Happy köp o sälj vs diverse facebookgrupper

InlineOla

Aktiv medlem
Efter att för några år sen ha gått ur alla köp o sälj cyklar/cykeldelar- grupper på facebook är jag nu på jakt efter ny landsvägshojj o gick med i ett par igen. Ångrade mig efter 20min och gick ur igen. Varför i hela friden existerar dessa raktigenom urusla köp- o säljgrupper med uppemot 50000 medlemmar när Happys (i mitt tycke) eminenta annonssida finns? Helt värdelöst random flöde o möjlighet att söka på saker o ting i dessa facebookgrupper.

"Jamen det är väl bra med många alternativ för cykelannonser" Nä. Stora nackdelen med för många köp o säljställen är att det blir sämre både för säljare o köpare ju fler annonsforum som finns. Sett det hända för snickerimaskiner som jag annars mest letar efter begagnat, folk har delvis lämnat blocket o nu ska man kolla i 43 grupper istället för på ett ställe och det tjänar ingen på. För snickerimaskiner finns inget riktigt bra alternativ till blocket men för cykeldelar finns det ju happy. Så, kan folk sluta jönsa runt i dessa facebookgrupper o samlas här istället? Tack?

Om jag mot förmodan missförstått storheten med dessa facebookgrupper alternativt dåligheten med happys köp o sälj får ni gärna upplysa mig.

Så, kan folk sluta jönsa runt i dessa facebookgrupper o samlas här istället? Tack?
Håller med!

Och då och då lägger folk (som inte verkar vara särskilt aktiva här) upp annonser här på Happy där annonstexten endast består av en länk till Blocket. Helt obegripligt. Färskt exempel här:

Screenshot_20230626-150851-141.png

Och då och då lägger folk (som inte verkar vara särskilt aktiva här) upp annonser här på Happy där annonstexten endast består av en länk till Blocket. Helt obegripligt. Färskt exempel här:
Finns på samma sätt flera exempel i facbookgrupperna där folk lägger en länk till sin happyannons. Som sagt, ju fler köp o säljställen desto sämre soppa.

De existerar för det är den bästa platsen för att sälja stöldgods
Tveksam till att 50k är med i gruppen "cykeldelar säljes köpes" för att handla med stöldgods. Men visst, om det är mycket stulet i facebookgrupperna är det en ännu bättre anledning att vi seriösa samlas här istället för att blanda ut oss bland skumrasket.

Nej jag överdrev förstås. Men det är galet mycket stöldgods i de där grupperna. Verkar vara i princip fritt fram.

Jag håller med om att köp och sälj/marketplace på Facebook är helt värdelöst på flera sätt. Men, när jag säljer något lägger jag oftast ut det på Blocket, Happy och Marketplace. I de flesta fall säljs varan via Marketplace.

Det är väl ändå inte så extremt konsitgt att inte alla som ska sälja en cykel skaffar ett happykonto? Men visst, det jag sett av Marketplace är värdelst.

Nä det är inte så konstigt, tycker dock att happys köp o sälj överlägsenhet iaf borde knuffa annonser i högre segmenten hit snarare än till Facebook.

Jag vill inte köpa av andra än happy-försäljare pga kunskapsnivåer, möjlighet till id-kontroll, och betydlig gt mer seriös inställning än folk på fb.
Och jag vill ffa inte sälja till oseriösa lirare på fb.
Hittar jag inte vad jag vill köpa på Happy köper jag det nytt, kan jag inte sälja till nån på happy säljer jag för dyrt...

Jag hittar inte svinbilliga gamla skitcyklar jag kan ha som donatorer här(Är det nån som har nåt gammalt dämpat eller bara en baksving?). Hittar iofs extremt sällan nåt jag bedömer som stöldgods på marketplace och blocket också.
Blocket har ju infört massa märkliga regler(För att stävja handel med stöldgods bla) och högt annonskostnaden, så det är inte konstigt att de flesta dragit.

Marketplace är bättre än happy. Mindre reklam där också, samt fria bumpningar, större spridning samt färre snålk#k##. Däremot är happy bra för smågrejer!

Tillbaka
Topp