[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Cirkus 30 - 35 nedför Buddabacken i Arvika på min Crescent.

Jag har oxå en crescent, en 309:a. Går säkert ännu fortare än din ;o)

Senast redigerad av en moderator:
Vetefaen, men det gick fort nerför serpentinvägarna i Frankrike för nåt år sen. Jag i fullmundering och seg DH-släde. Trampade ur tyngsta växeln (42-11?) och passerade ett antal landsvägscyklister (jodå de kom ikapp när mitt flås hann ikapp mej), det gick bra fort bitvis och däcken släppte fint (faen vad läskigt) i kurvorna vid nedlägg. Cykeldator är för amatörer. ;)

andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> 65 nånting från alsters kyrka ner mot
> vallargärdet på Meridan som hannak kör nu..

Så fort får den inte åka nu. Inte med mig kvar på i alla fall..

HannaK skrev:
> andematt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 65 nånting från alsters kyrka ner mot
> > vallargärdet på Meridan som hannak kör nu..
>
> Så fort får den inte åka nu. Inte med mig kvar
> på i alla fall..

Äsch då, nu har du ju myccket bättre bromsar än vad det var då, orginal. =)

Jaha, vad ska man göra med denna då för att få den perfekt...

Jag borde ha en ny kassett till den. Den 6-delade som sitter på nu är lite lätt sliten, fick med en 19-14 i reserv men jag skulle nog vilja ha lite lättare utväxling än så mtp knäet.

Bromsarna tar inte helt hundra, funderar på om man enkelt kan byta bromsreglage till en rimlig penning. De som sitter på nu känns lite glappiga.

Nya bromsvajjrar ska självklart oxå på. Kanske ska passa på med ny linda också. Svart funkar, men funderar på att pimpa med läderfärgat skinn?

Pedaler får bli mina reserv 520.

IMGP1614kopia.jpg ht=485

MiaMaria skrev:
> andematt, den där kan nog bli riktigt bra!

Med respekt för sporten så måste Du plocka bort reflexerna!

jansson99 skrev:
> MiaMaria skrev:
> -----
> > andematt, den där kan nog bli riktigt bra!
>
> Med respekt för sporten så måste Du plocka bort
> reflexerna!

Jag funderar på vad man ska göra med alla reflexer man plockar av. Jag har dem i en låda. Kanske skulle kunna bli något snyggt konstverk av det hela. Eller varför inte julgransprydnader.

Jo reflexbiten ska göras lite snyggare. Fast jag vill ändå ha cykeln "laglig". Tips?

Kanske man kan göra ett vindspel, eller vad det heter med reflexerna? Nånslags mobil att hänga ute i kvällssolen?

Om man kikar noga så är det en el-kabel snurrad kring styrröret. Det verkar vara nån intern strömförsörjning till nån baklampa som kommer ut nere vid vevpartiet. Har man nytta av det eller gör jag bort mig om jag drar ur den?

Med respekt för sporten måste du sätta på en sådanhär istället för ringklocka. :)

horn800.jpg ht=493

Bara för din skull ska jag överväga att bygga in en sån tuta i sadeln. Fast inte på min cúkkel utan på Bosses så alla vet när han kommer..

Andematt, jag har några reflexer i form av hammaren och skäran, röda förstås, för montering i hjul. Köpta på radikaldistro för många år sen. Såna skulle passa finfint skulle jag tro. Fast är man blåfärgad så kanske det inte passar. Men du bor ju i miljonprogrammets vackra vision(ööh?) så det kanske funkar? ;)

Annars kan man väl ta bort en reflex och behålla den bak eller byta till en slimmare variant.

Övriga stiltips:
-Gashandtag med ljud
-Rotera styret ca 180-270 grader för en mer upprätt sittställning
-Stödhjul
-Konvertera till kardandrift (käädjälööös - 11 miljoner - balltorrp osv)

Näe, kanske inte. Förresten är det bra för knäna med spd?

Thomas skrev:
> Andematt, jag har några reflexer i form av
> hammaren och skäran, röda förstås, för
> montering i hjul. Köpta på radikaldistro för
> många år sen. Såna skulle passa finfint skulle
> jag tro. Fast är man blåfärgad så kanske det
> inte passar. Men du bor ju i miljonprogrammets
> vackra vision(ööh?) så det kanske funkar? ;)

*lol*

> Annars kan man väl ta bort en reflex och behålla
> den bak eller byta till en slimmare variant.

Vettigast hittils.

> Övriga stiltips:
> -Gashandtag med ljud
> -Rotera styret ca 180-270 grader för en mer
> upprätt sittställning
> -Stödhjul
> -Konvertera till kardandrift (käädjälööös -
> 11 miljoner - balltorrp osv)

Haha!

> Näe, kanske inte. Förresten är det bra för
> knäna med spd?

Har aldrig tänkt på det faktiskt.. Men mina klossar har rätt stort flyt.. Ska nog testa både med och utan till en början.

Tiki har fått lite ändrade planer inför nästa helg. Så tyvärr inget kinnekulle för min del.

Kan tänka mig att åka ner den 27-28 juni. Då går cykelsm över kinnekulle???

Går utmärkt att bygga en "plumsetuta" av den också.
Bort med blåsan och in med en sladd i bakändan. Koppla sladden till en liten halogenlampa typ 12V/20W som du limmar fast med värmebeständig silicon. Sätt fast på styret, hjälmen eller framgaffeln, sen är det bara att tuta och köra.

Frolicc, vet du var man kan få tag i sånna där gamla 6-delde frihjulskransar/gängade kassetter?

Säker på att du skall ha frihjul och inte body?På min crescent modell samma årtionde så är det body, och så lossas kassetten med två kedjepiskor. Det yttersta drevet fungerar som låsring. Om så är fallet borde du kunna fulmeka med att slakta en 7-delad kassett.

mtb imorron nån? eller ska man va tvungen o köra racer me andematt på söndag?

bozz, du har fattat grejen. Söndag är racerdag. Lördag skulle kunna vara MTB-dag men just denna lördag är det orienteringsdag.

Oki Jordan synd men kullen står kvar vi får prova en annan gång.

jordan skrev:
> Tiki har fått lite ändrade planer inför nästa
> helg.

Vad har Du för viktig ursäkt, Jonas? ;-)

Frolicc skrev:
> Säker på att du skall ha frihjul och inte
> body?På min crescent modell samma årtionde så
> är det body, och så lossas kassetten med två
> kedjepiskor. Det yttersta drevet fungerar som
> låsring. Om så är fallet borde du kunna fulmeka
> med att slakta en 7-delad kassett.

Jag fick med en reservkassett och den är gängad tyckte jag det såg ut som. Den ligger kvar i bilen... Tyvärr är delningen lite udda och "smal" 14-19. Skulle gärna vilja ha lite bredare spann typ 25-13 eller vad det kan tänkas finnas. Såg annars att biltema har en för sjudelat men funkar det? Känns inte som om det borde funka..

Ska vi bestämma tid på söndag bozz? Frugan jobabr i morgon så då kan vi inte leka i terränglådan.

jansson99 skrev:
> jordan skrev:
> -----
> > Tiki har fått lite ändrade planer inför
> nästa
> > helg.
>
> Vad har Du för viktig ursäkt, Jonas? ;-)

Jag satt oxå och funderade på varför jordan visste att Tiki har fått ändrade planer. Är HannaK inblandad?

Förr hade racercyklister starka ben. Då behövdes inte trippelparti, kompaktparti eller något större drev än 18.

Jag röstar för att felmeka dit en halv 7 delad kssett och så använder du den gamla låsringen. Steglösa växlar på den? Så det borde lösa sig.

--> Bozz
Olsäter t.o.r. känns lite långt, jag behöver max 1½ timme trampande. Det är ungefär där knäet har sin gräns. Sen kommer jag ha med verktygslådan för att skruva hej vilt med sadel och styre för att få optimala inställningar. Lite svårt att känna sånt med torrcykling.
Sen skulle jag gärna vilja komma iväg lite tidigare. Vad säger du om halv tio istället? La Familia behöver mig på em.

--> Frolicc
Vi får ta o kika på det där med dreven. Jag har försökt att få loss en sån där gängad historia för grannen en gång men jag gick bet.

Kikade lite mer på racern idag. Han som hade den innan (han tävlar idag för team cyclecomponents) har helt klart starka ben. Fram är det 42-52 och bak 23-13. Ganska tungt, men jag är visst stark för jag drog loss bakhjulet varje gång jag tryckte till. Fick hälsa på Clas O och köpa låsbricka och sätta mellan nav och ram vid snabbkopplingen för att få hjulet att sitta still.

Blir det nån som hänger med mig i morgon på en njutarrunda med räsern? Avfärd ca 9.30 och hemma igen före 12. Ca 1,5 h cykling är det tänkt, så avsätt en timme för snack ;o)

Senast redigerad av en moderator:
Haha, ja du kör lite tyngre än mina 34/50 - 11/23. Om du skall ta drev från en slaktad biltemakassett och sätta på din body så måste du slipa ned ett av spåren på dreven, annars passar det inte. Räcer imorrn låter intressant. Min kropp är helt slut efter dagens bravader så blir nog ett kort pass imorrn, antingen softräcer ride vis 9:30 eller intervaller i bryngfjorn.

Dagens träning bestod i att härja runt en gokartbana på motorcykel i cirkus 8 mil... många varv blev det. Benen, ryggen, axlarna och handlederna är helt slut!

Stackare Frolicc. Det verkar vara jobbigt att ha kul =)

Du kan väl sova på saken så jag vet i morrn vid 9-snåret om du vill med så kan vi bestämma lite mer då. Annars kör jag själv en liten lagom runda. Jag kikar av tråden innan jag åker eller så ringer du.

Hallå, jag vill också med.

Det var någon orienteringstävling idag och sedan ett par ungar som tog mina sista krafter ur kroppen. Jag behöver en lugn racertur imorgon.

Frolicc, du kommer säkert ha lite intressant träningsvärk imorgon. Hoppas du hade riktigt kul idag.

Kul MM! Äntligen ska vi få ses =)
Jag säger kl 9.30. Men var cyklar man räcer? Ska vi ses vid kroppkärrssjjöönn för färd längs NKLJ eller racketcenter för färd österut? För mina knän räcker det som sagt med 1½ h eller 20-30 km nu under "uppbyggnadsfasen".

Man kan cykla var som helst. Förslagsvis bestämmer vi rutt imorgon när vi vet hur det blåser.

52-13 är ju tungt men det fanns en från kinna som körde på 55-11 när jag höll på att tävla. det här var runt 1980. Nu ska ska man ha kadens istället för tunga växlar. Sverige fick ju en etapp seger på girot idag genom Thomas "gotland" löfkvist genom att hans lag vann lagtempot. Snitt på 56,33 km/h är ju inte så dåligt.

jordan, imorgon blir det inte Solsta för mig. Passar inte med ett sånt pass i min planering. Blir långcykling på måndag istället.

Norrmännen (yr.no) säger vind från syd uppemot 8 m/s i morgon..
Förslag #1 - Kroppkärr och NKLJ upp till Vallargärdet och sedan asfalt ner till Kronoparken/Välsviken = Alstersjön runt.
Förslag #2 - Sandgrund/museet, färjestad, Skåre, Bofasterud, hultsberg typ..

Första turen på racer i hela mitt liv.. Vad har hänt med mig!! Vad ska plumse säga? ;o)

Grymmt kul hade jag!! =) Skall absolut göras om.

Jag ringer om jag skall med imorgon, men jag ställer inte klockan. =)

Godmorgon folket, jag skall tydligen med och äta tårta vid 11. Men jag kommer, och hoppar av snabbt. =)

Pust, första räserrundan avklarad.. Jag lever, knäet känns lite grann men det var först sista kilometrarna som jag tänkte på det och det är riktigt positivt.

Måste få bytt vevparti. Det är varken "Compact" eller "Standard", det är "Fel" som MiaMaria sa =). Eller så lever jag med det och undviker att köra backar. Problemet är att det är nån riktig budgetvariant så hela klabbet är nitat så det är tyvärr inte bara att byta kransar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp