Happy Strängnäs [Strängnäs CK]

Hoj hoj på er!
Sitter här lite trött vi datorn efter lite hojande i helgen.
Det blev en landsvägsrunda i går, jag ska köra halvvättern med frun så jag måste nöta lite landsväg oxå (vill ju inte bli från åkt av henne) men det är ju bra tråkigt att nöta på racer hojen!
Så i dag fick det bli mtb så klart,jag var ut en sväng i stadsskogen fan så mycket roligare med mtb
eller vad tycker ni (dum fråga på ett mtb forum) men det jag längtar efter är väl lite liftåka med hojen! (slår det mesta i hojväg tycker jag) Det beror nog på att jag börjar bli gammal och trött.
Ser fram i mot att åka en del lift och hoj så klart i sommar då vi har sommarstuga i Dalarna (nära till både Sälen och Gesunda)
Cykelhälsningar från Peter.
Ps bifogar bild på Monstret!

Bilagor

• Scotthoj.jpg
    Scotthoj.jpg
    55.7 KB · Besök: 49
Oj! Fin hoj!
Skulle vara kul att testa liftburen åkning någon gång, men jag kan tänka mig att man behöver lite biffigare grejor än min Cannondale Jekyll för det.
Vi var 5 pers som körde Connys håriga xc/nästantrialbana runt motionsspåret idag. Hur kul spår som helst, och superkul att vi har blivit ett litet gäng nu.
Roligast var nästan att ligga efter Magnus bland de blöta stenarna och se hur han studsade som en flipperkula på sina stenhårt pumpade Biltema-fuskSmoke/Dart. Grymt imponerande att han höll sig upprätt. Också roligt när vuxna män skriker till som småflickor när de bara nästan klarar sig över diket ;-)
Jag bangar tyvärr nästa helg, då jag är Torsk på Tallin.

jesster73 skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi hade en sjukt fin 2-timmars tur idag. Fint
> väder och hyfsat torrt. Dessutom klarade jag
> helvetesbacken utan stanna eller sätta ner foten.
> Jag är värd en bira, skål!
> Ska bli kul imorgon! Kl 10 på min uppfart som
> vanligt dårå.
> Förresten, 18 km på 2 timmar kan betyda 2 saker.
> Väldigt tekniskt eller väldigt dålig kondis.
> Eller en komination därav.
> Over and out.

Blev det E-tuna? I sånna fall måste jag fråga vilken helvetesbacken är?

//Erik

Du som kört mycket i Vilsta har knappast missat den, ligger alldeles i början.
Helvetesbacken:
Näsan mot slalombacken, håll höger, följ skogskanten förbi hästhagen (?) och ta vänster på grusvägen.
Följ den 100 m, ta sedan vänster upp i backen. Du kan här välja stigen som är helt söndertrampad av alla havremoppar, eller ta grusvägen som går parallellt 10 m åt höger. Efter att stigen och grusvägen gått ihop, fortsätt 20 m uppåt längs vägen. Sedan är det till höger upp i skogen på en stig.
Nu ska du till toppen av backen utan att sätta ner foten. Det finns 2 krux. Ett rotknöggel i rätt brant uppförsbacke i början, och sedan en brant berghäll i slutet. Oftast är det orken som tar slut för min del. Blir dessutom snorhalt på slutet när det är blött.

jesster73 skrev:
> Du som kört mycket i Vilsta har knappast missat
> den, ligger alldeles i början.
> Helvetesbacken:
> etc...

Hmmm... kom just på att jag har den här:
Vilsta_liten2.JPG ht=508

Det här är en liten karta jag ritat över Vilsta. De två svarta kluttarna är vattentornen. Den röda slingan är ett turförslag. Den gröna är milspåret, de gula är de båda 5 km slingorna plus eljuset mellan dem.

Det jag tror att du menar med helvetsbacken är markerat med pil. Om ni tycker att det ser konstigt ut, så ta fasta på att stigen efter ett tag passerar under kraftledningen som går till just vattentornen. Jag har aldrig gett mig på att cykla uppför där, men utför är det en höjdare.

//Erik

Ja, ser ut att vara där jag menar och som sagt, den är roligare utför än uppför.
Din röda slinga där ser riktigt kul ut, jag måste ha kört delar av den. Hur lång är den, runt 1,5 mil?
Vore kul att köra den någon gång.

jesster73 skrev:
> Ja, ser ut att vara där jag menar och som sagt,
> den är roligare utför än uppför.
> Din röda slinga där ser riktigt kul ut, jag
> måste ha kört delar av den. Hur lång är den,
> runt 1,5 mil?
> Vore kul att köra den någon gång.

Hej,

Ja, det finns en deLuxe-variant av den också. Det blir sinnesjukt kul cykling. Duktigt tekniskt också, men det verkar ju inte avskräcka er.

För mig är en vardagkväll en bra idé. Helgerna går fort åt till hus och barn... Ni har väl inte så långt hit, och nu börjar det ju bli ljust på kvällarna? Vad sägs?

//Erik

Absolut, jag jobbar i E-tuna och kan slänga in cykeln i bilen bara. Är bortrest denna vecka, men kör gärna någon gång nästa.
Sist körde vi den orangea som vanligt, men fortsatte dessutom ett par km på sträcka 24:1 (1:24?) på Sörmlandsleden. Ett segt och lerigt hygge först, men sen riktigt bra. Skulle vara kul att köra en längre tur någon gång, någon som vet om fortsättningen där är bra?

jesster73 skrev:
> Absolut, jag jobbar i E-tuna och kan slänga in
> cykeln i bilen bara. Är bortrest denna vecka, men
> kör gärna någon gång nästa.
> Sist körde vi den orangea som vanligt, men
> fortsatte dessutom ett par km på sträcka 24:1
> (1:24?) på Sörmlandsleden. Ett segt och lerigt
> hygge först, men sen riktigt bra. Skulle vara kul
> att köra en längre tur någon gång, någon som
> vet om fortsättningen där är bra?

Låter som en bra idé. Vi får bestämma nåt till helgen. Slutet av nästa vecka skulle kunna funka.

Den sträckan som du pratar om är i mitt tycka ganska rutten, mycket blöta och rötter. Det var iofs ett tag sedan jag cyklade den, och jag vet ju att preferenserna ändras eftersom...

Efter att varit borta hela veckan kunde jag bara inte vänta till söndagsträningen!
Sagt och gjort, på med kläderna och iväg in på "den håriga" banan i Stenkrossenskogen..
Eftersom jag bara var i närheten och man nästan aldrig får punktering, lämnade jag förstås extra slangen hemma... Behöver jag säga mer? Efter 20min vid det gamla ödetorpet... pffsssst!!
Men men, promenera med cykelskor i skogen kan kanske vara kul..
Det blir nya slangar imorron och så klart uppställning kl10.00 på söndag vid Lillgärdskiosken.

Vi ses då!

Helg innebär möjligheter, låt oss ta dessa tillvara. Idag lördag Tosterötur. Samling Lillgärdskiosken kl 15.00, Mälarforum 15.05. En runda för grupp motionär, ytterligare en för grupp elit. Imorgon söndag 10.00 samling Lillgärdskiosken. Kort information från styrelsen RoggeMTB om sponsorläge och kommande tävling, därefter... Conny leder.

Nästa helg söndag 20/4, långloppsträning 1, lite mindre teknik men flera mil/timmar på cykeln. Samling 10.00, Stadsskogen-Lagnö (endurospåret)-Norra övningsfältet-Häradsfältet-Biskopskvarn - och åter.

Väl mött

Jag är en dålig människa.... orkade verkligen inte ut idag, vädret gjorde inte heller saken lättare. Bättring utlovas! Hoppas att ni fick en blöt tur.

Så var helgen i princip slut (ev är Jesster i Vilsta för pass två idag). En skön men våt tur idag. Kedjebrott (tack Jesster för assistans), 32 mer eller mindre djupa vattenpölar. Dock något mindre lera än igår. Veckan som kommer: onsdag kväll (16/4) kl 21: Lillgärdskiosken för tur i elljusspåret. Söndag kl 10: enligt tidigare lite längre pass. Jag är dock säker på att det kommer vara fler pass.

Idag är det exakt fyra veckor krav till Kolmården. Vi är två anmälda från Rogge än så länge, men det lär väl bättra på sig vadd et lider. /n

Jaha, uppslutningen igår kväll var minst sagt låg, men jag förstår att alla nu laddar upp inför söndagen...

Söndag samling kl 10 vid Lillgärdskiosken. Då lunch/fika kommer tillhandahållas längs vägen vid 12-rycket är det bra om du ger signal om du kommer vara med på söndag. /n

Jag är sjuk men på som fan. En liten Voltaren så är det nog bara att rulla. Bara ni andra tycker lite synd om mig och lovar att inte köra ifrån mig.
Hurtigt av er (dig?) att köra sent igår kväll. Skrämde ni slag på några joggare?

Grattis Jesster, du förde tråden in i en ny dimension, nämligen sidan 4! Vi lovar att ta hand om dig, gulla med dig, uppmuntra dig och hjälpa dig om du kolapsar. Vi ber dig dock innan detta sker att ge oss övriga instrutioner i hur vi skall hantera "snart-40-årig-man-med-hjärtstillestånd-och-snuva" då du besitter såväl fakta som erfarenhet av detta.

Vad gäller joggare så har vi nu kommit upp i en sådan hasitighet att det är mycket svårt att avgöra vad eventuella joggare (igår 1 st) säger eller gör, dvs om f...n/h...e är att hänföra till uppmuntrande typ "f..n va bra ni é" eller negativa dvs "h..e stick härifrån!"

Vadå snart 40? Är det någon annan som också är snuvig? Själv är jag twentysomething. Typ.
Lite hjärtstillestånd ska väl en karl tåla förresten.

Så, lördag=snart söndag. Imorgon kl 10 samling Lillgärdskiosken enligt tidigare. Tyvärr måste meddelas att vår matpatrull har lämna WO varför lunch inte kommer kunna serveras under vägen. Två alternativ; 1) medtag föda, 2) medtag pengar för McD-stopp mellan grusbacksvägen i V-Ö riktning och återfärden i Ö-V riktning.

Veckan som varit verkar för oss flesta inte innehållit för mycket MTB. Undantad dock Mr Ekon. M som kör 3-4 pass i veckan numera.

Gällande spons och PR för klubben kan meddelas att diskussioner inletts med Cykelcenter samt att bygdens tidning kommer göra reportage om RoggeMTB under temaperioden "Föreningsliv i Strängnäs". Hr sekr Jesster ansvarar för närvarande för mediakontakterna. Gott mediagenomslag flyttar givetvis fram våra positioner i sponsoförhandlingar med såväl cykel- och sportaffärer som med övriga framtida och möjliga sponsorer.

Jag kommer även återkomma med kallelse till styrelse-/medlemsmöte i klubben. Skall ske innan 10 maj.

/n

Jag röstar på De Gyllene Brösten. Guds gåva till människorna. Vi tar med cyklarna in och hävdar allemansrätt om någon bråkar.
Förresten, kan inte någon påminna mig om att tvätta min cykel efter våra lerturer? Efter sista gav framväxeln upp fullständigt i protest mot allt skräp i vajrar och andra rörliga delar. Lite våld fick den på bättre tankar.
Nu är jag nästan frisk förresten. Får lite hjärtklappning när jag går upp på andra våningen och hostar upp brun-gröna slemklumpar kaffekoppsvis bara. Imorgon kör vi.

Ja, Måsen blev en värdig avslutning på gårdagens kalas. Start: Lillgärdskiosken, Connys h:a bana i Stadsskogen, Svälten och ett varv i spåret, ner mot P10-badet och västerut vid bondens avspärrning. Strax därefter fann vi ett inte helt nyplöjt endurospår västerut. Lite grusväg upp mot ga E20 och därefter en sväng mot Eskilstuna. Upp i skogen, traktorspår mot Ö infarten till Häradsfältet. Grusväg igen till slingan från Kolartorp ut till grus/back-vägen längs med E20. Så, Biskopskvarn och McD. På stumma ben med en klump kött (och i förekommande fall pommes) var frågan om "samma väg tillbaks" inte ens värd att ställa. Fyra trötta (några mer än andra) cyklister begav sig hemåt.

Summa: närmare tre timmar och 3,4-3,9 mil (beroende på GPS eller tripmätares kalibrering).

En fråga som inställer sig är dock: Var höll övriga hus? Avskräckte långturslöftet eller var anledningen annan. Oavsett, nästa söndag - samma tur, men även åter :-)

/n

Trevlig runda och fint väder. Sveriges finaste, hemvärnsgubbarna, som var ute och övade vådaskott i skogarna tillförde lite extra krydda. Nästa gång kör vi kavalleriattack och sprutar ner dem med vattenflaskorna.
Fyra pers var väl inte så dålig uppslutning med tanke på Niklas skrämselpropaganda om att vi skulle cykla tills vi kräktes och sen 10 min till etc...

Jag siktar på helgen, men har en liten otäck, gnagande känsla av att jag är jour. Den som har en lever får se.

Ehm.. alltså.. Jag var lite sen upp på benen söndag morgon. Svensexor är kul men lätt utmattande..
Det blev hursomhelst en liten tur söndag e.m. i det fina vädret :)
Nästa söndag blir även den en e.m. tur för min del...!

Blir det ingen kvällstur nu i veckan då??

/Conny

jesster73 skrev:
> Jag siktar på helgen, men har en liten otäck,
> gnagande känsla av att jag är jour. Den som har
> en lever får se.

Har inte du 30 minuter på dig att komma till jobbet... och det är väl ingen match för en kvick och rask doktor... ? ;-)

Falsklarm. Jag är på.
Och jo, det händer att jag tycker så synd om mig själv när jag måste jobba fredag morgon till måndag lunch, att jag tröstar mig med en sväng i Vilsta när jag rondat klart. Funkar utmärkt, förutom att man flåsar som Farbror Bosse när medicinjouren ringer och vill ha råd om antibiotika...
Bra idé att ta med lite lagningsgrejor också, annars kan det bli svårt att klara 30 min.
Ska jag köra i Strängnäs och klara 30 min lär jag få hårdpumpa contisarna :)

På tal om det, sjuk skillnad på hur hojen uppför sig i stöket när man har "grusvägspumpat" däcken som jag gjorde sist. Partier man aldrig har några problem med i vanliga fall vurpar man på till höger och vänster. Jädrar vad det rullade på i grusvägsnerförsbackarna dock, men det känns som om det är långtifrån värt det.
Det var nästan så jag blev sugen på att byta ut mina Conti Gravity 2,3 mot något ännu fetare och mer happykorrekt, typ BB eller NN 2,4, så jag kan släppa ut ännu lite mer luft än mina knappa 2 bar jag brukar köra med. Allt för Conny inte ska hänga av en så förbannat i stöket.

Kan inte annat än hålla med gällande rullen. Jag tror att om man kör 1,9 på BB36or upp och lite mindre, typ 26, ner så får man samma effekt. B2cn med 24-profil är iofs att föredra om man vill ha allround. Kräver viss inkörning dock. Jag har bestämt mig för att köra line-72 på loppet men bara med 2-4. Kannske går ner lite om det är vått i spåret. Mina nya avgränsare är från en XTz (typ XT men lite fetare) om passar tyvärr inte för större.

När jag bytte stam fick jag 20 extra, dock 5 grader i tapp vilket innebar att helheten inte blev fullt så brutal som jag tänkt mig. 90an finns för den som är intresserad - låna och provkör. Grym profil och prestande. Inte helt gratis, men helt klart värt pengarna.

Om någon är spekulant på mina gamla 32or finns de nedplockade. Lite låg höft, men helt ok för vardagsbruk.

/N

Hehe, förlåt, tala med bönder på bönders vis osv ;-)
Kontentan var att det kanske skulle vara fett med feta ostar på hojpan lixom.

(BB=Schwalbe Big Betty, NN=Schwalbe Nobby Nic, 2 bar=jävligt svampigt, 2,4 tum=rätt fett)

Avhängd i stöket..! Du har ju bra driv i trixpartierna Jesster.
Hursomhelst pumpa däcken går åt i Strängnässkogarna, fick min andra punka på två veckor igår.

Ingen som är på imorgon kväll (onsdag) ca 19.00 - 20.30 ??

Lessen att jag missade er i söndags, tillbringade dagen i Eskilstuna och simtävlingar. Håller annars igång varannan dag, åtminstone sen i fredags :) men det har blivit närmare 7 mil på tre pass, vilket inte är dåligt för mig. Tyvärr missar jag även nu på söndag då styv-farmor fyller 60 år. De e faktiskt sant, så det är inte en bortförklaring, så det så! Är platsen som fys-tränare fortfarande ledig?

/M

Nope, ingen Canyon i sikte än. Den fanns tydligen på lager och betalningen är gjord i osndags, så den bör skickas under veckan ..... kan man hoppas. Styv farmor är ingen lek ska du veta. Min syrra har avböjt vilken innebär att mitt arv fördubblats, vilket jag givetvis måste bevaka :)

Vänta lite, var inte du ute och cykla? Eller tog ni bara ett varv runt Lillgärdet ? ;)

Jorå, tog en minirunda, men en runda på Teknik-Connys bana med min jävla halsinfektion (Jag jobbar ju med det där! Det är ju sånt där som patienter har!) knäckte mig. Rullade hem i styrfart. Inte så begåvat att cykla när man är sjuk kanske, men det var fint väder och jag hade precis läst cykeltidning. Så vad gör man?
Men en bytta Ben & Jerry's-glass senare mår jag som en prins igen.

Så, helg, massor med tid...

Lördag 15.00, söndag 10.00. Lillgärdskiosken. Inga löften eller krav på omfattning då detta visat sig verka skrämmande och avskräckande. Väl mött /n

Attans.. Är hemma solo med barnen nästan hela helgen! För dom som är morgontrötta/bakis eller vill köra 2pass kommer jag sticka ut vid 15.00 tiden på söndag.

Eftersom jag hade tidspress i helgen var det ju tvunget till ett pass sent fredag kväll. Det slutade med att en vass enbuskepinne uttryckte " åker du inte hem snart sliter jag sönder ditt lillfinger"...
Vi tjafsade om det ett litet tag och det slutade så här:

/Conny med fotbollslillfingret.. :)

Bilagor

• jätteont.JPG
    jätteont.JPG
    107 KB · Besök: 59
Synd att ni inte blev fler! Hade som sagt lite ont om tid idag. Rullade iaf en timme på eftermiddagen.
Syftet med rundan denna gång var vedergällning!!! Iklädd cykelkläder och sekatör i fickan på ryggen, smög jag mig in på spåret i stenkrossen. Så klart var siktet inställt på enbusken som attackerat mig sist. När jag närmade mig la jag cykeln i gräset och gjorde en blixtattack, jag blev stucken ett par gånger av barren men han tvingades ändå ge vika för min sylvassa sax.. hehehe. Banan är säkrad och alla kan andas ut.. ;)

Jag är på om det blir nån kvällscykling i veckan!

Tillbaka
Topp