[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Oj oj oj Det var inte lätt att hitta =).

Allt gick bra tills man kom ut på elljusspåret, sen var jag helt lost. Körde runt lite på SS banan och hamnade mitt i någon slags tipspromenad runt domarringen. Där hittade jag även eran vita slinga så hoppade på den. Gick också bra tills stigen efter ett alldeles för högt drop totalt försvann. Det blev till att bära cykeln ett tag efter att jag slungats över styret. Hittade tillslut en ministig i skogen som mynnade ut på en större stig (tog vänster på stor stig). Denna större stig mynnade ut på grusvägen som gör en högersväng brevid järnvägen precis innan man tar vänster under järnvägen i tunneln. Och ser man på, efter tunneln hittar jag era vita pluppar igen.

Vart gick det snett egentligen?

Trots lite orienteringssvårigheter var slingan mycket fin. Den kändes rätt tekniskt men det kanske snarare beror på mina toktrötta ben och att allt var blött och halt. Bra jobbat!

Trots fullplanerad helg så blev det tid att hjälpligt slänga över bakväxeln från den blå till den svarta och ta en tur på 1.5 h i eftermiddags. Jag körde idag en hel del stigar innanför motionsspåret vid Toyota och det var ju en hel del sktiroliga smala stökiga stigar där =) Stentrappan ner bakom Pistolbanan var liiite för glint för att det skulle vara säkert idag, tyvärr.

Men, var i hela friden har ni dragit "White Stripes" som Bosse så käckt kallade den? Jag körde (gick) en stig som korsade(!) rimbusterslingan just före toppen och sedan som vanlligt genom Tranelund men inte fasen såg jag några markeringar?

:-) Jaha så jag och Jomensåatt bjöd på lite extra motion genom medioker markering. Vi ska köra en officiell invigning med bandklippning etc. när vi stakat ut hela härligheten. Då hoppas jag varenda halvskadad-, klen, förkyld cyklist kan närvara så att alla hittar runt. ;-) Jag tror vi ska muta Eknor nu på onsdag att logga med Gps:en så att vi får slingan på Google earth.

Vi hade annars en riktig lekstund uppe i Gesunda idag. Självgoda som vi är ligger bilder uppe på World wide web. Här: http://picasaweb.google.se/jonasstarboard/Gesunda20071014

Jomensåatt har också en hel del bilder och filmklipp som ska bli intressant att ta del av.

Gonatt!

/Jonas

Frolicc, det som gick snett var att vår slinga inte ens är i närheten av Dommarringen. ;)

Men förhoppningsvis så hinner vi färdigställa den till onsdagscyklingen.

haha, då skall jag meddela att någon annan kör med samma markeringar som er. Inte bra för mig som kan åka vilse på vägen till konsum.

Men fram till elljusslingan (från willyslagren) var jag väl rätt?

JoMenSåAtt skrev:
-------------------------------------------------------
> Frolicc, det som gick snett var att vår slinga
> inte ens är i närheten av Dommarringen. ;)
>
> Men förhoppningsvis så hinner vi färdigställa
> den till onsdagscyklingen.

har ni målat med vattenfärg eller???? såg inte en vit stripa nån stans men vicket väder ja hade göttt

bozz skrev:
> har ni målat med vattenfärg eller???? såg inte
> en vit stripa nån stans men vicket väder ja
> hade göttt

Du borde vila Bosse med ditt revben, inte leta vit slinga i skogen! Fasen vi har inte ens lanserat stigen och redan börjar reklamationer trilla in. Vilken entusiasm det är bland K-d MTB:arna!

Andreas är kanske ute imorgon och jobbar vidare med sprayen.

Slider: Tack tack. :-)

/Jonas

sånt man bryr sig om kanske tom tycker om de har man allti åsikter om typ happy och va dom har för sig de e kärlek dä !!!!!?:)

En annan men närbesläktad typ av kärlek än den på Happy, är den jag fick uppleva idag. Kom hem från jobbet lite tidigare än vanligt, ca halv fem. Frun meddelar att hon avbokat spinningen pga lite ont i ryggen men säger då som en blixt från klar himmel: "Stick ut du istället"! Så, 17:00 ca rullade jag iväg mot I2 och 1.5 h i stigletandets tecken på outforskade områden på Hallberga. Finns mängder med roliga stigar där ju! Inte bara standard "Thomas/Rimbuster" spåret..

Där på norra flanken av Hallberga finns ju också potential för en NS-park.. Har ni tänkt på det vänner? =) Där ligger mängder av vindfäll och terrängen är stenig, brant och jäklig.

Fast några vita ringar såg jag då inte ;o)

Nu är jag sugen på att prova slingan, någon mer kristinehamnare som är sugen?

Japp! Jag är också sugen. Ska nog göra en
investering av en pannlampa idag.
Så man kan hänga på om kvällarna.

Är upptagen med annat i kväll, tyvärr..

Att. Frolicc:
17-10-2007 03:39 Delivery Agent - SWEDEN Arrived at destination country

Slider, ska jag komma förbi dig vid 17.45?
Fler kristinehamnare? Curt? snart måste du väll ha slut på bortförklaringar?

Jag ser framemot att trampa loss på I2-stigarna, räkna in mig. Elin, Curt... + övriga Karlstads MTB:are tycks vara mörkrädda. ;-)

/Jonas

Jag saknar GPS-logg från gårdagens mörkertur för att få reda på vad jag missade. Eknor, plottade du inte stigvalen?

Jo, det kommer, har mycket att stå i nu... Men vi lyckades inte pricka hela slingan vi heller :P

"Så länge skutan kan gå, så länge hjärtat kan slå, så länge solen den glittrar på böljorna blå..."

Eller iaf så länge lampan på hjälmen har kraft nog att lysa tänkte jag köra söndagspromenadtempo på onsdag i kvällsmörkret. Nån mer som är sugen på en lugn kväll i skogen denna veckan?

söndagspromenad låter bra me mitt revben på onsdag jaaa Kan nån beskriva exakt vart träna ligger som vi ska kapa?
karta eller nåt tack

39d
Sa je ta me e öx?
Jag har ett par vindfällor som jag skulle vilja ha undan...

Jag hoppar över onsdagen, skall istället hänga med lite labbfolk på spinning. =)

Sadelstolpen blev perfekt, tack för fraktdelningen! Upptäckte dessutom att jag behöver ännu en stolpe till pendlaren, 29,4 mm, så om du skall skicka efter mer prylar så är jag gärna på en delning av frakt igen.

Frolicc: Ta med labbfolket ut i skogen istället så de slipper slösa bort en timme av sitt värdefulla liv. Och, för min del blir det nog inte nån mer beställning på ett bra tag, säkert nån annan värmlänning som kommer handla?

Funderar lite på om vi ska ta och köra en "vindfälle tour" på onsdagkvällen ;o)

Jag får hoppa över tyvär, har alldeles föe mycket att göra både på jobbet och hemma nu...

Det borde inte kunna ske men ett möte på jobbet startar kl 18.00 och hindrar mig att deltaga på både yxröjning och hojande imorgon. Öppnar däremot för en tur under lördagen om någon annan är sugen?

Får för övrigt passa på att uppmana till en allmän insamling till vit målarfärg. Det verkar som det är husfärg som är da shit om det ska synas i skogen. Fyra burkar har hitills gått åt och sträckan är halvvägs färdig.

Yoo/Jonas

Lördag.... inte söndag istället möjligtvis?
Kanske finns en öppning för mig att komma ut då också. Men bara om jag är jättesnäll mot kära frun =)

Tro´t om ni vill men om det blir tur lördag em i Karlstad är jag på!
Ursäkterna har tagit slut så nu är det bara att hänga på.....

Curt

Hade gärna följt med i helgen och provat
slingan i dagsljus men är i Karlskrona.
Hoppas ni får en härlig tur och att solen
kommer att lysa på er :-)

Jag hänger med på lördag eller söndag. Skall fixa motorcykeln i helgen så den prioriteras först, den måste ju må bra genom hela vintern.

Tiki skrev:
> Får för övrigt passa på att uppmana till en
> allmän insamling till vit målarfärg. Det verkar
> som det är husfärg som är da shit om det ska
> synas i skogen. Fyra burkar har hitills gått åt
> och sträckan är halvvägs färdig.
>
> Yoo/Jonas

Jag är inte helt förtjust i att ni målar ute i skogen. Men ni kanske har pratat med kommunen?

Det är faktiskt en reflektion jag också gjorde. I2-området är ju ett välbesökt friluftsområde och det kan säkerligen irritera många om det börjar dyka upp tydliga vita färgmarkeringar på träden där. Vilket i sin tur kan göra att kommunen tvingas att komma med förbudsskyltar och sådant. Har ni verkligen fått klartecken av kommunen att måla på träden?

Jag tänkte också på det. Men va fan, vad man än gör är det alltid någon som blir irriterad och jag tycker ändå grabbarna har gjort ett bra jobb med att märka upp en slinga. Pensionärer retar sig på att nöjesfabriken för oväsen på nätterna och jag retar mig på att kyrkklockorna väcker en varje söndagsmorgon. Jag stör mig också på alla som inte följer trafikregler på cykelväg, och barnvagsmaffian stör sig på att jag kör för fort på cykelbanan.

Nej, om det skall hända något så får man allt ta saken i egna händer. Anlägga mtb slingor, riva ned kyrkklockor och köra om barnvagnar som går i bredd med så liten marginal som möjligt.

Om det nu skulle bli ett förbud mot cyklande i skogen, skulle ni respektera det?

Jäklar va irriterad jag känner mig just nu, beror nog förmodligen på servercrasch vilket gör det omöjligt att behandla data, skriva eller göra något alls. Kanske dags att lämmna happy och bege sig till fikarummet.

Föresten Kaktus, är du KCA Peter?

Nej, jag är inte medlem i KCA. Däremot cyklar jag mycket och ofta på I2-området och skulle bli väldigt sur om det kom upp en massa bommar, hinder och förbudsskyltar p g a att allmänheten klagat hos kommunen om färgkladd i naturen. Om jag får ha en åsikt beträffande ledmarkeringar så tycker jag att de som vill markera mtb-slingor på I2-området bör använda t ex färgade plastband som går att ta bort när man ledsnat på cyklandet, istället för permanent färg som antagligen kan väcka irritation hos övriga naturintresserade Karlstadsbor.

Min tanke är att kommunen skall bygga ett stadsnära motionscentrum i anlsutning till våxnäshallen.
I2:s gamla löpspår skall åter förses med elbelysning och anslutning till våxnässpåret. Vintertid kommer det att fungera som en spårcentral. Motionsspår och mtb leder skall genomkorsa området.

Jag är övertygad om att allt detta kan bli möjligt därför filar jag på ett medborgarförslag till kommunen just nu.

Argumenten är enkla och starka.
- Besökstrycket på området har ökat sedan de nya hallarna byggdes
- Avståndet till skutberget förutsätter bil och utestänger därmed många
- Folkhälsoargumentets vikt har ökat (sic!)
- Förutom skutbergets föråldrade mtb bana finns ingenting för mtb i karlstad
- För medelålders och äldre människor är motionsaktiviteter utomhus det vanligaste
- Det är 30 år sedan kommunen sist skapade en motionscentral

Du har helt rätt i att inget händer om ingen gör något Frolicc, men jag tror att det finns goda möjligheter att få en ännu större förändring till stånd.

Du är välkommen på single speed tävling den 6/6 2008, med kommunens tillstånd.

Plastremsor istället för färg är ett alternativ, kanske?

När vi ändå är inne på lämpligt/olämpligt.
Vad säger markägare om vi går loss med yxa och såg på vindfällor som korsar stigar? Gör vi en god gärning som röjer väg eller gör vi ingrepp på någons egendom (trädet)?

Dessutom vill jag bara höja ett litet varningens finger. Tänk på att vindfällor är dödsfällor om man hanterar dem fel - gör inget dumt i skogen.

har kollat me kommunen som äger marken gamla I2 o de e ok att såga av vindfällen men inte så att mc tar sig fram utan bara cyklar o gående helst det vi sågar bort ska vi låta ligga får nog svårt
i kväll har mkt kvar innan premiär på kung erik lördag ha de gött!! lite bättre i revbenet om nån undrar

Plastband är ju ett alternativ, men med risk att de snabbt dras ned av elaka människor. Men för att förstärka befintliga merkeringar så fungerar det. Och förhoppningsvis så lär sig cykelfolket slingan snabbt och behövet av övertydliga markeringer försvinner.

OK, de flesta gör en happy. Verkar som om det blir bara jag på söndagspromenadtempo i kväll i kvällsmörkret?

Gött iaf att höra att du är bättre Bosse. Låter vettigt där med att göra "mc-fällor" av vindfällorna. Kanske ännu bättre om vi knåpar ihop några smala utmanande färister och lägger över de mest akuta vindfällorna? Tänker på den i Östra delen av Tranelund, snett in bakom skjutbanan där det förr kördes väldigt mycket MC.

alexcykel skrev:

> Jag är inte helt förtjust i att ni målar ute i
> skogen. Men ni kanske har pratat med kommunen?

---------------------------------
Visst vi är rentav kriminella men men... Sätter man lite vit färg på några träd i proportion till all annan skit mänskligheten gödslar ut dagligen i form av avfall, bilen till jobbet, konsumtion etc etc... så känns det här j-gt oförargligt.

Det var i alla fall ett initiativ.

/Jonas

Jag är för lite färganarki i skogen. Syftet är gott och det "drabbar" få människor (ok, finns alltid nån surkärring/gubbe som gnäller på allt som inte är som det var 1933 när Hitler var ung). Men det är en sån sak man bör tala tyst om. Ju färre som vet, desto bättre. Så locket på! ;)

Tanken med mitt inlägg var att "varna" för att om man målar stora vita märken på en massa träd och stenar så kommer andra än cyklisterna att kunna störa sig på det, och det kan leda till insändare i NWT och till klagomål hos kommunen om vandalisering, och då kan kommunen känna sig tvungen att ingripa med förbud och bommar och annat som vi som gillar att cykla i området inte vill ha. Och det tycker jag vore synd.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp