Finns min drömcykel? 80-tals LVG-gravel?

Jag har hydrauliska skivbromsar på en av mina cyklar. Funkar helt okej, men skriker värre än Mafac Racer. Håller med om att modulationen är annorlunda än med fälgbroms.
Jag fick minskade/försvunna bromsskrik och bättre modulation iom byte till SwissStop bromsbelägg och bromsverkan blev snarare bättre!
Disc 34 EXOTherm2 | SwissStop
Andra här har samma erfarenhet, tex @gandhi
"Bytet från standardbelägg till Swisstop E/Exotherm2 på skivbromsarna. I synnerhet på lvg blev det stor skillnad. Bättre modulation, bett och ffa så är gaffelvibrationerna borta."

En annan SwissStop-produkt som kanske kan hjälpa men jag är lite tveksam till är
deras Disc Brake Silencer
silencer_400ml_s.png

SwissStop Brake Silencer

Läser man omdömen på nätet om SwissStop Disc Brake Silencer verkar den iofs minska bromstjut, men samtidigt verkar den minska bromsförmågan REJÄLT
"Our review
It does stop brake squeak, but it also seriously reduces your stopping power"
Från: https://www.bikeradar.com/reviews/m...olvents/swissstop-disc-brake-silencer-review/

Men den som ändå vill (och vågar) prova tycker jag bör börja med väldigt lite på klossarna på ena bromsen, inte båda.

Jag fick minskade/försvunna bromsskrik och bättre modulation iom byte till SwissStop bromsbelägg och bromsverkan blev snarare bättre!
"Bytet från standardbelägg till Swisstop E/Exotherm2 på skivbromsarna. I synnerhet på lvg blev det stor skillnad. Bättre modulation, bett och ffa så är gaffelvibrationerna borta."

En annan SwissStop-produkt som kanske kan hjälpa men jag är lite tveksam till är
silencer_400ml_s.png

SwissStop Brake Silencer

Läser man omdömen på nätet om SwissStop Disc Brake Silencer verkar den iofs minska bromstjut, men samtidigt verkar den minska bromsförmågan REJÄLT
"Our review
Från: https://www.bikeradar.com/reviews/m...olvents/swissstop-disc-brake-silencer-review/

Men den som ändå vill (och vågar) prova tycker jag bör börja med väldigt lite på klossarna på ena bromsen, inte båda.
Superbra tips, Håkan! Det är klart att beläggen spelar roll också på skivbroms. Framförallt skulle jag vilja ha bort vibrationerna i gaffeln - skivan är rak och skrapar inte, men visst vibrerar det vid inbromsning, framför allt när man försöker bromsa lätt.

Att det blir bra.

En fälgbroms är ju egentligen en stor, mekanisk skivbroms. Fungerar utmärkt med rätt belägg och så vidare.

Jag har hydrauliska skivbromsar på en av mina cyklar. Funkar helt okej, men skriker värre än Mafac Racer. Håller med om att modulationen är annorlunda än med fälgbroms. Det är mer ketchupeffekt liksom. Men här handlar det om någon billig Shimanohistoria så jag har dålig koll på om det skiljer mycket mellan tillverkare och så.

Jag har inte haft några problem med regn och fälgbroms heller, men har INTE kört med mina kolfiberhjul med kolfiberyta i blöta. Kan tänka mig att det suger älgsp-rma. Men med aluminiumyta, dual pivot och bra belägg har jag aldrig önskat mig mer bromskraft.

Däremot måste jag ändå fråga hur ni ställer in era cantibromsar för att de ska vara så usla som ni verkar tycka? Fattar inte det, jag bromsar ju lätt upp min CX på framhjulet med mina cantisar (Dia-Compe).
Om en fälgbroms är en stor skivbroms, så måste det innebära att en skivbroms också är en liten fälgbroms. Komiskt, eftersom det inte stämmer. En skivbroms har inget däck mitt i mekanismen, en skivbroms bromsar hårdare med en radie på 160 mm än en fälgbroms gör med en radie på 622 mm, en skivbroms sliter på en liten, billig och enkelt utbytbar slitdel.

Jag förstår dock inte varför jag är i den här diskussionen. Jag borde veta bättre än att diskutera detta med någon som aldrig använt sakerna som hen uttalar sig om. Man får såklart tycka precis vad man vill, och jag förstår att du tycker att jag också bara tycker saker. Det blir dock alltid lite komiskt när det pratas om däckbredder och bromsar som man aldrig använt. Jag har suttit på landsvägscykel i flera år, med 23-däck och fälgbromsar, cyklat säkert ett par tusen mil. Har byggt och använt cyklar med cantibromsar. Jag anser att jag försöker motivera och nyansera kring saker och ting. Kanske inte alltid på det mest konstruktiva sättet, och säkert ofta i någon mer eller mindre predikande anda. Men när jag inte VET eller faktiskt ens har PROVAT, skulle jag påstå att jag är ytterst tydlig med det.

Dra du en kommentar om att jag stavat fel eller använt något ord på fel sätt, för så vidare mycket matnyttigt om bromsar får jag nog inte ut av dig tror jag.

Sorry TS för tråkig utsvävning. Borde ha skivbromsar på tangentbordet men har bara canti så det tar en stund att hejda sig.

Att det blir bra.

Om en fälgbroms är en stor skivbroms, så måste det innebära att en skivbroms också är en liten fälgbroms. Komiskt, eftersom det inte stämmer. En skivbroms har inget däck mitt i mekanismen, en skivbroms bromsar hårdare med en radie på 160 mm än en fälgbroms gör med en radie på 622 mm, en skivbroms sliter på en liten, billig och enkelt utbytbar slitdel.

Jag förstår dock inte varför jag är i den här diskussionen. Jag borde veta bättre än att diskutera detta med någon som aldrig använt sakerna som hen uttalar sig om. Man får såklart tycka precis vad man vill, och jag förstår att du tycker att jag också bara tycker saker. Det blir dock alltid lite komiskt när det pratas om däckbredder och bromsar som man aldrig använt. Jag har suttit på landsvägscykel i flera år, med 23-däck och fälgbromsar, cyklat säkert ett par tusen mil. Har byggt och använt cyklar med cantibromsar. Jag anser att jag försöker motivera och nyansera kring saker och ting. Kanske inte alltid på det mest konstruktiva sättet, och säkert ofta i någon mer eller mindre predikande anda. Men när jag inte VET eller faktiskt ens har PROVAT, skulle jag påstå att jag är ytterst tydlig med det. Dra du en kommentar om att jag stavat fel eller använt något ord på fel sätt, för så vidare mycket matnyttigt om bromsar får jag nog inte ut av dig tror jag.
Det är nog mest att du aldrig kan erkänna att du har fel. Faktum är att du alltid har rätt. Inse att det du tycker bara är det - tyckande. Det är din upplevelse, inte fakta eller sanning.

Tål du inte att bli emotsagd eller umgås du bara med jasägare eftersom du gärna blir elak och kommer med efterslängar när någon tycker annorlunda? Det har du gjort i flera år. Att du sedan kryddar det med en massa 😊 och 😛 och liknande gör det ju inte mindre elakt.

Sköt du ditt så sköter jag mitt.

Det är nog mest att du aldrig kan erkänna att du har fel. Faktum är att du alltid har rätt. Inse att det du tycker bara är det - tyckande. Det är din upplevelse, inte fakta eller sanning.

Tål du inte att bli emotsagd eller umgås du bara med jasägare eftersom du gärna blir elak och kommer med efterslängar när någon tycker annorlunda? Det har du gjort i flera år. Att du sedan kryddar det med en massa 😊 och 😛 och liknande gör det ju inte mindre elakt.

Sköt du ditt så sköter jag mitt.
Vi håller nog inte med varandra kring vad vi själva erkänner, gissar jag.

Perfekt att du ändå drog lite kommentarer om mitt skrivande. Skönt när man vet var man har varandra. 😊

Vi håller nog inte med varandra kring vad vi själva erkänner, gissar jag.

Perfekt att du ändå drog lite kommentarer om mitt skrivande. Skönt när man vet var man har varandra. 😊
Nej, det brukar ju vara så. Det är väl en del av problemet - att du inte ser att det är ett problem utan kör på. Och är elak. Elakheterna är värst, tycker jag.

Jag vet att du har cyklat många tusen mil och är jätteduktig på en massa saker. Du är säkert väldigt duktig på det mesta du tar dig för. Jag kan inte säga detsamma, jag misslyckas med mycket, men det bryr jag mig inte så mycket om. Livet är fan inte en tävling och det är inte den som kan mest när hen dör som vinner. Jag vill må bra och upptäcka nya grejer. Om det innebär att jag missuppfattar och klantar mig så får det vara så.

//”Fort men fel”

Senast ändrad:
Nu svär jag i kyrkan men vad är poängen med titan? Svårare att svetsa bra än stål och alu, dyrare. Möjligen eventuella magiska egenskaper i materialet eller allmänt ballt med titan? Att det är ballt och ger skryt-poäng skriver jag dock helt under på :)
Hållfasthetsmässigt sett så skiljer sig sträckgränser och brottgränser mellan titan och stållegeringar som används i cykelramar.
3Al-2,5V titan (Grade 9)
TYPICAL MECHANICAL PROPERTIES OF GR.9 TUBING Butted tubing: • Ultimate strength > 850 Mpa (Best value 930 Mpa) • Yield strength 790 Mpa • Elongation % > 35 % Plain gauge tubing: • Ultimate strength 680 Mpa • Yield strength 620 Mpa • Elongation % > 35 % Structural analysis data: • Density 4.51 g/cm3 • Modulus of Elasticity 103 GPa • Yield strength 620 MPa
Stål CrMo:
TYPICAL MECHANICAL PROPRIETIES OF STEEL TUBING, RELATED TO DELIVERY STATE: State HTS (Heat treated, oil quenched and stress released) • Tensile strength • Elongation MIN. 1150 n/mm2 MAX. 1350 n/mm2 AP5% MIn. 5% MAX. 8% State BKS (Drawn and stress released) • Tensile strength • Elongation MIN. 850 n/mm2 MAX. 1100 n/mm2 AP5% MIn. 6 % MAX. 10 % State DSR (Annealed, cold worked and stress released) • Tensile strength • Elongation Structural analysis data: • Density 7.85 g/cm3 • Modulus of elasticity 210 GPa • Yield strength 580 MPa

Nej, det brukar ju vara så. Det är väl en del av problemet - att du inte ser att det är ett problem utan kör på. Och är elak. Elakheterna är värst, tycker jag.

Jag vet att du har cyklat många tusen mil och är jätteduktig på en massa saker. Du är säkert väldigt duktig på det mesta du tar dig för. Jag kan inte säga detsamma, jag misslyckas med mycket, men det bryr jag mig inte så mycket om. Livet är fan inte en tävling och det är inte den som kan mest när hen dör som vinner. Jag vill må bra och upptäcka nya grejer. Om det innebär att jag missuppfattar och klantar mig så får det vara så.

//”Fort men fel”
Står över min runda i det här.

Står över min runda i det här.
Ok. Men om du någon gång får för dig att kolla, tror jag att du kan hitta en hel del tillfällen då jag böjt mig, bett om ursäkt och erkänt att jag har haft fel. Det är ju ingen stor grej, det är bara att svälja stoltheten och gå vidare. Känns så mycket bättre efteråt.

Det är en del av livet, som sagt. Ibland gör man fel, jag tror att samhället hade blivit extremt mycket trevligare om människor kunde vara öppna med det. Alla är klantskallar ibland. Jag är det definitivt. Tyvärr är ödmjukhet en enorm bristvara både här på Happyride och annorstädes.

Alltså jag fattar, jag var mer styvnackad tidigare, som många är. Men efter att jag var svårt sjuk för några år sedan ville jag inte vara sådan längre.

Jag förväntar mig inte medhåll av dig, men du kan ju tänka på det i alla fall.

Senast ändrad:
Jag har inte haft några problem med regn och fälgbroms heller, men har INTE kört med mina kolfiberhjul med kolfiberyta i blöta. Kan tänka mig att det suger älgsp-rma.
Det har jag. I regn. I berg. Med alldeles happykorrekta swisstopp klossar.
Det blev lite för spännande i mitt tycke. Så där har varit skivor sedan dess.
Men min räser för svenska förhållande stannar glatt när jag vill. Med fälgbromsar.
(och, måste tilläggas, tittar man på cyklister i berg söderöver ser man strax att var och varannan kör med fälgbromsar. Själv är jag numera för räddhågsen och vet att köttet läkar alldeles för långsamt vid min ålder)

Det har jag. I regn. I berg. Med alldeles happykorrekta swisstopp klossar.
Det blev lite för spännande i mitt tycke. Så där har varit skivor sedan dess.
Men min räser för svenska förhållande stannar glatt när jag vill. Med fälgbromsar.
(och, måste tilläggas, tittar man på cyklister i berg söderöver ser man strax att var och varannan kör med fälgbromsar. Själv är jag numera för räddhågsen och vet att köttet läkar alldeles för långsamt vid min ålder)
Du skulle kört de ännu mer Happykorrekta KoolStop. Då hade det givetvis gått bra! 😉

Jag har hydrauliska skivbromsar på en av mina cyklar. Funkar helt okej, men skriker värre än Mafac Racer. Håller med om att modulationen är annorlunda än med fälgbroms. Det är mer ketchupeffekt liksom. Men här handlar det om någon billig Shimanohistoria så jag har dålig koll på om det skiljer mycket mellan tillverkare och så.
Ja, det är enorm skillnad (faktiskt!) mellan olika skivbromsmärken, modeller, belägg, skivor, infästning, styvhet m m. Just Shimano är ju kända för att vara väldigt av/på, speciellt med servowave.

På mtb är SRAM raka motsatsen med mjukt anslag och gradvis stegring. Vet inte om det gäller för deras bromsar för landsväg och gravel också.

Ja, det är enorm skillnad (faktiskt!) mellan olika skivbromsmärken, modeller, belägg, skivor, infästning, styvhet m m. Just Shimano är ju kända för att vara väldigt av/på, speciellt med servowave.

På mtb är SRAM raka motsatsen med mjukt anslag och gradvis stegring. Vet inte om det gäller för deras bromsar för landsväg och gravel också.
Något som är sjukt störigt med skivbromsar är alla standarder för oken, alla adaptrar och sådant. ”Är det XYZ-mount på ramen/gaffeln och får jag in ZXY-skiva?” Helt värdekasst. Men där är väl mountainbike värre än landsväg, vad?

silencer_400ml_s.png

SwissStop Brake Silencer

"Our review

Jag har provat det, och jag är väl inte speciellt imponerad. Som du säger så blir det tyst i bästa fall, men bromsverkan påverkas och blir väldigt dålig

Hejsan!

Jag funderar på om jag kan byta upp mig.

Jag har alltid cyklat på en Eddy Mercrescent från sent 80/tidigt 90 och älskar hur jag sitter. Jag cyklar mycket på två stålramar och gillar mjuka stålramar som känns som en bladfjäder när man trycker på. Samtidigt avskyr jag tunga tråkiga stål-cyklar. Det dödar all glädje.

Samtidigt vill jag ha 45mm däckutrymme. Blir en del dålig asfalt och snabba grusrundor och då hade 45 varit lättare att bromsa och svänga med än 28 som jag kör nu.

Älskar egentligen fälgbroms. Har testat Campagnolo Ekar och tyckte det var för mycket initialt bett och sedan för lite bett när man pressade mer. Föredrar lite initialt bett och sedan allt mer ju mer man bromsar. Som ett par riktigt bra fälgbromsar på torra fälgar.

Jag har komponenter för både fälgbroms och skivbroms (shimano GRX) så jag söker egentligen ram + eventuellt hjul.

Jag har testat en Open Up och tyckte den var trevlig att cykla på men lite dyr och alldeles för breda kedjestag. Skrapade i hälarna.

Vill gärna ha landsvägsgeo för den kommer gå 90-95% rando/snabba asfaltsrundor.

Gillar stål pga tål att lyftas ombord på bussar, färjor etc när man är på resa men inte avgörande. Polarna kör Alu och kolfiber och det funkar ju bra det med.

Skärmar är krav.

Är det en fairlight jag vill ha?

Ja. 🙂↕️

IMG_8805.webp

Något som är sjukt störigt med skivbromsar är alla standarder för oken, alla adaptrar och sådant. ”Är det XYZ-mount på ramen/gaffeln och får jag in ZXY-skiva?” Helt värdekasst. Men där är väl mountainbike värre än landsväg, vad?
Näe, på mtb är det 99% PM. IS hittar man bara på gamla cyklar och eventuellt på någon handlödd stålram. Flat mount hittar man på landsväg och gravel, samt enstaka XC-cyklar.

Näe, på mtb är det 99% PM. IS hittar man bara på gamla cyklar och eventuellt på någon handlödd stålram. Flat mount hittar man på landsväg och gravel, samt enstaka XC-cyklar.

Stålram och stålgafflar har ofta IS. Men ingen stor problem för att man ofta enda vill köra en lite större skiva och så behöver man en ändå en adapter.

På lvg är det 100% FM sedan flera år, så bara en standard. Enda *problem" är skivstorlekar.

ja is finns/fanns i alla fall på mtb 2020+ sen kanske det är gammalt det med. Sentier om inte annat hade is har jag för mig

Edit. Och ja det är störigt som fan. Just om det är IS el pm kanske man klarar att hålla reda på

Just standarder och skivor är väl något som funkar bra? Man kan i värsta fall byta ut sina flat mount ok mot post mount - de lirar ändå.

Men jag tror @n3wton mer eller mindre stängde diskussionen för mig. Jag behöver testa ett par bra cantisar men de jag provat har inte varit bra. Inte ultrega-fälgbroms-från-2016-bra i alla fall. Och då krävs skivor för 45mm+ däck.

Sedan uppskattar jag att diskussionen lever - har inget emot lite gnabb så länge det tillför något 😇

Short list:
- Testa finska rando-cykeln för jag är så jävla nyfiken.
- Köpa Swisscross när det dyker upp en till rätt pris och storlek.

Nästa problem är att jag är emotionellt fäst vid de cyklar jag tänkte byta ut. Hur ska jag kunna sälja dem?! Men säljas måste de pga $ och m^2.

Just standarder och skivor är väl något som funkar bra? Man kan i värsta fall byta ut sina flat mount ok mot post mount - de lirar ändå.
Jag har kanske fel. Men det var ett j-a letande efter rätt ok och rätt skivor till min ram. ”Ännu en standard som inte är en standard” tänkte jag när jag satt där och googlade. ”Det är inte värdigt.”

Shimano CX50 är för övrigt riktigt bra cantibromsar, tycker jag. Har inte haft några problem med att få bra bromsverkan med cantis, därför är jag förvånad över negativiteten. Men moderna dual pivot är bättre, helt klart, och bäst av alla är fan Campagnolo av olika modeller. Sådant bett!

Senast ändrad:
Bettet i kombination med den distinkta känslan i bromshandtaget (eftersom bromshandtaget inte samtidigt agerar sladdrigt växelhandtag).
Haha, just det har jag inga problem med. Växlingarna i Campas reglage är ju.. inte så distinkta. 😘

Kommer snart att börja köra en D-A 9100-grupp. Ska ju vara ”the pinnacle of mechanical shifting” så den ska bli spännande att prova.

Jag behöver testa ett par bra cantisar men de jag provat har inte varit bra. Inte ultrega-fälgbroms-från-2016-bra i alla fall. Och då krävs skivor för 45mm+ däck.
Då ignorerar du helt centrumdragna bromsar? De finns väl iofs i praktiken endast hos Jan Heine och de kräver speciella bromsfästen för att fungerar riktigt bra
cat_banner_brakes_02-1024x533.jpg

Short list:
- Testa finska rando-cykeln för jag är så jävla nyfiken.
Vilken är det? Posta gärna en länk, jag är också nyfiken

Då ignorerar du helt centrumdragna bromsar? De finns väl iofs i praktiken endast hos Jan Heine och de kräver speciella bromsfästen för att fungerar riktigt bra

Tack för den påminnelsen, centrumdragna faller gärna bort när jag tänker på bromsar. (”Tänker på bromsar”, bara premissen för frasen antyder psykisk sjukdom.) Jag har testat flera olika varianter och de som fungerar absolut bäst är Mafacs ”Racer” eller föregångaren som inte var märkt så. Det ser ut som Jannes variant är en kopia på den, vad, men med direct mount?

Just den typen av infästning är något jag har kvar att pröva. Fanns väl bara ett kort tag innan skivor tog över på lvg?

Tack för den påminnelsen, centrumdragna faller gärna bort när jag tänker på bromsar. (”Tänker på bromsar”, bara premissen för frasen antyder psykisk sjukdom.) Jag har testat flera olika varianter och de som fungerar absolut bäst är Mafacs ”Racer” eller föregångaren som inte var märkt så. Det ser ut som Jannes variant är en kopia på den, vad, men med direct mount?

Just den typen av infästning är något jag har kvar att pröva. Fanns väl bara ett kort tag innan skivor tog över på lvg?
Jo, fälgbromsar lades ned för tidigt, de började bli riktigt bra med direct mount (bättre styvhet/respons), bättre bromsytor och belägg och större däckutrymme. Fanns mer utvecklingspotential kvar.

Skivbromsar skulle ändå ta över till slut så spelar väl mindre roll kanske.

Undrar om det inte var du som köpte Merckx-ramen av mig. Körde den också i All-road läge med 32mm däck ~2014 och gillade den mycket. Förstår vad du är ute efter. Finns säkert något nyproducerat men dyrt från någon liten nischad byggare som t.ex Crust eller annat Amerikansk Alt-cycling märke. Har drömt lite om att bygga något sånt igen. Dvs. tunna stålrör. Klassisk square-geometri. Quillstam. Men rum för ~40mm däck. Men är fortsatt nöjd med min ordinarie gravel-hoj så det får dröja.

Fairlight Strael som du nämnt verkar sjukt vettig. Vunnit massa priser. Men är ju fortfarande rätt modern jämfört med vad du är van vid.

14128712346_a8e79eda1e_b.webp

Senast ändrad:
Du skulle kört de ännu mer Happykorrekta KoolStop. Då hade det givetvis gått bra! 😉
Varför nöja sig med bra när man kan ha bättre och bäst? 😉

De bästa jag kört med länge nu är helt klart Mavics Exalith belägg. Får fan för mig ibland att de nyper bättre i blött än torrt men det är säkert inbillning. Men bra är de.
Kräver ju förstås att man har de hjulen med då..... 😁

Hahaha, nu förstörde du allt ❤️ Hade glömt dem!

gillar man fälgbroms finns några fina alternativ: tunk hike-use, rune knightwood, bassi montreal. lite synd med 584-hjul (tycker jag...)
Tunk heter de. Vet inte något nästan. Kände inte till dem innan Banankunskap länkade.

Men de borde gå att få med heines broms-fästen inbillar jag mig.

IMG_0380.webp

Undrar om det inte var du som köpte Merckx-ramen av mig. Körde den också i All-road läge med 32mm däck ~2014 och gillade den mycket. Förstår vad du är ute efter. Finns säkert något nyproducerat men dyrt från någon liten nischad byggare som t.ex Crust eller annat Amerikansk Alt-cycling märke. Har drömt lite om att bygga något sånt igen. Dvs. tunna stålrör. Klassisk square-geometri. Quillstam. Men rum för ~40mm däck. Men är fortsatt nöjd med min ordinarie gravel-hoj så det får dröja.

Fairlight Strael som du nämnt verkar sjukt vettig. Vunnit massa priser. Men är ju fortfarande rätt modern jämfört med vad du är van vid.

Visa bilaga 832659
Så är det nog! En tågstation i typ falköping och Fixed gear.se?

Den är grym. Har gått på långturer i Tyskland, Tjeckien, Lättland, Litauen, Polen, med och utan tält, och massa turer i Sverige.

Intressant att du kunde köra så feta däck. Jag har inte vågat mer än 28 mm. Ska kanske undersöka det där.

Tillbaka
Topp