[Happy långtest]Biltemas framhjul med dynamo.

Fredrik Larsson

Aktiv medlem
Mitt citybike-framhjul sjöng på sista versen det var dags att köpa ett nytt. Min dynamo var död så en ny behövdes också. Således köpte jag ett hjul med navdynamo.

Biltema säljer hjulet med navdynamo OCH lampa för 298kr, artikelnummret är 27-427

Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-425_l.jpg

"Cykelhjul med navdynamo och lyse
Kvalitetshjul med navdynamo från Shimano, rostfria ekrar och dubbelväggad aluminiumfälg från Alex. Den inbyggda dynamon driver halogenstrålkastaren på 6 V och 2,4 W vilken ger ett starkt och klart sken. Tillförlitlig konstruktion som ger lågt trampmotstånd, fungerar i alla väder och är miljövänlig. Bakljus kompletteras billigt och lätt med Biltemas diodlyse."

Hjulet var väligt rakt och runt från början, kanske en 0.5mm skevt. Ekerspänningen kändes lite lite lös men jämn. Inget fälgband ingick.

Jag kommer köra hjulet på min Rex helstel city-bike som kommer användas för cykling på asfalt till tåg/skola.

Senare i vinter/vår kommer jag rapportera hur hjulet har funkat.

Bilder på hjulet monterat kommer imorgon.

Intresset är enormt stort!

Framhjulet väger 1500g till skillnad från mitt förra som väger 1166g, dock är det förra med enkelbottnad fälg.

Lampan väger 145g inklusive sladd.

Förra dynamon & lampa vägde totalt 222g.

Gamla setupen: 1388g

Nya setupen: 1645g

Skillnad: 257g

Provade att cykla ca 3km fram och tillbaka till pendeltåget idag, dynamon kändes inte av.

Fortsättning följer.

Det är klart att intresset är stort. Vi är nog många som funderar på skillnader mellan olika dynamohjul. Jag har ju två stycken själv att jämföra med. Ett med Shimano NX30 nav och X221 fälg samt ett med 3N70 nav (ultegraklass) och xc717 fälg. Motståndet i ett dynamonav med ljuset på vid 20 km/h ska visst motsvara en fartminskning på 1,5 km/h för det sistnämnda. Vikten på detta hjulet är ca 1300 g. Ska bli intressant att höra dina erfarenheter på ett mycket billigare hjul.

Mange

Funderar på att köpa mig en 26"-uppsättning av detta hjul till pendlaren.

Måste bara få höra hur det går med testeriet?
Är det 300 bortkastade pengar eller fungerar hjulet bättre än hjälpligt? Kommer köra med detta 3km x 2 ggr stadstrafik dagligen i vinter så påfrestningarna blir inte gigantiska på ngt vis.

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Priset är ju ett skämt, undrar hur många man
> måste köpa per vinter innan lagret är slut; 4
> stycken?

Hihi, med ett sånt resonemang skulle mitt Biltemahjul för 249kr på vinterkräkcykeln hålla bara en dryg tredjedel så länge jämfört med om jag skulle köpa exakt samma hjul av Hallmans. För det är ju verkligen BARA priset som avgör hur bra grejor är =)

Jag ser fram emot en rescension! Kör visserligen med batterilysen men det är alltid intressant att höra hur andra grejor funkar.

Ska blir intressanta att se om du har samma erfarenhter...

Efter att ha kört 1,5 säsong kan jag konstatera följande:
> Navdynamon fungerar bra, mycket bättre än däckdynamo eller batterilampor IMHO
> Orginallampan lyser av bara helvete, för att vara en dynamolampa. Tyvärr gick glödlampan sönder efter ca en ½ säsong. Jag lyckades aldrig hitta en ny glödlampa som lös lika bra och bytte därför lamphuset mot ett annat som jag hade liggande. Fungerade bättre, men inte lika bra som orginal.
> Fick lämna in hjulet för att riktas och spänna ekrar
> Lite senare gick en eker, men då hade det blivit vår och orginalhjulet åkte på igen.

Hjulet är så billigt att det trotts detta är prisvärt. Cykla till fälgen/ekrar ger sig och låt sedan bygga ett riktigt hjul. Fast det är klart det kostar väl lika mycket som att köpa ett dyrare dynamohjul från början?

Kom bara att tänka på en grej. De flesta dynamonaven har ju en uteffekt på 3,0 W. Ovan står ju om Biltemahjulet att det är på 2,4 W. Bra om det är så. Klart minst krångel att bara ha framlampan uppkopplad och en separat diodlampa bak.

Mange

När man lyfter framhjulet och snurrar det känns det skillnad jmf med ett vanligt nav och om lampan är på eller av.

Eftersom pendling, normalt sett, inte är 20mil åt gången tycker jag inte att den marginella ökning i rullmotstånd är något att bry sig om. Jag uppskattar det faktum att jag alltid har en fungerande lampa med mig, att den fungerar när det regnar och att jag inte behöver fundera på batterier.

Utifrån ett väldigt utförligt test i en tidning (Vintage bicycling tror jag den hette) kan man dra följande slutsatser. Med ljus på är motståndet på de flesta naven att jämföra med en fartminskning på 1,5 km/h om man cyklar i runt 20 km/h. Motståndet med ljuset av varierar mycket mellan olika nav. De bästa (Schmidt SON 28 och Shimano 3N70) ger en fartminskning på någon tiondels km/h när man cyklar i 20 km/h. På en del nav är motståndet nästan detsamma när man har stängt av ljuset som när det är på.

Mange

jag tycker mitt rullar skitbra, hade lätt kunnat ta ett som har lite mer motstånd, bara man fick ut mer än fjuttiga 3 W, jag vill ha ut en 6-10 W MINST :D

Ärligt? Kunde du cykla mer än 3 km med det hjulet? trodde du max kunde komma tio meter innan nåt skulle paja.

bigmollo skrev:
> Känns det nån skillnad i rullmotstånd med
> dynamon? Skulle den funka på en långtur, typ 20
> mil?
> /J

Testade mitt hjul "på riktigt" igår. Funkade bra sålänge vägen var hyfsad. Men vid dålig så var ljuset lite för klent för farter över 30 km/h (om man vill kunna undvika de värsta hålen men jag är kanske lite feg). Angående rullmotstånd så känner jag ingen skillnad men det känns som vägen bllir lite ojämnare när man slår på lampan. Känner små (mycket smmå) vibrationer i styret men inget som stör direkt.

Mikko Hansen skrev:
> Ärligt? Kunde du cykla mer än 3 km med det
> hjulet? trodde du max kunde komma tio meter innan
> nåt skulle paja.

Jag citerar mig själv:

>Hihi, med ett sånt resonemang skulle mitt Biltemahjul för 249kr på vinterkräkcykeln hålla bara en >dryg tredjedel så länge jämfört med om jag skulle köpa exakt samma hjul av Hallmans. För det är ju >verkligen BARA priset som avgör hur bra grejor är =)

Varför skulle grejor vara sämre bara för att nån inköpare lyckats köpa exakt samma grejor från något annat ställe än från de där jäkla skojjarna på Hallmans? Jag kan sätta en slant på att om hjulet skulle varit köpt hos en LBS skulle du inte vara lika skeptisk. Ett vanligt Happy-syndrom ;-)

Storklas, det låter bra. Körde du i skogen eller på vägen? Om du körde på vägen, var det alltså för dåligt ljus där?
Festligt att vägen kändes stötigare. :)
/J

Körde på vägen. Funkade som sagt fint utom där de sträckor där de hyvlat bort asfalten och lämnat en massa brunnslock uppstickandes. Övriga sträckor var det bara att trampa på utan fartbegränsningar (men ljuset är inte optimalt på något sätt men för 298 kr kan jag leva med det).

Storklas skrev:
> Funkade som sagt fint utom där
> de sträckor där de hyvlat bort asfalten och
> lämnat en massa brunnslock uppstickandes.

Jag vet! Blir helt galen på dem, jävla otyg. Dags för Reclaim the Kungsladugård streets.

... jag kom inte ens tio meter innan något pajjade... Monterade detta på mn pendlare igår kväll. Lite om mina erfarenheter från igår kväll följer

Det är så här att fälgen är 559-17 med ganska tjocka väggar. Detta gjorde att det på något konstigt vis inte var tillräkligt med utrymme för däcket, ett Hakka W106 att komma ner i "spår". Orsaken är troligtvis att ventilinfästningen på slangen är ett något oflexibelt område och därför lite bredare än resten av slangen. Följden blev att hur jag än bar mig åt så klämdes slangen mellan fälg och däck just vid ventilen. Kanske hade det gått bättre med en übertunnt fälgband så jag fått ner mer gummi i sänkan? Hur som så kom jag till ett läge där jag hade tillräkligt med luft för att kunna köra och tillräkligt lite slang i kläm för att undvika punka så fort jag satte ner cykeln på marken.

Nu till det elektriska. Den där kontakten de har på nav-änden av medskickade sladd verkade lite lustig.. Den knäcktes nämligen när jag monterade hjulet i gaffeln. Av ren otur så hamnade kontakten i kläm med gaffeln och sprack helt enkelt. Eftersom dess konstruktion helt är baserad på att den är hel för att fungera så är den rätt kritisk. Kontakten är konstruerad av två delar som med snäppfäste klämmer fast trådtåtarna som då ska komma i kontakt med elektroderna från navet.. Nu sprack alltså höljet och det fanns nget som kunde klämma.. Ångest! Ångesten släppte dock ganska snart när jag mumlade hemmamekarens matra nr1: "Gaffa" "Gaffa" "Gaffa" tio ggr. Ett varv gaffa runt kontakten klarade biffen. Äntligen dags att testa ljuset och o det funkade =)

Nästa problem var att då fälgen var ca 5-7 mm smalare än den förra var jag tvingad att justera V-bromsarna rätt rejält. Då upptäcker jag att skärmen är för bred och kläms mellan skänklarna på bromsen.. Lätt åtgärdat med två spår uppklippta med en avbitartång bara för att sedan upptäcka att när jag drar bromsen i botten så tar nästan skänklarna i varandra. Det är bara några mm vajjer kvar att ge på. Som tur var för cykeln var marginalerna på min sida och jag kunde lugn i sinnet plocka ihop mina verktyg, tvätta händerna, ta ett glas fil och krypa till kojs 23.30...

Med ett halvpumpat dubbdäck är det inte bara svårt att avgöra skillnad i rullmotstånd utan helt omöjligt jmf hårdpumpat slicks.. Som lök på laxen tog det i morse så lång tid att få ordning på barnen innan dagis att det han bli ljust.

andematt, man kan få hjärtinfarkt för mindre, tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Appropå att armarna på v-bromsen går emot varandra, går inte det att lösa genom att placera fler brickor mellan klossen och armen? På mina bromsar finns det flera brickor av olika tjocklek som går att flytta om för att ändra avståndet mellan kloss och arm. Om du förstår vad jag menar :-)

ÖH, du Andematt! All ära åt när du argt slängde sleven i grytan så övningsledaren fick soppa på uniformen, men det strul du beskrev har ju inget med hjulet att göra, eller hur? ;-)

Mikva - Jag skulle behöva lägga dit några brickor i så fall och detta är Biltemas kit vi pratar om.. tror inte det funkar på deras gummiklonkar..

Plumse - Jag överlämnade soppan till honom upphäld på en tallrik snyggt o fint. Tyvärr förväxlade jag i överlämnande ögonblicket tallriken med en frisbee.. Undrar om allt blev rött efteråt elelr om det var innan överlämnandet jag såg rött? Skit samma, det klart det inte var hjulets fel, det var såklart cykelns.. Inte går det att ha en 16 år gammal MTB i ordning under dagligt bruk...

Har förövrigt köpt ett hjul till frun oxå men av någon anledning drar jag mig för att fixa till det ;o)

AH! Då mindes jag fel. Jag stod ju i tältöppningen å glodde på kaminen när du började härja.
Helt rätt inställning ang hjulet. Det är ju alltid den äldsta/sämsta delens fel och bör alltså bytas snarast! =)

Var och köpte ett hjul igår och det verkar riktigt fint för 298 spänn. Var dock ett litet hack i fälgen på ett ställe, men bara skönhetsfel. Hjulet är rakt och fint och dynamon känns inte av när man cyklar. Bra ljus från lampan också. Helt klart bra köp!

Igår (lördag) monterade jag mitt nya biltemahjul och gjorde en liten sväng på parkvägarna efter mörkrets inbrott, det verkar nu som om man efter detta inte bara syns utan även ser marken framför sig.
Det öppnar ju möjligheten att ta smitvägen över skogen på väg hem från jobbet.
Batterilampan får sitta kvar som reserv, dynamolampor slocknar ju när man stannar.
dynamolampa.jpg ht=375

dynamo.jpg ht=375

hur har det gått med det här testet? funkar allt fortfarande? lyser det tillräckligt starkt om man hasar fram i 25-30km/h?

jag är så less på att byta och ladda batterier ett par gånger i veckan..

Det är ett kanonköp. Lyser otroligt mycket starkare än vilken diodlampa som helst. Trust me!

jomper skrev:
> Lyser otroligt mycket
> starkare än vilken diodlampa som helst.

Beror inte det på vilken diodlampa du jämför med?

Jag har under hösten byggt 2 diodlampor med 3W Luxeon-dioder.
Den ena är en enkel 3W, den andra är på 3 x 3W.

Jag skulle vilja se den halgenlampa som koppplad till en 2,4W dynamonav lyser starkare.

Men det är oxå en helt annan prisklass vi pratar om.....

/Håkan

HåkanC skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lyser otroligt mycket
> > starkare än vilken diodlampa som helst.
>
> Beror inte det på vilken diodlampa du jämför
> med?

Jo, jämfört med vilken vanlig diodframlampa för cykelbruk inom rimliga gränser. Biltemas lampa inkl framhjul med dynamo kostar 300kr..

Fredrik, när min lampa slutade lysa berodde det på att glödlampan gått. Hoppas att det inte hänt dig, utan att det är något annat lättfixat fel. För när jag bytte till en annan glödlampa lyste den inte lika bra längre.

För tillfället är framhjulet med dynamo inte monterat pga ekerbrott.

/Mikael

Fredrik, när min lampa slutade lysa berodde det på att "kontaktblecket" innanför strömbrytaren hade hamnat på sniskan.
Jag skruvade ur lyktglaset och bockade tillbaks mässingblecket, och nu funkar det OK.
Men eftersom jag endast kör när det är mörkt låter jag tillsvidare bli att fippla med strömställaren, utan låter den alltid vara "ON"

Sådär, nu har jag löst problemet. Först trodde jag lampan var trasig men det var den inte. Sen såg jag att det hade kommit in rätt mycket vatten i lamphuset så jag torkade ur det med en hårblåst. Fungerade fortfarande inte. Tog och lossade lite på kontakter och såg till att de satt ordentligt, inte nått fel där heller. Märkte att stömbrytaren inte låg emot vilket löstes genom att böja till stiftet lite. Funkar fint nu.

Tack för tipset Bernt, tyvär kom det ett par timmar för sent =/

Fredrik Larsson skrev:
> Sådär, nu har jag löst problemet. Först trodde
> jag lampan var trasig men det var den inte. Sen
> såg jag att det hade kommit in rätt mycket
> vatten i lamphuset så jag torkade ur det med en
> hårblåst. Fungerade fortfarande inte. Tog och
> lossade lite på kontakter och såg till att de
> satt ordentligt, inte nått fel där heller.
> Märkte att stömbrytaren inte låg emot vilket
> löstes genom att böja till stiftet lite. Funkar
> fint nu.
>
> Tack för tipset Bernt, tyvär kom det ett par
> timmar för sent =/

Hehe, spännande, hände samma sak för mig. Annars tycker jag det funkar bra, kanske ska spänna ekrarna lite snart men det har funkat bra hittils.

Update: Hjulet rullar på bra och funkar fint utom en grej:

Ryckte upp framhjulet på en trottoarkant och tyckte att hjulet känndes lite löst. Kollade efter och märkte att muttrarna hade gängat upp sig så att hjulet nästan gick att få loss ur dropouten. Cykla försiktigt hem och sätta på lite loctite samt dra åt.

Kan vara bra att kolla det lite då och då så ingen råkar ut för någon olycka...

Crescenthjulet är säkert ett bättre val rent kvalitetsmässigt. Biltemahjulet har ju sina små trassel med den där taskiga strömbrytaren bland annat (jag gjorde samma manöver på malins pendlarhoj i förra veckan..)

inhandlade ett styck framhjul med navdynamo, fick problem med blecket, petade dit silikon, slipper ladda batterier.

funkar hur bra som helst och jag är nöjd hittills. :)

Var kan man köpa ny "lamphållare"

Jag blev av med min lamp så jag vill hitta någon aggär som bara säljer lampan (ej glödlampan).

Skriver en gång till, datorn fick ett spel.....

Var kan man köpa ny "lamphållare"

Jag blev av med min lampa så jag vill hitta någon
som bara säljer lampan (ej glödlampan).

Hittar ingen affär som säljer sånt löst..

Bor i göteborg.......

Hej Lise-Lott,

Jag skulle testa Veloform. Dom säljer lösa lampor till SON i alla fall.

http://veloform.se/

ponnyhästen skrev:
> Skriver en gång till, datorn fick ett spel.....
>
>
>
> Var kan man köpa ny "lamphållare"
>
> Jag blev av med min lampa så jag vill hitta
> någon
> som bara säljer lampan (ej glödlampan).
>
> Hittar ingen affär som säljer sånt löst..
>
> Bor i göteborg.......

Ponnyhästen: du kan använda vilket lamp-hus som helst, bara den kan ta en 2,4 W glödlampa.
Har kört mitt sedan hösten 2005 och tvingats byta glödlampa fler gånger än jag minns. Också lite problem med kontakter... Prisvärt, men jag brukar ha med mig en liten pannlampa i reserv.

Tillbaka
Topp