[Happy BBQ] Tvåårskalas! Hellas-Rudan

pic76.jpg

När?

Lördagen den 10:e september.

Södra station, uppgång Swedenborgsgatan (mot Medborgarplatsen) klockan: 10.00
Dr. Spoke klockan: 10.15
Hammarbybacken klockan: 10.30 "Indianer och vita" till Hellasgården.
Hellasgården, vid tennisbanorna klockan: 11.00

Sörmlandsleden till Rudan.

Rudan klockan: 19.00? +/- 1h

Vad

Happy fyller två, vi firar med en repris från fjolårets födelsedagstur:
Planeringstråden: http://happymtb.org/forum/read.php/1/59972
Bilder: http://thetnt.no-ip.org/album/index.php?mode=album&alb=2004+07-09/040820-040822+Tokholmscykling

Detta genom att cykla från Söder i Stockholm till Rudan via Sörmlandsleden. I Rudan blir det grillkväll.

Sörmlandsleden mellan Hellasgården och Rudan är 36 km lång, bitvis tekniskt svår och har en del rotiga partier, men någon dödsmarsch är det inte frågan om. Lämpliga ställen för påfyllning av vatten och pausande är Alby gård (11,7km) och Tyresta by (25,7km).

Den som vill kommer direkt till Rudan och cyklar några varv på Sömnlösbanan innan grillningen.

Avgift

150,- kostar kalaset och matbiljett ska köpas av Mattias L & Tess när happyriden påbörjas (de kommer att finnas åtminstone vid Station, Dr. Spoke och Hammarbybacken - inte helt säkert på Hellas än). För detta får man grillat (olika kött och grönsaker) tillbehör som coleslaw, potatissallad, bröd och dricka (vatten och läsk).

Man kan med fördel lämna ombytesplagg och liknande till dem när man löser biljetten, så kommer de att finnas på plats när man kommer fram till Rudan! Kanonservice alltså!

EAL fixar detta, tack Mattias L & Tess!

Givetvis kan man avstå matbiljett och bara cykla med om man så vill!

Dynamiskt lördagsväder

Morgon
89438804837774bc92ffce3e0310e811

Eftermiddag
ec006aac094582c3e7f047f526537fda

Kväll
b00ba4a72a3baec1e497a9fcdeb38aed

Vilka kommer

Skicka ett PM om du tänker dyka upp så lägger jag in dig här, så håller vi tråden så ren och snugg vi kan! Skriv även om du bara tänker dyka upp på grillning. Ange hur du tänkt.

02 AJ & PJ Cyklar och grillar

03 Berry Cyklar och grillar
04 bigmollo Cyklar och grillar
06 bng +1 Cyklar och grillar
07 bruse Grillar

08 CalleB Cyklar och grillar

09 Ego Cyklar och grillar
10 erik h Cyklar och grillar

11 feffemannen Cyklar
12 Fjärdebrunn Cyklar och grillar, ansluter vid Skogshyddan

13 Jerry Cyklar och grillar
14 Jilster Cyklar och grillar
15 JLarsson Cyklar och grillar
16 Johan A Cyklar och grillar
17 johrn Cyklar och grillar

18 Kaijan Grillar
19 Klonen Grillar
22 Kneecap + 2 Cyklar och grillar
23 Kvisten Cyklar och grillar

24 Malina Cyklar och grillar
25 Mathias Cyklar och grillar
26 Mattias L Grillar och kan guida runt sömnlösbanan i lugnt tempo
27 mickem Cyklar och grillar
28 Mike å Cyklar och grillar
29 mvp Cyklar och grillar
30 mytomspunnen Cyklar och grillar

31 neodym Cyklar och grillar

32 onbred Cyklar och grillar
33 oxr Cyklar och grillar

34 PatrikB Cyklar och grillar
35 PerB Cyklar och grillar
36 phredhe Cyklar och grillar

38 rikard & Hanna Grillar. Vid bra väder kanske de även cyklar med oss. Eller så cyklar de själva.

39 Scand Cyklar och grillar
40 skogis Cyklar
41 sog Cyklar och grillar
42 Stampe Cyklar och grillar

43 TBone Cyklar och grillar
44 the_TnT Cyklar och grillar
45 Tobias/Frost Cyklar och grillar
46 Tz Grillar och blir guidad runt SiR-banan

47 Ville Cyklar och grillar

48 Zeb Cyklar och grillar

Detaljer som har lösts
Grillkol et.al. - Johan A har erbjudit sig att köpa och frakta ut detta.

Vägvisare - Mathias har erbjudit sig.
Kvast - Jerry har erbjudit sig.
Mat & dryck att grilla och äta - EAL
Grillmeister - EAL

Senast redigerad av en moderator:
Det är ju för fasen inte klokt vad trevligt detta forum är! Man får ju en tår i ögat, ta mig tusan! Ska du grilla, The_TnT? Det blir säkerligen lika gott som när Markus grillade förra året. Det var helt otroligt gott, minns jag. Undras vem som kan ta de snygga bilderna i år, då...PM:a om det behövs mer praktisk/teoretisk hjälp. För er som kommer från andra delar av landet så går det går även bra att sova över hos många av oss, det är bara att fråga. Skulle tro att jag har en sängplats i min lilla 2:a men det är inte riktigt säkert.

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska du grilla, The_TnT?

Jag hoppas på någon trevlig Grillmeister som offrar sig för kollektivet och grillar i Rudan så det är klart att börja äta när vi kommer trampande efter en lång dag...

> För er som
> kommer från andra delar av landet så går det går
> även bra att sova över hos många av oss, det är
> bara att fråga.

Bra poäng som jag som utsocknes borde tänkt på. Själv har jag redan bjudit in mig på logi :)

Jag o Tess ställler oss vid grillen och gör kött cancerogent.
Skall försöka upprepa Markus bravad från förra året, men det kommer inte bli lätt...

Tidstämplarna på mina bilder från förra året gav dessa tider;

11.03 Stationen
11.16 Dr. Spoke
12.14 Hellasgården (WTF? En timme från Spoke?)
12.57 korsar vägen utanför Älta
14.24 Fika vid någon servering
15.58 Fika mitt i skogen
18.01 Fika vid någon gård
19.25 Ute på asfalten
19.47 Framme vid grillplatsen

Vi startar en timma tidigare så jag tror årets schema kan hålla fint och med lite tur har vi färre haverier och stystamsbyten på Dr. Spoke i år så det går lite fortare. Starten är en timme tidigare också. Före 18 bör vi vara framme vid Rudan hur som helst...

Jilster skrev:
> Hur långt är det hem till söder från Rudan?

Tänker du cykla eller åka Pendeltåg med oss andra?

Undar bara om man är helt hopplöst osportig om man hintar att
ÖL smakar gott efter en hel dag med bananer, torkad frukt och annat slisk?

/Bjarne

bng skrev:
> Undar bara om man är helt hopplöst osportig

Sen när är det hopplöst att vara osportig? Sport är för idoter!

Jag och PJ cyklade etapp 1-4 idag. Från Hellas till Rudan. Kalasfina stigar, inte mycket blött.
För en grov tidsuppskattning hur lång tid det kan ta, så puttrade vi på ca 3 tim 45 min. Vi klarade oss från incidenter och hade två pauser.
Från Rudan tillbaka till Hellas pumpade vi asfalt, tog ca 40 min.

Vi gör gärna om denna tur nästa helg inkl grilla.

/Anders

Det här skall bli riktigt roligt på lördag!

Men för att fullfjädra lär-känna-personen-bakom-nick:et kanske vi skall genomföra det som diskutterades på en Happyride i vintras: Namnlappar där man vanligtvis (alltså vi som har tävlat en och annan gång) har nummerlappen. Annars vet man inte vem man cyklar bredvid och vem man kanske senare har en disskussion här med.

Om det är en idé som det finns intresse för går jag in som produktsponsor på buntband.

Senast redigerad av en moderator:
the_TnT skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > rekommenderar som sagt var Uddby
>
> Ligger det också efter leden och efter ungefär
> lika lång tid?

Det ligger väl ca 150 meter från det andra fiket (det som förekommer på bilderna ovan)

> > Jag skulle kunna tänka mig
> > att ta tag i den biten (ta upp beställningar
> och
> > ringa till fiket)
>
> Fint, vad kan man välja på då?

Om man begränsar urvalet till några sorter så tror jag att vi skulle kunna bli erbjudna råghalva med ost/skinka, köttbullar, ägg och ansjovis. Det är sallad lök och lite annat på mackorna. Smarriga och fräscha. Jag kan ringa fiket och höra efter. De har lite pajer och sånt också. Kaijan, har du numret till Uddby?

Tänkte erbjuda liten guidning av Champs Elysse som transport mot hellasgården istället för Indianer&Vita... den går lika snabbt o är en fin liten slingrig sak värd att köra...

Eftersom vi ändå kommer vara på de olika startplatserna (för att samla in matpengarna) så kan vi ta med oss ombyteskläder till Rudan. Osmart att släpa dom på cykeln i skogen när vi åker bil :)

Så den som vill ha snabbtransport av ombytesplagg behöver bara lämna dom till oss vid starten så väntar dom på er i Rudan när ni kommer fram.

Friskis skrev:
> Hur teknisk är Hellas-Rudan gämfört med tex.
> Ullvsjöslingan?

Samma ungefär, fast mycket mycket längre.

Det börjar bli många som är sugna på cykla och grilla.
Finns det intresse att dela upp gruppen i mindre delar.

Jag kan tänka mig att det blir bättre flyt ute i skogen och därmed roligare cykling med färre cyklister i en grupp. Vid svåra passager brukar det klumpas ihop och det är bara de främsta som kan cykla obehindrat, de som kommer bakom får oftast stanna upp när det är tjockt framför.

Inte för att vi har bråttom men jag kan också tänka mig att med ca 40 pers kan det bli en hel del väntan. Dels ute i skogen (uppförsbackar, punkteringar, haverier mm.) och dels vid fiket när alla kommer in samtidigt och ska sina ha köttbullsmackor.

Sedan så kanske det inte är så populärt att ett jättegäng med cyklister brakar igenom Tyresta en lördag med mängder av "vanligt" folk på stigarna. Ser kanske bättre ut med mindre grupper. Det grymtades lite förra helgen fast vi bara var två pers.

Jag skulle kunna tänka mig att åka i en lite snabbare grupp (svetto-light) som startar något senare och som hinner ikapp och ansluter med den första gruppen på slutet vid etapp 4.

Dålig ide, eller??

/Anders

Jag ska iofs inte cykla, men jag rekomenderar att ni delar upp er i mindre grupper på max 8-10 personer och helst efter förmåga: xc-svettos, långlopps-fetton, happytempo, kvastar. Å samlas sedan i Alby för stor gemensam fika!

Just 8 pers, tycker jag har funkat bra när man är ute, är på gränsen, men lagomt.

Förra gången var vi närmare 30 pers och hade osannolikt bra flyt och inte så himla mycket pauser.

AJ skrev:
> Dålig ide, eller??

Tvärt om. Funderar själv i de riktningarna.

Helst två grupper, synd att dela det mer än i tre som deltagarantalet är nu annars blir den sociala biten för lidande. Det är mer social cykling på lördag än en normal happyride, tycker jag, så...

Ofta får de som är sist cykla hårdast, just för skockningar och ikappjagande.

Frågan är hur man löser det rent praktiskt? Olika starttider är väl enda reella möjligheten? Hur gör man om grupperna kommer ikapp varandra?

Kanske ska den "snabbaste" gruppen starta först med bara några minuter och känner någon att de valt en för snabb grupp är det lätt att "falla tillbaka" till nästa grupp? Omvänt kan bli svårare. Den grupp som kommer först till Rudan kan enkelt ta ett varv eller två på Sömnlösbanan tills de andra kommer - eller bara chilla i gräset.

Alla vill nog cykla genom tyresta, men det är en jäkligt stökig bit som kanske inte lämpar sig speciellt för rekreationscykling. Dessutom är det ju inte explicit tillåtet med cykling där... snarare tvärtom (tolkningsfråga) Jag skulle kunna tänka mig att köra en omväg med en grupp på lite mer grusvägar för att minska belastningen på vandringsleden genom tyresta. Tobias borde ha koll på vägnätet efter att vi körde TdR, eller?

Jag kan tänka mig att leda den gruppen som vill svettas litet om det är så att det inte är någon som hittar. Jag cyklar gärna litet fort.

bruse skrev:
<->
> kvastar.

Bruse! Då blir jag ju ensam i min grupp jö:-( ... ;-D

bigmollo skrev:
> Jag vill köra i gruppen "långloppsvinfyllon".
> /J

Vem var det som inte ens kom av cykeln förrän han tog sig ett glas?

IMG_8186.jpg

© Copyright 2005 Bruse LF Persson / Pantograph.se®

Varför dela upp oss i grupper redan innan vi har farit??

Är det inte bättre att hela gänget drar. Sen om några känner för att xc-svettas så kan väll de glida lite i förväg.

Som Tnt sa. Det är väll det sociala vi söker denna dag eller?

Tjena!

Jag har precis insett att jag inte kommer att hinan fixa min hoj och tömma min lägenhet tills på lördag så jag kommer bara att grilla.. Tar Fujin ner istället.. Nån mer som känner för lvg runda dit?

Tjena!

Jo kom igen nu Johan.. Klart du ska rulla lite landsväg.. Annars blir det närmare för mig för då tar jag vägen via ekerö och sen färjan och via 259 bort till rudan..

Ville skrev:
> Varför dela upp oss i grupper redan innan vi har
> farit??
>
> Är det inte bättre att hela gänget drar. Sen om
> några känner för att xc-svettas så kan väll de
> glida lite i förväg.

Utmärkt idé! Och efter en-två stopp så väljer man grupp och så får den snabba gruppen dra ivåg med jag och de andra kvastarna tar en lite längre fika!

/Zeb

Ville skrev:
> farit??
>
> glida lite i förväg.
>
> Som Tnt sa. Det är väll det sociala vi söker denna
> dag eller?

Bra talat! Det där löser sig väll av sig självt .. Det lär väll bli olika grupper längs vägen allt eftersom ändå.

Ville skrev:
> farit??
>
> glida lite i förväg.

Jo det funkar ju också. Problemet (iofs inget världsproblem) är att den aktuella sträckan går att cykla på knappt fyra timmar i ett inte allt för blodigt tempo (långt långt under XC-svetto) inkl skapliga raster för näring och social samvaro.

TnTs tidplan räknar med 7,5 till 9,5 timmar. Visserligen är det skoj att åka runt i Rudan, men att vänta i 4-5 timmar, njae.

Därför var ett förslag (mitt?) att de som ev vill åka på (men även vara sociala) kunde starta senare och komma ikapp "långsammare" cyklister allt eftersom. För ur den stora gruppen kommer det säkert att bli mindre grupperingar beroende på förmåga. Som "snabb" cyklist får man då träffa och hälsa på alla, kanske åka med en grupp ett tag och sedan "gasa" på fram till nästa grupp osv. Betydligt mer socialt än om några drar iväg direkt från början och inte träffar de andra förrän i Rudan.

Men det är ju inte Lördag än, så vi har låång tid att arbeta fram en bra lösning :-)

/Anders

Zeb skrev:
<->
> jag och de andra kvastarna tar en lite längre
> fika!
<->

Word:-D

Otur Johan! Hoppas det läker snabbt.

Johan A skrev:
> Om mina revben e bra så kan jag tänka mig att
> rulla landsväg dit. Men just nu känns det som om
> att det blir bilen :o(
>
> __________________________________________________
> __________________
> /Johan
> (X----,Ht----,!M,H----,V---,Mt----,Mu----,Pt++++,B
> k----,ss----)

TBone skrev:
> Läsk är farligt för tänderna har jag hört. Finns
> det något tänk om pilsner?

Jag hade en tanke om det, men inser nu att jag inte hinner shoppa det!
Det finns tydligen chans att få depåbilen att få ut det,
enligt Mathias L.

/Bjarne

Som tvättäkta xc-svetto dricker jag inte sockerspäckad läsk så jag måste ju stoppa ner några trevliga öl i ryggan ;-)

Kommer heja på sambo och polare som kutar St Eriksloppet, tar pendeln ner direkt efter det, lagom till myggen ätit sig mätta på er andra ;-) blir väl strax efter 19-snåret.

Tillbaka
Topp