[Happy ride]: Jonsered via Bohusleden, lördag kl 10

plumse

Aktiv medlem
Tjipp!

Samling vid Franssons i vanlig ordning kl 10 för transport genom skogen en stund.
Tänkte damma av en klassiker som vi inte kört på många många månader: Bohusleden bort till Jonsered och tillbaka.
Tag med fika och solkräm =)

Kanske lika bra att jag inte kan ändå, ska nog testa kroppen och cykeln på en lite kortare runda närmare hemmet först ;)

Perfekt! Jag hänger på, med reservation för att min "snabbförkylning" inte går över till imorgon...

Men Plumse, skall vi köra Bohusleden fram och tillbaka eller skall vi lägga ihop Vildmarksleden med Bohusleden, vid hundgården eller Härkeshult?

Det märker vi Robert. Vildmarksleden är ju alltid mycket blötare men om det är fint före fram till Maderna så kan vi testa Vildmarksleden. Det är inte så himla noga egentligen. Vi tar det som blir bäst =)
Och Bohusleden är ju faktiskt skoj åt båda håll så det blir nog bra i vilket fall. Det kanske rent av blir en resa till Jerikotunneln och sen transport till Härkeshult för resan därifrån är riktigt kul! Vi kör till Jonsered på något vis å så får vi se vilken väg det blir dit och hem. Är vi dödströtta allesammans så kan man ju köra asfalt hem också i värsta fall.

Hur långt är detta på ett ungefär`? (tid/sträcka).
Vilken typ av terräng?

Har åkt på nackspärr idag och är på storkalas ikväll, men kl 10 kan passa om nacken är OK.

Tänkte eventuellt hänga på men undrar lite över tempot?
Har ett överansträngt knä som jag vill ta det lugnt med..

Tempot blir behagligt. Stigarna är som vilken Göteborgsk singletack som helst så det blir precis som en vanlig Happy-ride. Om någon blir lite trött väntar vi självklart in och låter svansen pusta ut lite emellanåt och skulle det bli alldeles för jobbigt av någon anledning finns massor av tilfällen att bryta så det är bara att haka på =)

Räkna med att vi är ute i ungefär 5 timmar

Vill följa med, men jobbet kallar ju.

Eftersom det är våran lediga dag idag så får jag överleva i en "happy utför" i strålande solsken i St: Moritz hemska skidbackar...

DSC00078.JPG ht=544

Ha en underbar tur!

Tack allihop! Jag lovade frugan jag skulle vara hemma kl 2 så jag körde express och hann med 6 minuter marginal.

Tack för sällskap, Vildmarksleden var nog blötast idag, men helt ok, den är ju sällan torr. Annars var det relativt tort, mycket bättre än jag trodde. Bra stigval efter fikapaus, att slippa asfalten var nog rätt smart, den stigen mot hundgården var kul, tror att jag har aldrig kört den åt detta håll. Bra jobbat Plumse!

Ola

Tack för sällskapet allesammans! Stigarna var soim sagt i mycket bättre skick än jag vågade hoppas på. Jag tror träden redan börjat suga i sig vattnet i marken så om en vecka eller två kommer det vara snustorrt tror jag.
Transport till Fransons, hojja runt en stund och sen transport hem igen gjorde gott så nu är det rast och vila som gäller men jag längtar redan efter nästa ride =)
Leopold, hade du 6 min till godo? Det är ju hur mycket som helst! Jag skulle vara hemma kl 16 och satte nyckeln i dörren kl 15.58.37 ;-)

Korrekt Timothy, det är vindskyddet precis intill Vildmarksleden, ett stenkast från Härkeshult.

Dags för kvällsrunda!

(Rullar ner 1km till matbutiken, får ta med grabben som draghjälp, ska ligga på rullen hela sträckan).

Ja en mycket rolig runda det här, tog imot rejält i början men det brukar det ju göra för mig men efter någon timma så lossnar det.
Värsta biten va transportsträckan hem till Lövgärdet med motvind och uppförsbackar.
Men som man säger det som inte dödar härdar, hoppas det stämmer.

//Gerry

Tackar för en bra tur! Det känns att man inte har kört 5+ timmar på ett bra tag...

Nu är det dags för pizza och soffan...

Såg mycket trevligt ut, vi ses snart i skogarna igen, Min ride rapport idag lär inte Plumse gilla, så jag skriver inte så mycket, men som synes på bilden så var det ganska OK i Schweiz också!

DSC00120.JPG ht=544

Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Timothy: Cyklar du något nu för tiden eller
> snackar du mest?

Du då!
:)
Håller just nu på att plocka av dubbdäcken på skogshojen och det var väl februari sist... i vinter har jag mest snackat så jag börjar fan bli tjock t.o.m. Har kommit igång med cykelpendling till jobbet i all a fall och nu jävlar ska jag ut i skogen igen, grymt sugen :)

Tack för en trevlig lördag! Bra kört alla. Riktigt kul att se hela 16 personer startklara vid Franssons vid 10 (nåja, Robert kom lite sent...). Det märks att det är vår nu.

poolis skrev:
> Såg mycket trevligt ut, vi ses snart i skogarna
> igen, Min ride rapport idag lär inte Plumse
> gilla, så jag skriver inte så mycket, men som
> synes på bilden så var det ganska OK i Schweiz
> också!
>
>

Vi förstår att du längtar hem till happy-riden och bara är avendsjuk på oss.

//Gerry

Trailmaster skrev:
> poolis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Såg mycket trevligt ut, vi ses snart i
> skogarna
> > igen, Min ride rapport idag lär inte Plumse
> > gilla, så jag skriver inte så mycket, men som
> > synes på bilden så var det ganska OK i
> Schweiz
> > också!
> >
> >
>
> Vi förstår att du längtar hem till happy-riden
> och bara är avendsjuk på oss.
>
> //Gerry

Är det verkligen du på bilden Poolis, du verkar ha tappat nått kilo?!

Senast redigerad av en moderator:
Kul att se bilder från er tur.
Nacken kändes inte riktigt på topp i morse, så jag tog det lugnt.
Åkte istället ut med en vän och trampade 2.5h i Ängårdsbergen på eftermiddagen istället.

Himla go tur. Bra stigar och go fart. Det blev ändå en 5 timmars tur dörr till dörr.
Det blev för suddiga bilder för att lägga ut.

Kan bara hålla med:) Var en fantastikst bra runda igår och tack alla för en riktigt bra tur! Blev förvånad att det torkat upp så mycket redan nu och det var verkligen fint att köra hela rundan!:) Blev årets grillpremiär igår efter rundan och det behövdes lasta in lite mat efter de 5,5 timmar man fick:) Schyssta foton!

Två ggr i veckan i alla fall, senast igår :)

Fast att hänga med på happyrides är lite svårare då det som blir lite knepigare när man fått barn just är att passa tider :)
Sen så är ju en timme loneride lika mycket cykling som 2 timmar happyride ;)

Timothy skrev:
> Du då!
> :)
> Håller just nu på att plocka av dubbdäcken på
> skogshojen och det var väl februari sist... i
> vinter har jag mest snackat så jag börjar fan
> bli tjock t.o.m. Har kommit igång med
> cykelpendling till jobbet i all a fall och nu
> jävlar ska jag ut i skogen igen, grymt sugen :)

Premiär-pedalat för året i Partille/Paradiset idag. Start från Gavelåsvägen och så den grön-vit-markerade slingan bortöver. Håller med om att det var förvånansvärt torrt på de flesta ställen! Trodde all snö i vinter skulle gjort skogen sur, men inte! Skönt också att passa på innan allt grönt tar över så man inte vet riktigt vad som finns under däcken!

Däremot, häll-riden ner mot Lexby var mer hell-ride att ta sig till, skogsmaskinsspåren från i höstas har mumsat upp stora delar av stigarna, ser fördj-vligt ut! Däremot har skogsvägen fyllts med nytt grus på de ställen som var värst i höstas.

Jag snor Miches gamla karta här, där den lilafärgade sträckan går från skogsvägen förbi Flatevattnet mot den röda sträckan med de sköna torra berghällarna är helt undermålig, bara gegga, slafs och djupa blöta hål. Men om man kan tänka sig att gå och släpa, så får man ju förstås sin belöning ner över hällarna sen!
MTB_Paradiset.jpg ht=648

Tillbaka
Topp