[Happy Extreme Ride] - Göteborg, Söndagen den 1:e Maj 2011 - Nu med massor av bilder! :-)

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
[Happy Extreme Ride] - Göteborg, Söndagen den 1:e Maj 2011 - Nu med massor av bilder! :-)
Då är det dags snart igen...det ni alla väntat på! :-) Vad är det som tar runt tolv timmar, inträffar i början av maj i Göteborg och lockar massor med folk ut i skogen för att köra slut på både sig själva och sina cyklar?

HER2011.jpg ht=544

(Gruppbild vid starten 2010, då var vi 31(!)st från början...)

Nu för sjunde året i rad, en riktigt lång happy ride i skogen så klart! Det är återigen dags att börja ladda inför en vårklassiker som garanterat kommer att vara krävande, lång, jobbig, svettig och hur underbar som helst. Ni som varit med tidigare år vet vad det handlar om, ni som inte hängt med är lyckligt ovetandes om hur jobbigt det kan bli...

Läs gärna förra årets(2010) tråd om turen, där står allt om hur det gick då; förväntningar, uppladdning, massor av bilder, upplevelser, hopp, förtvivlan, glädje! :-) http://happymtb.org/forum/read.php/1/1341023/page=1

2009 var turen så här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1061534/page=1
2008 gick det så här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/796777/page=1
2007 års tur står det om här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/567457/page=1
2006 körde vi också en Extreme Ride: http://happymtb.org/forum/read.php/1/378252/page=1
Och 2005 kördes den första Extreme Riden i maj: http://happymtb.org/forum/read.php/1/150178/page=1

Den här turen blir den gamla klassikern, som tar ca tolv timmar. Här är sträckningen för turen:

Först kör vi bohusleden mot Kåsjön, sedan båda grönvita slingorna, därefter fortsätter vi västerut en bit på bohusleden mot Härkeshult, men kör efter Råhultsstugan mot vildmarksleden. Därifrån blir det mot Kåsjön, sen östra/södra sidan av Kåsjön mot Bertilssons, sen ett depåstopp vid Burger King. Därefter kör vi mot Kållered på Bohusleden och även några nya stigar vid södra långvattnet. Sen så det blir nerför "Larssons brant" i år också! ;-) Efter ett stopp i Kållered så cyklar vi vidare mot Torrekulla motionscentral och sen så kör vi in i Sandsjöbacka på Torrekullaleden söderut och kör vidare så lång söderut vi orkar för att sedan vända och åka hemåt på Sandsjöbackaleden mot Sisjön. Det kan bli ett stopp vid Shell Sandsjöbacka, som förra året, om vattnet eller energin tar slut för någon. T.o.r. Franssons blir det ca 9-10 mil. Om vi hinner, klämmer vi in Änggårdsbergen på hemvägen som bonus, vi får se. :-)

Starten går från Franssons, som vanligt. :-) Tid och plats: Söndagen den 1:e maj, 09.00, korsningen Delsjövägen/Virginsgatan. Solsken och runt +20C är återigen beställt! Vi ses!

/Leo

ps. Här en preliminär karta, så här kör vi ungefär, ca 97km:

file=126404

file=126405

och ca 1790m klättring.

Senast redigerad av en moderator:
Då är det dags att börja träna så fort isen släpper. Och hoppas på att den tunga dubbdäckspendlingen ger nått litet resultat i alla fall. Jag siktar på att komma med.

Jag ansluter ett tag som jag gjort de senaste åren. Är pappaledig from första mars så jag kanske kan vara med lite längre i år. Vi får se:-)
/Peter

I år ska jag med.. förhoppningsvis lite bättre tränad än förförra året :D

Äntligen! I år ska jag se till att cykla lite mer innan maj... (3ggr förra året så det borde man klara ;)

Räkna med en ihärdig småläning även detta år.. Är hur kul, jobbigt och underbart som helst kan knappt berga mig.. Bara min eventuellt egna begravning som skulle kunna hålla mig hemma..

Om det finns någon snäll själ som kan tänka inkvartera en glad cyklist får man gärna PM mig ;)

Syns vi inte innan i snön så syns vi vid Fransson.. Räkna med det..

Materialet är ju viktigt när det är en fråga om extrema strapatser, men nu tror jag att jag fått ihop ett lämpligt verktyg! Saknar bara ett par kalibrerade ventilhattar, sen är jag "ready to ride".

mtb.jpg ht=493

/S

Härligt. Detta är ju en av årets höjdare. Få se om jag orkar hela vägen i år som 2006.

//Gerry

Se till att slita bort isen från stigarna så man kan komma ut och cykla :)

Om saker går som planerat får jag nya hojjen i början av mars! Gott om tid att vänja sig med andra ord, för jag ska med!!

/Per

I år tänkte jag cykla, men om intresset finns så har min bättre hälft har lovat att fixa med bullar och kaffe när vi passerar Kållered :-)

/niklas

protocol7 skrev:
-------------------------------------------------------
> I år tänkte jag cykla, men om intresset finns
> så har min bättre hälft har lovat att fixa med
> bullar och kaffe när vi passerar Kållered :-)
>
> /niklas

Helt klart bullkalas i Kållered gillar vi.

//Gerry

protocol7 skrev:
>
> /niklas

Trodde aldrig att vi skulle vara välkomna tillbaka efter förra årets besök! Men det var ett mycket uppskattat inslag med bullar under fjolårsturen så klart.

/Sebastian

Besöket förra året pratas fortfarande om med fascination, både hos ungarna och vuxna. Min 5-åriga son berättade senast igår för en polare hur "hela gatan var full med cyklar" :-)

protocol7 skrev:
>
> /niklas

Kan bara instämma ett mycket uppskattat stop och ett vinnande koncept. Tänken på bullkalaset under turen förra året fick mig att klara förmiddagen och gav mig energi att klara eftermiddagen :P

Summering: Ja tack gärna :D

protocol7 skrev:
>
> /niklas

Det låter ju fantastiskt bra! Intresse finns mer än gärna! :-) Det stoppet var helt rätt, därefter orkade vi köra på i 6 timmar till.

/Leo

Frostic skrev:
> Det här ska verkligen bli kul (och jobbigt).
> Denna gång ska jag iaf inte köra vilse mellan
> Liseberg och Franssons. :-)

Haha du böjde dig ner och borrade i fel riktning? :)

Det var ruskigt uppskattat med kaffe och bullar förra året värmer fortfarande då man tänker på det.

Shit. Missar det tydligen i år igen eftersom jag inte kommit hem från Mallis då...

Hurra, jag kan vara med på hela turen för första gången på många år (Om jag nu orkar)
/Peter

Härligt Peter, det kommer bli riktigt kul! Nu är det bara en dryg månad kvar till start. :-)

/Leo

Usch, bara en månad!? Jag kommer aldrig hinna träna tillräckligt. Men jag satsar på att hänga med så länge jag orkar.

Lite över tre veckor kvar, snart är det dags... :-)

/Leo

Jag hänger på, får se om materialet håller längre än till Kållered den här gången.

/Morgan

I år, i år, i år SKA jag med. Detta är inskrivet i cykel-bli-frisk-motivations-kalendern jag fick hemskickad av Leo under min konvalescens-period (stavas det så?).
Och eftersom Extreme Ride ju då var inskrivet officiellt i den kalendern så kan man inte slingra sig, då är det bara att mata på.
Siktar på hela rundan så får vi se när man däckar sen : )

Kul, då ses vi. Det blir ju inte så ofta med alla kottar på vift...

Stisse skrev:
> I år, i år, i år SKA jag med. Detta är
> inskrivet i cykel-bli-frisk-motivations-kalendern
> jag fick hemskickad av Leo under min
> konvalescens-period (stavas det så?).
> Och eftersom Extreme Ride ju då var inskrivet
> officiellt i den kalendern så kan man inte
> slingra sig, då är det bara att mata på.
> Siktar på hela rundan så får vi se när man
> däckar sen : )

Stisse: Ja, det var planen, att du skulle vara redo och rehabiliterad tills 1 maj. Och se, så blev det ju. :-)

Mindre än två veckor kvar nu, så det är bara att börja kontrollera cykeln och skruva fast allt löst så det håller ihop i minst tolv timmar!

/Leo

Vädret ser lovande ut redan nu, fortsätter det så här blir det +20C och solsken 1:e maj. :-)

/Leo

Ser lovande ut d här. Kan nog till och med vara så att jag har möjlighet att vara i götet för extreme ride :)

Det värsta möjliga har hänt, bakväxeln gick åt skogen. Det i kombination med taskig ekonomi just nu gör att jag nog får hoppa eftersom jag antagligen inte hinner få hem grejerna innan turen.. riktigt illa..

roding skrev:
> Det värsta möjliga har hänt, bakväxeln gick
> åt skogen. Det i kombination med taskig ekonomi
> just nu gör att jag nog får hoppa eftersom jag
> antagligen inte hinner få hem grejerna innan
> turen.. riktigt illa..

Så lätt kommer du nog inte undan ;) finns säkert nån snäll happyit som kan låna ut en bakväxel...

Jag hade tänkt att vara med och köra nu i år. Det blir första extreme Ride för mig. Har ni några tips på vad man ska ha med. Jag tänker på mat och energi tillskott.
H/ M

Marx skrev:
> Jag hade tänkt att vara med och köra nu i år.
> Det blir första extreme Ride för mig. Har ni
> några tips på vad man ska ha med. Jag tänker
> på mat och energi tillskott.
> H/ M

Det är nog väldigt indeviduellt men det skulle kunna vara en påse med blandning salta jordnötter och russin,några bars,förutom vatten i vattensäcken en flaska med sportdryck och pulver att fylla på med.Några bullar när det knorrar i magen och eller istället smörgås.
Energigels när det börjar bli tungt.
Vid BK Kallebäck finns tillfälle för lite mat och vattenpåfyllnad.
Framförallt hitta ett lagom tempo för dig.

//Gerry

> Framförallt hitta ett lagom tempo för dig.
>
> //Gerry

Jag har bokat en plats längst bak :)

Nu är det nära, så det är bara att sätta igång och hårdträna om ni inte redan gjort det. :-) En chans till blir det på torsdag, 18.00 från Franssons, sen är det vila och kolhydratladdning som gäller.

Det är som sagt bra med lite energidryckspulver, som man kan blanda till när det återstår ca 4-5 timmar av rundan. Lite salta nötter är aldrig fel, russin är kanonbra. Energikakor typ Corny(Coop Forum) är kanon, likaså bullar, smörgåsar och annat gott. Bananer är bra tryck i, så länge man inte landar på dom i Larssons brant. ;-) En enerigel kan vara det som gör att man tar sig i mål eller bryter sista timman, så packa ner en sån i reserv åtminstone.

Förutom det är det mycket mat dagarna innan som är tipset. För det kommer gå åt en del energi, tempot är inte easy ride fart utan vanligt tempo. Det är även bra att studera kartan noga så man vet vart vi ska om man skulle få problem längs med vägen. Mindre och snabba mekpauser har vi tid med, men vill man meka längre så ta sikte på nästa samlingspunkt längst med vägen. Vi har tre samlingspunkter som vi kommer till med ca tre timmars mellanrum:

1. Burger King Delsjömotet, som vi når efter ca 2.5-3 timmars cykling. Där blir det ca 30 minuter paus - ca 11.30-12.30 tiden.
2. Bullfest hos protocol7 i Kållered, som vi kommer till efter ca 5-6 timmars cykling - ca 14.30-15.30 tiden.
3. Shell Sandsjöbacka, dit vi kommer efter ca 8 timmar - ca 17.00-18.00.

Därefter finns det ingen möjlighet att fylla på vatten eller bunkra upp med mer mat, så sista 3-4 timmarna kör vi på det vi har med oss. När vi når civilisationen vid Sisjön är det ca 45 minuters transportcykling tillbaka till Franssons.

Vi ses på söndag!

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Leo menar givetvis att vi syns på söndag! Tror Leo tog i lite mycket på kvällens tur och är lite vimmelkantig såhär några timmar efter :)

Får väl vila mig i form fram tills dess. Smällde nog i vänster bröstkorg/bröstmuskel förra tisdagen då jag rullade bakåt med cykeln över mig nerför en liten berghäll. Antingen något muskelfäste eller annat som fått sig en törn. Men jag dyker upp och hänger med tills jag eller cykeln stupar.

Sen har det gnällts lite på hemmaplan över att jag är borta precis hela dagen... (om jag nu orkar så långt). Det krockar tydligen med en del andra aktiviteter, men jag får väl försöka fixa barnpassning så att jag minimerar minuspoäng-stapeln lite : )

Ses!

Poxeman skrev:
> Denna gång ska jag helt klart vara med längre
> än BK.

Eller så ska jag inte vara med alls... tri-tävling och födelsedagsfirande sätter effektivt stopp för min medverkan. Hoppas ni får en härlig och solig tur!

Tillbaka
Topp