Happy ride Karlstad med omnejd!

grimm

Ny medlem
Tjena, nån som är sugen på att sticka ut nån dag och köra i skog eller stad? Jag har både xc-hoj och en stadscykel som behöver luftas! Tänkte köra på Hammarö på söndag 21'e klockan 12, så vi möts på Skoghalls torg! Hör av er ni som är sugna, eller om ni har förslag på annan plats och tid!

Om väder, familj och hälsa tillåter planerar jag och en kollega att trampa mörudde/bonäsleden på lördag 20/5. Ingen tid bestämd ännu.. Körde den för två veckor sedan.. Nu dags igen.

Trampade själv runt skutberget igår första gången. Vilken underbart snabbt bana det var på sina ställe. Kilometern mellan 4-5 genom tallskogen var ju helt underbar. Kurvig, snabb tajt mellan träden.. Möruddeleden är mer som andra km på skutberget. Rötter sten rötter sten.. omöjligt att hålla tempo.

Andematt: Var det dej jag träffade på bonäsleden, vid det nedfallna trädet för typ två veckor sedan? Meridacykel minns jag iaf... Jag stod på näsan precis vid trädet, hehe.

Visst är den kilometern på Skutberget riktigt frän! Längesen jag cyklade därute nu...

Thomas skrev:
-------------------------------------------------------
> Andematt: Var det dej jag träffade på
> bonäsleden, vid det nedfallna trädet för typ
> två veckor sedan? Meridacykel minns jag iaf...
> Jag stod på näsan precis vid trädet, hehe.
>
> Visst är den kilometern på Skutberget riktigt
> frän! Längesen jag cyklade därute nu...

Jajjemensan =) Visst fasiken var det jag.. Se gammal tråd http://skeppshult.happymtb.org/forum/read.php/1/424344/424344#msg-424344

Har kvar ett blåmärke på låret ännu sedan den turen. Föll på ett knixigt parti och slog styrstammen i insidan knäskålen samt fick en sly-stubbe(?) i låret just nån km innan vi möttes. Hur var din vurpa då? Hörde bara krachen just efter jag vänt mig för att köra vidare?

Vad var det för cykel du körde på? ngt orangebrunt med raiserstyre minns jag..

Senast redigerad av en moderator:
Har börjat använda min gamle xc-hoj, en Nishiki Pinnacle från typ 1996, i skogen igen. Helstel och enpetare, givetvis med kort styrstam och riserstyre. Var längesen det var så roligt att cykla skog, om det nånsin varit det tidigare. Tar mej fram nästan överallt som jag förut trodde jag behövde 130mm slaglängd för att klara. Nu känns framgaffel onödigt. Men med SS går det ju inte så fort heller.

Skulle ge mej iväg precis efter stocken, fick på en fot och hävde mej över styret samtidigt som jag sparkade från med andra foten. När jag fick på andra foten så var tyngdpunkten över styret nånstans och samtidigt rullade framhjulet på en gren som fick mej att stupa framåt och landa på ansiktet. Någon tiondels sekund senare slog jag hälarna i bakhuvudet kändes det som, Scorpion Grind som det kallas, hehe. Gjorde inte ont men känns alltid fånigt när man lyckas med det.

Gillar Bonäsleden skarpt. Det sista partiet när man kommer till Kilene är grymt för låren. Man kommer in på joggingspåret och spån/flis/whateva och det suger det absolut sista ur otränade lår. Yikes.

>
> Jajjemensan =) Visst fasiken var det jag.. har
> kvar ett blåmärke på låret ännu sedan den
> turen. Föll på ett knixigt parti och slog
> styrstammen i insidan knäskålen samt fick en
> sly-stubbe(?) i låret just nån km innan vi
> möttes. Hur var din vurpa då? Hörde bara
> krachen just efter jag vänt mig för att köra
> vidare?
>
> Vad var det för cykel du körde på? ngt
> orangebrunt med raiserstyre minns jag..

Thomas skrev:
> Har börjat använda min gamle xc-hoj, en Nishiki
> Pinnacle från typ 1996, i skogen igen. Helstel
> och enpetare, givetvis med kort styrstam och
> riserstyre. Var längesen det var så roligt att
> cykla skog, om det nånsin varit det tidigare. Tar
> mej fram nästan överallt som jag förut trodde
> jag behövde 130mm slaglängd för att klara. Nu
> känns framgaffel onödigt. Men med SS går det ju
> inte så fort heller.

Eftersom jag inte är nön höjdare på cykeln så behöver jag de tekniska hjälpmedlen som finns att ta till för att öht ta mig runt, hehe. Fast, det ska erkännas, första ggn på en cykel med dämpgaffel var det styret jag tog mig en flygtur runt =) Uppgraderade min blå Merida MS 500 i våras med en ny gaffel, MXcomp Air som ajg pumpat upp lite för hård mot vad som rekommenderas. Men det är ändå rätt känsla för mig. Gaffeln tar upp de flesta ojämheterna som annars skulle trötta ut armar o rygg men är såpass stel att känslan av helstelt inte är långt borta. AlbonTechen från 1991-92 nån gång som jag pendlar på skulle jag nog inte våga ta ut i skogen för jag tror inte den håller..

> Skulle ge mej iväg precis efter stocken, fick på
> en fot och hävde mej över styret samtidigt som
> jag sparkade från med andra foten. När jag fick
> på andra foten så var tyngdpunkten över styret
> nånstans och samtidigt rullade framhjulet på en
> gren som fick mej att stupa framåt och landa på
> ansiktet. Någon tiondels sekund senare slog jag
> hälarna i bakhuvudet kändes det som, Scorpion
> Grind som det kallas, hehe. Gjorde inte ont men
> känns alltid fånigt när man lyckas med det.

Du kan ju alltid glädjas åt att jag inte såg det ;o)

> Gillar Bonäsleden skarpt. Det sista partiet när
> man kommer till Kilene är grymt för låren. Man
> kommer in på joggingspåret och
> spån/flis/whateva och det suger det absolut sista
> ur otränade lår. Yikes.
>
Jotack, jag startade ju från det hållet och fick nästan ångest ifall resten skulle vara på det viset =)
Men efter spången (från mitt håll) är det ju fantastiskt fint ner till Bonäsudden. In mot golfbanan längs bäcken var det lite väl söligt den söndagen.. Sen att det var första riktiga skogsturen med SPD gjorde mig rätt feg efter vurpan..

andematt skrev:
> Om väder, familj och hälsa tillåter planerar
> jag och en kollega att trampa mörudde/bonäsleden
> på lördag 20/5. Ingen tid bestämd ännu..
> Körde den för två veckor sedan.. Nu dags igen.
>
> Trampade själv runt skutberget igår första
> gången. Vilken underbart snabbt bana det var på
> sina ställe. Kilometern mellan 4-5 genom
> tallskogen var ju helt underbar. Kurvig, snabb
> tajt mellan träden.. Möruddeleden är mer som
> andra km på skutberget. Rötter sten rötter
> sten.. omöjligt att hålla tempo.

Jag kan lika gärna köra på lördag som på söndag, ring gärna mej på 070-5507423 så hakar jag gärna på när ni drar bonäsleden!

grimm skrev:

> Jag kan lika gärna köra på lördag som på
> söndag, ring gärna mej på 070-5507423 så hakar
> jag gärna på när ni drar bonäsleden!

grimm, bor du på skoghall eller var brukar du utgå från?

Vi diskuterade lite lätt här igår och vi skjuter på den turen pga vädret (mesigt va ;o) ). Leden kommer vara ngt gigalntiskt soppig på många ställen. Dessutom känner jag mig helt matt och o-utsövd.. Orkar knappt trampa 3 km till jobbet. Fy rommpa!

Men ett gäng Happy-turer i sommar är taget. Det SKA det bli =)

Kör ni fortfarande på skutberget ni karlstadbor? hoppas att de byggt ut banan från när jag körde där för något år sen, det var ju inte så långt eller svårt. På hammaör finns ju en del men inge långt. Har ni provat å köra mellan tuggelite å lillavänsberg å vidare på I3´s gamla övningsfält. Man kan börja inne i stan vid skogen vid nya branstationen ungefär åsså mot skåre. Där har man plågat hojen åtskilliga mil innan jag flyttade til Ö-o för ett gäng år sen. Ånnaboda är kanon kan jag meddela. Sambon å jag var runt i skogen i knappt tre timar i dag. Inte så blött som jag befarade. Där finns sjuk mycke fina stigar. Bara att skaffa en karta å leta upp tomasboda- klockhammar-suttarboda å Ånnaboda. Därikrng är det asfint. Ring- upp om ni minns.

Hallå pojkar och flickor. Ber om ursäkt att jag missat denna tråd men jag har haft fullt upp med att gå en vindsurfingkurs i helgen, 8,2 C i Vänerns är inte fel för hjärtat.

Angående cykling på Hammarö/Karlstad så är vi några stycken som försöker cykla lite ihop. Några av oss siktar på att genomföra några långlopp och behöver således träna. Så PMa mig era e-postadresser så ska jag lägga till er på listan så ni får mail när vi ska ut. Vi kör MTB, men lägger även några längre landsvägspass för att få nära mil i benen.

Både bonäsleden och skutberget är kanonfina för att vara så tidigt på säsongen, samt I2 har massor att erbjuda.

Hälsningar
Mattias

mrkling skrev:
> Hallå pojkar och flickor. Ber om ursäkt att jag
> missat denna tråd men jag har haft fullt upp med
> att gå en vindsurfingkurs i helgen, 8,2 C i
> Vänerns är inte fel för hjärtat.

Läste ngt om en kurs på affisch i Lillängshamnen, var det den du gick? Var seglade ni?
Säg till om det är ngt i utrustningsväg du vill köpa, nära på oanvända grejjer pga diskbråck ..

__
cykeltina. Vad gäller skutbergets evetuella utbyggnad vet jag inte mycket om. Har bara kört den en gång faktiskt efter att ha köpt en "riktig" cykel först i fjol sommar. Banan är ca 8.5 km lång och i varierande terräng det är väl egentligen bara den andra kilometern som har nån slags svårighetsgrad mtp rötter. Annars tyckte jag banan var snabb o "trevlig" som jag skrev ovan.

En vandrignsled jag kan rekomendera er att INTE köra är den som startar vid IKEA-bygget vid Bergvik och går ut på halvön. 1800 meter enligt infoskylten men totalt hopplös att cykla på. Stundom önskade jag mig vara en bergsget mtp alla de klippor m som skulle passeras. Iofs, letar man efter svårkörd, näst intill omöjlig terräng så kan det kanske vara en utmaning =)

Under parollen "Om väder, familj och hälsa tillåter" anser jag att vi bör kunna träffas lite oftare här i Karlstad och cykla ihop. Den här tråden kanske kan vara lämplig att ha som "kontaktannons".

För egen del blir det kanske bara nån tur i månaden så här vintertid och nu när snön lagt sig har jag inte ens varit ute i skogen för att se hur det ser ut.

Är I2 cyklingsbart eller är det bara skidspår över allt på de roliga stigarna?

Leta då upp bra spår i I2 tills jag kommer till påsk!
GPS:n åker med så det ska plottas lite spår, som Skutberget också.

Vi borde ta en skogsrunda ihop med tillhörande öl efteråt, gärna precis när de första golfarna vågat sig fram på Bryngfjorden, det ger sån skön kontrastverkan till lernjutningen.

(Inbjudan till årets Single Speed Contest kommer om ett par månader men boka nationaldagen och I2 skogen redan nu)

Henrik

alexcykel skrev:
> Vi borde ta en skogsrunda ihop med tillhörande
> öl efteråt, gärna precis när de första
> golfarna vågat sig fram på Bryngfjorden, det ger
> sån skön kontrastverkan till lernjutningen.

Kan ni få ihop en sån till påsk? Nu SKA jag ta hojen med.
Preliminärt till >75% är det påskhelgen och efterföljande vecka i Karlstad som gäller.
I2 + Skutberget önskas. Men Skutberget är väl uppmärkt, så jag hittar själv?

Å det är väl utan ombyte som ölen intages?

Det rör på sig i stugorna iaf ;o)

Själv rörde jag på mig i skogen en timme idag då familj, väder och hälsa var på gott humör. Totalt spontant påhitt så jag han aldrig skriva här innan. Så lär det väl vara även framöver pga familjefaktorn...

Mini-RR följer: Cyklade in på I2 vid Toyota/biltvätten och trampade in vänster på 3km slingan upp till närmsta grusväg. En smal upptrampad stig i snön fungerade bra så länge man håll sig på den och det inte klättrade uppför. Nerför hade det nog gått att rulla på fint mtp snödjup. Det blev till att promenera sista hundra metrarna uppför. Väl på grusvägen fanns det bilspår att trampa på i. Men stigarna, de få jag såg innan mörkret, kunde man nog glömma.

På tal om mörker, när jag skulle plocka upp pannlampan ur ryggan var den glödhet och plasten hade smält. Antagligen hade jag tryckt ner lite packning för slarvigt ovanpå den och tänt min 20W halogen där nere i ryggan. Den funkade dessutom inte så det blev bara att trampa hemmåt med den vanliga lampan på styret som ledljus.. Dagens läxa lärd med andra ord..

Tog mig som avlutning på turen en runda på Mariebergsvikens upp-plogade is. Rätt härlig känsla att ha full kontroll på is mha nokians 294or =)

*Pust o flås* Tog en runda idag på 45 minuter direkt efter jobbet. Hade ingen lust att cykla kortaste vägen hem så det blev en rejäl omväg på asfalt med nokian 106 på pendlaröket icke ombytt. Med tanke på vädret så var det ju underbara förhållanden men attans vad benen är trötta efter en månads förkylning. Lyckligtvis börjar den, precis som isen släppa så jag kanske har fått några mil i benen när du kommer till stan bruse..

Thomas som kört I2 några ggr på senaste tiden har nog några slingor som funkar prima då.

Tågbiljetter beställda, cykelväskan avdammad. Whiskyn på kylning (!). Se fram emot minst två happyrajds i Karlstad under påkshelgen och dagarna efter!

Jag upptagen minst lördag, min fru jobbar då nämlisch och nån måste ju barnen ha att tjata på =)

Får hoppas att fler K.d-bor dyker upp i tråden och förgyller helgen.

Jag vill se bilder från hoj-stigarna i Karlstad! Hur är det uppe i Kronoparken vid Högskolan - där finns väl en del höjder och grejer?

Jag behöver och önskar gajdning om två veckor. Släpar inte på cykel på tåg för att lalla runt lite på måfå.

Temat är Lera & Lycra och vurpor har utlovats av en Kronoparksbo. Det här kommer bli gôrmulligt!

I morgon är jag tyvärr inte ledig för cykling. Känns som om det blir lerkalas var man än sätter ner hjulen för tillfället, så ta med kameran ut Thomas och co ;o)

Bruse, det blir lera men ingen lycra för mej. Eventuellt kan jag raka benen, om det känns bättre. Kan visa I2 Thomas-tempo. Bonäsleden kan jag också följa med på. Finns mycket kul stigar bakom Universitetet och mellan Krp och Rud men jag kan inte påstå att jag hittar särskilt bra där. Skulle behöva ta med bergsgeten Jonas men han har ingen hoj för tillfället. Får se om jag kan få fram däck till min gamla skogshoj så kan han ta den om han vill hänga på.

Imorrn drar jag ut vid 10-tiden (sommartid). Vore kul att se hur lerig Bonäsleden är. Den som vill haka på kan komma till Mariebergsskolan (vid pizzerian) klockan 10 så går färden vidare mot Hammarö och dess lera. :) Mitt teflånnummer är 070-9301343 om nån vill haka på men är lite sen eller om jag råkar byta en blöja precis klockan 10. :)

Thomas, det där med lycra är för att tillfredsställa Elins lustar. Leran står jag för. afterbajk har vi tänkt oss också, med svettlukt.
Thomas-tempo låter dretbra, inte för att jag vet vad det är, men det gerse.

Vore skitbra om du kan gajda oss på I2 (oss = jag å Elin). Har lyckats lura med henne för en tur på Skutberget.

GPS:n ska med, så det ska trackas I2-spår, så det måste vara Rundan med versalt R.

Haha, vår I2-runda är inte särskilt lång. Mer teknisk än lång faktiskt. Men vi kan garanterat hitta mer stigar att förlänga I2-rundan med så vi inte lämnar I2 skogen med för lite kilometer under däcken. :)

Men det vet du väl, det är inte längden som avgör, utan hur kul man har det!
Hur lång är den förresten? Vi kan ju börja med standard-I2 rundan sen virra runt.

GPS-spåret ska va till Den Där Sajten som lanseras inom 2 veckor.

Klart vi skall köra! Än är surhålen bottenlösa, äkta single speed premiär i tisdags, I2 är åkbart nästan överallt, men blött...

Idag blir det dock landsväg framåt kvällningen.

Körde Bonäsleden idag. Blött och lerigt, mycket vindfällda träd, genomsura fötter efter 10 minuter i skogen men grymt roligt ändå! Nu känner jag mej som en utsketen fis, är helt slut. Ska ladda med pannbiff som sej bör på våffeldagen. :)

Tillbaka
Topp