Så, nu är jag återhämtad från musspaningen. För att avsluta era spekulationer är det kanske på sin plats att berätta lite mer om Guldmusen. Guldmusen är en årlig konstuställning sedan 2001. Om jag har förstått det rätt (vilken kan vara en efterkonstruktion) inspirerat av en avsnitt ur Sex and the City där bla Charlotte låter sin vagina avbildas i olja av en konstnär. Guldmusen första året, 2001, var en uttällning med ett antal fotografiser (närbilder) av en musar (vad är pluralis av mus i detta sammanhang?). På ett av fotona hade modellen färgat mushåret i guld. Någon, jag tror det var Birger Jarlebo (idag fotograf åt bla Vanity Fair) satte upp en ny utställning på temat 2002, kallade den för Guldmusen och så var traditionen igång. Utställningen visas vid tre tillfällen, 1a vernissage, 2a för en utvald grupp konstnärer och 3e en öppen visning för studenter och lärare på Konstfack. Jag vet faktiskt inte varför jag blev inbjuden från början (första vernisaget 2004) men kan konstatera att det är ett event som jag prioriterat varje år.
Så, på söndag är det cykel. Kvällscykling i nästa vecka konkurerar inte med vare sig guldfärgade, friserade eller rakade (det fanns en sådan i årets utställning) kön.
/n