[Happy Ride]: 24 april 11.00, soft vårcykling i Hellas

• Trådstartare Trådstartare Zeb
  • Start datum Start datum
Risken(?) är överhängande att jag också dyker upp på söndag. Det är alltid roligt att lära sig nya ställen att cykla på! =)
/mvp

Om klockan ringer i tid kommer vi med, soft vårcykling bör inte det börja efter 12?
Önskemål: en tur runt nackamasterna? Eller är det för soft?

/Stina & Pål

Jag kanske dyker upp också, har dock en MONSTERflytt att klara av först i helgen. Den kanske bidrar till att jag inte hinner eller orkar eller ens kan medverka.

Senast redigerad av en moderator:
Jag kommer till Hellas kanske istället av Haninge med Bimbosar...måste erkänna att det låckar mig mer (krull krull)än att cykla 2 timmar i sträck asfalt/grusväg som är dessutom långt borta från Älta...vi skulle ju börja träna till Lida, men pga knäskada kan inte vår ledare köra stigar än.
Så jag tror att bättre träning att cykla Happyride i Hellas än asfalt just nu...
Vilken stigar skulle vi cykla på söndag då?

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Men vafan! Vi cyklar väl in ändå. Eller är du lika
> tunn som Skoglingen? ;o) Jag mutade honom med
> pizza men han har inte svarat än...
> /Johan
>

Nja... ifall det var han jag såg på fotona från lövsta så är jag inte lika tunn som han, nej ;)
Jag är inte helt omöjlig på att cykla dit, men då får det bli lite söndags tempo så man inte är helt död när man kommer fram.
Men vi får väll se vad smhi säger om söndagen...

/Piotr

Vad tror ni om Gröna baklänges, den är dels superkul men ändå rätt lätt. Det är knixigt fram till vägen vid masterna, men därifrån är det skojsig körning som man kan välja hur svår den ska vara. Ego, PatrikB och jag körde den i vintras och jag tror vi tyckte det var kul alla tre. Om man inte orkar kan man avbryta vid slaskträsket och cykla höger hem mot Hellas och Ältavägen eller så kan man fortsätta på antingen långa gröna via Erstavik eller köra till vägbommen via slaskträsket och sedan fortsätta på blåa mot Hellas.

För att sammanfatta det Hellas halva blåa/gröna kombo Baklänges där de som vill kan hoppa tidigare och de andra kan fortsätta.

Gula är för svår resonerar jag och Ulvsjö är väl litet väl i kortaste laget, eller? Sörmlandsleden till Alby är mysig och lätt men kanske för lång för en del?

Herrejösses, jag vet inte ens om jag kommer längre än tre km... <8-P

Hänger troligen också med. Beronde på om jag får tid. Det är dock oberoende utav vädret. (nästan i alla fall snöar det kommer jag inte!)

/Johan

Ska försöka dyka upp även jag. Efter att ha hörts så mycket om Hellas ska det bli kul att prova och göra en jämförelse med Lunsen.

/Erik Lj

Prognosen ser ok ut
1d289ebf2f6130f66bfd47071c8d3a27

Tjena!

Gaffeln postas i detta ögonblick, så med lite tur så har jag den på fredag.. dock kommer inte hjulen hinna... :( men ska låna lite däck från andra håll istället.. så blir det lite mer lättrullat..

Tusan oxå,
jag som skulle träna asfalt på 1" slicks fram till början av maj. Nu går det dock inte längre så jag får kränga på skogssulorna och kolla förhandlingsläget på hemmafronten.

Oscar

Självklart ska jag cykla i helgen också. Ej klar på om jag kan vara med på detta dock.

Men visst är det väl roligare att köra blå utåt och grön hemåt?

Tänkte mest för att vi kanske inte skulle cykla så långt och tufft om det skulle vara en snällcykling. Håller med om att blåa fram till vägbommen i alla fall är bättre motsols.

Jag håller med om att man tar blåa+gröna moturs. Men jag tror både blåa å gröna en dag som söndag för nybörjare, kan va för mycket? Vad vet jag... gör som Göran, tänker högt... å se hure går.

Ett alternativ för att slippa knixet vid Nackamasterna (på gröna) är att ta grusvägen förbi vägbommen och ta i princip första vänster efter där blå/milspåret korsar vägen. Trevlig, lättkörd stig som kopplar på gröna i höjd med den lilla ängen uppe i skogen. Brukar sedan köra gröna fram till stigen mellan Lunds Gård och Hermansdal (Trehörningens östra ände) där viker man av upp till blå spåret som körs till Tuppstugan. Naturligtvis ingea problem att vända på steken och börja med blå.
Oscar

Med vägbommen menas i detta fall vägbommen vid snörom (pistolskyttebanan)

erik h skrev:
> Är inte "knixet vid Nackamasterna" ungefär norra
> Europas bästa cykling?

Jo, det stämmer bra det

SuperApe skrev:
> Jag måste skaffa en karta så jag vet vad ni
> snackar om.
>
> --------------------------------------------------
> -------------------
> När du tränar vilar jag

http://gps.pantograph.se

Men inte ens jag är med riktigt på Fjärdebrunns förklaring.

SuperApe skrev:
> men vad är det du undanhållit mig, Bruse? (flämt,
> här ska skrivas ut kartor)

Hål till godo, just nu lite knackig, det är problem hos FS Data.

Peter E skrev:
> erik h skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är inte "knixet vid Nackamasterna" ungefär
> norra
> > Europas bästa cykling?
>
>
> Jo, det stämmer bra det

Det är det säkert, jag tog den rundan för ett par år sedan när jag var helt grön.
Tyckte jag gick mer än cyklade. Har blivit så att man hittar egna favoriter i skogen.

Dock säkert läge att återupptäcka masternas tjusning även för mig:-)

Har ni inte cyklat tvärlöpan mellan gröna och blå förbi trehörningen har ni missat något. Avstickaren till vindskyddet vid sjön är en lisa för själen.

Oscar

Det är väl alltid som såhär om 25 personer ska bestämma vilken rutt som ska tas, alla har sina favoritpartier. Det blir förmodligen bäst om Zeb som tog initiativet till cyklingen bestämmer exakt hur vi ska cykla.

Tänkte prova att hänga med den 24 kl 11:00, det vore första gången iså fall. Har kört en del långlopp och så men undrar ändå på vilken nivå ni brukar köra. Man vill ju inte ligga bakom och tugga lera 4 mil. Men skit samma jag kommer så får jag se om jag orkar att hänga med. Trevlig sida det här föresten.

Scott 44: Det blir soft, lugn och snäll cykling, hoppas jag. Tanken är väl att man skall lära sig att hitta i Hellas/Nacka skogarna.

Ju fler vi blir, desto större chans är det att när hela kopplet cyklar iväg så blir det ungefär som på ett långlopp att även de långsamaste kommer ha kontakt med en person framför, så det är helt perfekt!
Har du cyklat långlopp dessutom så är det ingen risk att du hamnar långt bak, speciellt inte när vi ska köra en lazy-picnic-ride.

Tänkte ta Scotten och komma med på vårcykling men undrar ändå på vilken nivå ni brukar köra. Vore ju trist om man kommer och får ligga och tugga lera i 4 mil. Hur många brukar ni vara på Happy ride turerna.

Scott 44 skrev:
> Tänkte ta Scotten och komma med på vårcykling men
> undrar ändå på vilken nivå ni brukar köra. Vore ju
> trist om man kommer och får ligga och tugga lera i
> 4 mil. Hur många brukar ni vara på Happy ride
> turerna.

Allt från 2 till 30.

Jag är ju guide på söndag så det blir ingen risk för att vi ersätter de roligaste stigarna med grusväg. Jag tänker klämma in lite gula oxå :D

Rippa skrev:
> Jag är ju guide på söndag så det blir ingen risk
> för att vi ersätter de roligaste stigarna med
> grusväg. Jag tänker klämma in lite gula oxå :D

Rippa FOR PRESIDENT! :D

När reisleiter är kissnödig! Ähh.. jag vet inte. Jag skall inte med. Fråga Zeb. ..det var han som startade tråden :)

Mathias skrev:
> Det är väl alltid som såhär om 25 personer ska
> bestämma vilken rutt som ska tas, alla har sina
> favoritpartier. Det blir förmodligen bäst om Zeb
> som tog initiativet till cyklingen bestämmer exakt
> hur vi ska cykla.

Jasså? Han bara skapa en ny tråd efter jag hade bestämt plats å tid... men kör över mig bara... med ett par Conti.

Jag startade bara tråden, det var Bruse som mycket riktigt föreslog plats osv...
....fast eftersom det ibland blir lite obeslutsamhet så körde jag över Bruse. MEN inte med ett par conti utan med ett par Fat Albert - med lite luft så det borde knappt kännas.

Så här gör vi:

Rippa får guida oss på en kul runda. Ingen d***la grusväg! Någon som också hittar (Mathias med det onda knäet och det nya baknavet?) kör sist och ser till att ingen tappas bort.

Vi stannar och fotar och fikar ofta så spelar temposkillnader ingen roll.

Räknar med att vi är ute från 11 till cirka 15.

Det kommer bli superkul att se Hellas och många gamla bekantingar igen!

/Zeb

Tjena!

Bruse, du kan få låna mina 3,0" dom kör över det mesta...

VÅFLLOR ROCKAR!! Fick inga sist!! :(

Jag hade nästan tänkte föreslå mig själv som kvast. Risken annars är att jag drabbas av cykeldjävulen och får för mig att jag "ska ligga först och det kan ni fethaja!!!". Och det vore ju inte så bra för knät sådär på premiärturen. Navet kom idag jag har lovat att klippa Daners trädgård och pudel som tack.

Edit: Lingo.

Senast redigerad av en moderator:
Tänkte samma sak som erik h när jag läste det där om att hoppa över "knixet vid nackamasterna".
Inte ska man hoppa över de roliga partierna inte.

Angående nivå tror jag det mesta funkar, jag cyklade blåa + gröna första gången jag var i hellas, vilket var andra gången jag cyklade MTB förövrigt.

Ah! Samma här faktiskt. Men Patrik, håll med om att gröna åt fel håll var kul! Eller var det bara jag som inte hade cyklat på länge? :-)

Mathias skrev:
> Jag hade nästan tänkte föreslå mig själv som
> kvast.

Du blev föreslagen som kvast några inlägg uppåt ;-)

Absolut! Det var en av vinterns roligare turer.
Lite svår att jämföra med något annat kanske, har ju bara kört den när det varit snö på marken.

Men det mesta är ju faktiskt roligt i hellas!

Tillbaka
Topp