Happy Strängnäs [Strängnäs CK]

Hello Strängnäs cyklister!

Vad har ni för tips på nybörjar cykelvägar? :)
Tips på en bra motion/till och från jobbet/ terräng- cykel för nybörjare? :)

Mvh Nubi (oxå strängnäsbo)

Salkin911 skrev:
-------------------------------------------------------
> nån som ska köra spinning ikväll ? Vilket pass
> passar bäst i så fall ?
> /Niklas

Vilket pass?? Det finns ju bara ett 17.15 och en timme framåt (ingen är väl så mesig så att man bara bokar en halv timme? ;) )

Spinning_14emars.jpg ht=267

Jag är bokad!

Vi ses där.

ebbeilöt skrev:
> Hej Nubi!
> Ta dig till SMOL gården söndagar kl 1000.
> Se kartan på hemsidan http://www.strangnasck.se
> Bästa sättet att börja terrängkörning är att
> ligga bakom en rutinerad cyklist så ser man vilka
> hinder som är möjliga att forcera.
>
> Hej på ett tag!
> /Ebbe

Reallly? Låter mer som att den rutinerad cyklisten skulle ligga 30 mil framför innan jag ens hunnit upp på cykeln ;)

Blir också lättare när man köpt en cykel. Min vart stulen i cykelförrådet, 1 vecka efter att ha köpt cykeln.

Någon som kan rekomendera någon bra nybörjar cykel som kostar mellan 4-6000kr?

Mvh Nubi

Hej Nubi

För de pengarna skulle jag rekomemndera något i stil med denna: http://www.blocket.se/sodermanland/Scott_Chenoa_2009_MTB__small__medium_23742401.htm?ca=12&w=1

Det viktiga är dock inte färg eller fabrikat utan storlek (storleken har betydelse ;) ).
Stick ut till Uffe på Cykelcenter så kan du prova ut något som passar både dig och plånboken.
Innan du gör det gör du klokt i att bli medlem i klubben (SCK) och få rätt till vår rabatt hos CC.

Dyk upp någon söndag. Vi anpassar farten efter alla!

/Conny

phija skrev:
> En vägbeskrivning till vårjakten tack, så man
> kan tjuvträna som visst vissa andra gör!!! :-D

Vad är vågjakten förnågot? :)

MeraLeraConny skrev:
> Hej Nubi
>
> För de pengarna skulle jag rekomemndera något i
> stil med denna:
> http://www.blocket.se/sodermanland/Scott_Chenoa_2009_MTB__small__medium_23742401.htm?ca=12&w=1
>
> Det viktiga är dock inte färg eller fabrikat
> utan storlek (storleken har betydelse ;) ).
> Stick ut till Uffe på Cykelcenter så kan du
> prova ut något som passar både dig och
> plånboken.
> Innan du gör det gör du klokt i att bli medlem i
> klubben (SCK) och få rätt till vår rabatt hos
> CC.
>
> Dyk upp någon söndag. Vi anpassar farten efter
> alla!
>
> /Conny

Hej Conny och tusen tack för tipset!
Den sortens cykelmodell som du skickade, är den sortens modell som jag tittar på :)
Kan man dra t.ex. en hundkärra med en sådan cykel?
Får ta mig till CC någon dag i veckan och snacka med Uffe:)

Mvh Nubi

phija skrev:
> En vägbeskrivning till vårjakten tack, så man
> kan tjuvträna som visst vissa andra gör!!! :-D

Grov vägbeskrivning finns på:
http://www.strangnasck.se/?page_id=96

Jag vet inte detaljerna i Strängnäs. Men så snart man är utanför storstan så är det ganska givet vart man åker. Jag tar gärna en runda nån dag om några vill hänga med. Småvägarna är rätt isiga och spåriga, men det hinner nog smälta bort till nästa helg. Lördag?

Hej!
På söndag har jag och markus(mcbreddsladd) planerat att tjuv träna på vårracerundan.
Vi utgår ifrån vasavallen vid kl10:00.
Vi anpassar farten efter ALLA.
Mer info ommer.

/Niklas

Vad sägs om att starta redan kl 08.40? Om vi håller ett lugnt snitt på 20 km/h första 2.5 milen. Då kan vi nämligen plocka upp några starka cyklister i Mariefred när vi passerar där kring kl 10.

8.40??? Vänta, jag ska nypa mig i armen och se om jag verkligen är vaken.

Mcbreddsladd: för min del kan jag åka närsom på söndag men 8:40 bir väll utmärkt.

Nubi: förstår din längtan min fick jag vänta 3 månader från beställning:( men det var värt det:) Vilken cykel blir det då?

Hej,

Jämfört med mitten av mars förra året kan vi konstatera att det inte blivit mycket cyklat under vintern. Förra vintern körde vi MTB i princip varje söndag. Årets försök har slutat i snödrivan. Nu smälter det och det är inge många veckor kvar innan det är barmark. Inte heller långt kvar innan första klubbtävlingen, Vårjakten den 18 april. Mer om detta nedan.

På årsmötet i januari valde vi en ny styrelse för klubben. Undertecknad, Jesper, Micke, Conny och PO är kvar. Esbjörn, Henrik, Lasse, Paul valdes in. Glädjande är att vi nu har två personer som så smått kommer börja jobba med ungdomsverksamhet, Lasse och Paul. Mer information om aktiviteter och träning kommer under våren.

Målsättningen är att vi under året skall komma igång med någon eller några aktiviteter riktat mot juniorer och ungdomar. Om du har idéer, utrustning eller kanske plats för en Bike-park, tveka inte att höra av dig.

Medlemsavgiften för 2010 är 100 sek. Betala till BG 402-8205

Träning
Vi kommer under våren fortsätta med våra två fasta träningstider. Lördagar kl 09.00 för LVG och söndagar kl 10.00 för MTB. Utöver detta tas det många initiativ till gemensam träning. Håll koll på Strängnäs-tråden på www.happymtb.org. Inläggen i tråden speglas även på vår hemsida www.strangnasck.se.

Tävlingar under 2010
Under året kommer vi genomföra två tävlingar i klubben:
Vårjakten, LVG, 70 km, söndag 18 april. Info om anmälan, bana mm på hemsidan
Stadsskogsturen, MTB, söndag 8 augusti. Mer info kommer på hemsidan och i nästa nyhetsbrev

Vi har valt att samordna vårt deltagande på fyra tävlingar i år, två LVG och två MTB:

Kolmårdsbiken, MTB, Norrköping den 1 maj
Energitrampet, LVG, Västerås den 29 maj
Vätternrundan, LVG Motala, den 18 juni
Finnmarksturen, MTB, Ludvika den 28 augusti

Anmälan sker individuellt, men vi samordnar transport och eventuellt uppehälle. Hör av dig om du har frågor, funderingar eller om du planerar åka till någon av tävlingarna.

Jag hoppas att vi får en kul och framgångsrik säsong med många nya och engagerade cyklister. Väl mött i skog och på landsväg.

//Niklas Zandelin, ordförande Strängnäs Cykelklubb

PS. Skicka gärna mailet vidare till cyklande vänner och bekanta DS

Hej!
Jag tänkte bli medlem igen i Strängnäs CK. Var medlem under 90-talet då vi startade om klubben förra gången. Bor i Göteborg numer så jag kommer inte att dyka upp på så många träningar men ska jag vara med i en klubb kan jag ju lika gärna vara med i SCK. Betalar i kväll.
Jag vill ju såklart ha en tröja med för att kunna representera ordentligt på motionsloppen här nere. Vad kostar den?

mvh Rikard

Själv kan jag både lördag och söndag!! Kör ni dubbdäck??? Halt på småvägarna?? Tänkte inte ta racern i alla fall, Frågan är då Järnladyn?? (vanlig cykel) eller MTB?? OSA

Så länge alla är med på att åka kl 8.40 från Strängnäs på söndag så hinner vi nog fram till torget i Mariefred vid kl 10 om vi mäktar att hålla dryga 20 km/h. Blir det motvind kanske vi tar en kortare väg för att hinna. Det är bara Salkin som lämnat positiv respons på den okonventionella tiden, men jag hoppas fler kan.

Phija: Vilken cykel du tar kvittar. Långa skärmar är väl det viktigaste om det ska bli någotsånär trevligt för bakomliggande. Jag har inte bestämt om jag ska ha dubb eller inte. 80% av vägen är isfri asfalt. ca 15 km (Laxne-Åkers) kan vara lite isigt, men det har smält mycket denna vecka så jag vet inte exakt hur det ser ut. Åker kanske ut och rekar ikväll. Återkommer med utlåtande isåfall.

Jimmie77: Hoppas du får tag på barnvakt. Vi kör söndag för att flest kunde då. Kall snö är ok, bara det inte är blötsnö eller regnar för då vet jag inte om jag åker hela rundan.

Det går att fika i Åkers (och kanske i Laxne med), annars tar man med sig nåt eget att käka. Det tar nog 3-3.5 timme att skava runt.

Hej. Jag kommer antagligen köra en LVG-runda på lördagen, efter lunch. Beror på barnens lekhumör och kompisar. Kul med söndag. För egen del blir det en kortare runda med utgång från SMOL kl 10. /n

Hej!
låter bra markus vi kör på den tiden och turen:)
Pia: jag kör på en gammel racer en cresnent världmästarcykel så det kanske kan vara till hjälp inför cykelvalet:)

Hej där, jag kanske plockar ut min läckerbit för en tur på lördagen om det är strålande sol, om du vill ha sällskp Niklas vill jag gäna ha tid och plats för möte!! Ang söndagen beror det på vädret vilken cykel det blir, men jag kommer med, vi syns 8.40 vid smol.

Säljes:
Dubbdäck 15:-
Vinterjacka 10:-
Skidor 10:-

Med andra ord: Körde ut och kollade väglaget idag. Viss skillnad mot förra helgen! Då var det vinterväg, nu är det mestadels torr asfalt. Det smälte fort må jag säga. Gött. Inga dubbdäck behövs imorrn. Med lite tur hinner vi åka innan det börjar regna och snöa alltför mycket.

Jag bytte till sommardäck i dag men bara bak.

Ska nog inte köra någonting i helgen för jag tycker att det är så tråkigt att nöta på väg.
Nu väntar jag in de leriga stigarna.
Så man får någon användning av Hummern på riktigt (Uffe på CC liknar min hoj med en hummer).....Manligt! he he

/Ebbe

Hej!
Lite fakta från dagens mördar tur.
Vi startade kl 08:45 ifrån strängnäs och begav oss mot Stallarholmen och vidare till Mariefred. I Mariefred hämtade vi upp ca 10 Mariefredscyklister varav de flesta körde mtb dubbdäck. Vi begav oss mot Laxne backarna som tröttade ut benen en hel del:) Sen vidare mot åker via Scottvång. Det blev fika i åker med kaffe och annat gott och vid det här laget var det regnrusk blandat med snö. Så var inte så lockande att fortsätta hemåt då:( men men iväg bar det men vi kom inte längre än till markus får då blev det ett oplanerat fikastopp:). Sen med tunga ben hem därifrån.

Fakta:
Tid:03.22h
Längd ifrån vasavallen: 78.98km
Hastighet i snitt:23.4 km/h
Maxhastighet 45km/h

Väldigt trevlig tur med bra uppslutning men sjukt jobbigt tyckte iallafall jag.

/Niklas Andersson

Senast redigerad av en moderator:
Världens bästa runda! Kalasväder för fyra pedalryttare fram till Mariefred och anslutning till starka cyklister. Sen kom snön. Fortfarande kalasväder. Det blev blötare och blötare. Bara glada miner i motvinden. Kläderna höll inte värmen, men ack så vårspralliga benen kände sig. Dubbelfikat gjorde susen och ännu fler km tillryggalades med glada tillrop om annalkande isfläckar. "Se, våren är här, snön smälter och det blir vattenpölar överrallt. Hurra!".

Tyvärr stod jag inte för dagens snyggaste bredsladd. Det gjorde Pia som parerade upp ett jättekast i snöslasket. Well done. Salkin körde bra på dagens i särklass tyngsta järnhäst.

McBredsladd skrev:
> Världens bästa runda! Kalasväder för fyra
> pedalryttare fram till Mariefred och anslutning
> till starka cyklister. Sen kom snön. Fortfarande
> kalasväder. Det blev blötare och blötare. Bara
> glada miner i motvinden. Kläderna höll inte
> värmen, men ack så vårspralliga benen kände
> sig. Dubbelfikat gjorde susen och ännu fler km
> tillryggalades med glada tillrop om annalkande
> isfläckar. "Se, våren är här, snön smälter
> och det blir vattenpölar överrallt. Hurra!".
>
> Tyvärr stod jag inte för dagens snyggaste
> bredsladd. Det gjorde Pia som parerade upp ett
> jättekast i snöslasket. Well done. Salkin körde
> bra på dagens i särklass tyngsta järnhäst.

Galningar! Tänkte på er idag.. Bra kört.

/C

Visst ska du åka en liten lördagsrunda?
Jag tänkte mig fram och tillbaks till Selaöns nordspets på mestadels asfalt. Ute på Selaö vet jag inte hur det är med asfalt/grus, men det visar sig. Går att vända när asfalten tar slut om folk kör racer. Själv åker jag MTB med långa skärmar. Sträckan är ca 50-60 km fram å tillbaks och tar nog 2.5-3 timmar totalt. Tempot kommer vara lagom, i snitt 20-25 km/h beroende på vindförhållandena.

Hållpunkter:
-------------------
kl 9.00: Start från Strängnäs (SMOL)
ca 9.15: Anslutande vid Malmby,
ca 9.45: Anslutande vid Stallarholmen (säg till, annars åker vi bara förbi)
ca 10.30: Snabbfika (ta med nåt gott) på stående fot vid Selaöns nordspets (eller så långt vi kommer)
ca 11.30-12.00: Hemkomst

Hoppas tiderna passar, säg till annars så tar vi en tid då flest kan.

Inställt vid regn på morgonen. Då blir det nån egen kortrunda istället. (Dis och dugg räknas inte som regn).

/McB

Hej, jag jobbar i helgen, så jag tänkte mig en tur i morgon kväll (torsdag) ca 18.30. Start vid Smol, Malmby, Åker, Läggesta, Ärja, Malmby och hem, kan kanske bli 4 mil. Det behövs lysen på cykeln. Tänkte ta min Järnlady (typ vanlig cykel) Någon som hänger på.

Eller ett annat förslag på tur??

Jag hänger med. Möter upp mln Cykelcenter och Grundbro nånstans. Åker samtidigt, så det borde bli ung. på mitten.

Senast redigerad av en moderator:
Det hade varit perfekt - om inte någon spritt influensavirus i familjen. Jag avstår kvällen, laddar för lördag, LVG.

På lördag kommer annons i Strängnäs tidning, dels om träningstider lördagar och söndagar, dels med inbjudan till Vårracet

/n

Jag tyckte också att kvällen kändes väldigt kall. Konstigt, det var bara kring 1C. Förra rundan måste ha varit mycket värre. Men med bra sällskap gjorde det inget. Salkin var snabb på sin fullgung, Phija körde starkt på sin Järnlady och fick mest träning.

Salkin behöver bättre lampor och skärmar. :)

Hej jag sitter i samma sits som nills (influensa i familjen).

Var dock ute till spåren i löt, det går att cykla.
Det är lera på stigarna eller en hård blandning av is och snö. Förutsättningarna är nog bättre i stadsskogen.
/Ebbe

Tillbaka
Topp