Happy VR -10, sub 9 förmiddag - eftersnack

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
Japp, är anmäld till Roslagsvåren. Dyker upp i röd tröja. Vilken grupp tänkte ni hänga på? Körde andra gruppen som släpptes iväg på Roslaghösten förra året. Målfarten sades vara 38 km/h, i verkligheten blev farten ca 36km/h.

Jag kör RV. Startar med 33-gruppen och då kan det finnas lite möjlighet för mig att hänga med en skaplig bit. Förra våren gick det i 36 i den gruppen och jag fick släppa sista milen. Jag tar SMACK-tröjan och gul hjälm, går inte att missa.

Jag kör Roslagsvåren i morgon. Jag vet inte vilken grupp jag ska köra i men det går väl att bestämma på plats. kommer i blå (CK UNI) brallor och röd SUB 9 tröja.

Hej på er, Vätternryttare!

Anmält mig precis till Siljan runt(sista anmälningsdatum den 26:e) det vore kul om fler vill haka på och köra(start på morgonen den 5:e juni)

Mvh Petter

Jag, Alarik, Sporty, Saltgurkan, Ason, Bluecolorado kör som jag känner till. Dock bara jag och Alarik i vårat sub9-gäng. Sporty och Saltgurkan kör sub 8 med Paprikan. Bluecolorado har jag inte lyckats identifiera än men han såg stark ut i söndags (tills han tog vägen utför en grässlänt och in i skogen).
Vi kan ju spika en samlingsplats så försöker vi komma iväg tillsammans, åtminstone vi 9-subbor. Dom som har mera bråttom vill väl hålla ihop i ett eget gäng.
Kan tillägga att de från vårt gäng som jag såg i söndags på Roslagsvåren körde i anständigt tempo. Jag, SvenC, MarcusS och Alarik satt i samma gäng och blev blöta. SvenC var lite starkare än vi andra men det rörde sig om sekunder. Alarik fick vika ner sig med nån mil kvar att köra men han brukar pricka in formtoppen sent.(Gammal gubbe). Det ser ganska hoppfullt ut.

Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag, Alarik, Sporty, Saltgurkan, Ason,
> Bluecolorado kör som jag känner till.

Tack för påminnelsen, jag får inte glömma att anmäla mig då :)!

Räknar med att det blir ett gäng från både Sub-8 och CTT som kör Siljan. Om vi bara följer med på trådarna skall vi nog få ihop en schysst klunga.

/Sporty

saltgurkan skrev:
> Anders H skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag, Alarik, Sporty, Saltgurkan, Ason,
> > Bluecolorado kör som jag känner till.
>
> Tack för påminnelsen, jag får inte glömma att
> anmäla mig då :)!

Jag och Thomas (Thomalin) anmäler oss ikväll och dyker upp till start.

Hur många blir vi då från sub9-gruppen?

detvetdu skrev:
>
> Hur många blir vi då från sub9-gruppen?

Det verkar ju bli några från vår grupp iaf... Sista anmälningsdagen är snart slut. Sen blir det efteranmälan på plats.

AndersH
Alarik
Pettas
detvetdu
thomalin

Några fler som kommer?
Det skulle vara bra om vi kunde köra ihop... och minst hålla förväntat VR tempo.

Thomas

Här kommer lite klädstatus!

Kvar att hämta sina kläder:
alarik
Schäfer
moody
jamtjohn

Kläder som skickats och borde anlänt:
nahoj71
isaac
Azog
Pettas
janahl

Kläder som gått med posten idag:
hakla21 -> Har inte betalat, ah! sätt in pengarna... ;-)
Tomeds
Lionheart

Kläder som jag löst ut, och överlämnar i Motala/Siljan runt:
AndersH -> Har inte betalat, ah! sätt in pengarna... ;-)
arinaldo -> Har inte betalat, ah! sätt in pengarna... ;-)
Stisse
detvetdu

Så... ni som inte satt in pengar på mitt konto får gärna göra det... och ni som inte löst ut era kläder, gör det asap. Är det något ovanstående kring kläderna som inte stämmer, hör av er så löser vi det.

Thomas

Senast redigerad av en moderator:
Mina kläder har anlänt,tack tack, passade utmärkt (lite fladder i ärmarna bara, skulle behöva träna lite biceps kanske)

//Petter

har start tid 5:04 vill sälja min plats, 1000: snälla hjälp mig
kan inte åka till motala fick jobb mycket synd men kanske
someone else wants to
i have all bevis

thomalin skrev:
> detvetdu skrev:
> -----
> >
> > Hur många blir vi då från sub9-gruppen?
>
> Det verkar ju bli några från vår grupp iaf...
> Sista anmälningsdagen är snart slut. Sen blir
> det efteranmälan på plats.
>
> AndersH
> Alarik
> Pettas
> detvetdu
> thomalin
>
> Några fler som kommer?
> Det skulle vara bra om vi kunde köra ihop... och
> minst hålla förväntat VR tempo.
>
> Thomas

Jag räknar med att köra. Jag utgår från att det inte är några problem med efteranmälan. det blir ett bra genrep inför VR.

AndersH
Alarik
Pettas
detvetdu
thomalin
SvenC

Hämtade ut kläder igår.

Tyvärr hade storlekarna blandats ihop. Liten tröja, stora brallor blev det istf tvärtom.
Men det går väl det också med lite vilja.
Så om ngn vill ha L byxor i utbyte mot M, så finns det ett par.

/E

Bild?

moody skrev:

> Men det går väl det också med lite vilja.
> Så om ngn vill ha L byxor i utbyte mot M, så
> finns det ett par.
>
> /E

Fakkoff!

Jag lägger upp en bild i Kitzblitz negligétråd

Det är väl inte så svårt att föreställa dig.
Jarvis Cocker. Fast tvärtom typ.

/E

Menar du att Jarvis Cocker har fet röv? ;-)

Stockholmare, hur skall ni cykla på söndag? Sätta sig på tåget till bålsta klockan 8 känns lite tidsoeffektivt även om det säkert är ett roligt lopp. Eller?

"Menar du att Jarvis Cocker har fet röv?"

Ujujuj. Den indieakterspegeln. Mumma.

Det enda som liknar mig med Jarvis är hans bror med nio fingrar. Och att vi båda är spolformade då (brossan asså).
Allt enl SuperApe.

/E

Håller på att förhandla om att få köra på söndag. Ligger hyfsat till;)

Anders H skrev:
> Håller på att förhandla om att få köra på
> söndag. Ligger hyfsat till;)

Söndag... vad är det som lockar...? Jag kommer köra men har inte bestämt vad...kanske Bålsta CK.

/Lasse

Okej, visst pepp på vårblotet i Bålsta då ändå. Har kört lite för lite lopp i år. Gran Fondot missades pga min egen 30 års fest dagen innan. Carerra vårklassiker fick jag mekaniska problem under mastervarvet och körde nästan hela loppet solo (iofs på nästan 34 i snitt, bra formkvitto) och RV sket jag i pga vädret. Skall fundera lite, bestämmer mig imorn.

Googlade "jarvis cocker brother" och det enda som dök upp var att Jarvis farsa låtsades vara Joe Cockers brorsa. Jag tror Superape bara hittar på.

Som det ser ut blir det svårt att hinna med Bålsta.... måste vara hemma kl 14:00....

Kör själv om inga andra anbud dyker upp... ev med Valhall kl 9:30 från Slussen.

/Lasse

moody skrev:
> Hämtade ut kläder igår.
>
> Tyvärr hade storlekarna blandats ihop. Liten
> tröja, stora brallor blev det istf tvärtom.
> Men det går väl det också med lite vilja.
> Så om ngn vill ha L byxor i utbyte mot M, så
> finns det ett par.
>
> /E

Hm... det var inte bra, tror det blev fel när du skrev in i beställningslistan här i tråden, för det står " Eli Nurbo moody Craft M + Craft L"... om jag inte är helt ute och cyklar ;-)

Om du inte använt kläderna än så går det säkert att fixa ett byte på Intersport.

Thomas

"går det säkert att fixa ett byte på Intersport"

Ähh. Det löser sig. No worries. Det ska funka. Testade byxorna och de passar ju bra.
Dessutom är det tydligen jag som blandat ihop storlekarna precis som du skriver.

/E

Lite taktiksnack inför rundan. Jag har kopierat fritt från sub7:30-tråden. Vad tror ni om detta? Kom med uppdatering7förslag om ni tycker något borde ändras.

1. Vi ska köra Vätternrundan på max 9h. Det innebär en snittfart på minst 33,3km/h.

Lägger vi till 10 min för stopp + 10 min marginal så ska rullsnittet vara 34,6. För att hålla den här snittfarten ändå in i mål, så ska vi köra med runt 37 i snitt ner till Jönköping - första 11 milen. Efter Jönköping så är det några backar som drar ner farten.

Sista tre-fyra milen är rätt sega, då det är backig och smal väg. Där har vi även många andra cyklister att ta hänsyn till, så det blir lägre fart i slutet rent naturligt. Vi bör ha lite marginal till 9h så slipper vi stressa sista milen.

Det går inte att öka snittet efter halva loppet, dels för att banan inte tillåter det i slutet och dels för att vi inte är lika pigga andra halvan. Att spara sig till slutet går säkert om man har långsammare målsättning runt Vättern än 9h, men vi har inga marginaler för att ligga och köra lugnt första halvan för att sen öka.

Om vindarna blåser helt fel och vi får kraftig motvind ner till Jönköping så kommer vi inte kunna snitta 37 dit, men då kommer vi kunna köra fortare på andra sidan istället. Ovan exempel gäller om det är relativt vindstilla.

2. Förslag på stopp
* Gränna 2 min - 74km, Pisspaus (P-ficka efter den långa uppförsbacken ur Gränna)
* Fagerhultdepån 6 min - 140km, Fylla på vätska och kanske äta en banan
* Boviken 2 min - 232km, Pisspaus

Total stopptid under Vätternrundan beräknas bli ca 10 minuter.

3. Vi ska köra Belgisk kedja hela vägen runt Vättern.

* Ropa alltid "Sist!" eller namnet på siste man du passerar i det långsamma ledet när du kör in i det snabbare ledet. Gör detta när du är jämnsides med cyklisten, annars kan det bli snurrigt och även farligt om han viker in framför dig istället för efter dig.

* När du är längst fram i ledet så ska du INTE öka farten utan behåll den fart som du hade. När du passerat cyklisten i det långsammare ledet viker du in framför honom, försiktigt och inte för nära hans framhjul så att han åker i diket. Fortsätt därefter att dra i täten, men med 2km/h lägre fart än i det snabba ledet.
Hastighetsskillnaden mellan leden i den Belgiska kedjan ska som sagt vara runt 2km/h. Detta är mindre än gångfart. Tänk på det, passerar du cyklisterna i det långsamma ledet för snabbt så blir det tungt att hänga på som siste man i klungan vid byte till det snabbare ledet. Det är mycket smidigare att ha en låg hastighetsskillnad mellan leden - även om vi blåser på i 40km/h på rakorna.

* Det är _DU_ som bestämmer hastighetsskillnaden på leden. Sluta inte trampa när du viker av till det långsammare ledet i täten, fortsätt med endast 2km/h lägre fart än vad du hade innan du vek av. Är det motvind, ja då är inte dragjobbet över där framme i det långsamma ledet innan näste man viker in framför dig.

* Undantaget från Belgisk kedja är samtliga uppförsbackar där vi låser kedjan - förste man in i backen ropar "tvåled!" och sänker gradvis tempot i backen så att inte svansen av klungan behöver bromsa in för mycket i infarten av backen.
Hastigheten uppför ska vara lagom, dvs det ska inte gå fortare än att alla hänger med. Tänk på att ta det lugnt även när man når toppen, så att hela klungan hinner uppför hela backen innan man ökar farten.

* Även när vi passerar delar av banan där det är smalt eller farligt, som delar av Jönköping och sista 1.5 milen av loppet, så kör vi i tvåled istället. Är det väldigt smalt eller trångt kan ett led behöva användas korta stunder.

* När vi åter ska börja rotera i kedjan ropar förste man längst fram "Belgiskt!"

Rotationsriktningen på den Belgiska kedjan beror på om vi får sidvind.
* Långsamma ledet kör alltid i vinden, snabba ledet ligger alltid i lä.
* Rotationsriktning borde inte behövas ändras så ofta. Huvudsakligen bör vi rotera medurs, för det känns säkrare vid omkörning.

4. Tänk på att säkerheten i klungan är VIKTIGAST! Vi ska _inte_ vurpa.
* Ha alltid marginal så att du inte kör in i framförvarandes bakhjul. Detta är särskilt viktigt i alla uppförsbackar - om framförvarande ställer sig upp förflyttas cykeln 10-20cm bakåt och du riskerar att köra in i hans bakhjul. Tänk på att ställa dig upp försiktigt med jämn fortsatt kadens i uppförsbackarna så undviker man hastiga förflyttningar av det slaget.
* Vik inte in för tidigt från snabba till långsamma ledet när du dragit, håll lite marginal så att det går säkert till. Men undvik även för stora luckor, det här är något man måste öva på mycket.
* Ge tecken för alla faror: framförvarande cyklister, farthinder, gropar, refuger, skyltar osv. Ropa "Bil" om så behövs, upprepa i klungan!
* Vidarebefordra alla tecken bakåt som framförvarande cyklist ger.

5. Behövs visselpipa? För att kunna kommunicera med hela klungan på ett enkelt sätt i full fart så kan vi använda en visselpipa.

(Under loppet kommer följande signaler att användas. Endast tre olika:
* Tre korta snabba - Öka farten i klungan, ca 2-3km/h mer.
* En kort + en lång - Byt rotationsriktning i den Belgiska kedjan. Gäller vid starkt sidvind.
* Lång ihållande signal - Pissepaus, förbered för att stanna, stopp om ca 100-200m. En lång signal till kommer när det är dags att stanna. )

6. Kör jämnt i klungan - cykla absolut inte ryckigt!
Bromsa inte hårt och accelerera inte snabbt. Varenda litet ryck orsakar förödande effekt bakåt i klungan och det blir lätt luckor. Ska du täppa en lucka, gör det sakta. Jämn fart sparar mycket energi!

7. Hastighet, vad är rätt? Det beror helt och håller på vägen och vindarna.
* Är det platt och vindstilla bör vi ligga på ca 37-42km/h i marschfart. Blåser det medvind kan det lätt gå 5-10km/h fortare, likaså lika mycket långsammare i motvind.
* Uppförsbackarna, som sagt ovan, hastigheten ska vara lagom. Om det sen är 10-15-20-25 km/h beror på backens lutning och längd samt vinden. Sunt förnuft gäller.
* Nedförsbackarna, där ska vi inte hålla igen. Gravitationen ska utnyttjas till fullo. Den som ligger längst fram i den Belgiska kedjan ska jobba hårt så att inte alla andra bakom behöver bromsa sig nerför hela vägen. Runt 60 km/h kan det bli.
* Rondeller och korsningar: Tänk på att inte accelerera för snabbt efter dessa, klungan är drygt 30m lång och alla ska hänga med!

8. Blir man trött och inte orkar rotera i den Belgiska kedjan, så lägger man sig längst bak och agerar grindvakt.
När siste man kommer ner så ropa "Grindvakt!" om inte framförvarande uppfattar varför du ligger där bak. Orkar man åter att rotera efter att ha vilat en stund så återgår man till kedjan.

9. Vi kommer att bli omkörda och ev. plocka upp cyklister längs med vägen från andra snabbklungor.
Det är nog bra om vi håller ihop vår klunga när vi blir omkörda så att vi inte blandas alltförmycket med splittring till följd.
Om det kommer cyklister som tappat från andra snabbklungor såi släpper in dem i den belgiska kedjan efter att de åkt med en stund och när de sett hur det fungerar. Att få draghjälp är bara bra, men det gäller att hålla koll alla som kör med oss.

10. Får någon punka så är det inte mycket att göra åt, klungan stannar inte.
Detta ska förhoppningsvis inte hända.

11. Blir det en klungvurpa så stannar hela klungan snabbt för att se hur det har gått.
Om inget allvarligt har hänt så rullar vi så fort det går. Här är det ytterst viktigt med kommunikation, det är inte lätt att stanna en klunga på 30 man. I vissa fall kanske det inte ens är möjligt omedelbart. Om sjukvård behövs ringer den som snabbast kan 112.

12. När vi rullar in i Motala så samlar vi ihop oss i tvåled för gemensam målgång strax innan Luxor-rondellen.
Vi har samarbetat hela vägen runt Vättern och vi går i mål samtidigt. Inga slutspurter alltså. Vi rullar snyggt i tvåled in i mål!

Det är viktigt att alla är med på att vi kör VR som ett team.. Märker ni att klungan är delad, stanna och invänta, kör inte vidare. Vi är starka tillsammans, inte splittrade.

MarcusS skrev:
> Lite taktiksnack inför rundan. Jag har kopierat
> fritt från sub7:30-tråden. Vad tror ni om detta?
> Kom med uppdatering7förslag om ni tycker något
> borde ändras.

Låter som ett bra upplägg. Jag är dock lite tveksam ang stoppen. Det är av naturliga skjäl svårt att planera pisspauser, kan man inte ta det när nöden så kräver.

Jag har de senast 3 runnderna åkt runt utan något stopp utan problem. Med 2 stora flaskor och kamelback så klara man sig om det inte är allt för varmt. Tiden rinner gärna i väg när man stannar, att få stopp på 30 man och sedan få alla klara samtidigt tar nog minst 10 minuter.

Ska vi stanna tycker jag att det räcker med 1 stopp och då förslagsvis i Fagerhult och att vi gör det så kort som möjligt.

SvenC

SvenC skrev:
> MarcusS skrev:
> -----

> Jag har de senast 3 runnderna åkt runt utan
> något stopp utan problem. Med 2 stora flaskor och
> kamelback så klara man sig om det inte är allt
> för varmt. Tiden rinner gärna i väg när man
> stannar, att få stopp på 30 man och sedan få
> alla klara samtidigt tar nog minst 10 minuter.
>
> Ska vi stanna tycker jag att det räcker med 1
> stopp och då förslagsvis i Fagerhult och att vi
> gör det så kort som möjligt.
>
> SvenC

Jag tror att 1 stopp blir svårt att klara sig på. Det gäller iaf för mig.
Jag behöver ett vätskestopp till.
Tänk på att hela loppet går dagtid och med sol och värme = mer vätskeåtgång.
2 stopp bör vi nog räkna med för vätska. Sista stoppet bör som senast vara vid karlsborg, sedan är vi nog ikapp för många cyklister.
Så gränna låter bra, där går det fort även om det är tidigt.
Sedan förslår jag Hjo alternativt Karlsborg.
Men vi bör nog räkna med att vi förlorar ca 15 min på två stopp mot om man passerade.

/Anders

jag ser gärna att vi har åtmindstonde 2 stopp...har de senaste rundorna varit olidligt nödig redan i Gränna...

Som sagt... Minst 2 stop.

/Lasse

Grännadepån är nog stängd när vi kommer dit. Från Vätternrundans sub9-sida:
"- Vilken service finns utmed banan?
På Vätterns östra sida kommer servicen minst att bestå i uppsamlingsbilar, fast eller rullande cykelservice, sjukvård samt någon vätskedepå (plats bestäms senare). På den västra sidan är ordinarie fullservicedepåer fortfarande igång. Depån i Hjo stänger 15.30. "

Ett stopp på östra sidan blir bara för att pissa, plocka fram gel/bars och sträcka på ryggen. Jag räknar med att ha vätska för halva rundan med mig, 3-4 flaskor eller kanske kamelbaken.

Håller med Lasse, pisstopp i Gränna är ett måste i allfall för mig.

Vätska borde vi inte behöva stanna för om vi laddar med camelbak etc där kan vi spara tid.

Men skulle det bli varmt så är förutsättningarna helt annat.

//Anders

söderLasse skrev:
> jag ser gärna att vi har åtmindstonde 2
> stopp...har de senaste rundorna varit olidligt
> nödig redan i Gränna...
>
> Som sagt... Minst 2 stop.
>
> /Lasse

SöderLasse skrev:
> jag ser gärna att vi har åtmindstonde 2
> stopp...har de senaste rundorna varit olidligt
> nödig redan i Gränna...
>
> Som sagt... Minst 2 stop.
>
> /Lasse

Instämmer... brukar också vara pissnödig tidigt :-/ Vad det gäller senare stopp så stannar jag helst bara om det behövs fyllas på. Jag brukar ha svårt att få igång benen om jag tar för långa/många pauser, speciellt i slutet.

Jag kommer förmodligen att köra med två stora flaskor + camelbak... och isf så har jag ett dubbelflaskställ till sadelstolpen att låna ut... om någon vill ha.

Thomas

MarcusS skrev:
> Lite taktiksnack ///klipp//
>
> * När du är längst fram i ledet så ska du INTE
> öka farten utan behåll den fart som du hade.
> När du passerat cyklisten i det långsammare
> ledet viker du in framför honom, försiktigt och
> inte för nära hans framhjul så att han åker i
> diket. Fortsätt därefter att dra i täten, men
> med 2km/h lägre fart än i det snabba ledet.

Detta är det som oftast gör att jag kroknar när jag cyklar med starkare cyklister än mig själv. Jag orkar hänga på hyfsat i klungan och kan dra i liknande tempo, men när jag skall längst bak och en piggare dragare går fram och sätter full fart... ja då är jag längst bak och tröttast. Då kostar det oerhört att jaga.

//klipp//

>> * Undantaget från Belgisk kedja är samtliga
> uppförsbackar där vi låser kedjan - förste man
> in i backen ropar "tvåled!" och sänker gradvis
> tempot i backen så att inte svansen av klungan
> behöver bromsa in för mycket i infarten av
> backen.

Samma sak här, att sträva efter att bibehålla 38km/h uppför kostar mer än det smakar... men sänker vi tempot och får med alla så har vi helt klart igen det på flacken...

//klipp//

Många kloka ord. Ska skriva ut och plugga :-)

Tycker att visselpipa låter smart, vem tar den rollen?

//T

thomalin skrev:
> Jag kommer förmodligen att köra med två stora
> flaskor + camelbak... och isf så har jag ett
> dubbelflaskställ till sadelstolpen att låna
> ut... om någon vill ha.

Flask-stället kan jag ev vara intresserad av... hade en tanke att bara köra på 2 st flaskor men det kanske inte räcker... En "kamelrygg" är säkert bra men det vill jag helst slippa.

/Lasse

SöderLasse skrev:

> Flask-stället kan jag ev vara intresserad av...
> hade en tanke att bara köra på 2 st flaskor men
> det kanske inte räcker... En "kamelrygg" är
> säkert bra men det vill jag helst slippa.
>
> /Lasse

Ska testa hur det känns med kamelen i morgon runt Siljan... känns det ok så lånar jag gärna ut dubbelstället, värt att nämna är att små flaskor är att föredra i stället, har du inte det så har jag två att låna ut.

SöderLasse skrev:

> hade en tanke att bara köra på 2 st flaskor men
> det kanske inte räcker... En "kamelrygg" är
> säkert bra men det vill jag helst slippa.
>
> /Lasse

Tror jag garderar med 2 stora flaskor, 2 små bak och en camelbak...
Känns som en varm dag och 2 stopp kan kräva mycket vatten. Lär vara mer slita i detta tempo än tidigare år. Förra året var det iaf kyligt..

thomalin skrev:
> Ska testa hur det känns med kamelen i morgon runt
> Siljan... känns det ok så lånar jag gärna ut
> dubbelstället, värt att nämna är att små
> flaskor är att föredra i stället, har du inte
> det så har jag två att låna ut.

Ok, vi avvaktar helgen....

Lycka till alla som kör Siljan!

/Lasse

Har läst igenom taktiksnacket, det verkar vettigt.
Antal stopp kan vi nog spika först när vi ser var vädret tar vägen.

Själv kommer jag att ha 4st "75:or" med vatten/sportdryck.
Blir nog högprofil + tubdäck för min del, om man ändå är rökt vid punka så gör det ju inget om det skulle ta lite längre tid att fixa.

/Jonas

Läste genom lite taktiksnack och verkar som det är belgisk kedja som gäller, jag undrar om det verkligen är det effektivaste (för en grupp som inte cyklat ihop innan), min erfarenhet av det har inte varit den bästa, väldigt sällan det blir ett bra flyt (vänsterledet ökar nästan alltid) och jag själv är mycket mer koncentrerad och tror jag gör av med mer energi när jag är i en belgisk kedja mot att köra i en vanlig klunga. Så säger ni om att bara köra ett led? Om man säger att vi är 30st och tar 1 km förningar, då skulle man alltså behöva ta en förning var tredje mil och 10 totalt. Om någon blir trött så är det även enklare att stå över en runda eller två för att sedan komma igen om gå med runt och forstätta hjälpa till med dragandet, vilket jag tror kan gynna gruppen som helhelt.

Bara lite funderingar på torsdagsmorgonen.

Patrik

patber skrev:
> Läste genom lite taktiksnack och verkar som det
> är belgisk kedja som gäller, jag undrar om det
> verkligen är det effektivaste (för en grupp som
> inte cyklat ihop innan), min erfarenhet av det har
> inte varit den bästa, väldigt sällan det blir
> ett bra flyt (vänsterledet ökar nästan alltid)
> och jag själv är mycket mer koncentrerad och
> tror jag gör av med mer energi när jag är i en
> belgisk kedja mot att köra i en vanlig klunga.
> Så säger ni om att bara köra ett led?

Skulle nog säga att är vi en klunga på ca 30 st och ligger på ett led kommer de som ligger i slutet att stundom jaga så mjölksyran kommer fram för att sedan få bromsa och bara rulla på bakom den framför. Så argumentet att behöva vara aktiv faller nog.
Det är enklare att "bara" vara 15 per led. Visst är det inte optimalt att vi inte kört ihop tidigare men att köra på ett led kommer nog inte att lösa problemet.
Det går ju alltid att byta under loppets gång om vi anser att det funkar för dåligt. Tror det är svårare att gå från ett led till belgisk än tvärt om.

/Anders

> Tror det är svårare att gå från ett led till belgisk än
> tvärt om.
>
Det tror absolut jag med.

>Så argumentet att behöva vara aktiv faller nog.
Det var inte riktigt det som var argumetet, utan min aspekt vara bara att jag tror jag personligen gör av mer energi i en belgisk (för jag helt enkelt är mer koncentrerad) det hade inget att gör med aktiv/rulle för just den aspekten, sen kanske inte ett led på 30 pers är det bästa heller...

Men var som sagt bara lite tankar och kolla vad folk hade för åsikt i största allmänhet, bara så man inte kör belgiskt lite för sakens skull, men när en belgisk funkar bra så är det ju få saker som är bättre!

I teorin ska man ju inte behöva vara samcyklade heller, en belgisk är ju en belgisk och alla vet hur det ska funka ;)

Patrik

Hej

Varför skulle det ta längre tid att byta ett tubdäck vs tråddäck.

Det har jag också trott men tycker jag är snabbare på att byta tubdäck.

Förutsättning är att tubdäcket varit monterat.

//Anders

isaac skrev:
> Blir nog högprofil + tubdäck för min del, om
> man ändå är rökt vid punka så gör det ju
> inget om det skulle ta lite längre tid att fixa.
>
> /Jonas

patber skrev:

> Det var inte riktigt det som var argumetet, utan
> min aspekt vara bara att jag tror jag personligen
> gör av mer energi i en belgisk (för jag helt
> enkelt är mer koncentrerad) det hade inget att
> gör med aktiv/rulle för just den aspekten, sen
> kanske inte ett led på 30 pers är det bästa
> heller...
>
> I teorin ska man ju inte behöva vara samcyklade
> heller, en belgisk är ju en belgisk och alla vet
> hur det ska funka ;)
>
> Patrik

Personligen så är jag lika koncentrerad oavsett klungtyp. Man måste ju ändå hålla uppsikt framåt i ledet. Att man har ett led bredvid sig spelar mindre roll för mig.
Kör man i ett långt led blir det jäkligt mycket gummiband av det hela och de långt bak behöver vara ännu med uppmärksamma långt fram för att se vad som händer.

Nä i en värld som är perfekt som denna så är vi ju redan samspelta. Alla har samma mål på minuten och vill att alla ska gå i mål.. nja.. vet inte det då jag endast träffat ett fåtal av alla i klungan.
Så jag tycker nog det är enklare att ligga som 15:e person i en belgisk klunga som funkar sådär än att ha dragit och hamna som 30:e man i en gummibandsklunga.

Men som du säger, vi måste inte köra belgiskt bara för att alla andra gör det. Men på något sätt är det rätt beprövat koncept som funkar för många.

Jag anser nog också att vi bör köra belgisk klunga. Låst i uppförsbackar och ett led i knixiga/smala passager samt mjuka fartökningar när fronten kommer över ett krön så att svansen hänger med.

Jag tycker faktiskt att det vore riktigt skönt om vi kunde få till ett pass med så många som möjligt (iaf från stockholmstrakten) från vår sub9-grupp så att vi just fick slipa lite på detta. Jag tror verkligen att det är något som kommer lösa sig efter några mil under loppet, men om vi fått bort de värsta skavankerna och belgiska barnsjukdomarna så har vi besparat oss några tunga och ryckiga mil inledningsvis.

Även om jag antar att sub9-cyklister är rätt erfarna och kommer fixa detta så är det gissningsvis ändå jämnheten och en mjuk/energisnål gång i kedjan som är nyckeln till att vi lyckas. OBS att detta är lika mycket för min skull som ngn annans. Jag är ingen expert och tar gladeligen åt mig om någon ser att jag kan förbättra något i kedjans körteknik!

Vi borde under loppet generellt ha "högt i tak" och inte tveka att ta upp saker som fungerar mindre bra eller om man har ett genomtänkt och konstruktivt förslag. Detta ska naturligtvis inte förknippas med gnäll eller andra trista yttringar. Snarare en välvilja och positiv anda i syfte att förbättra allas våra odds att klara av det här. Kränka varandra får vi göra på andra pass :)

Marcus sammanställning är grymt bra och den är något vi borde läsa igenom både en och två gånger, tack Marcus!

Ok, så vad tror ni? Är det möjligt att få till ett pass med ett större gäng från sub9 eller är det bara glömma och ta det som det kommer?

Allt gott!

Jag är också lite orolig för att en otrimmad belgisk kedja stjälper mer än den hjälper... Själv så är jag ganska orutinerad på att köra belgiskt, och skulle definitivt behöva träna. Så ett gemensamt pass i Sthlm är jag intresserad av.

Vad sägs om söndag kl 9:00 på Södertörn (Huddinge C) eller Ekerö?

Jag funderar också på om vi bör utse en kapten som bestämmer och håller koll på tempot. Vill också ha högt i tak och tydlig kommunikation under loppet, det tjänar alla på.

Thomas

Tillbaka
Topp