[happy] donera till vår nya server

Hm, vad är 478 kontakt? Är det kontaktlisten som kom med PII:orna?

Jag har en gammal 450 MHz PII liggande om det kan vara av intresse.

jerry:
socket 478 är antalet stift på cpun. p4 + celeronen har denna sockel.. en p2 fungerar dvs inte.

jomper:
de fungerar.. men de får ~0,2 v mer än va dde är gjorda för vilket kan göra att en aning känsliga mobile cpuer brinner upp om det är värmekänsliga ex eller kyls dåliga.

Jerry har genom sitt jobb med kalendrarna skrapat ihop minst 600:- som också de pengarna går till servern.

Stort tack för det!

som tack till dom som håller i happy, och även till alla som hjälpt till med div svar på dumma frågor
så har jag nu skänkt 200:-

Jag har nu gjort en snabbräkning av totalt inkommande pengar till Jonas och jag fick det till 2918 kr. Inte illa. (Jag har bara använt vad folk skrivit och sen för de som bara angett att det skickat ett litet bidrag har jag bara laggt på lite på totala slutsumman)

Happy är ju ett billigt nöje så jag har just satt in en slant,
jag kommer ursprungligen från Småland så 199 kr får räcka :-)

Kul! Nu händer det grejjer!

Enormt storsint av MZ som skickat in ett enda inlägg till forumet och i det står det att han skänker 250,-!

5153 är inte sämre med samma summa i sitt nionde inlägg.

Kul att även de som inte är så aktiva vill stödja happy till den graden!

Skrattade gott till thompas smålandskommentar också.

Smart drag av Leo med!

Tror det här är mitt första inlägg här :)
Brukar bara läsa mektips och läsvärt och har aldrig behövt fråga nåt utöver det som redan finns nerskrivet. HappyMTB har hjälpt mig spara ett antal tusenlappar och mer än 200:- vore på sin plats..men jag kan inte avvara mer innan lönen kommer :(

Sådär, då har jag oxå betalat in en 200-ing för att säkerställa att detta superba forum fortsätter finnas (och förbättras) som daglig besöksplats!

Lär ju få lov att återkomma nu när ny cykel skall inhandlas och på Happyrides deltagas!

// Andreas a.k.a. Stampe

Tim Skrev:
-------------------------------------------------------
> oj det var mer än jag visste.. men känner inte
> till fabrikatet så det får jag skylla på.
>
> laptop cpuer har andra spänningar (lägre) vilket
> gör att de blir oerhört mycket varmare vid
> användande i vanligt moderkort som sällan (läs
> aldrig) klarar av att leverera så låga spänningar
> utan att lödas om.

va är det för snack? ett av de mest klockvänligaste processorerna i sationära är ju alla bärbara. finns flera som kör Pentium M, Athlon xp-M och Athlon64 M i sina stationära :D när det gäller de båda amd processorerna så är det ju helt vanliga processorer, med extra strömsparfunktioner aktiverade (finns på de andra oxå, men inte aktiverat) + att de är bland de finare ur sen serie = de klarar samma frekvens på lägre spänning.

men skitsamma, detta tillför inget till ämnet i denna tråd, hehe. celeron processorerna KAN funka om det är samma sockel, det tvivlar jag dock på. för intel har inte samma sockel i bärbara som i stationära.

baltazar:
vissa serier är mer klockvänliga än andra... men överlag klarar de mer än en vanlig cpu då de har en lägre värme utväckling. Dessa blir trotts allt lika varma när de får lika mycket kräm omän de klarar av fler mhz än en vanlig cpu.
men tänk då på att 95% av alla har vatten/kompressor också vilket får ner tempen enormt.

det är därför jag avråder att köra laptop cpu då det krävs mer kylning för att hålla den stabil med en schysst temp samtidigt. Sedan så vet du inte hur länge cpun håller.. jag vet folk som fått sina laptop cpuer brända pga den höga vcoren. men det är en annan historia.

en ny p4 cpu köper man billigt begagnad.. om man kan nöjja sig emd en celeron kostar en sådan skit och ingenting ny.

vet flera som kör sina xp-M i 3-400 mhz mer än orginal o kör me luftkylning. de som fått den bränd av en hög V-core har matat på riktigt duktigt. då handlar det om en riktig överklockning. så nog klarar de 1,5 V. det som händer är att livslängden kortas från 10 till 6-7 år, men vem vill ha den då? :D:D sen så tvivlar ja starkt på att den skulle kola efter 6-7 år me så liten ökning av v-core. då det i grunden är exakt samma processor som de som sitter i stationära förutom att de är av en fin serie.

baltazar:
300-400mhz är ju ingen överklockning att nämna på en modern cpu.
det är mer än en "förfinad" serie.
hade du pratat celeron hade jag hållt med då det är p4or som är defekta.

de är gjorda för helt olika spänningar, 1,2v mot 1,5v.. vilket säger att det är mer än skalet som skiljer dem åt.

lundatok:
jag kan med 99,9% säkerhet säga att det inte går att sänka vcoren till 1,2.

nja, kan inte hålla med när det gäller athlon xp, då det finns folk som genom att sluta bryggor fått sina vanliga athlon xp att identifieras som Mobile-version av windows och som då oxå får strömsparfunktionera. så vanliga athlon är samma som mobile, fast med bryggor avskurna så att funktioner bli inaktiva. + att mobile versionerna är de som klarat "testen" hoss amd bäst och dessa klarar samma mhz på en lägre spänning. det finns även de som fått en Athlon xp som klarat att köras på lägre volt, men me samma mhz. men skitsamma, detta tillför inget till ämnet. du får PM:a mig om du vill snacka mer om det :D

baltazar:
det där gäller gamla athlon xp cpuerna.. de nya är annorlunda då detta inte går att göra längre.

men nu har jag lagt ner den där verksamheten med överklockning då det låter mycket och grejjer går sönder... jag har börjat cykla istället :).

men det var inte oc den här tråden skulle handla om.

nej,nä athlon 64 äre skillnad på mobile o vanliga, det kan ja hålla med om, dock finns det 2-3 kort på marknaden som klarar de versionerna oxå.

mini-itx är smidigt, men får man fråga varför just mini-itx?

Mini-ITX för att man betalar för platsen man tar upp i racket. Med en mini-itx-burk eller motsvarande kostar det ungefär än hälften av vad det kostar om vi stoppar dit en 2U rackserver.

the_TnT Skrev:
> Mycker snack och lite donationer här på slutet ;)

Tjôta! 200 Kr på väg...

jomper Skrev:
> Mini-ITX för att man betalar för platsen man tar
> upp i racket. Med en mini-itx-burk eller
> motsvarande kostar det ungefär än hälften av vad
> det kostar om vi stoppar dit en 2U rackserver.
> life is for living

oki, men inr inte skillnaden mellan 1U o 2U bara höjden? blir ett mini ITX så mycket lägre i höjd?

u2 är dubbelt så hög som u1.

u1=40mm
u2=80mm

så det är rätt stor skillnad

och ja.. det är höjden som är skillnaden, båda är 19" breda.

Tim Skrev:
> u2 är dubbelt så hög som u1.
>
> u1=40mm
> u2=80mm
>
> så det är rätt stor skillnad
>
> och ja.. det är höjden som är skillnaden, båda är
> 19" breda.

tänkte att racket blir inte högre av att man väljer m-atx. skulle vara så att man väljer mini-itx för att få mer plats för övrigt utan att bygga på höjden. men ja menar, va behövs mer än moderkort, som kan bygga på höjden. ja menar, man behöver moderkort me alla sina saker o 2 st diskar, det lär man ju lätt rymma på 19" bredd, är väll 19" djupt oxå?

finns flera standarder på djupet, allt mellan 400 och 710 mm

har du m-itx kan du ställa 2 stycken bredvid varandra på en hylla då de är väldigt små.

med ett m-itx kort, ett u1 nätagg + cpu kylning är vi lätt nere på ett chassi som är 300x40x200 om vi bygger lite själva.. kanske finns färdiga lådor i dessa mått, men de brukar vara högre/bredare då de brukar ha cdrom vilket inte är nödvändigt i detta fall.

sedan beror det givetvis på vad vi ska ha i lådan.
ska du ha många diskar får man skapa lite mer utrymme.

är detta en modern stor serverhall så sitter det troligen kalluftsinblås i botten som sprutar in massor med kalluft vilket gör att man klarar sig utan nämnvärd kylning och kan göra servern väldigt kompakt.

finns då rackchassin för mini-itx
c146cd.jpg

c147.jpg

svåra är om man ska peta in ett raid kort, även om man har raiser kort kan det bli jäkligt tight.

baltazar:
då köper man ett moderkort med raid alt kör med mjukvaru-raid och problemet är löst.

jag tycker då det värkar onödigt att köpa en itx u1 låda då de kostar ~4000 samtidigt som man kan bygga en låda betydligt billigare och mindre.

visst det är säkerligen inte samma kvalité och utseende men vad spelar det för roll om du varken kommer att se den eller att skruva i den nämnvärt?

ja, du har rätt, är man händigt blir det billigare att göra en låda själv, dock så kostar inte en ny 4000, utan snarare runt 1500-2000 kr. men skitsamma

Tillbaka
Topp