Hemma igen efter en av de varmaste cykelturerna i år! Termometern visade på ca +29C, nästan vindstilla, inte ett moln på himlen. :-9 Kan det ha varit det fina vädret som avskräckte alla från att dyka upp idag? Cyklade från Franssons 11.05, inte en cyklist i sikte. Kom till parkeringen vid Rv40 viadukten bakom St.Delsjön 11.30 och cyklade vidare 11.35. Nåja, en solotur i solsken är inte fy skam det heller. :-)
När jag passerade förbi Stensjön så var det helt fullknökat på badstranden där, så jag fortsatte vidare mot Gunnebo och Herkulesgården. Det skulle visst hållas en triathlontävling där idag, men timmarna innan var det fortafarande helt öde där. Kanske lockade EM-loppet mer än triathlon en sådan här varm dag? Svängde återigen in på Bohusleden som verkligen var i kanonskick nu! Helt otroligt bra stigar, nästan ingen lera alls förutom vid ett par surhål som aldrig torkar. Kom fram till Horsikan(liten sjö) och passade på att bada, säkert +20C i vattnet! Fortsatte vidare söderut på Bohusleden och lyckades att köra ner på två ställen där jag förut tvekat, det var kul! Den stora branten gick fint den med, bara att rulla ner mitt i sittandes på bakhjulet. ;-)
Väl efter det sista vindskyddet/grillplatsen innan Kållered så testade jag att köra rakt fram under högspänningsledningarna istället för att ta vänster dit Bohusleden gick. Den korta biten under högspänningsledningarna var rikigt kul, klipphällar och sten. Kom fram till en grusväg som var markerad med blått, testade den åt båda hållen. Körde man vänster kom man till samma ställe som Bohusleden mynnar ut i slutet. Tog man höger så kom man efter en stund till ett hus där vägen slutade. Vände tillbaka och körde nerför en gammal brant traktorstig som kom ut bland villorna på väg ner mot Kållered, helt klart kul stig trots att den var i kortaste laget.
Då det "bara" gått 2.5 timmar så cyklade jag från Kållered till Torrekulla vandringshem/friluftsgård för att därifrån ta mig in på Torrekullaleden och cykla den till Sisjön. Transportsträckan till vandringshemmet var inte så lång, men att ta sig därifrån och ut på Torrekullaleden visade sig vara svårare än jag trodde. Vid en av infotavlorna så var det en stor översiktsbild över just Torrekulla- och Sandsjöbackaleden, tavlans placering verkade vara rätt nära Torrekullaleden. Men det var innan den gigantiska Torrekulla Golfbanan byggdes... :-( Gav mig inte, utan cyklade nordväst på en av elljusspåren för att därifrån köra en stig som mynnade rätt ut på golfbanan, sedan var det bara att cykla på transportvägarna på golfbanan för att till slut komma fram till platsen där Torrekullaleden passerar golfbanan. Det var inte den bästa vägen, det måste finnas en annan anslutning till Torrekullaleden från vandringshemmet...någon som vet?
Såg en skymt av en mtb cyklist som cyklade Torrekullaleden åt andra hållet, precis innan jag kom fram till leden själv från golfbanan. Någon som var där idag? Lundatok? Dagens enda livstecken på stigarna. ;-) Cyklade vidare mot Sisjön för att ev. ta ett dopp till, men när jag väl kom fram till Sisjön var det alldeles överfullt. Det var helt fullknökat med folk och på parkeringen var det mer bilar än någonsin, halva vägen upp till parkeringen så var det bilar. Fullt kaos bland de som ville komma dit/åka hem, då vägen är så smal att det inte gick att mötas - pga alla bilarna längs vägkanten. Kändes riktigt skönt att bara rulla förbi hela kaoset på cykeln...
Var hemma igen efter fyra timmar, så det blev en kort långtur denna gången. Nästa helg blir det kanske något liknande, så passa på och ladda om till dess. :-)
/Leo