[Happy Ride] - Göteborg, 10.00 Franssons, söndag

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Det ska bli kanonväder på söndag, så då passar en 4-5 timmarstur fint. Det finns lite olika alternativ, men söderut är planen. Antingen en variant av Slick Rocks med förlängning eller liknande. Kanske Kållerado. :-)

Ta med fika, det blir garanterat minst en fikapaus.

Samling vid Franssons, korsningen Delsjövägen/Virginsgatan, 10.00 söndag. Vi ses!

/Leo

poolis skrev:
-------------------------------------------------------
> Söndag kommer jag inte loss innan 12, tråkigt!

Haka på efter 12 då? Vi kör söderut och borde vara någonstans halvvägs till Kållered då. :-) Ring när du är på väg.

/Leo

Kors i taket, stoppa pressarna och ring lokalradion:
Stisse ska med!
: )
Ojojoj, vilken redig cykelabstinens jag har nu efter endast trainer och löpning. Och nu på sista veckorna inte så mycket sånt heller.

Ses!

Leo, jag tänkte möte upp er söderifrån (ingen bil och ärende som måste fixas först). Har du nån gissning på ungefär när ni passerar Herkulesgården eller Horsickaplan? Kör ni den "vanliga" vägen (BK->Gunnebo->Herkules->runt Södra Långvattnet->Horsickan)?

/niklas

Asch, inte ska man behöva vränga på dubbisarna ikväll va?
Blött i skogarna, och minusgrader imorgon. Har ju dubbisarna på pendlaren och det har jag varit tacksam för. Kan ju finnas en del hala fläckar ute i läskiga skogen. Hmmmm....

Jag tror inte att dubbdäck behövs förrän det har kommit snö, som sedan har frusit. Visst kan det bli halt på frusna rötter men det gör det bara mer utmanande.

Jag hänger på.

Det var nyfruset förra söndagen i Vättle men det var inga problem att köra utan dubb.
Det var inte förän det kom lite dis sista biten längs en sjö som det blev vansinnigt halt på alla rötter.

//Gerry

protocol7 skrev:
> Leo, jag tänkte möte upp er söderifrån (ingen
> bil och ärende som måste fixas först). Har du
> nån gissning på ungefär när ni passerar
> Herkulesgården eller Horsickaplan? Kör ni den
> "vanliga" vägen (BK->Gunnebo->Herkules->runt
> Södra Långvattnet->Horsickan)?
>
> /niklas

Gissar på att vi är där efter knappt en timma, det blir nog den vanliga vägen dit. Så vid Herkulesgården någon gång vid 10.45-11.00.

/Leo

Fastnade dessvärre hemma med paj rygg. Ha en magisk runda så får jag be om att få återkomma för distans nästa helg.

Karl

Tack för idag!
Bra tur, men väldigt blött och lerigt idag. Hoppade av lite tidigare då det började bli lite väl kallt om tårna efter ett ofrivilligt bad.

Det blev ju en fin tur idag i skogen. Visst, lite blött och lerigt, men vi hittade nog det torraste man kan hitta häromkring. :-) Vi cyklade slick rocks baklänges ner till Kållered, sen Niklas specialstigar tillbaka till Horsickan. 35km blev det totalt idag och 710m klättring. Bra kört alla, tack för idag. Vi ses på tisdag!

/Leo

dagens karta: http://maps.google.com/maps/ms?msa=0&msid=215477727886721541532.0004b6061d9b704254453

bra tur, fint väder och inte särskilt lerigt.
Orkade nästan hela vägen tills jag fick punktering några hundra meter från franssons, orkade inte fixa så då gick jag hem istället.

Tack för idag! Gick varken fort eller bra för egen del, så jag gav upp vid ishallen och tog asfalten hem.

Däremot ökade turen garanterat motivationen att köpa en ordentlig cykel istället för ett gammalt helstelt vrak anno 1996. Det hela blev inte bättre av att jag såg att Radon ZR Team 7.0 går för 699 € idag på bike-discount.de, men jag bara funderade på en sak: jag tycker mig med jämna mellanrum läsa att den Göteborgska terränen "kräver" väldigt mycket slaglängd. Borde jag leta vidare, eller går det att komma undan med 100 mm?

Ulmanyar skrev:
> Tack för idag! Gick varken fort eller bra för
> egen del, så jag gav upp vid ishallen och tog
> asfalten hem.
>
> Däremot ökade turen garanterat motivationen att
> köpa en ordentlig cykel istället för ett
> gammalt helstelt vrak anno 1996. Det hela blev
> inte bättre av att jag såg att Radon ZR Team 7.0
> går för 699 € idag på bike-discount.de, men
> jag bara funderade på en sak: jag tycker mig med
> jämna mellanrum läsa att den Göteborgska
> terränen "kräver" väldigt mycket slaglängd.
> Borde jag leta vidare, eller går det att komma
> undan med 100 mm?

Bra kört, det hänger inte enbart på materialet. :-) Nästan alla typer av cyklar fungerar i Göteborgsterrängen, men som du märkt så är det många som föredrar lite mer slaglängd(s.k. Allmountain/AM) och flacka gaffelvinklar än ren XC-racing cyklar har att erbjuda. En cykel med ca 140mm slag ger lite mer marginal när det är stökigt. Själv föredrar jag mer slaglängd, men det finns även helstela cyklar i skogen om än få.

/Leo

Tack för idag! - Kållered is the shit!
Kul att "springa på Er" och kul att kunna haka på!

Även jag går i gaffeltankar, cyklar på en Epic idag som i den typ av terräng som vi kör också skulle kunna göra sig bättre med 140 eller 150 mm slag där fram.
Såg denna precis: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=54611
Rock Shox Sektor RL Forks - Coil U-Turn 2011
Är den värd sina pengar? den finns som "9mm QR" och "15mm Maxle" - vad innebär detta? Är den senare för genomgående axel?
Hur ska man tänka beträffande luft/fjäder?
Just funktionen att kunna ställa ner fjädringen till 120 eller 100 när man ska trampa långlopp/cykelvasan är för mig en lockande funktion... Det är väl det som dessa U-Turn innebär? Finns det andra alternativ när det gäller den inställningsmöjligheten?

Erik

Instämmer i lovsången ovan. Riktigt kul att få komma ut och kämpa sig genom leran igen. Vissa ställen var det tungtrampat. Fast man har ju tappat lite också kändes det...var ju ett tag sen.
Nu får det bli mer ordning på MTB:andet framöver : )

Tillbaka
Topp