbandet men flyttat högst upp.

Balken kommer nog plockas bort helt, bakgrundsfärgen tonas ner lite.

Om man surfar med paddan på högkant så ska man få en tablet-anpassad vy!

jomper skrev:
> Balken kommer nog plockas bort helt,
> bakgrundsfärgen tonas ner lite.
>
> Om man surfar med paddan på högkant så ska man
> få en tablet-anpassad vy!

Kalajs!

Jag tänkte pc-skärm iofs och inte platta :)

Det styrs av storleken på webläsarfönstret, så minskar man det tillräckligt så blir det tabletvarianten!

Är skisserna vi ser endast bilder än så länge? Vore grymt att se någon beta-version i HTML/CSS bara. Väldigt svårt att få en uppfattning genom att endast titta på bilder.

beta.happymtb.org typ =) Lite som SJ gör just nu, låter kunderna tycka till på en sajt som ligger live: http://beta.sj.se/#/

Senast ändrad:
mattel skrev:
> Är det inte ännu bättre med bara EN tråd för
> allt?
>
> Jag har nog hängt här för länge..

För att hålla nere antalet inlägg i den enda tråden skulle det vara bra med en "Citera hela tråden"-knapp s.a. man kan kommentera flera andra inlägg i ett eget inlägg. ;-)

Än så länge är det bara skisser. Johan får svara på om det går att göra en betasajt som man kan köra parallellt.

Jag är skeptisk till namnbytet. Sådant brukar bara tillämpas om man vill tvätta bort ett dåligt rykte eller om företaget har sålts ( vilket förvisso har hänt i vårt fall).
Jag har tyvärr inte sett många lyckade namnbyten där man inte får en marknadsmässig "uppförsback". Budskap och innehåll skall förankras igen.
ÅF, Volvo, SP och Windows är namn som inte direkt beskriver dagens produkt men funkar rätt bra.
I vårt fall är fortfarande varumärket HappyMTB lite för starkt för att glömmas bort.
Kan någon annan få ta över det?
Sedan kan jag hålla med om att HappyMTB inte har så mycket med innehållet att göra. Forumet är knappt cykelrelaterat längre.
Varför inte HappyPUBride istället. ;)

Vad händer alla träffar som sökmotorer gör på den gamla domänen när Happy byter namn?

Robert skrev:
> Vad händer alla träffar som sökmotorer gör på
> den gamla domänen när Happy byter namn?

När det gäller funktionen att söka genom google så tar det kanske en vecka max så fungerar det igen.

När det gäller ranking så görs det så mycket kul grejer av google att det är i princip omöjligt att säga vad som händer. Enkelt man man väl säga att om namnet blir vedertaget och används i brödtexter (tex inlägg på happy och andra större sidor) så återhämtar det sig fort. Men om folk fortsätter kalla happy för happymtb (eller något annat som inte är domännamnet) så finns det en stor risk för att man dippar lite.

Men jag tror det är akademiskt, men en sådan föreslagen design så tror jag att folk kommer söka sig ifrån happy. Skall man ändå ha modern ful selloutdesign kan man ju lika gärna ha modern funktionalitet.

Med tanke på hur mycket både hård- och mjukvara utvecklats sedan sitens födelse, så undrar jag om den kontroversiella funktionen"dölj användarens inlägg" inte nu skulle kunna bli "ändra anvädarens inlägg".

Användaren kunde mata in sina åsiktsprefrenser i funktionen och när den aktiveras ändra inläggen hos den den används på så att de passar den enskilde forumbesökaren bättre.

Och om det blir ett namnbyte - vad ska då hända med alla fina cyklar, cykelvagnar, snöskyfflar m.m. som är märkta med happymtb.org med dekaler eller kedjestagskydd? Ibland både och till och med!
Det kommer ju ta åratal av revision att märka om alla cyklar, tillbehör, verktyg, och vad man nu kan tänkas ha pyntat med happymtb.org... :-/ Lägg därtill X antal happymtb-tröjor +ANNAT som blir näst intill obrukbara.

Labanos skrev:
> Och om det blir ett namnbyte - vad ska då hända
> med alla fina cyklar, cykelvagnar, snöskyfflar
> m.m. som är märkta med happymtb.org med dekaler
> eller kedjestagskydd? Ibland både och till och
> med!
> Det kommer ju ta åratal av revision att märka om
> alla cyklar, tillbehör, verktyg, och vad man nu
> kan tänkas ha pyntat med happymtb.org... :-/
> Lägg därtill X antal happymtb-tröjor +ANNAT som
> blir näst intill obrukbara.

Ställ ut sakerna på museum!

Okej, jag vet att tråden handlar om design. Men en funktion jag saknar är att kunna spara favoritannonserna från K&S. Man ser en annons, tänker den ska jag ringa/maila på, för att sedan inte hitta den någon dag senare.

Robert skrev:
> Jag är skeptisk till namnbytet. Sådant brukar
> bara tillämpas om man vill tvätta bort ett
> dåligt rykte eller om företaget har sålts (
> vilket förvisso har hänt i vårt fall).
> Jag har tyvärr inte sett många lyckade namnbyten
> där man inte får en marknadsmässig
> "uppförsback". Budskap och innehåll skall
> förankras igen.
> ÅF, Volvo, SP och Windows är namn som inte
> direkt beskriver dagens produkt men funkar rätt
> bra.
> I vårt fall är fortfarande varumärket HappyMTB
> lite för starkt för att glömmas bort.
> Kan någon annan få ta över det?
> Sedan kan jag hålla med om att HappyMTB inte har
> så mycket med innehållet att göra. Forumet är
> knappt cykelrelaterat längre.
> Varför inte HappyPUBride istället. ;)
>
> Vad händer alla träffar som sökmotorer gör på
> den gamla domänen när Happy byter namn?

+1

Jag vet inte om det varit uppe förut, men det skulle vara bra med en bråk-flagga.

Typ nån form av flaggning av dom trådar där det bråkas/tjafsas.

Ibland missar man trådar helt där det är en jätte-beef mellan två eller flera medlemmar.

Typ nu sitter jag och läser ikapp på jakt-tråden där det tjafsas som bara den om vem som har tillträde till skog och mark nån höstvecka.
Och det är ju nästan det bästa med Happy, läsa en tråd om nått lagom intressant ämne och njuta av att några kommer ihop sig om rena hårklyverier :-)
Och dra en lättnadens suck över att man själv inte är inblandad...

;-)

Det värsta är ju när man kommer in alldeles för sent och tråden är låst och folk har raderat det dom skrivit, då känner man sig helt blåst.

Stewe skrev:
> Jag vet inte om det varit uppe förut, men det
> skulle vara bra med en bråk-flagga.
>
> Typ nån form av flaggning av dom trådar där det
> bråkas/tjafsas.
>
> Ibland missar man trådar helt där det är en
> jätte-beef mellan två eller flera medlemmar.

Fin idé :-) kanske med röd flagga inledningsvis, och sen ändras den till vit när (om) parterna har närmat sig varandra, kramats och slutit fred.

Jag ber om ursäkt för att jag inte orkar plöja igenom tråden för att leta igenom liknande förslag, men jag saknar funktionen att "pinga" folk så att man ser om någon försökt kommunicera med en i en tråd.

Nu är det ofta trådar tar slut med saker i stil med "Vad körde du för däcktryck, jomper?" och sen inget svar eftersom jomper missat det när han lagt allt krut på Happy 3.0-tråden.

Tillbaka
Topp