Happy vinter-KK 2009-02-28 Inställt från min sida

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Vet inte om det längre var någon mer än mej själv som var sugen på KK den 28/2, men ifall om att så meddelar jag härmed att undertecknad av privata skäl måste ställa in. (Och därmed har jag inte för avsikt att boka upp omklädning/dusch/bastu).

Utöver att jag kanske ändå var ensam den 28:e så har det inatt kommit mer snö, och enligt prognos ska det snöa ännu mer över kullen lagom till den 28:e....så det blir nog tungcyklat och även det motsäger cykeltur kk 28/2!

Jag ska göra ett nytt försök längre fram och slänger in en brasklapp om någon vill haka på då!

/JPL

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA i rubriken, tack.

Senast redigerad av en moderator:
Mycket intreserad så länge som det är fryst i marken, så kan jag säkert fylla en bil från Göteborg. Jag vet att det finns intresse här.

Ska man bolla upp förslag till helg redan nu kanske?

21/2, 28/2, 7/3, 14/3 ???? Eller senare? (Skrev datumet avseende lördagen, sedan får väl tiden utvisa om det blir fredag och/eller lördag och/eller söndag)

poolis skrev:
-------------------------------------------------------
> Mycket intreserad så länge som det är fryst i
> marken, så kan jag säkert fylla en bil från
> Göteborg. Jag vet att det finns intresse här.

Med tanke på att vi har haft snöfritt men mycket minusgrader en dryg vecka i skaraborg så lär det nog vara tjäle så det räcker....troligen även om det skulle vara plusgrader några dagar håller sej tjälen.

Och det verkar som de närmaste veckorna ska vara övervägande minusgrdaer med någon enstaka dag strax över nollan. Har sedan vänern hunnnit frysa till så lär kinnekulle hålla kallare väder än omkringliggande omgivning.

/JPL

28/2 - 7/3 passar mig mycket bra, men min favorit hade varit 24/1.

Jag kommer att ha en bil med 5 platser (om någon tar med sig cykelställ 3-4-5, men jag kommer att åka till och från Kinnekulle samma dag, så tidig samling och hemkomst sent.

Så bestäm ett datum så lägger jag ut en tråd med anmälan till min bil.

poolis skrev:
> 28/2 - 7/3 passar mig mycket bra, men min favorit
> hade varit 24/1.
>
> Jag kommer att ha en bil med 5 platser (om någon
> tar med sig cykelställ 3-4-5, men jag kommer att
> åka till och från Kinnekulle samma dag, så
> tidig samling och hemkomst sent.
>
> Så bestäm ett datum så lägger jag ut en tråd
> med anmälan till min bil.

24/1 funkar nog för mig med.
Tar gärna en plats i bilen och blir vi många från Götet kan jag ta firmabussen med gott om plats.

//Gerry

om vi kommer till konklusion om datum (framåt slutet av veckan) redigerar jag rubriken och första inlägget efter anmälan om bil och dagar enligt sann TnT-anda a´la nationaldags-KK-konventet!

Så här långt verkar det finnas ett såpass stort intresse att man redan nu kan se framemot en happy-frozen-kk-ride i alla fall! Kul! Och Harri-bilder på ett vintrigt kinnekulle känns lockande bara det!

Parallellt med datumplanering osv får vi väl ha in förslag på vad konventet skall benämnas, happy-frozen-kk-ride får väl vara arbetsnamn tv)

/JPL

Trailmaster skrev:
> poolis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 28/2 - 7/3 passar mig mycket bra, men min
> favorit
> > hade varit 24/1.
> >
> > Jag kommer att ha en bil med 5 platser (om
> någon
> > tar med sig cykelställ 3-4-5, men jag kommer
> att
> > åka till och från Kinnekulle samma dag, så
> > tidig samling och hemkomst sent.
> >
> > Så bestäm ett datum så lägger jag ut en
> tråd
> > med anmälan till min bil.
>
>
> 24/1 funkar nog för mig med.
> Tar gärna en plats i bilen och blir vi många
> från Götet kan jag ta firmabussen med gott om
> plats.
>
> //Gerry

Kan också den 24/1, det vore skoj! :-)

/Leo

the_TnT skrev:
> Har funderat på vinter-KK länge, jag är på (om
> föret är vinter men inte mycket snö och
> temperaturen över -10°C).

Jag väntade och väntade på dej, då det var du som nände ideén först om detta... :)

Menar du över -10 såsom mer kallt eller på korrekt svenska mer varmt?

Om det är varmare än -10 så är det anledningen till att jag inte tog med det datumet som göteborgarna verkar inne på 24/1, utan senare delen februari eller början av mars, då det är troligare att det ligger mellan -5 och -10....

Håller med; plusgrader blir fusk och dessutom känns det som om det ska vara vitt och frostigt för känslan så att det inte känns som en lerig hösttur! Med det väder som är nu förutsätter jag att vi har is på vänern i Kinneviken med omnejd vilket talar för minusgrader även i mars!

Finns det något som talar för att vi kan omvända Gbg-maffian om att fokusera på ett senare datum än 24/1?

/JPL

Götelaborgarna får åka upp igen bara! :)

Fast jag håller mig gärna strax under nollan för att slippa frysa ihjäl halvvägs, man kanske kan ordna med marskervice så man kan byta till torra kläder några gånger längs med turen!? ;)

Man vet ju aldrig med vädret, men om man skulle gissa så är det väl högre risk att drabbas av många, många, många minusgrader i slutet av januari jmf slutet av feb alt början av mars.
Dessutom kanske det finns dom som kan ha för avsikt att ordna med övernattning och annan planering och då är 24/1 inte så fasligt långt bort i tiden.

Om det inte verkar helt kört med något av de sena datumen i slutet av veckan så spikar jag ett av dom rakt av bara. Och ser sedan självklart till att ta mej upp till kullen och stoppa alla Göteborgare som försöker åka en tur redan den 24/1.... :)

Klädbytesservice lämnar jag till andra (även om det är lockande att plantera ut en rosa balett-kjol till Harri vid Lasses grotta), däremot kan sannolikt se till att det finns ved och tändmaterial vid tex vindskyddet Lasses Grotta om det skulle vara intressant.

Klockslag för avfärd?

Månadsskiftet februari-mars är det väl ungefär såhär:
Solnedgång: 16.30, skymning 17:10.
Soluppgång: 06:10, gryning 05:30.

Så om man ska köra i dagsljus är väl 10:00 rimligt, eller vad tycker församlingen?

/JPL

Brukar ta sex timmar i happytempo men är det lite kyligare gissar jag på kortare. Är det å andra sidan snö kanske det tar lika lång tid?

Så kanske även detta faktum talar för senare datum än 24/1?

Jämför soltiderna månadsskiftet feb/mars som jag skrev ovan:

Solnedgång: 16.30, skymning 17:10.
Soluppgång: 06:10, gryning 05:30.
Start kl 10:00 innebär 6,5 - 7 timmar i dagsljus.

Med tiderna den 24/1:

Solnedgång: 15:00, skymning 15:50.
Soluppgång: 07:40, gryning 06:50.
Start kl 10:00 innebär 5-6 timmar i dagsljus

/JPL

Bara att packa panlampan! Tror som Tnt att det kommer gå fortare på vintern inte lika mysigt att stå och små snacka. Mitt drömväder hade nog varigt 3 plusgrader och dimma kvällen innan, frost under natten (så träden blir täckta med rimfrost) och -3 plus sol dagen efter.

Vi kan i alla fall alltid hoppas.

Är så klartäven jag intresserad av samåkning från Gbg.

rymdninja skrev:
> Hur lång tid tar den tänkta turen?

Sommartid och torrt, då rullar man runt på runt tre timmar. Om man vill ta det lite lugnare så räkna med 4-5 timmar, då med många pauser. På vintern kan det nog gå att ta sig runt på 4-5 timmar, om det inte är för mycket snö. Är det stenhårt underlag så går det fortare... :-)

/Leo

Jag har träffat på herr Leo en gång i mitt liv vid cykeltur, och kan konstatera att vi inte riktigt har samma referensramar om hur lång tid en viss sträcka tar att cykla.... :)

Dessutom bröt jag tummen, så jag föreslår att Leo måste köra på slicks på den vintriga kullen eftersom det måste ha varit hans fel med tummen!

En teori på upplägg kan ju vara start 09.00, vilket betyder att gbg åkare startar 0730 från den vackra staden. Leo tempo är tufft, jag vet. Men den gången jag tog mig runt så var varvtiden på sommar vägläg på 4 timmar 40 min. Men även en tur på 5-6 timmar skulle betyda att vi är tillbaka innan mörkrets inbrott.

Jag ser fram imot en tids sättning för detta evenemang.

För en som aldrig har cyklat i Kinnekulle, hur funkar det med vattenpåfyllning längs vägen o så? Personligen skulle jag inte klara 5-6 timmar på 3 liter vatten. Är det döjobbig terräng eller lagoma stigar?

Pumpen vid Lasses grotta borde rimligtvis vara avstängd på vintern. Man skall nog inte räkna med den i alla fall.

42Hz skrev:
> Pumpen vid Lasses grotta borde rimligtvis vara avstängd på vintern.

Japp.

Jag gör av med mindre vatten när det är minusgrader så jag räknar kallt(!) med att mina 3l + ev. läsk kommer räcka för den eventuella turen. Är restaurangen öppen och vi passerar där så har man ju påfyllning.

rymdninja

Rätt mycke av turen är riktigt läta stigar/vägar så totalt sätt är det rätt lite stök, det är omgivningarna och samanhanget som gör turen riktigt trevlig.

-Åke

JPL, jag vågar inte lova något, men om det finns en långsam grupp så är det mer troligt att jag är med.

Obed skrev:
> JPL, jag vågar inte lova något, men om det finns
> en långsam grupp så är det mer troligt att jag är med.

Jag ska nog dit. :D

Obed skrev:
> JPL, jag vågar inte lova något, men om det finns
> en långsam grupp så är det mer troligt att jag
> är med.

Då Kinnekulleturerna först och främst genomförs för upplevelsen och det fantastiska sällskapet så brukar hastigheten alltid anpassas efter de som är med. Det är ju ingen tävling, så du behöver inte vara orolig. Jag tycker absolut du skall följa med.

/Erik

Jag kommer från Göteborg och är intresserad hänga på den 24/1. Andra datum har jag inte koll på.
Om det finns plats hos poolis, skulle jag kunna hänga på en fram och tillbaka resa. Jag har en bra cykelhållare för tre cyklar, för krokmontering. Den har tom en nummerskylt och lampor. Skulle det passa?

Hur lång sträcka är det runt? Ett lugnt tempo brukar klara 40 km på fem timmar.

Många frågor nu, men man vill juh vara väl förberedd för ett ev. äventyr ;)

Är det dubbdäck som gäller? Isf, nån som kan rekommendera ett par bra?

Vad säger Ludvika-maffian om den 24/1, och medför eran lite längre restid att ni planerar ankomst fredag med övernattningsbehov?

Jag tänkte jag skulle avvakta några dagar. Just nu kan man få en hygglig väder/temp-prognos fram till måndagen den 19:e. Nästa vecka antar jag att man kan se några dagar längre framåt, vilket kan ge en fingervisning om 24:e. Själv står jag nog över 24/1 om det pekar på för mycket plusgrader....lera kan man uppleva om hösten.

http://vader.aftonbladet.se/vaer.aspx?lat=58.62&lon=13.38&m=81&sted=H%E4llekis

/JPL

Tillbaka
Topp