Happy Strängnäs [Strängnäs CK]

henkeboy

Ny medlem
Hur ser det ut med cylister i Strängnäs?
Har sett lite folk på gator och vägar som verkar vara på väg till eller från skogen, finns det några som hänger här på Happy?

(edit: ändrade rubriken)
(edit2: ändrade rubriken)
(edit3: ändrade rubriken)

Senast redigerad av en moderator:
Uppfödd i stränkan men numera boendes i sthlm. Tar gärna en tur eller två när jag hälsar på päronen...
Har du rekat något i skogarna än?

Japp, jag och ett ett par polare bor och cyklar i Strängnäs, men drar inte helt sällan till Eskilstuna eller Malmköping där det finns bättre ställen än vi hittat här.
Vi är ganska casual, det blir väl kanske 2 ggr/v den sköna delen av året och 1 gång/mån på höst/vinter. Fast nu ska vi nog skärpa till oss lite och komma i form för kolmårdsloppet 10/5.

Jag har knappt sett någon annan än vi som cyklar i skogen här. Lite ungar på dirthojar möjligen. Myten säger att Strängnäs Cykelsällskap ska ha haft en MTB-sektion en gång i tiden, och t.o.m. en markerad xc-bana, men den verkar inte finnas kvar.

Vi brukar köra spridda småloopar runt motionsspåren, både vid tippen och mot P10, och även en del i Bresshammarskogen (?, rätt nyinflyttad). Har du stigtips tas de tacksamt emot, och har du lust att haka på ut i skogen är du välkommen. Tempot är dock närmast pinsamt lågt, du är härmed varnad.

Kul,

jag har inte varit ute så mkt ännu... men det kommer. Hittills har det blivit lite turer runt Löt (bakom ryggkliniken) och kors/tvärs mellan tippen och E20. Bägge områdena har fina, tekniska stigar men är till ytan relativt små vilket gör att jag kan tänka mig att man rätt snart kan varenda rot ...

Hur kommer man till motionsslingorna vid P10? Hur är Bresshammar i relation till Tippen och vilka turer kring e-tuna/malmköping finns det?

Vore kul att dra ut o köra.

Motionsslingorna vid P10 är ungefär som vid tippen: man glider en liten bit på elljusspåret och försöker undvika att göra söndagsflanörer alltför sura, och viker av så fort man hittar en stig som ser kul ut. Samma sak där, man får försöka sätta ihop något av alla små stigstumpar.

Bresshammar är rätt OK. Lite snabbare och mindre tekniskt än tippen/P10 men kul ändå, och lite längre sammanhängande loopar.
Jag var bakom Löt en gång, hittade en del kul, och resterna av vad som nog varit ett längre, rätt tekniskt spår, men efter en bit var det ordentligt igenväxt. Var brukar du köra där?

Vilstaområdet i Eskilstuna har de bästa MTB-spår jag kört i Sverige (vilket iofs inte säger jättemycket). Kuperat, bitvis rejält tekniskt och stigar överallt. Jag har skrivit en ihop en såhär i efterhand bitvis felaktig beskrivning under Turtips. Kör den orangea loopen så går det bra.
Malmköping har en del fina spår runt skidbacken, och man kan också följa Sörmlandsleden som går förbi.
Lördag kl 10 siktar vi på att dra en sväng, förhoppningsvis E-tuna. PM-a eller posta här om du och andra som läser detta vill haka på.

Vilsta låter helt klart intressant... tror att jag inte är uppbokad på lördag, så det vore kul att haka på!
Ska kolla helgplanerna.

Bakom Löt (har än så länge bara varit där under en tur...) så hittade jag en bredare stig, tror att det var typ ett gammalt nedlagt eljusspår som går rakt genom området, med start precis norr om byn Kriken. Med det som utgångspunkt fortsatte jag på en slinga runt där. Bitvis mycket fint faktiskt.

En mkt skön slinga bakom tippen som jag körde i helgen är att starta på grusvägen, precis vid tippen och följa vägen ca 200 meter västerut. ca 50m innan bron över järnvägen tar du in i skogen och följer stigen. Stigen går svagt utför, tillbaka mot tippen för att sedan göra en 180 graders sväng, följt av lite svagt uppför. Uppe på krönet sen har du grymt skön, snabb stig framför dig. Men se upp för hundägare bara... vi fick ta en rejäl omväg genom skogen senast pga hundägare med hörlurar.... :)

Jag är iof inte från Strängnäs utan från E-tuna men ska man cykla MTB i Strängnäs så finns ju också enduro spåren vid Lagnö. Jag cyklade där när FMCK inte fick träna där och det är bra spår. Sedan finns ju också spåren ifrån 24-timmars på andra sidan vägen där är det ju ingen som åker motorcykel i alla fall.

Jag bor i Strängnäs sedan snart 3 år sedan, jag bor väldigt nära Bresshammarskogen så där har jag väl kört mina flesta rundor, har kört 2-3 gånger vid skidbacken/campingen vid Löt. Tappade lite sugen på skogsåkning när jag inte hittade någon att köra med så förra året blev det nästan enbart landsväg. Det kanske går att ändra på nu då...

Kommer också att tänka på Lagnö så där spontant. Det har ju funnits mycket endurospår men jag vet inte hur mycket som finns kvar. Har inte sett några mc där på länge nu.

Lagnö ligger nordväst om Strängnäs. Passera under 55:an ut mot Fogdö. Cyklar man så är det enklast att köra upp mot gamla miloverkstan (DHL numera?) och sedan följa grusvägen. Då kommer man rakt in i området och slipper köra asfalt.

Jag har ju upplevt den gamla goda tiden så för mig är det ingen tvekan...

Om man vill åka bil så åkte jag och mytomspunnen en trevlig tur runt Skottvång i somras. En teknisk miltur som börjar och slutar vid parkeringen vid gruvan.

jra_enduro: för några år sedan gick det en endurotävling i mitten på mars som jag tror gick mellan vilsta och barva eller liknande. Har du kört den? Vet du sträckningen? Har cyklat en bit på den och den var rätt rolig fram till den åt upp mytomspunnens bakväxelöra (som vanligt...)

henkeboy skrev:
-------------------------------------------------------
> oxr: du menar alltså detta Lagnö?
> http://www.hitta.se/ViewDetailsPlace.aspx?vad=&var
> =lagn%f6%2c+str%e4ngn%e4s&StreetNumberId=101052852
>

Ja, det menar han.

För övrigt borde det finnas endel i stadsskogen. Jag orienterade endel i de krokarna när jag var liten och som gammal finningebo så blev det en hel del utforskning av de skogarna under uppväxtåren. Nu har de ju dock skurit av skogen med en motorväg mitti och det går kanske inte att komma under den på så många ställen??

Njae, det verkar lite bökigt att komma under E20... jag var där nu senast i helgen och hittade iallafall inte då någon tunnel eller liknande. Ska man under misstänker jag att man får ta bilvägen och åka ut vid McDonalds.

oxr skrev:
> jesster: är du den läkare gift med en läkare
> som jag misstänker att du är?

Jag tror det. Det beror på vilken läkare gift med vilken läkare du misstänker jag är.
Men om ni har käkat middag på vår altan så misstänker du rätt ;)
Vi skulle ju ha cyklat ihop, men det sket sig för mig.
Vore jättekul att göra det framöver.
Middagen resulterade iallafall i att jag hittade hit till forumet vilket jag är väldigt glad för! Sveriges överlägset bästa MTB-forum, och vettefan om det inte är sveriges 3-vligaste alla kategorier!

Som sagt, har du vägarna förbi fädernesbygden till helgen så haka på vetja! Du får hemskt gärna visa skottvångsgruvanrundan vid tillfälle.

Samma sak för alla andra som läser detta:
Easyride Strängnäs: Samling 10.00 på lördag på vår uppfart i Stränkan!
Adressen är Eskilstunav 21, en gul träkåk mittemot den lilla lekplatsen bredvid Lillgärdskiosken.
Posta gärna i tråden här när det börjar dra ihop sig så jag vet på en höft hur många det blir.
Vad gäller tempo v.g. läs min tidigare post; jag har inte tagit ett tramptag i ilska sedan oktober.

Är det en liten förmiddagstur så att man kan avsluta till lunch kan jag hänga med. Mer tveksam till att dra till Eskilstuna, om vi inte startar tidigare. Måste vara hos svärföräldrarna till lunch för på eftermiddagen måste jag bygga vidare.

Kanon!
Då satsar vi på en strängnästur så att så många som möjligt kan hänga med. Vi är lätt hemma innan 12.
Vi ser det lite som en pistvisning där de som har stigtips turas om att vara Reiseleiter.
Väderprognosen ser väl halvkul ut, +3 och snöblandat regnstänk. Men de har haft fel förr. Och det som inte dödar härdar. Och det finns inget dåligt väder osv osv.

Kul att det finns några Strängnäscyklister här! Jag är dock själv inte så ofta i Strängnäs nu för tiden.

Det finns massor med skog i Strängnäs men tyvärr inte så mycket bra stigar. Endurospåret på Lagnö är ett undantag. Där är det mycket upp- och nerför hela tiden, vilket är riktigt skoj! Räkna dock med att man får stå upp och cykla rätt mycket, just pga alla upp- och nerförsbackar.

Lagnö:
file=14173

file=14172

Gripendygnsspåret på andra sidan asfaltsvägen (den som går till Vansö, kan skymtas på bilderna ovan) var också rätt bra. Men det har ju inte varit något Gripendygn de senaste åren så det är väl rätt igenvuxet nu, eller?

Vill man cykla grusväg är det nog Häradsfältet som gäller.

I övrigt finns det lite småsnuttar här och var.

Vad kul, jag dyker också upp till 10. Jag är grön på vad Strängnäs har att erbjuda, så jag tar lätt en plats i kön följer ryggen framför mig :)

> Vilstaområdet i Eskilstuna har de bästa
> MTB-spår jag kört i Sverige (vilket iofs inte
> säger jättemycket). Kuperat, bitvis rejält
> tekniskt och stigar överallt. Jag har skrivit en
> ihop en såhär i efterhand bitvis felaktig
> beskrivning under Turtips. Kör den orangea loopen
> så går det bra.

Hej

När kommer ni till E-tuna för att cykla då?

Var det förresten er vi träffade under Sörmlandsmästerskapen i Vilsta? Vi dök i alla fall på två killar på mtb som kom från Strängnäs som brukade hojja i Vilsta. Det oranga spåret är fint, men det finns mycket mer...

//Erik

Japp, det var vi, eller rättare sagt jag och en kompis från Eskilstuna. Han kommer också imorgon om hans fru inte bestämmer sig för att föda barn just då. Nu när temperaturen börjar bli dräglig kommer vi nog köra Vilsta rätt mycket. Guidning vid tillfälle skulle vara mycket uppskattat. Vi har nog bara skrapat på ytan där har jag en känsla av.

Endurospåren på bilderna ovan ser ju kul ut! Jag körde ett par hundra meter på något av dem en gång, men då var det nästan okörbart, lerigt och uppkört av bara h-e. Nu kanske det är bättre.

Det kommer inte regna imorgon. Och gör det det så slutar det strax.

jesster73 skrev:
> Det kommer inte regna imorgon. Och gör det det
> så slutar det strax.

Rätt tänkt! Och skulle det inte sluta får vi helt enkelt bestämma att det HAR slutat regna...

oxr den enduro tävlingen du snackar om var troligtvis SM något av åren det gick där men även Novemberkåsan gick på samma sträcka.
Sträckan Du tänker på var troligtvis med start vid Ärla IP och målgång i Barva. Den sträckan är fin endurosträcka med lite bök i och den går att få ganska lång Vill påminna mig att den var uppåt 2 mil lång. Sedan finns det ju en sträcka med start i Barva och målgång vid E20 Kjula avfarten och sedan var det service vid Boxxon eller vad det heter. Den sträckan tror jag passar bättre för MTB.
Försök hitta ett program från sm eller novemberkåsan där finns bra kartor. Och på kåsan så gick bansträckningen ända bort till Strängnäs med bla service vid Crossbanan och en sträcka på Lagnöfältet.
Kåsan gick 99 och SM tror jag gick 01 och 03 eller 04

Fintfint att bli guidad runt i skogarna. Tack för det! Stigarna kring Stadsskogen är ju verkligen askul. Framhjulet for som en ping-pongboll mellan de blöta stenarna. Endurospåret var riktigt härligt lerigt. Jag hade ett leende på läpparna och grus i käften mest hela tiden.

För de som vill åka lite mindre tekniskt, och kanske inte så högt tempo, kan jag rekommendera Mariefredsgänget. Det är ett tiotal "gubbar" melllan 30-60 år som kör varje söndag. De utgår från torget i Mariefred kl 10.00 prick. Kom lite innan alltså! De brukar köra ca 3 timmar, ofta finns möjlighet att svänga av tidigare om man inte har tid att köra hela rundan. Vanligt är att man kör grusvägarna bortåt Åker Styckebruk-skogarna. Det är riktigt trivsamt. Snittfarten har legat kring 18-22 km/h på de rundor jag varit med. Man väntar på den långsammaste. Om det är många som kommer kan det hända att de delar sig i en snabbare och en inte lika snabb grupp, som kör lite olika vägar men möts på halva rundan och tar en macka eller fika tillsammans. Framåt våren misstänker jag att de tar fram racercyklarna och kör asfalt. De flesta av dem kör vätternrundan och långloppscupen. Himla trevliga är de också, men det kanske jag sa. Emellanåt smiter de in på en stig också. Riktigt mysigt.

Japp, det var jättekul!
Det verkar som om det kommer köras imorgon också, samling 14.00 på samma ställe. Jag är inte hundra på att jag kan hänga med, det visar sig att min bättre hälft jobbar. Jag sak tjata lite på barnvakten så funkar det nog. Vi kanske ska utforska Tosterösidan, Strängnäs armhåla?
Sen måste jag VERKLIGEN tvätta cykeln.
Nu orkar jag inte, jag njuter mitt otium och en ask post-ride-Aladdin framför datorn.

Puh, nu har jag pillat bort den värsta leran från cykeln. ätit och duschat. Så nu är både cykeln och jag i någorlunda form igen... trots en lång dusch hittar jag fortfarande lera inne i öronen... det e mysigt!

Det var en härlig tur idag, jag hoppas att jag kan dra mig ut imorgon också. Vi fick nattgäster ikväll så frågan är när de pallrar sig hem imorgon...

jra: vet inte riktigt när det var men det var flera år på raken, och samma helg: sista rävjaktshelgen. Sträckningen gick över Kjula flygfält.

För övrigt trevlig tur i dag.

Vår gudagåva till barnvakt ställer upp som vanligt, så jag tänker köra.
14.00 på samma ställe som sist, Eskilstunav 21. Alla är välkomna, alla väntas in på stigen.
3 pers är på än så länge, men det blir nog fler.

Det fanns mycket riktigt en MTB-sektion hos Strängnäs Cykelklubb på 90-talet, men den dog rätt fort eftersom det inte fylldes på underifrån. Vårt tävlingsspår gick runt elljusspåret, med start vid St. Eskils källa ungefär. Har tyvärr ingen karta att visa den på (bor inte i Strängnäs längre). Annars verkar ni hittat alla höjdpunkter! Endurospåret körs med fördel på sommaren då det är torrt! Ett av mina favoritspår i stadskogen börjar ung. vid vändplan vid Kantarellstigen och sen singeltrack ända ner till skjutbanan på andra sidan kilen-lundavägen. Men det går nog inte att åka hela längre pga motorvägen.

Hello,
våra gäster stannade under hela eftermiddagen så jag kunde inte komma loss. Kom ni ut på en sväng idag och var körde ni?

Jadå, vi körde en sväng på Tosterö-sidan. Vi blev bara 2 stycken och jag var lite seg i benen sedan igår, men det var en rolig tur. Vi körde en dryg timma och solen tittade t.o.m. fram lite på slutet.
Nästa helg körs det igen, haka på då om du har möjlighet!

clnr: Det där spåret från kantarellstigen måste jag kolla upp, tack för tipset! Det går en tunnel under motorvägen vid någon punkt mellan påfarterna, så det finns kanske en chans att man kan köra hela.

jesster73: följ motionsspåret högerut i 150 m och ta sen stigen ner till vänster. Du kommer att korsa de olika motionsspåren ett par gånger så du får se var stigen fortsätter. Nu var det väl 11-12 år sen jag cyklade där senast så jag har verkligen ingen aning om hur det ser ut idag!

Och sen är skogarna i Åkers bergslag hur roliga som helst! Följ tipsen ovan i tråden!

Jag drog 55 km asfalt i snöblandat duggregn. Körde drygt två timmar. Jamen, det är ju roligare i skogen, så är det ju bara.

Edit: Får man föreslå 10.00 nästa lördag? (Förhinder på em.)

Vad sägs om en tur nu på lördag kl 10:00 från Strängnäs? Nu ser det ju till och med ut som om det kan bli sol på riktigt...

Vilka är på?

Jag är på! Kan nog få med mig ett par lata kompisar också med lite tjat. Förmiddag passar mycket bättre än eftermiddag för mig på lördag.
Sen vill jag köra Vilsta på söndag också, men det kan bli en senare fråga.

Tillbaka
Topp