[Happy Extreme Ride] - Göteborg, Lördagen den 5:e Maj 2012

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Då är det dags snart igen...det ni alla väntat på! :-) Vad är det som tar runt tolv timmar, inträffar i början av maj i Göteborg och lockar massor med folk ut i skogen för att köra slut på både sig själva och sina cyklar? Jo...

HER2012.jpg

(Gruppbild vid starten 2011, då var vi 35(!)st från början...)

Nu för åttonde året i rad, en riktigt lång happy ride i skogen så klart! Det är återigen dags att börja ladda inför en vårklassiker som garanterat kommer att vara krävande, lång, jobbig, svettig och hur underbar som helst. Ni som varit med tidigare år vet vad det handlar om, ni som inte hängt med är lyckligt ovetandes om hur jobbigt det kan bli...

Läs gärna om föregående års happy extreme ride och se bilder här från alla sju turerna sen 2005:

2011 var vi 31st, se här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1576537/page=1
2010 hittar du här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1341023/page=1
2009 var turen så här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1061534/page=1
2008 gick det så här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/796777/page=1
2007 års tur står det om här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/567457/page=1
2006 körde vi också en Extreme Ride: http://happymtb.org/forum/read.php/1/378252/page=1
Och 2005 kördes den första Extreme Riden i maj: http://happymtb.org/forum/read.php/1/150178/page=1

Den här turen blir den gamla klassikern, som tar ca tolv timmar. Här är sträckningen för turen:

Först kör vi bohusleden mot Kåsjön, sedan båda grönvita slingorna, därefter fortsätter vi västerut en bit på bohusleden mot Härkeshult, men kör efter Råhultsstugan mot vildmarksleden. Därifrån blir det mot Kåsjön, sen östra/södra sidan av Kåsjön mot Bertilssons, sen ett depåstopp vid Burger King. Därefter kör vi mot Kållered på Bohusleden och även några nya stigar vid södra långvattnet. Sen så det blir nerför "Larssons brant" i år också! ;-) Efter ett stopp i Kållered så cyklar vi vidare mot Torrekulla motionscentral och sen så kör vi in i Sandsjöbacka på Torrekullaleden söderut och kör vidare så lång söderut vi orkar för att sedan vända och åka hemåt på Sandsjöbackaleden mot Sisjön. Det kan bli ett stopp vid Shell Sandsjöbacka, som förra året, om vattnet eller energin tar slut för någon. T.o.r. Franssons blir det ca 10 mil. Om vi hinner, klämmer vi in Änggårdsbergen på hemvägen som bonus, vi får se. :-)

Starten går från Franssons, som vanligt. :-) Tid och plats: Lördagen den 5:e maj, 09.00, korsningen Delsjövägen/Virginsgatan. Solsken och runt +20C är återigen beställt! Vi ses!

/Leo

ps. Här en preliminär karta, så här körde vi 2011 och så kör vi nog även 2012, ca 102km:

filename=karta_her2011.jpg

filename=banprofil_her2011.jpg

och ca 1802m klättring.

Ni som kan hänga med får inte missa detta! Mitt personbästa är att orka hänga med i 8h men med unge och hus sen 1.5år tillbaka blir det nog bara några varv runt Burgerking i år =/
Äsch, det får nog göras ett försök ändå. Som sagt, detta får inte missas!

Wooho! En av årets höjdpunkter : ) Ska med. Ristas in i familjekalendern, orubbligt.
Tog mig runt förra 2011 på rent pannben men med gott humör, hyfsat otränad och med en rehab-vår bakom mig. Så 2012 kommer bli en skrattfest!

Om vi cyklar snabbare så kommer man inte hem snabbare för då blir turen längre. Det lärde jag mig förra året! Men det här får man inte missa :-).

Äntligen.... Har ingen aning vad som står i schemat men står det jobb så sjukskriver jag mig.. Jag ska med..

Inte nog med att den blir längre, har man ändå krafter kvar därefter så väntar sen uppskruvat toktempo från Mölndal till Franssons, icke att förglömma. Så att man verkligen blir slak som en gammal fuktig Wettex sen. Det är ju dumt att ha oförbrukad energi kvar liksom, då hade man kunnat cyklat längre. Och så vidare...
: )

Då var det dags att börja uthållighetsträna då.
Få se om orken räcker längre än till Kållered i år.

//Gerry

Grymmt sugen på att vara med !! men tyvärr krockar extreme riden med billingeracet i skövde . och veckan efter är det göteborgsvarvet :/
Tycker vi flyttar turen två veckor framåt =) den 19/ 5 istället så kan man varva ner på söndagen med lygnern runt :) .

Richard

protocol7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har börjat planera bullbaket och bokat in
> familjen för servering :)
>
> /niklas

Det blir förmodligen årets bästa fika

//Gerry

Hur tekniskt svårt är det?? Låter fantastiskt roligt, men är tveksam till om jag kan hinna med och om orken tillåter det...

Richardmtb skrev:
> Grymmt sugen på att vara med !! men tyvärr
> krockar extreme riden med billingeracet i skövde
> .

What?!! Nej, rackarns, Billingeracet har ju jag och kompisen bokat in att köra.

Billingeracet går ju 19 maj, kan ni inte läsa!?!
Inget att skylla på alltså, om ni inte ska köra Hallandsloppet på racer.
/M

PeterA skrev:
> Noterat. Jag är antagligen med ca 8 timmar. Det
> räcker när man har barn och hus.
> /Peter

Dessto större anledning och få en hel fridag Peter

//Gerry

Såg just att jag skrivit att jag skulle försöka formtoppa till den 5/12. Något sent jag menar givetvis den 5/5 men om jag orkar hela är mer tveksamt.

Hemligt tips till er som är tveksamma om ni orkar hela vägen:
Ett piller morgon och kväll fram till den 5/5 så får ni lika starka ben som Leo.
Endast naturliga tillsatser, inga biverkningar :)
/Merve

Bilagor

• IMG_2601.jpg
    IMG_2601.jpg
    75 KB · Besök: 105
Hoppades på en formtopp mha regelbundna cykelturer fram till dess men jag får nog satsa på det näst mest säkra kortet istället: Ostbågar!

Längtar =)

Leo, Mölndals kommun har satt upp cykelförbudsskyltar på de grusade stigarna vid gamla Torrekulla turiststation. Jag har aldrig varit med där borta, men jag gissar att det berör de stigar som turen brukar ta. Vet inte om det är nåt att bry sig om.

Ett alternativ om man inte vill köra dom är att cykla Labackavägen till Torrekullaleden. Det innebär dock en kortare väg än tidigare år.

/niklas

Mindre än två veckor kvar nu, snart kör vi! :-)

Laddar upp med Hammarö 3-dagars(lvg) nu till helgen, så det ska bli kul med lite mtb helgen efter det.

/Leo

Om det finns plats i skogen för fler än en Bullit så kommer jag ;o) men frågan är hur långt det får vi se, har varit lite dåligt med cykling det senaste pga ryggproblem men har ju en vecka på mig till att få några mil i benen.

protocol7 skrev:
> Leo, Mölndals kommun har satt upp
> cykelförbudsskyltar på de grusade stigarna vid
> gamla Torrekulla turiststation. Jag har aldrig
> varit med där borta, men jag gissar att det
> berör de stigar som turen brukar ta. Vet inte om
> det är nåt att bry sig om.
>
> Ett alternativ om man inte vill köra dom är att
> cykla Labackavägen till Torrekullaleden. Det
> innebär dock en kortare väg än tidigare år.
>
> /niklas

Det låter som ett bra alternativ. Kör vi fikastopp hos er i år igen, funkar det?

Mindre än en vecka kvar nu, solsken är beställt! Vi ses på lördag!

/Leo

Leo skrev:
> Kör vi fikastopp hos er i år igen, funkar det?

Självklart, bullprylar är inköpta och familjen bokad :)

/niklas

Hej allihopa,

Jag har inte varit på min cykel i ett halv år, någonsin cyklat med Happy Rides eller någonsin cyklat i Gbg men jag hänger gärna med!

Vi ses på lördag,
/Harry

Detta verkar spännade, bra tillfälle att lära sig stig i Göteborgs området.
Kommer inte bli så varmt verkar det som, bra, då går det inte så mycket vätska.
Vätska? Hur löser ni vätskan för 12timmar, matstopp? Vad mer bör man ha med sig?

gott skrev:
> Detta verkar spännade, bra tillfälle att lära
> sig stig i Göteborgs området.
> Kommer inte bli så varmt verkar det som, bra, då
> går det inte så mycket vätska.
> Vätska? Hur löser ni vätskan för 12timmar,
> matstopp? Vad mer bör man ha med sig?

Vi stannar vid Burger King vid delsjömotet, efter ca 3-4 timmar. Där äter vi en god hamburgare och fyller på vatten.
Nästa stopp blir efter ytterligare ca 3 timmar då vi stannar på gatan hemma hos protocol7 som bjuder på bullar och kaffe. Även här går det att fylla på vatten.
Sista 6 timmarna har vi dock inte så många alternativ, möjligtvis så stannar vi till vid Shell sandsjöbacka för påfyllnad av vatten om det skulle behövas.

Jag rekomenderar att man har med sig lite mackor, bullar eller annat ätbart som man vet man klarar av att inta under en cykeltur.
Packa även ner någon gel, enerikakor och inte minst en "tub" Enervit GT tabletter, dessa är riktigt bra för att hålla krampen borta.

Jag har hällre mat med mig hem än att köra tort och ta slut påväg söderut i sansjöbacka! :)

Hade sett fram emot att fullfölja min tredje raka Extreme Ride, men tyvärr är jag på fel sida landet på lördag.

protocol7 skrev:
> Självklart, bullprylar är inköpta och familjen
> bokad :)
>
> /niklas

Det tar dessutom emot att missa turens givna fikasucce hos Niklas!

Hoppas ni får en grym dag i skogen på lördag.

/Sebastian

Nån annan får tyvärr ta min plats,hade ju sett fram mot detta så mycket.
Ryggen sätter stopp det är bara för mig att inse :o(

Mikael

Tillbaka
Topp