Happy Ride: Göteborg, söndag 22/2

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Hej alla cykelsugna!?

Nu är det dags igen för en långtur! Denna gången har vi planer på att cykla från "Franssons" och hela vägen till Särö/Kyrkbyn Dala(dvs landsväg ner till starten av Sandsjöbackaleden) och sedan köra hela Sandsjöbackaleden till Sisjön och sedan hemåt igen på landsväg.

Totalsträckan är ca 65km, varav 22km på stökiga(roliga!) stigar genom Sandsjöbacka på Sandsjöbackaleden(som är orangemarkerad hela vägen, svårt att köra vilse med andra ord).

Vi räknar med att vara ute i ca 6 timmar, så det gäller att vara väl förberedd på turen samt ha med sig tillräcklig att dricka och äta. Gärna smörgåsar och termos, då vi kommer att stanna till ett par gånger på sträckan och kalasa på medhavd matsäck. Möjlighet till vattenpåfyllning under turen är ytterst begränsad, då vi kommer att fortfarande vara i "skogen" efter 4-5 timmar. Därefter når vi åter civilisationen i Sisjön, där går det att köpa en Cola om så behövs. ;-)

Nu är det ju lite si och så med vädret, om bara temperaturen håller sig på några plus och det inte regnar så kör vi som planerat. Annars kan det bli en del ändringar, men det återkommer vi till senare när det närmar sig.

Så, preliminärt:
Start: Klockan 10.00 på söndag, 22 februari från Franssons(korsningen Delsjövägen/Virginsgatan). Kom inte försent, vi rullar iväg strax efter 10.00.

/Leo

(Alla deltar på egen risk. Vi kommer att göra vårt bästa för att hålla gruppen samlad. Medtag mobiltelefon för ev. "nödsamtal" om något skulle inträffa.)

Önskar er lycka till med vädergudarna och hoppas ni får en fin tur.
J---a otur att man bor på andra sidan landet (i era ögon baksidan, bäst jag säger det så slipper ni) för det verkar hända mycket skoj på västkusten! Låter som det borde funka med sammanhållningen den här gången om det är en markerad led!! annars så finns det väl optiker hos er också om någon har svårt att se markeringarna ;-)

Bosse avundsjuk

Varför skall man alltid vara iväg när det är kul cykling på G?!? Trösten är väl att det är Hemsedal som står på schemat ;-)

Hoppas det kommer fler tillfällen!

Det går även bra att ansluta vid Kyrkbyn Dala och köra endast Sandsjöbackaleden ihop med oss. Vi räknar med att vara där någon gång 11.20-12.00, då vi tar en kort rast därnere. Sen kör vi igen. :-)

Än så länge är inte väderprognosen så värst lovande, men vi får se när det närmar sig. Hoppas hoppas...

/Leo

Cyklar ni Säröleden ner till Kyrkobyn Dala?

Om ni gör det så krokar på i höjd med Radio Torget.

När tror du att ni passerar där ungefär?

Väl mött in för en go tur

Hans-Olov

Jag kanske också skulle haka på, bara för en liten tur längs Säröleden? Tror inte att triken klarar singletrack i skogen, och jag skulle bli så uppretad om jag lindade styrstagen kring någon björk.

Har Leo någon vägbeskrivning så att man kan hoppa på tåget någonstans vid Majorna, om ni cyklar den vägen? Annars får det väl bli Radiotorget för mig också.

Peter

Jag har tyvärr inga exakta tider, det beror helt på hur många som kommer och ska cykla, samt om vi kommer iväg alls pga av vädret. Troligtvis kör vi ner mot askim/särö på cykelbanan som går från Linnéplatsen. Ni som vill cykla enbart väg får gärna haka på från Franssons, så missar ni inte oss. ;-) Men som sagt, det är en mtb tur, så vi tar det lugnt tills vi kommer in i skogen...

/Leo

Verkligen sugen på att hänga på. Kunde ni inte väntat en vecka så hade även jag varit i götet? Nåja. Det får väl bli nästa gång antar jag.
Någon som vill hojja söndagen efter så är jag på!

f

Är det ingen som vill/kan haka på långturen hela sträckan??
Det ser ut att klarna upp lite tills söndag, kanon! Dagens prognos:

3.jpg

/Leo

Jodå, jag, Patric, Catarina och Åsa och eventuellt någon till är säkra kort. Ser verkligen fram emot att köra i Sandsjöbacka nu när det är så torrt och fint i skogen!

//Dick

hmmm... misstänker att det ligger till på detta viset men hoppas att kylan håller i sig över helgen. Har ju förresten mina nya Fat Albert å de vill säkert tugga lite lera oxo ;)

è du på eller (söndag)?

Just ja, Tjocke Abbe tycker säkert om att kladda i lera. =)
I början på nästa vecka skulle de bli kallare igen så det hårda underlaget är nog kvar ett tag till.

Jag kanske är med på söndag, beroende på väder och sånt. Verkar det ostadigt så bangar jag nog.

Tjena!

Hänger med på Söndag!

Joinar klockan 10.00 på söndag, 22 februari från Franssons(korsningen Delsjövägen/Virginsgatan).

/Björn

Leo,

Kan du ringa upp när ni sticker, eller lägga ut ditt mobilnummer här? Jag måste hela tiden ransonera mitt cyklande, så jag får nöja mig med Säröleden. Hoppas bara att jag verkligen kan komma...

Peter
0705-12 71 60

Så där ja, nu närmar det sig start. Ser ut att bli skapligt väder trots allt, iaf enligt SVT. Så vi kör som planerat om det inte ändrar sig tills imorgon. Blir det kasst väder så blir det nog en sväng i skatås/delsjön.

Peter: Vi kommer så småningom(om det inte regnar/snöar) till säröleden, ta några uppvärmningsåk fram och tillbaka där så missar du garanterat inte oss. ;-)

Färdvägen ser ut så här troligtvis: Franssons - St Sigfridsplan - Mässan - Poseidon - Övre Husargatan - Linnéplatsen - Cykelbanan ner mot Särö. Vid Spårhaga/Kullavik kommer vi sedan att köra bilväg hela vägen bort till Kyrkobyn-Dala. Sen Sandsjöbackaleden till Sisjön - mot Frölunda - Högsbo - Slottskogen och hem igen.

/Leo, mob 0709-729431

Hemma efter turen!

Lite sorgligt, lite roligt.

Det sorgliga är att knäna och konditionen inte är bra än. Jag klarade inte tempot, utan fick ge upp redan vid Hults By. Detta trots att de andra tog det relativt lugnt. Så länge det var helt slätt så gick det bra, men en liten uppförsbacke var nog för att knäna skulle gå varma.

Det roliga är att jag cyklade på egen hand ner till Askimsbadet och hem igen via Välen, och knäna fungerade bara jag tog det lugnt. Kom hem efter en och en halv timme, min normala dagsdos före skadorna, har inte cyklat så länge i ett sträck på två år. Det finns hopp, fast jag tappat kanske en tredjedel av muskelmassan sedan 2001.

Peter

Känner igen detta Peter...man e inte liksom på top längre..
Det var därför som jag inte hängde på idag..tog en trevlig runda igår istället omkring delsjön underbart väder och ett kanon bra underlag att köra på.
Hoppas ändå att alla fick en fin tur idag ändå trots vädret.

Peter: Det var kul att träffas, inte ofta man får se en trike in action! Hoppas knät ordnar sig, så du kan haka på lite fler gånger.

De som körde även i skogen idag var: Dick, Catarina, Åsa, Patric, Hans-Olov & Björn, så vi var 7st nästan hela vägen. Hela rundan tog ca 5 1/2 timma, ca 65km. Vi hade riktigt skoj i skogen, trots att det låg en del is kvar på stigarna när vi närmade oss sisjön. Däremot så var marken fortfande nära nog frusen, så det var minimalt med lera och lättrullat i övrigt. Södra Sandsjöbacka, där vi körde in vid Kyrkobyn-Dala, var nära nog som på sommaren. Torra stigar, riktigt kul! Tyvärr hade vi ingen kamera med idag, så de enda bilderna som finns är de som fastnade på näthinnan. ;-)

Tack alla som kom och cyklade, snart kör vi igen! Ska bara ladda om först... ;-)

/Leo

Hade satt klockan på 07:00 imorse, men lyckades stänga av den i sömnen. Vaknade vid 9-tiden och insåg snabbt att jag aldrig skulle hinna i tid.
Rackarns!

/Per - som ställer två klockor nästa gång

Tillbaka
Topp