[Happy Extreme Ride] - Göteborg, Lördagen den 4:e Maj 2013

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Då är det dags snart igen...det ni alla väntat på! :-) Vad är det som tar runt tolv timmar, inträffar i början av maj i Göteborg och lockar massor med folk ut i skogen för att köra slut på både sig själva och sina cyklar? Jo...

HER2013.jpg

(Gruppbild vid starten 2012, då var vi 36(!)st från början...)

Nu för nionde året i rad, en riktigt lång happy ride i skogen så klart! Det är återigen dags att börja ladda inför en vårklassiker som garanterat kommer att vara krävande, lång, jobbig, svettig och hur underbar som helst. Ni som varit med tidigare år vet vad det handlar om, ni som inte hängt med är lyckligt ovetandes om hur jobbigt det kan bli...

Läs gärna om föregående års happy extreme ride och se bilder här från alla åtta turerna sen 2005:

2012 Cyklade 36st, se här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1818332/page=1
2011 var vi 31st, se här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1576537/page=1
2010 hittar du här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1341023/page=1
2009 var turen så här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1061534/page=1
2008 gick det så här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/796777/page=1
2007 års tur står det om här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/567457/page=1
2006 körde vi också en Extreme Ride: http://happymtb.org/forum/read.php/1/378252/page=1
Och 2005 kördes den första Extreme Riden i maj: http://happymtb.org/forum/read.php/1/150178/page=1

Den här turen blir den gamla klassikern, som tar ca tolv timmar. Här är sträckningen för turen:

Först kör vi bohusleden mot Kåsjön, sedan båda grönvita slingorna, därefter fortsätter vi västerut en bit på bohusleden mot Härkeshult, men kör efter Råhultsstugan mot vildmarksleden. Därifrån blir det mot Kåsjön, sen östra/södra sidan av Kåsjön mot Bertilssons, sen ett depåstopp vid Burger King. Därefter kör vi mot Kållered på Bohusleden och även några nya stigar vid södra långvattnet. Sen så det blir nerför "Larssons brant" i år också! ;-) Efter ett stopp i Kållered så cyklar vi vidare mot Torrekulla motionscentral och sen så kör vi in i Sandsjöbacka på Torrekullaleden söderut och kör vidare så lång söderut vi orkar för att sedan vända och åka hemåt på Sandsjöbackaleden mot Sisjön. Det kan bli ett stopp vid Shell Sandsjöbacka, som förra året, om vattnet eller energin tar slut för någon. T.o.r. Franssons blir det ca 10 mil. :-)

Starten går från Franssons, som vanligt. :-) Tid och plats: Lördagen den 4:e maj, 09.00, korsningen Delsjövägen/Virginsgatan. Solsken och runt +20C är återigen beställt! Vi ses!

/Leo

ps. Här en preliminär karta, så här körde vi 2011(GPS spår från 2012 saknas) och så kör vi nog även 2013, ca 102km:

filename=karta_her2011.jpg

filename=banprofil_her2011.jpg

och ca 1802m klättring.

Senast ändrad:
Dags att börja ladda med lite längre helgturer! Denna episka turen får man ju inte missa!

Det blir den nionde starten för min del.
Bra genomkörare för girot
Få se hur långt det blir denna gång.

//Gerry

Hade varit skoj att prova på en sån extreme ride tur men den dagen är det Dalslands XC i Bengtsfors. Är anmäld dit. Nöta lite grusväg... ;-)
//jocke//

Dags att börja med hårdträning! Önskar långa härliga helgturer framöver som uppladdning!

Ser förbannat trevligt ut, blir nog till att försöka komma ifrån familjen ett par timmar där så man kan haka på :)

Varför alltid välja datum jag är borta? Bara bra kanske, hade nog hamnat på sjukstugan om jag hade genomfört med tanke på mina fåtal timmar på hojen detta året.

/Klas

pow skrev:
-------------------------------------------------------
> hmm då börjar det bli dags att få ordning på hojen då... :)

Du är tidigt ute som vanligt ser jag :)

Hej. Är d bara att dyka upp om man vill följa med och testa på detta? Har kört hyfsat mycket stigcykling innan, men aldrig sådana sträckor.

Jag vet inte om jag hänger på. Knät är fortfarande lite ömt men det gick ju att köra en fyra timmars tur i helgen. Så det verkar hoppfullt.
I värsta fall får jag åka på Vallåsen-premiären istället.

erik_h skrev:
> Hej. Är d bara att dyka upp om man vill följa
> med och testa på detta? Har kört hyfsat mycket
> stigcykling innan, men aldrig sådana sträckor.

Det är bara att hänga med så länge du du känner för.

Gerry

Fan vad gött.
Kör ni i super duper mega tempo, lr är det lagom tempo för en lagom otränad som mest gillar när det går undan pga medlut?

Jag fixar lite fika i Kållered, grannarna har redan undrat när "den där grejen där hela gatan är full att cyklar" är :)

Måste komma igång med träningen dock, har varit en ganska dålig vintersäsong för mig.

/niklas

protocol7 skrev:
> Jag fixar lite fika i Kållered, grannarna har
> redan undrat när "den där grejen där hela gatan
> är full att cyklar" är :)
>
> Måste komma igång med träningen dock, har varit
> en ganska dålig vintersäsong för mig.
>
> /niklas

Tack Niklas, vad snällt! Det är så uppskattat och vi ser fram emot invadera gatan. :-)

/Leo

erik_h skrev:
> Fan vad gött.
> Kör ni i super duper mega tempo, lr är det lagom
> tempo för en lagom otränad som mest gillar när
> det går undan pga medlut?

Det är nog medeltempo, inte easytempo men inte heller maxtempo. :-) Vi ska hinna med att cykla ca 100 km på tolv timmar, inkl. några stopp. Men än har du gott om tid att träna, det är en månad kvar! Häng med, man får köra halva om man inte orkar hela. :-)

/Leo

Känns nog som absolut får ge det ett försök ialla fall, kan räkna in mig åtminstode första halvan av rutten.

De suger att va med på denna tur. Men är som sagt anmäld till Bengtsfors xc den dagen. Men i dagsläget så känner jag för att hänga på extrem riden!!
kul att test va långt man orkar....
//jocke//

Blivit en hel månad nu utan cyklande men tänkte börja ta ikapp det till helgen så att jag vågar dyka upp och försöka :)

Årets uppladdning inför denna tur gick kanon ända tills förra helgen...
En vecka med förkylning känns inte som bästa uppladdningen!
Får bli en eler två bra genomkörare under veckan tror jag :)

Hoppas ni får en fin tur!
Kör tävlingar lör+sön, så tyvärr ingen happyride för mig i år.
/Merve

Jag har precis fått hem min Nerve AL+ 6.0...är sjukt sugen på att stiga ut och rulla till helgen. Kommer hinna testa den på fredag ett par timmar, suget är enormt stort. Jag funderar på om det är så klokt att bege sig ut med en helt ny cykel på den här turen...kanske är lite korkat?

Orken tror jag inte är det största problemet, konditionen är relativt god...men vanan av cykling är den stora akilleshälen. Jag pendlar varannan vecka 3 mil/dag och det var väl typ 5 år sedan jag senast körde mtb.

Bör man avstå? Eller ska man haka på och eventuellt kliva av om kroppen säger nej (bor ju trots allt relativt nära depåstoppet vid BK)? Skulle bli första happyriden och det känns lite utmanande att börja med denna ;)

Är det någon som cyklar från lindome/Kållered till franssons som man kan slå följe med?

patten skrev:
>
> Bör man avstå? Eller ska man haka på och
> eventuellt kliva av om kroppen säger nej (bor ju
> trots allt relativt nära depåstoppet vid BK)?
> Skulle bli första happyriden och det känns lite
> utmanande att börja med denna ;)

Klart du ska hänga med. Ny cykel ska ju hålla och blir det för jobbigt är det bara att hoppa av.

Janos skrev:
> patten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Bör man avstå? Eller ska man haka på och
> > eventuellt kliva av om kroppen säger nej (bor
> ju
> > trots allt relativt nära depåstoppet vid BK)?
> > Skulle bli första happyriden och det känns
> lite
> > utmanande att börja med denna ;)
>
> Klart du ska hänga med. Ny cykel ska ju hålla
> och blir det för jobbigt är det bara att hoppa
> av.

Gött! Du har övertygat mig :)

Jag hade tänkt att dyka upp men efter senaste turen känner jag att mitt knä måste vila om jag skall klara GbgGirot. Det blev lite väl ömt efter fem timmar helgtur. :/

Jag ska vara med. Tåget rullar in på Liseberg 09.04 så jag kommer inte förrän 09.12. Starten brukar ju bli lite försenad... Förväntar mig inte att ni väntar givetvis. Annars kan jag nog ta några minuter på transporten, typ.
Vi ses.

Då är det bara att ladda med sista lasset mat snart och så ses vi imorgon. :-)

Tips att packa ner, så mycket du kan, av allt. ;-) Eller lagom, för vi kör etappvis i början ca 3 timmar mellan stoppen där det går att fylla på vatten också. Det är sista 4-5 timmarna som det inte går att fylla på vatten någonstans.

Beppo: Vi väntar, vi kör tidigast 09.15. Vi har ju tolv timmar på oss att cykla, så vi är tillbaka ca 21.15-21.30 vid Franssons igen.

/Leo

Tillbaka
Topp