Happy Pride

Kvarts

Ny medlem
Happy Pride
Hej alla!

Gay-pride startade igår i Stockholm. Vraje år har de ett tema där vill uppmärksamma frågor om homosexualitet och könsidentitet. Årets tema är, som för endel redan bekant, idrottsrörelsen.

Attityder inom idrottsrörelsen gör att många killar och tjejer tvekar eller inte alls vågar gå med i en förening på grund av deras sexuallitet. Deltagare i idrottsföreningar med en avvikande sexuallitet kan känna sig utanför eller rent av ovälkomna i en homofob miljö. Många kanske också har minnen från skolgymnastiken där attityden kan vara väldigt hård. Vissa föreningar är säkert välkomnande och har såkallade HBT frågor på agendan, men jag skulle önska att de också visa det utåt. Så det inte blir en pappersprodukt som man kan visaupp när det passar.

/Pelle

Happy Pride
Daner skrev:
-------------------------------------------------------
> Är jag ensam i min uppfattning om att homofobi
> ligger inte på top-ten lista över problem på
> Happy?

Nej.
Är jag ensam i min uppfattning om att happy inte verkar vara så happy egentligen? (Åh nej, sa han verkligen så?!)

Happy Pride
rayy skrev:

> Är jag ensam i min uppfattning om att happy inte
> verkar vara så happy egentligen? (Åh nej, sa han
> verkligen så?!)

du ser inte skogen för alla träd. Prova att hänga på tex alt.bicycles.tech ett par dar så får du dina internetnormer återjusterade till verkligheten. =)

Happy Pride
Tyvärr är problemet troligtvis större i lagidrotter än i individuella sporter.

Frågan blir då hur det är i (LVG)cykel som är någon form av individuel lagsport?

Kort och gott vem bryr om vilken läggning någon har om man inte skall inleda samkväm med vederbörande.

Happy Pride
Vissa bryr sig inte ens då...

Miss Lycka skrev:
> Kort och gott vem bryr om vilken läggning någon
> har om man inte skall inleda samkväm med vederbörande.

Happy Pride
Miss Lycka skrev:

> Kort och gott vem bryr om vilken läggning någon
> har om man inte skall inleda samkväm med
> vederbörande.

Du menar kanske könsumgänge istället för bara umgänge? Förhoppningsvis! Jag tror inte heller homofobi är happys största problem, men kan gott tänka mig att Rippas ganska oskyldiga inlägg ovan skulle kunna verka avskräckande för en del. Iofs är man nog ganska härdad i så fall.

Happy Pride
Even-Steven skrev:
> Cykelsporten är redan gayanpassat: Rakade ben i
> tajta lycra kläder..

Skoja inte, här vill ju tom. de straighta killarna vara så gay som möjligt :)

Happy Pride
> Vissa föreningar är säkert välkomnande och har såkallade HBT frågor på agendan, men jag skulle
> önska att de också visa det utåt. Så det inte blir en pappersprodukt som man kan visaupp när det
> passar.

Pelle, har du någon idé om hur happy skulle kunna arbeta med hbt-frågor samt hur kommunicera eventuella hbt-budskap? I den mån du anser happy behöva något sådant, jag tycker du är lite oklar just där..

Jag menar, "happy - den hbtvänliga mtbsajten" känns ju som ett hån mot hela hbt-rörelsen.

Happy Pride
BFS skrev:
> fredrikw: Happy har Skogling och Mollo?

Ja exakt. Man kanske skulle kliva ur garderoben på riktigt då. Måsta snacka med frugan och ungarna först...

Happy Pride
för det första är det väl svårt att hålla någon allmän happy-linje i hbt-frågor eftersom happy inte är en förening utan en anslagstavla. Vidare är ju cykling en individuell sport som det påpekats ovan, och då tror jag att det är det lättare för hbt-personer att vara med. Stora grupper framhäver av någon anledning alltid det dummaste hos människan, se bara på fotbollsupportrar. I digress...

Dock är det ju bra att någon, dvs du Kvarts, tar upp frågan, och det är också bra att den inte rackas ner på alltför mycket, även om tonen som vanligt är "happy". Det är ju ett tecken på att det är någorlunda högt i tak och att det inte finns några oskrivna regler om vad som inte får diskuteras osv.

//kaj

Happy Pride
Skogling: tog er som exempel på att det mesta accepteras här på Happy. Nu kanske ni snackar mest och bara har era familjer som alibin för att passa in här på ett homofobt Happy, men jag tror ingen bryr sig så länge ni cyklar och gillar det.

Happy Pride
kaj a skrev:
> för det första är det väl svårt att hålla
> någon allmän happy-linje i hbt-frågor eftersom
> happy inte är en förening utan en anslagstavla.

Precis! Det hbt:are kan hoppas på här är en bra inställning hos ägare och moderatorer. Happy är ju både bra och dåligt: Å ena sidan haglar det bögskämt, å andra sidan så plockar man bort de värsta bilderna och inläggen. Dessutom finns det gränsöverskridande bilder på kända happyiter...

(:-{)

> Vidare är ju cykling en individuell sport som det
> påpekats ovan, och då tror jag att det är det
> lättare för hbt-personer att vara med.

Kanske, jag är osäker där. En 'accepterad' hbt-person i en lagsport skulle få ett bättre stöd. Å andra sidan finns dom knappt...

(*Bortklippta ord, som dömts att hamna i limbo*)

Happy Pride
BFS skrev:
> Skogling: tog er som exempel på att det mesta
> accepteras här på Happy. Nu kanske ni snackar
> mest och bara har era familjer som alibin för att
> passa in här på ett homofobt Happy, men jag tror
> ingen bryr sig så länge ni cyklar och gillar
> det.

Jag såg ingen smiley och undrar om du på fullt allvar tror att jag och Johan är gay ?!
Vill bara klargöra att vi varken är bögar eller homofober.

Happy Pride
Att någon känner sig tvungen att klargöra att man inte är homosexuell är väl ett ganska bra tecken på att något inte är som det ska? Vilka andra minoritetsgrupper är det bäst att klargöra att man inte tillhör? Är det kanske på sin plats att säga att man inte är jude, att man inte är muslim, eller att man minsann inte är invandrare? Nej, det hade ju varit fördomsfullt. Eller?

Happy Pride
Jag är inte kristen.

Men jag tänkte exakt samma tanke som Fredrik.. har du målat in dig i ett hörn nu Skogling, tänk om nån tror att du är bög PÅ RIKTIGT?!

Happy Pride
Det är så självklart för mig (och alla andra hoppas jag) att ni inte är homosexuella att jag inte trodde att en smiley var nödvändig.

Edit: om nu er sexuella läggning har nån relevans överhuvudtaget.

Senast redigerad av en moderator:
Happy Pride
bruce skrev:
> Homo-Bi-Transpersoner
>
> Jag skall kolla pridetåget på lördag, såg
> förra året och det var en riktig happening!

Tjena!

Har du också kommit på ett helt legalt sätt att titta på nakna tuttar och dricka öl samtidigt.. Bara man inte tänker på att tuttarna sitter på en flata så är det sjukt bra..

Med tanke på biler på nersprutade rumpor, tnt och jomper, tnt i hotpants m.m. så känns happy ganska ickehomofobiskt.. Vi har nog lyckats skrämma bort de värsta homofoberna...

Happy Pride
Jag tror att det kan vara skillnad här pga faktum att folk här har inte nödvändigtvis uppfostrats inom cykelsporten sedan barnsben i ett lagatmosfär med icke-toleranta tränare som sätter (eller tillåter) en homofobisk ton eller tillåter mobbning på detta sätt.

fredrikw skrev:
> Happy har nog samma problem med en homofob attityd
> som resten av idrottssverige, varför skulle det
> vara skillnad här?

Happy Pride
Jag menar inte att Happy behöver kalla sig ”HBT-vänligt” lika lite som det behöver vara miljövänligt eller feministiskt. Det finns en massor politisktkorrekta prefix man skulle kunna använda. Happy är ett bra och trevligt forum. Inlägget handlade mer om att belysa att det reella problem som finns inom idrottsvärlden med toleransen för personer med en avvikande sexuallitet.

Det jag menade med pappersprodukt kan man likna med den anti-mobbnings plan som många skolor har utarbetat. Man har utarbetat den, och säger sig ha en stark profil men när det väl kommer till kritan har den inte efterföljts.

Jag tror inte på att handlings planer och strikta regler för vad som skalgöras löser några problem. Det som behövs är attityd förändringar, och de måste komma från var och en. Där gäller det för alla flator och bögar att säga ifrån och bra visa att man finns, men jag vet att det kan vara lättare sagt en gjort.

/Pelle

Happy Pride
Daner skrev:
> Jag tror att det kan vara skillnad här pga faktum
> att folk här har inte nödvändigtvis uppfostrats
> inom cykelsporten sedan barnsben i ett
> lagatmosfär med icke-toleranta tränare som
> sätter (eller tillåter) en homofobisk ton eller
> tillåter mobbning på detta sätt.

Fast då utgår du från att homofobin på något sätt endast finns inom idrottsrörelsen och upprätthålls av deras ledare, och håller man sig bara undan från dessa så är allt lugnt.

Happy Pride
liston.jpg ht=268

Happy Pride
Ni snackar om homofobi som något negativ, tänkt på hur homofoberna känner sig, de kanske känner sig ovälkomna i en homofob-fobisk miljö?!

Happy Pride
Alfsomfan skrev:
> Det enda som jag inte tolererar är intolerans och
> barends på riserstyre.

Åh, åh, vad jag blev frestad att sätta barends på mitt Mary-styre! Visserligen inget styre med resning, men det ser nog rätt intolerant ut ändå...

(:-{)

Happy Pride
fredrikw skrev:
> Att någon känner sig tvungen att klargöra att
> man inte är homosexuell är väl ett ganska bra
> tecken på att något inte är som det ska? Vilka
> andra minoritetsgrupper är det bäst att
> klargöra att man inte tillhör? Är det kanske
> på sin plats att säga att man inte är jude, att
> man inte är muslim, eller att man minsann inte
> är invandrare? Nej, det hade ju varit
> fördomsfullt. Eller?

Så för att lägga mig i debatten så vill jag bara framhäva att jag inte har en
enda svensk gen i min genupsättning, att jag har koranen på sovrumsbordet och
gillar att cykla lika mycket som alla andra här. Och mitt etniska
ursprung (handikap =) till trots har jag inga problem med HTB personer, what so ever.

Nu är det inte våran sexuella läggning eller vårat val av livsåskådning som
slutit oss samman i detta vackra forum, utan det är ju CYKELN!

kommigen nu grabbar, om man får en flirt så får man en flirt! Det är ju lika
smickrande oavsett om det är från en kille, tjej, flicka eller gammal tant
eller en orakad arab!

Hör den här debatten verkligen hemma här på Happy?

Alla former av oförståelse för andra människors särart ligger i grund och botten
hos individen själv, huruvida detta fenomen finns mer eller mindre hos idrottsutövande
grupperingar i sverige finner jag ointressant.

Det sorgliga är väl att det finns över huvud taget i ett upplyst samhälle!

cykla mer!

Happy Pride
Kvarts skrev:
> Inlägget handlade mer om att belysa att det
> reella problem som finns inom idrottsvärlden med
> toleransen för personer med en avvikande
> sexuallitet.

> Det som behövs är attityd
> förändringar, och de måste komma från var och
> en. Där gäller det för alla flator och bögar
> att säga ifrån och bra visa att man finns, men
> jag vet att det kan vara lättare sagt en gjort.

Visst finns det problem i sporten, precis som i det militära, men är inte det en funktion av grupptryck och att gruppen inte är smartare än sin dummaste medlem? Jag har sällan träffat folk som har varit uttalat homofobiska, förutom farsan då. Mitt problem i den här diskussionen är att jag är så stereotyp som det går, blond, blåögd, heterosexuell man med akademikerbakgrund. Sånna som jag blir inte utsatta för diskriminering.

Dock tror jag att happy kan dra sitt strå till stacken, genom att forumet har en relativt hög nivå på diskussioner, dels har vi ju den här tråden, vilket är en början, vidare finns happy chix-tråden, vilket också är en början.

Dock så kommer det både på moderatorer och på oss alla andra att vara vakna och säga ifrån när avgjort dålig attityd visar sig, det ska inte bara komma an på de som har en "avvikande sexualitet"

Happy Pride
fredrikw skrev:
> Att någon känner sig tvungen att klargöra att
> man inte är homosexuell är väl ett ganska bra
> tecken på att något inte är som det ska?

Den där kommentaren var ju inte ett dugg nedlåtande. Inte som det ska?!?! Du menar att om man är homosexuell så är det något som inte är som det skall ? En sjukdom då eller vad...

Tillbaka
Topp