Happy Rides(Göteborg): Påskhelgen

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Hej alla cykelsugna!

Vad sägs om att köra en sväng på långfredag? Himalaya rundan eller något annat kul, beroende på vädret. Samling preliminärt 10.00 fredag, vid Franssons(korsningen Delsjövägen/Virginsgatan). Det kan bli allt från 2-4 timmar, vi får hoppas på solsken. :-)

Sen är det ju Paris-Roubaix på söndag, den kan man ju bara inte missa. Men på måndag kan man ju ta och köra en runda till, det är ju en helgdag! :-9

/Leo

Tjena Hogge! Sist vi sågs var på frisbeegolfbanan...! ;-) Chefen? Heter det inte hushållsassintenten? :-D

Lite mer info om fredagen:

Vi kommer antagligen att köra Himalaya rundan på långfredagen. Vi kör bohusleden till Jonsered, sedan lite grusväg/asfalt ner mot Lerum och där rundar vi sjön Aspen vid Aspenäs. Därefter börjar klättringen upp på baksidan av sjön, de beryktade backarna där har gett namn till rundan - det är rena Himalaya där! ;-) Denna tur tar ca 3.5-4 timmar. Alternativt, om det är allt för kasst väder och regn, så kör vi en kortare sväng i Delsjöterrängen.

/Leo

Här en karta på Himalaya rundan. Den röda markeringen är själva rundan, de gröna är lite bonusslingor om man orkar/har lust. ;-) Gult är motorväg, svart är asfalt, brunt är grusväg. Orange är Vildmarksleden.

/Leo

Post Ändrad (04-04-12 22:14)

Aha, gamla jaktmarker från tonårstiden. Nostalgibryt.

Btw så går det en stig från "Timmerhedsslätt"(upp vid bom innan tunneln)
över till "Tåtjärn" sen över till "Öxeryd", östra sida av "L.Stamsjön" och genom
villaområdet ner till Skohuset i Lerum. Om man vill ha mer stig.

Kommer ev. om vädret tillåter. Blir det för bra väder behöver nog MC:n luftas.

Nilebiker

Ah, är det dit den stigen går! Vill alltid ha mer stig. Jag har varit uppe och snurrat där, men visste inte var jag skulle komma fram så jag vände tebaks.
Ska prova nästa gång jag är där.
// Peter

Jag kommer om det inte e för tråkigt väder...
kommer vi å hålla ihop denna gången?
Är nu visserligen lite mer tränad än tidigare i vintras så jag hoppas att jag kommer att kunna ha ett högre tempo..hehe

Nilebiker: Kanonbra stigtips där, den vägen tar vi då, runt lilla stamsjön, du får hänga med och visa vägen!!

Hogge: Vi gör ett försök så får vi se om det går bättre med uppsikt bakåt denna gången. ;-) Nu är det iaf inte så svårt att följa stigen, fram till Jonsered är det orangemarkerat(bohusleden). Vi stannar till lite då och då för att samla ihop gruppen, men alla kör trots allt på eget ansvar - glöm inte det. Medtag tillräckligt med vatten och föda, samt slang, pump och mekverktyg. Mobiltelefon kan vara riktigt bra det med, om man kör vilse. Reseledaren(jag) har mob 0709-729431. :-)

/Leo

EDIT: Om man vill, så går det att lägga till ännu mer stig och backar, man kan ta och köra uppför den branta jonseredsbacken igen efter att man rundat Aspen. Därefter tar man sig bort till Härkeshult och hoppar på Vildmarksleden hem till Skatås. Fast jag tror de flesta nöjer sig med att runda Aspen... :-)

Post Ändrad (04-04-07 20:36)

Vädret verkar ju lovande...hoppas att det blir bra idag oxå så att det torkar upp lite..
Och så ber jag en bön för att en bra daxform vill infinna sig imorgon, känner en begynnande förkyldning på ingång..

Väderprognos för imorgon lovar fint väder, det här blir en riktigt fin vårtur!

1.jpg

/Leo

Nilebiker: Klart du ska med! Mc:n kan du lufta imorgon! =)

Feffemannen: Det blir straff i form av pinne i framhjulet nästa gång vi ses!

Körde stora delar av vildmarksleden från Hindås mot Götebrorg idag och vek av på bohusleden mot jonsered....kan bara säga att det är suveränt bra förhållanden i skogen och det kommer bli riktigt trevligt för de som åker imorgon. Tyvärr har jag ingen möjlighet att haka på denna gången (kommer ta en kortare tur på flodaleden dock)....

Nilebiker och PetterA: Vore kul med mer tips om turer uppåt Lerum och Floda som ni verkar ha koll på. Skatås och bohusleden i all ära, men det känns som om man snart skulle köra runt där med bindel för ögonen.. Blir nog Hindås för mig imorrn..

Leo: Ja, du har rätt, det är hög tid att lufta Epicen. Tyvärr är cykeln många ggr bättre än vad jag är just nu. Kondisen har varit bättre... men jag hakar på imorgon så gott det går. Får se hur länge jag orkar med i erat tempo. Nu när vädret skall bli bra så har jag inget att skylla på.

Jag ägnade mina första stapplande år som MTB-cyklist här uppe i Lerum och det finns otroligt mycket stigar att ge sig ut på. Jag delar gladeligen med mig av stigtips.... Väntar bara på att "turtips" skall komma upp så kan man göra det på ett ordnat sätt.....Idag blev det flodaleden som sagt....helt ok tur som jag brukar avsluta med att olovligen (?) cykla genom naturreservatet vid säveån...vilket är sjukt kul som avslutning så att man slipper kajka på landsväg hela vägen tillbaka till Lerum...

Förresten...
Är det bara jag som tycker att skogsavverkningen har rört till det ovanligt mycket i skogarna de senaste två åren....flertalet stigar är helt oframkomliga bitvis....så har det inte varit innan :(

Ja, det var en riktigt långsväng idag. 11st tappra kom till starten vid Franssons, varav några Himalaya oskulder. ;-) Vi drog iväg och stannade till vid varje korsning så inte folk skulle köra vilse, fast en korsning(nästan framme i Jonsered) missade vi stanna vid men det ordnade sig ändå... Inga värre cykelhaverier förutom ett tappat kedjelås, som otroligt nog hittades igen! Den planerade Himalaya turen utökades(för de som orkade) i slutet(Jonsered) med att köra hem via Bohusleden. Några vurpor blev det allt, Pelle Hå gjorde nog den värsta idag på en spång innan Kåsjön på hemvägen, tur att det gick bra ändå! Själv klarade jag mig från vurpor, trots att jag chansade på att köra nerför "stenbranten"(stenbrantsklättringen i början) i slutet, men det gick bra trots allt. Var hemma efter 5.5 timma, troligtvis körde vi ca 5 mil - har ingen cykeldator på friåket. :-P

Skogen var torr och fin, minimalt med lera, solsken och +12-14C. Kan det bli bättre? Tack alla för en trevlig tur, hoppas ni hakar på nästa HappyRide också!

Här kommer några bilder från dagens tur, blev inte så många ändå, inga actionshots men väl trevliga pausbilder:

100_0007.jpg

Första stoppet vid Härlanda Tjärn, inväntar Linkan som missade starten. :-)

100_0008.jpg

Gruppbild vid Kåsjöns strand. Från vänster till höger: Ingemar, Pontus, Pelle Hå, Erik P, Hogge, Skalman, Linkan, Patric, Håkan, G(?), Leo(Jag :-)

100_0009.jpg

"Dags för årets första dopp?!", nja, det var inte såå varmt men nästan... :-)

100_0010.jpg

Solstollar i solskenet, eller bedrar skenet? :-D

Fler bilder, från Skalman:
happy-1.jpg

Vid Härlanda Tjärn

happy-2.jpg

Vid Kåsjön

/Leo

ps. Håkans flygande bananskal hade perfekt timing, se gruppbilden... ;-)

Post Ändrad (04-04-09 20:12)

Det var en kanontur idag! Kul att så många kunde komma. Som vanligt drar cykling bara till sig glada trevliga människor. =)
Riktigt bra underlag för det mesta, några blöthål, men i stortsett torrt och fast. Den sent påkomna extraturen från Jonsered via Bohusleden drog slut på både vattnet i Camelbaken och kraften benen. Vi var bra trötta när vi var tillbaka vid Franssons. Sedan var det bara att trampa hemåt ytterligare 4km. När jag väl tagit mig upp för sista kilometerlånga backen (det gick inte fort!=)) så var jag helt slut. Cykeltvätten får vänta tills imorgon...

Bra gissning Leo! Rundan till och från Franssons var 55 km.

Min vurpa var finfin, två spångar i följd med ca 2 meter barmark i mellan. Hade hyffsad fart och drog upp cykeln på bakhjulet för att sätta ner framhjulet igen på den andra spången, det gick bra... Förutom att hjulet stack iväg åt sidan efteråt och sedan låg jag plötsligt raklång på spången. Cykeln kom singlandes efter och landade rakt på min rygg och i skallen. Ingemar fick komma och "rädda" mig från cykeln.
Tappade luften lite lätt av att landa med bröstet rakt på plankorna och nu har jag ett fint fyrkantigt blåmärke efter konturerna på bröstbandet till pulsmätaren.
Lite öm i bröstkorgen men inget allvarligt.

Samma runda imorgon, någon? ;-)

Edit: rättade till ett syftningsfel...

Post Ändrad (04-04-09 22:18)

När man kom fram till Franssons och inser att det är 1,2 mil hem så blev jag på nått sätt peppad. Totalt blev det 72,63 Km enligt min cykeldator (jag körde landsvägen hem istället för skogen vid Jonsered). Har aldrig vart ute på en sån lång tur tidigare, och detta var bra inför Bockstensturen.

Det var kanonkul att följa med. Tack pontus för att du drog med mig, och tack alla andra som fick vänta när.... "Den svagaste länken brast" (kjedjelåset Leo syftade till). Kommer definitivt vara med igen!

// Erik

Topptur! Fast man var sliten mot slutet

Hogge, Erik P och jag hade knappt styrfart i motvinden från Jonsered.
Fick ladda med kaffe och bulle på Tappen i Kålltorp annars hade jag inte kommit hem alls..
Tjejen i kassan skrattade gott när jag vinglade fram och skulle betala.

Åkt långt eller?? He he..

..Jag orkade inte le tillbaka

//Håkan

Oj, det såg ruskigt trevligt ut!

Kan 08-land samla ihop ett lika stort trevligt gäng för en tur måhända?

Kanske med några Hellaskonnässörer?

Såg helt underbart ut !
Var själv ute och körde ca 8,5 mil landsväg, vilket var helt ok det också, men man blir klart sugen på att lufta MTB:n när man ser era bilder.

Jag hoppas att det blir en gemensam tur på Måndag och att den inte blir alltför lång och hård så att en annan klarar av att hänga med.

/Johan

Jadå, siktet är inställt på måndag för nästa HappyRide! Tid är fortfarande obestämt, men vi får väl enas om något. Själv kör jag gärna tidigt, start någongång mellan 10-12? Det blir nog max 3 timmar gissar jag, ska försöka hitta på något lite kortare, kanske Red Devil? Väderprognosen ser lite mörk ut för måndag, men det ska nog ordna till sig, SMHI brukar oftast ha fel på sina långtidsprognoser.

/Leo

Man tackar för en trevlig tur...
Det känndes otroligt bra igår..

kör den gärna flergånger, längtar redan till backarna...dom tog musten ur mina ben. Efter vi körde skilda vägar så var det inte mtk fart i motvinden vinglade fram..jag var ju inte ensam iallafall skall nog vila bena idag dom e lite trötta. Kör gärna på måndag morgon en kortaresväng än igår.

Ha en trevlig påskafton allihopa

Mycket trevlig tur Leo, man får tacka och buga för en snygg guidning.
Mina ben var bra sega i slutet. Skogskörningen tog ut sin rätt.
Det var ett trevligt gäng jag fick träffa på mitt första möte med happy-mtb. Jag ser verkligen fram mot nästa möjlighet.

Ingemar

Får instämma med Ingemar, ett mycket trevligt gäng! Jag hänger gärna på igen trots att kraften i benen tröt när vi kom till Lerum. Backarna i Himalaya kändes inte alls lockande, så jag vek av hemmåt på den "platta" sidan av Aspen. Den f-rbannade motvinden var dock inte det jag längtade efter heller, så det blev en seg hemfart. När jag kom hem så kändes det som en Bockstenstur i benen, inte så konstigt med tanke på att det var den första träningsrundan för säsongen. Jag har aldrig öppnat säsongen så här hårt någon gång förut! Det känns förvånandsvärt bra i benen idag faktiskt, men jag får vänta tills imorgon innan jag kan ropa hej! Tack för en fin tur!

Ett förslag till Måndagstur:

Cykla från Sisjön till Torrekulla. Jag har aldrig kört där så jag har ingen aning om hur svårt eller jobbigt det är men det ser lovande ut på kartan.
Nån som cyklat där och kan fylla på med mer info ?

/Johan

Hej alla igen!

Vi kör klockan 10.00 imorgon måndag, från Franssons! Förslag på sträckning är:

Bohusleden söderut till Kållered, sedan Torrekullaleden baklänges till Sisjön och sedan hemåt igen via mölndal. Tidsåtgång ca 3 timmar, kanske lite mer.

Om det känns för långt kan man ju åka hem direkt från Kållered, då blir det ca 2 timmar totalt.

/Leo

Skall upp till Alingsås till tjocka släkten så jag får banga.

Tänkte dock ta med cykeln upp och ta ett varv runt Kroksjön(tror jag att den heter)
Någon local som vet om man kan göra den rundan lite längre utan att ta två varv? Sist åkte jag upp i skogen vid Stockslycke, följde märkt (blå?) led uppför backarna, runt sjön och tillbaka till Hjortgården. Sista biten på löparbanorna.

Ouch! Lite tagen så här efter ytterligare en krasch. En rejält stukad handled och ännu mer ont i bröstkorgen, både fram- och baksidan. Förstår inte hur jag lyckades klara ansiktet då jag har några små rispor på halsen och nyckelbenet. Lika bra att knalla bort till ättestupan och få ett snabbt slut på misären. ;-)

Skulle rulla nerför "branten" på Bohusleden, ganska nära Kållered. En riktigt svår och brant nerfart. Det finns i princip bara en bra linje ner och något ofokuserad som jag var så kom jag fel i mitten nånstans. Låg för långt åt vänster för att kunna köra ner vanligt utan var tvungen att droppa ut för en kant den sista metern. Stanna eller svänga gick inte. Fick inte upp framhjulet tillräckligt utan bjöds istället på en fin flygtur över styret.

Har kört ner nästan hela vägen med min gamla hardtail så jag tyckte att det skulle vara lugnt nu med min lite mer frirajdiga heldämpade hoj. Jaja, bättre lycka nästa gång!

Det får bli asfaltskörning ett tag framöver...

Snygg vurpa va det! Såg det hela uppifrån och beslutade raskt att bära ner cyckeln. ( Inte för att jag hade en tanke på att köra ner för det stupet). Hoppas du inte får några större men.

Anders

Du försökte ju i alla fall till skillnad mot en annan som inte ens tänkte tanken att cykla ner där. Nu kan du ju definitivt använda lite uttryck som "Pain is temporary, Glory is forever" ;-).
Jag hoppas också att du inte får några bestående men och att tillfrisknandet går fort.

För övrigt vill jag tacka för en fin tur med excellent guidning och för tålamodet ni hade alla gånger ni behövde vänta på mig.

/Johan

Ja, det var allt en rejäl flygtur med buklandning(utan landningsställ)... Tur att du missade trädet som låg en meter framför dig efter att du stannade. Nåja, det var väl andra försöket på den branten, nästa gång tar du den - tredje gången gillt? ;-) Krya på dig Pelle!!

Annars var det en fin tur med massor av solsken och relativt torra stigar. Ett par blöthål som nära nog aldrig torkar, en bit efter Gunnebo, fick man ju ta sig över. Lite varmare och det är dags för kortbyxor!

Vi blev inte så många idag, trots fint väder, bara 4st från start. Telisnisse(Johan), Christer, Pelle Hå och jag. Sen borta vid första sjön efter Gunnebo kom G och Henrik ikapp oss.

Snart kör vi igen, ladda om under tiden. :-)

/Leo

ps. Postar bilderna i en ny tråd, blir lite tungt med allt-i-ett...

Jag såg er vid Franssons, jag tuffade förbi i min gamla bil påväg till en kortare tur i Delsjön, som var helt ok. Var ju mer sugen å hänga på er men kunde ju inte...det var varmt å köra idag oxå snart dax för sommarstället.

Tillbaka
Topp