[Happy VårRide] Karlstad, 26 april 2008

andematt

Ny medlem
Jag har blivit inspirerad av alla långa vårrajder tidigare år i andra städer. Nu är det dags för en riktig vårig långtur i Karlstads utkanter.

Avfärd Lördag 26 april kl 09:00 från Gubbholmen.

5562634.jpg
(Bilden är tagen på Etapp2.)

Var:
Parkera gör ni enklast vid CCC http://hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=tinwEGXhKUrWRycovF3F7w== och följer cykelbanan längs älven ca 200 meter medströms förbi gamla stenbron. Nästa bro leder ut på Gubbholmen.

Hur:
Vi gör en resa genom det sydvärmländska landskapet. Tanken är att vi ska färdas ca 8 mil på stigar, vandringleder, traktorvägar och grusvägar med start och mål på Gubbholmen. Jag uppdaterar med kartor nedan allt eftersom vi blir nöjda.

Etapp 1:
Start på Gubbholmen som sagt. Vi fortsätter Österut i ett stort motsols varv längs Alsterleden och stigar till Göstahult där det blir grusväg upp till Vallagärdet. För de som glömt proviant blir detta första stället som tar emot pengar.
GÃstahult-SÃtter-VallargÃrdet.jpg ht=586
Gubbholmen-Gunnerud-GÃstahult.jpg ht=587

Etapp 2:
Vi spårar oss vidare i hyfsad lättkörd terräng genom skogen upp till Skived via Skivfallet till Skiveds Hembygdsgård och därefter över till västra sidan av Klarälven och Forshaga.
VallargÃrdet-Skivfallet-Skived.jpg ht=587

Etapp 3:
Vi kryssar mellan bilarna tvärs genom Forshaga centrum och passerar två mataffärer för den som vill ha nya Snickers och flaskvatten. Vi letar oss därefter upp till SISU-gåden och cyklar SISU-leden även kallad Forshagaleden till Frukstastugan i Kil. Vandringsleden beskrivs här med länk till GoogleMaps:
http://www.kil.se/Bo-och-bygga/Miljo/Naturvard/Vandringsleder-i-Kil/SISU-leden/
http://www.kil.se/upload/Forvaltning/MBF/Vandringsleder/Frykstahojden.pdf (Detaljerad karta över delen i Kils kommun)
SISU-ledenstrÃckmÃtning.jpg ht=588

Etapp 4:
Vi transporterar oss på vägar ner från SISU-leden till sjön Södra Hyn. Där finns en vandringsled som går runt sjön. Vi tar oss söderut på östra sidan sjön, nära Klarälven med siktet inställt på Stodene varefter vi kör vidare till Skåre/Tuggelite och in i I2-skogen.
Kartorna visar ungefärlig sträckning. Frolicc och bozz, guidar här:
SÃdraHynRunt.jpg ht=719

ÃngebÃck-Stodene-Tyggelite.jpg ht=586

Etapp 5:
I2 - Gubbholmen
Vi är kanske skittrötta och bara önskar oss tillbaka hem så vi kör några favoritstigar i Sanna/I2skogen på väg till civilisationen innan vi tackar för trevlig tur och önskar på återseende nästa år.

Tempo:
Vi stressar inte. Vi tar det lagom så det känns trevligt för alla. Men nog ska vi väl hinna hem innan det blir mörkt =)

Vi som åker:
* andematt
* Slider
* Tiki
* Eknor
* Frolicc
* -
* Boullboull (prel)
* KONAmi
* HannaK
* bozz
* "en postsorterare"
* Russia

Vi som inte åker:
* Bruse - För dyrt
* Curt - Städar hellre naveln

Senast redigerad av en moderator:
Låter som en härlig tur! Då är det bäst att man börjar träna om
man ska orka med :)
Jag ska i alla fall försöka hänga med. Bokar in mig preliminärt.

Goddigt initiativ Andematt! Verkar kunna bli en helsoulig färd genom den värmländska faunan. Vi har som bekant tidigare provat leden från Skutberget till Kil och det är en ganska rejäl dagsetapp. Den här låter längre så man gör bäst i att pastaladda veckan innan. Inkludera mig i släptåget.

*Ahh Eknor du också?? Vad har du förärat ditt cykelgarage med? Du såg kanske att jag ekiperat mig också.
(Beklagar tillfällig trådkapningen!)

Det har jag beskådat, ser trevligt ut!
Jag var inte riktigt så extrem, beställde en Santa Cruz Heckler igår kväll.
Är fortfarande oviss om vad jag ska sätta på för gaffel men det lutar åt en 160mm.

*Mmmm ser riktigt trevlig ut. Stilfulla de där Santa cyklarna. Vi får köra en tidig premiär i Mora eller Åre eller vad som är först ut... Nu åter till Andematts initiativ.

6-8 mil på lika många timmar. Det borde vi fixa även med lite pauser trots att terrängen är ny för många av oss, kanske rent av alla(?) på sina ställen.

Det är ganska möe grusväg och snabb terräng upp till Skived. Den biten har jag i skallen efter att ha snurrat mig ut på ett kalhygge och nästan satt foten på en huggorm som låg o solade sig. En fästing fick jag oxå med mig på den turen då jag tog bilden i första inlägget.

Skulle vilja föreslå en rekning av etapp 3 och 4 innan den 26. Kanske kika lite kring ravinerna och smaka på sträckningen vid Fryken? Fast å andra sidan kan jag passa på nu så länge jag dagligen åker till Kil...

Absolut nödvändigt skulle jag tro, Tiki.. Jag har aldrig varit i de trakterna så det vore finemang om vi kan skicka ut några spejare i förväg. Kanske det ligger några Kil-enare i bakhåll?! Ve och Fasa.

Det där låter grymmt! Jag stället lätt upp som rekare =)

Körde en sträcka mellan, jadu, kil>hertzöga>skåre en gång och det var mest push/carry-bike snarare än att åka så rekning krävs absolut. Annars blir det att ta med pannlampa som backup =)

Jag går hellre i läderhausen till ett nasistmöte än in i en mack i Kil iförd cykeltights. Livsfarligt med Kil-enare som spelar tysk techno och åker blårykande gammelsvensk. Jag höjer mitt varnande pekfinger. ;-) Eventuellt får vi ta mindre stigar för att undvika problem kring huvudstråken....

haha, har du inte misstagit Kil för Grums eller torsby?

I kil (på huvudgatan) blev jag påkörd en gång av en bilist, blåmärke på min arbåge och hans backspegel fick en knuff. Så då stannade han och så fick jag en utskällning för att jag inte körde på cykelbanan.

Efter lite närmare eftertanke kanske vi får ta och revidera sträckan till övre delen av intervallet. Tror nog vi hamnar på 8 mil ganska säkert. Jag tänkte jag skulle hinna skissa upp några kartor på etapperna 1 och 2 under dagen. Jag vabbar nämligen..

Vore ju bra om någon ville ta med pilbåge, karta, kompass, lokalsinne (de tre kan ersättas med valfri GPS), spritkök, mobil, kamera och en vän om ni ger er ut och rekar vid tillfälle.

andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter lite närmare eftertanke kanske vi får ta
> och revidera sträckan till övre delen av
> intervallet. Tror nog vi hamnar på 8 mil ganska
> säkert. Jag tänkte jag skulle hinna skissa upp
> några kartor på etapperna 1 och 2 under dagen.
> Jag vabbar nämligen..

Du vaddå? Vabbar???

8 Mil blir ju jättenice som långtur inför långloppen. Härdar röven fint

Hej på er!
Lägger in det aktuella datumet i min kalander lite preliminärt.
Passar också på att sprida trådens existens till liyt andra mtb-polar om ni inte misstycker...?

Någon måste dra med kameran och föreviga detta. Vi lyckades ju få ut fem pers på självaste julafton. Då bör väl inte 25 vara omöjligt en välplanerad lördag? =)

Boullboull, ju fler vi är som hittar i terrängen vi tänkt köra desto mindre energi måste vi lägga på att snurra vilse ;o) Nya hittills okända signaturer kryper fram. Det här får vi förvalta till en riktig höjdare! Kul som busen ju!

Hör efter om ni känner någon som är hemma i skogarna runt Etapp 3 och 4, som kan leda oss den trevligaste vägen där. Tänkte på multisportarna härikring. De har väl ofta rätt god lokalkännedom/kartor i trakterna iom diverse övningar?

Frollic, "vabbar" = Vård Av Barn. Edvin hade lite lattjo mage söndag, måndag.. Idag mår han bättre så vi har det riktigt mysigt =).

mmm det verkar som fler och fler letar sig in på happytrådarna =)

Vabbar? haha, det är sådana här vuxenuttryck... jag är för liten för sånt. Är ju själv ett litet barn. =)

Jo, men kanske man skulle....

Note to self: Måste börja cykla igen! (har inte trampat utomhus sedan november)

Om jag kommer igång och om det inte blir en nära-dödenupplevelse och om svettona visar lite respekt för ålderdomen så kanske man skulle kunna hänga på? Fast 8 mil är långt, men så dags har vi dagsljus jättelänge så tempot borde kunna bli uthärdligt.....

Curt

Klart du ska med Curt. Jag har aldrig varit i närheten av att räknas som svetto så nivån kommer ligga på en behaglig nivå om man har lite vana i sadeln. Troligtvis kommer denna turen bli min längsta dagstur hittill så är det någon som ska vara orolig för att inte orka med är det väl jag!

Bozz kom med ett bra tips idag. Vandringsleden runt Södra Hyn verkar på pappret trevlig. Den får vi försöka använda oss av om det är möjligt.

Alternativt ser vi om vi kan hitta "Forshagaleden": http://www.varmland.org/event.asp?typ=detail&id=22072&ty=2&su=18&lang= Leden utgår från SISU-gården i Forshaga, Skidstugan i Deje eller Frykstahöjden i Kil. Sträcka: Forshaga SISU - Kil ca. 11 km

Välkommen tillbaka i sadeln Curt! Självfallet ska du med och uppleva första shortsturen. Jag ska bara mickla lite med Frolics och Konamis hojar så att de halkar ner i mitt tempo så blir vi sedan en enda stor Happyfamilj.

Första inlägget uppdaterat med detaljer som parkering för er som kommer med bil till Karlstad.
Jag har oxå hittat lite kartor över ett par etapper..

Säg också vad ni tycker om Etapp 5. Jag har där två alternativ att ta ställning till.

Stiligt initiativ Andematt men en liten varning för att det här är ett riktig kraftprov (nu höjer jag förhoppningsvis statusen på turen!). Inte ogenomförbart på något sätt men.... Vi har kört skutbergsleden mellan Kil-Karlstad i ena riktningen och asfalten tillbaka. Då har vi haft en rejäl fika men ändå varit duktigt hungriga och rätt slitna får jag erkänna när vi närmat oss hemmaplan igen. Ska man göra den här turen krävs riktigt mycket mat. Väldigt många Snickers. ;-)

Just leden mellan Skutis och Kil kräver promenad inemellan och snittfarten är inte särskilt hög totalt sett.

Som sagt en riktigt spännande tur men det bör nog inte vara årets första för kroppen och ladda ryggan med mat för det lär ta sina timmar.

Tja, kraftprov i all ära men orkar man inte så gör man inte. Jag tror jag själv ligger i gränslandet här till vad jag klarar..

Jag tänkte vi ska få så möe stig och led vi bara orkar och det finns ju lättare vägar hem från Kil om det är helt stopp i benen. Min tanke är iaf att vi håller ett lagom tempo så alla håller så länge som möjligt. Upp till Forshaga är det enkel terräng vilket borde borga för att vi har krafter kvar till slutetapperna. Annars passerar vi lättrullad asfalt att välja att ta sig hem på vid många ställen.

Jag har själv inte åkt Skutbergsleden men hoppas hinna med det en gång innan denna långturen så jag vet vad som väntar.

I maklig takt och mycket götta i kappsäcken brukar det gå att rulla ganska långt. Lite av en Finnmarksupptakt. Vi bör även flika in en tur till Brattforsheden när det börjar torka upp men det får vi återkomma om.

Fan va fit Tiki ser ut, jag ligger efter till beach 2008. =)

Tror också matintaget är viktigt en sådan dag. Skall vi satsa på att stanna på en schysst servering (korvburen alltså) i kil, lycrakläder på?

:-) *rodnar* *Ah det var innan Happydjävulen grep tag i mig. Nu är jag ett fetto där fingrarna på tangentbordet får den mesta motionen.

Nu har den vackra blå Meridan som bytte ägare efter jul äntligen fått komma ut ur förrådet och blivit lite geggig på Skutberget. Men efter en försiktig tur känner både cykeln och jag oss laddade för lite större äventyr, så vi anmäler vårt intresse för den 26 april och ska jobba på att bli mer synkade innan dess. Och håller med näst ovanstående talare om att mat är viktigt!

Skitkul HannaK! Undrar om min gamla blå blir bitter och svartsjuk när den får se mig och min nya cykel igen och börjar krångla? Äh förresten, den har det nog mycket bättre nu =)

Jag kan inte riktigt få grepp om den här turen, hur ser uppdelningen ut mellan följande terrängtyper:

Teknisk stig.
Oteknisk stig.
Skogsväg/grusväg.
Asfalt (hemska tanke).

?

8 mil är riktigt långt på stig, än längre om man är flera som åker, speciellt i happytempo med fikapauser.

För teknisk stig brukar snittfarten hamna på runt 8 km/h, exkl. pauser. Oteknisk kanske ~14 km/h och grusväg/asfalt runt 20-25 på MTB.

Så om jag i tanken fördelar det så här:

Teknisk stig 50% = 4 mil = 5h
Oteknisk stig 25% = 2 mil = 1½h
Skogsväg/grusväg 25% = 2 mil = 1h

7½ h utan pauser, pauserna är svåra att beräkna då det varierar kraftigt beroende på hur stor grupp man är, antalet mekaniska problem, hur mycket stigkorsningar det finns och hur jämna alla är teknik- och konditionsmässigt.

Men man får nog utan vidare lägga på 3h för pauser på en heldagstur. Då är ni tillbaka till utgångspunkt först vid 19:30 OM man nu startar på utsatt tid.

Jag tycker absolut ni ska genomföra turen om ni vill ha utmaningen, själv väntar jag på en mindre dödsmarschbetonad tur innan jag tar mig till de djupa grannskogarna i sydväst. :)

Jag tror TnT är inne på nåt där... Andematt, dags att revidera vårrundans dragning? Personligen tycker jag asfalt och grusväg kan kvitta men det är ju min bizarra läggning. :)

the_TnT har en poäng. 19:30 låter väl som en bra tid att komma hem vid? Med tanke på lördagens bravader så kommer nog etapp 3 ta sin tid. Men det är väl lite av turens syfte, vem har sagt den skall vara enkel =) Vi behövde väl cirkus 4 timmar på oss att åka stig åt ett håll och sedan 35 minuter för grusvägen tillbaka. Då hade vi iförsig rätt mkt vilo och foto pauser på vägen.

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan inte riktigt få grepp om den här turen,
> hur ser uppdelningen ut mellan följande
> terrängtyper:
>
> Teknisk stig.
> Oteknisk stig.
> Skogsväg/grusväg.
> Asfalt (hemska tanke).
>
> ?

[EDIT]: Sträckorna med kommentarer uppdaterade efter 19/4.

Jag kanske är naiv och tror jag/vi klarar mer än jag/vi i verkligheten gör..

Etapp 1: 09:00-11:00 (troligtvis snabbare)
Uppskattar hitta.se till ca 25 km där ca 7-8km är stig/vandringsled varav ca 2 km är lite svårare (ca 10 km/h) men inte speciellt teknisk stig resten är grusväg/cykelbana/asfalt. Ni som var med på denna i vintras där vi körde stigdelen fram till grusvägsavsnittet t-o-r med väldigt mycket snack på mindre än tre timmar, vet hur terrängen ser ut. Inte speciellt teknisk på det stora hela. Från Göstahult till Sätter är det grusväg 10 min. Från Sätter till Vallargärdet http://hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=vallarg%e4rdet är det asfalt ca 10 minuter..

Etapp 2: 11:20-12:30 "Skivfallet" http://hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=skivfallet
Total sträcka knappt 15 km, gissar jag är till två tredjedelar grusväg, traktorväg och asfalt i början och slutet till Forshaga centrum. Resten är motionspårsliknande samt oteknisk stig. Bilden är tagen på en avstickare mellan två stigar.

Etapp 3: 12:50-15:00
SISU-Gården till Kil/Apertin. 13 km vandringsled av blandad karaktär. Rekningsturen tog ca 2 timmar enkel väg inklusive lite teknikproblem och raster. Här kommer det rulla på ganska fint då det är fina stigar i medlut. Utöver det ett mindre antal km asfalt och grusvägstransport. http://hitta.se/ViewDetailsPlace.aspx?vad=&var=%e4ngbr%e5ten&PlaceId=2993780

Etapp 4: 15:30-17:00
Från SISU-leden Kil, söderut till Tyggelite. Stor andel väg och ordnad vandringsled
Hit är det enligt min mycket grova gissning knappt 8 mil.

Etapp 5: 18:30 - 19:00
Från Tyggelite genom I2-skogen åter till Gubbholmen. Känd terräng för många av oss så vi väljer efter ork, stig eller grusväg plus stadsmiljö till målet.

Summerar jag mina gissnignar blir det kanske så här..
* Inte Överdrivet Teknisk stig: ca 25-30 km
* Oteknisk stig: ca 20 km
* Skogsväg/grusväg: ca 20-25 km
* Asfalt: ca 15km

Vi får se hur väl detta stämmer. =)

Jag tror tidsräkningen på skutbergsleden är optismistisk, vid det laget lär benen va trötta =) Men å andra sidan lär etapp ett och två gå fortare.

Sen kommer det säkert blir minst ett längre mek och minst en längre matrast på vägen?

Jag tycker absolut vi kör din sträckning och ser det som ett heldagsäventyr. Om det ballar ur och vi bara är i skived efter 12 timmar, med axeln ur led, punkterade slängar och avbruten kedja i ösregn får vi väl ta cykelbanan hem.

Rätt inställning där Frolicc. Som ni ser så har jag tänkt in pauser mellan etapperna för att ha lite marginaler.

Det finns ju inget som _tvingar_ oss ta Skutbergsleden om det nu är den som känns omänskligt mördarjobbig. Jag har ju som sagt aldrig sett den.

Det finns ju alternativa ställen att rulla Etapp 4 på som till exempel från Kil till Illberg - Södra Hyns vandringsled - Ängebäck - Stodene - Skåre - I2/sannaskogen. http://hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=illberg och då slipper vi cykelbana från Skutberget förbi IKEA för där ska väl ändå ingen in o handla?

Går det att få ihop Hyn > I2 på ett bra sätt utan att få asfalt? Det är väl cirkus 5 km? Väl i skåre kan jag bli mästerguide iallafall =) Född och uppväxt där. Borde tillochmed kunna ge Thomas utmaningar på stigarna i tuggeliteskogen. Finns ju ett 2 metersdrop för Tikis nya cykel också.

Tillbaka
Topp