Happy VR -10, sub 9 förmiddag - eftersnack

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
Häng med här vettja:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1422705

Där kan ni ju testa kedja och bekanta er med varandra.
Stick iväg på egen hand ett tag exempelvis och låt er återsamlas med resten av gruppen.
Finns säkert ett par gamla sub9 rävar som kan ge tips och råd dessutom.

Själv jobbar jag hela helgen tyvärr och kan inte vara med.

/E

Låter kul, men då är jag på väg mot Skokloster, häng med du också

//Anders

thomalin skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Vad sägs om söndag kl 9:00 på Södertörn
> (Huddinge C) eller Ekerö?
>
>> Thomas

Lite annat att tänka på:

Vi kommer att vara ganska olika starka. Om alla är överens om att transportera så många som möjligt av oss runt Vättern under nio timmar är det inget problem. Om det är några som känner sig råstarka och vill prestera en så bra tid som möjligt är det risk för att det går för fort för några (mig t ex) och att folk ramlar av en och en efter vägen. Om vi bestämmer oss för att hålla ihop åtminstone tills vi ser att de flesta klarar niotimmarsgränsen så är det bättre att de piggaste sticker iväg vid någon förutbestämd punkt och vi andra bildar en gruppetto som hjälps åt ända in i mål. Naturligtvis är det trevligast om alla håller ihop hela vägen.

En annan sak är igångdragen (som visserligen är väldigt få på Vättern) som kan knäcka oss som inte har nåt klipp i benen. Märkte det på Siljan. Lugna accelerationer!

Vi måste ha ett system så att vi vet att alla är med efter stopp. Förra året blev jag ifrånåkt för att jag fick fumla med bakväxeln i 20 sek efter pinkastoppet. Förslagsvis rullar vi med knappt styrfart tills den som kollar kön har kört ifatt täten och gett klartecken.

Jämn fart och en mjuk fartökning i början. Det var föredömligt i den stora 4:30-klungan på Siljan. Hyfsat fort i början men ingen tokkörning. Vi gamla gubbar behöver en stund för att få upp pulsen.

Anders H skrev:
> Lite annat att tänka på:
>
> Vi kommer att vara ganska olika starka. Om alla
> är överens om att transportera så många som
> möjligt av oss runt Vättern under nio timmar är
> det inget problem. Om det är några som känner
> sig råstarka och vill prestera en så bra tid som
> möjligt är det risk för att det går för fort
> för några (mig t ex) och att folk ramlar av en
> och en efter vägen. Om vi bestämmer oss för att
> hålla ihop åtminstone tills vi ser att de flesta
> klarar niotimmarsgränsen så är det bättre att
> de piggaste sticker iväg vid någon
> förutbestämd punkt och vi andra bildar en
> gruppetto som hjälps åt ända in i mål.
> Naturligtvis är det trevligast om alla håller
> ihop hela vägen.
>
> En annan sak är igångdragen (som visserligen är
> väldigt få på Vättern) som kan knäcka oss som
> inte har nåt klipp i benen. Märkte det på
> Siljan. Lugna accelerationer!
>
> Vi måste ha ett system så att vi vet att alla
> är med efter stopp. Förra året blev jag
> ifrånåkt för att jag fick fumla med bakväxeln
> i 20 sek efter pinkastoppet. Förslagsvis rullar
> vi med knappt styrfart tills den som kollar kön
> har kört ifatt täten och gett klartecken.
>
> Jämn fart och en mjuk fartökning i början. Det
> var föredömligt i den stora 4:30-klungan på
> Siljan. Hyfsat fort i början men ingen
> tokkörning. Vi gamla gubbar behöver en stund
> för att få upp pulsen.

+ 1 på allt ;-)

Ja, 4:30 gruppen var lite ryckigt i igångdrag efter kurvor och backar, tappade ju klungan efter just en backe... men det var ändå jämnt tempo i övrigt... har för mig att vi snittade runt 37-38/kmh efter 10 mil. Så det borde vi klara på VR.
//T

thomalin skrev:
>
> Ja, 4:30 gruppen var lite ryckigt i igångdrag
> efter kurvor och backar, tappade ju klungan efter
> just en backe... men det var ändå jämnt tempo i
> övrigt... har för mig att vi snittade runt
> 37-38/kmh efter 10 mil. Så det borde vi klara på
> VR.
> //T

4.30 gruppen på Siljan var inte lika välorganiserad som ni kommer att vara på VR. Eftersom klungan på Siljan tydligen var väldigt lång, jag höll mig långt fram hela tiden, så blir dragspelseffekten väldigt kraftig i klungans slut, det kommer ni nog att slippa på VR. Jag hade snitthastigheten framme på datorn hela loppet och den pendlade mellan 37,0 och 37,3 i stort sett hela loppet utom sista 2 milen då snittet höjdes till 37,5.

Lycka till, ni kommer att fixa 9 timmar lätt bara ni kör diciplinerat.

moody skrev:
> Häng med här vettja:
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1422705
>
> Där kan ni ju testa kedja och bekanta er med
> varandra.
> Stick iväg på egen hand ett tag exempelvis och
> låt er återsamlas med resten av gruppen.
> Finns säkert ett par gamla sub9 rävar som kan ge
> tips och råd dessutom.
>
> Själv jobbar jag hela helgen tyvärr och kan inte
> vara med.
>
> /E

Jag kommer tyvärr inte kunna köra på söndag utan är förpassad till lördag... Någon i STHLM som vill köra ett pass på lördag morgon/fm... kan tänka mig att landa på 10-15 mil.... snitt på 33-35 km/h beroende på förutsättningar. Är flexibel kring området men jag utgår från Söder.

/Lasse

Vid lite närmare eftertanke så slipper man ju faktiskt en del moment med tubdäck, tex. risken att klämma sönder nya slangen, kolla efter kvarvarande vassa föremål innan montering mm.

Jag tar alltid med ett tidigare förmonterat tubdäck + punkaspray som man kan testa med först.

/Jonas

Superfettot (fd Fettot) skrev:
> Hej
>
> Varför skulle det ta längre tid att byta ett
> tubdäck vs tråddäck.
>
> Det har jag också trott men tycker jag är
> snabbare på att byta tubdäck.
>
> Förutsättning är att tubdäcket varit
> monterat.
>
> //Anders
>
>
> isaac skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blir nog högprofil + tubdäck för min del, om
> > man ändå är rökt vid punka så gör det ju
> > inget om det skulle ta lite längre tid att
> fixa.
> >
> > /Jonas

Gah!
Har varit förkyld i en och en halv vecka nu. Trodde jag var på bättringsvägen igår, det började släppa i hals och bihålor och jag kunde snyta ut/hosta upp dom där sista små äckliga grejerna som stoppat upp. Men nu värker det åter bakom öra och ögon. Vad är detta?!
Var hos läkaren i söndags och kollade upp => inget penicellin då sänkan var OK, dock en aning mot gränsen... Vad han nu menade med det? Ville heller inte propsa på att göra ett nytt test och böna och be om något dundermedel för att bli frisk lagom till VR, för nämner man det för en läkare så vet man ju vad dom anser och måste säga, försiktighetsprincipen etc.

Så om jag nu blir bra till fredag (vilket jag SKA bli, inget virus kan ju fan sitta i i nästan 3 veckor!!) så innebär det att jag inte tagit ETT enda tramptag på tre veckor innan VR.

Det är nog den sämsta uppladdning jag någonsin gjort : /
Å andra sidan har jag ju tränat mer än någonsin denna vinter, för att sedan tappa fart under våren, kliva av sub8 - och nu vara sjuk den sista månaden innan. Snacka om formkurva - rakt nedåt...

Men det ska gå på ren jädra cykelglädje och envishet. Är jag bara frisk tills ons-tors, ja då jädrar! Håll tummarna boys!

Att skriva in på Wikipedia:
Dagisbarn - det giftigaste som människan någonsin har tagit fram : (

Var med i 4:30 kedjan på Siljan och låg väl mitt i fältet första 8-10 milen, och fick göra mycket ryck, men det är ju lite så det blir när det är starka där framme och drar. Hade inga problem att hänga med ändå. Sen på slutet när det blev organiserad belgisk så flöt det på rätt bra efter ett tag, lite väl stor fartökning på vissa gjorde att några fick slita extra ont.. (kanske även mig själv vad vet jag :P ) Rullade in på 4:15 och var inte direkt sliten kändes nästan som att det tog slut för tidigt. ;)

Det värsta under loppet var att jag blev kissnödig efter 15min... var grymt nära att stanna efter 7 mil på en depå..satt ner foten men ångrade mig och körde ikapp.. Ville inte gärna släppa klungan. Vilket även gjorde att jag hade över 2 flaskor vätska kvar av 4 stora.

Sen så var det skitsvårt att veta vilka som var i 4:30 gruppen, vilket vi förhoppningsvis kommer slippa genom att ha samma tröjfärg.

Tror vi kommer få till en bra belgisk bara vi är öppna och kommunicerar med varandra under loppets gång och ger tips mm så ska den nog flyta bra!

// Janne (vit giant och ART kläder)

Är ny här på detta forum, var med 4.30 gruppen på siljan vilket var mycket trevligt. Undrar om det möjligtvis finns plats i VR sub 9? sent ute men tänkte göra ett försök. Kanske kan man ändra tiden till någon minut innan om det är fullt 4.32 och sen haka på och hjälpa till om det skulle vara ok?
/Robert

Och för oss nybörjare så betyder detta vadå?

Ni borde ha en tydligare förklaring i trådstartarens inlägg!

Allt jag får fram är att det är ett form av lopp och startar halv fem på morgonen eller halv tio.

Vart, När, hur? har ingen ambition att följa med men vill gärna veta vad ni diskuterar!

mvh

Oj, vädret ser ut att kunna bli en rysare iår med enligt yr.no. Start i regn 12grader och 6m/s medvind. Minskat regn på västsidan men mer motvind 8m/s. Sedan minskande vind och uppklarnande under resten av dagen. Det är många dagar kvar så prognosen kommer nog ändras, men det verkar som vi kan hålla ett bra tempo ner till Jönköping.

Kom vi fram till något i diskussionen om stopp? Några kräver pinkpaus efter ett par tre timmar, jag tycker oxå att ett kort stopp för att rätta till kläder mm är lämpligt vid Gränna 80km. Vi bör klara oss med ett riktigt depåstopp för att fylla på vätska och äta en banan. Fagerhult - 140km eller Hjo - 178km? Sedan är det bara resten kvar. En till kort pinkpaus kan behövas. Förhoppningsvis så slipper vi ta den vid broöppningen i Karlsborg kl16. Med planerad snittfart ska vi passera där kl 15:54.

Visselpipa? Vem vill ta rollen av KH?

Monterade på extra flaskställ bakom sadeln igår. Det känns lite ovant att hålla på fibbla med dessa men flaskorna verkar sitta kvar bra även när man drar på över den lokala paven (farthinder).

Angående stopp tycker jag ett eller två depåstopp beroende på väder. Jag tar med mig 2 literflaskor och klarar mig då med ett stopp om det inte är jättevarmt och soligt. Pisstopp borde vi väl klara utan att gå in i depå eller? Lättare att bara stanna utmed vägen känns det som.

Jag tycker det finns många bra poänger i taktik-inläggen ovan. Visst skall vi ses på fredag och snacka ihop oss? Jag har aldrig varit i Motala så det är nog bäst att någon annan kommer med förslag på plats och tid.

Johan

Håhåjaja...

Verkar som om det blir VR-start för mig : ) Peppar, peppar!
Men jag är hyfsat på banan igen efter 2 veckors förkylning med hosta, bihålegojs, värk i öron och hals etc... Idag var första dagen jag kände mig pigg och kry, samt ingen känning alls i hals eller näsa. Ska ta det lugnt nu imorgon och på onsdag och bara äta och vila och känna efter det där sista nu bara så att man inte gör något dumt och stelnar till på cykeln och dör i något dike utanför Fagerhult. Då blir frun sur.

Känns ungefär 90/10 på att jag kör i nuläget. Annars åker jag i alla fall upp och hejar på er varvet runt. Nån jävla ordning måste det ju vara här i livet.

Av 10 körda VR så blir detta den rundan med bästa och hårdaste vinterträningen, hyfsad vårträning, samt den sämsta uppladdningen någonsin. Om jag kommer till start så har jag som sagt nästan inte cyklat en meter på tre veckor typ. Kul.

Men, det ska jävlarimig gå i alla fall. Bara äta, dricka och cykla. Hur svårt kan det vara ; )

Pissepaus innan Jönköping har funkat fint för mig dom åren jag varit med. Men jag är flexibel.

SöderLasse skrev:
> Antar att de flesta kommer till Motala på
> fredagen....för då tycker jag det vore kul att
> ha en gemensam träff i Motala för lite
> pasta-förtäring, taktiksnack, oklarheter med
> "kedjan" mm. Jag kommer ner på fredag eftermiddag
> och traditionsenligt brukar jag mfl köra ett
> "pasta-race" på Varamon (mat-ställe i utkanten
> av Motala som har pasta-servering till ok pris)
> där det oftast finns gott om plats.
> Vad säger ni?

> /Lasse

Hur blir det med gemensam pastaladdning? Jag tycker att det är en bra idé.

Lasse: har du någon bra beskrivning vart "ditt" pastaställe ligger? Eller ska vi ta något mer centralt, det lär ju inte vara svårt att hitta nåt ställe som säljer pasta :-)

Jag och detvetdu kommer ner till Motala vid sextiden... så någon gång efter det vore ju bra, för oss iaf ;-)

Thomas

Har också plågats med en förkylning senaste veckan, fick något skit i halsen efter Siljan och har inte cyklat på en vecka. Rullade lite lätt i kväll och vi får se om det blir någon reaktion imorgon.

Tycker att det vore kul om vi kunde försöka göra någon gemensam pastaladdning på fredagskvällen.

//TomasE

Senaste yr.no prognosen ser snäppet bättre ut! Med svag vind kan jag leva med kyla och små regnskurar.

Edit: Missförstånd, det fanns inga platser lediga i vårt hus trots allt. Sorry...

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
Anders H skrev:
> Pizzahaket vid strandem vid Varamobaden kan väl
> funka? Typ sju eller?

Pratade precis med Restaurang Sjövik som de heter och de har pasta-servering i vanlig ordning. Pizza + annat finns också... Kl 19:00 funkar fint!

Adressen är Solskensvägen 8, hemsida http://www.restaurangsjovik.se/default.asp?sida=kontakta eller googlemaps länk nedan...

http://maps.google.com/maps/ms?ie=U...58.545709,15.01801&spn=0.010973,0.038581&z=15

Vi ses där om inte annat så kan vi svulla mat, prata taktik, planera ev. extra stop mm!

/Lasse

Kommer inte ner till 19. Måste fixa ett barnkalas på hemmaplan först. Kommer nog ner till Motala vid halv-nio. När/var träffas vi innan start? Det skulle nog vara bra om vi kan ses vid vattnet nedanför parken ca9:10 så att gå igenom vilka stopp som vi ska ta, gnälla om vädret och peppa oss ordentligt.

06162010-143729.jpg ht=263

Jag åker ner senare och bor hos svärföräldrar i Finspång. Kommer till hörnet som Marcus föreslår ca 09:10

Sven C

SöderLasse skrev:
> Anders H skrev:
> -----
> > Pizzahaket vid strandem vid Varamobaden kan
> väl
> > funka? Typ sju eller?
>
> Pratade precis med Restaurang Sjövik som de heter
> och de har pasta-servering i vanlig ordning. Pizza
> + annat finns också... Kl 19:00 funkar fint!
>
> Adressen är Solskensvägen 8, hemsida
> http://www.restaurangsjovik.se/default.asp?sida=ko
> ntakta eller googlemaps länk nedan...
>
> http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0
> &msid=109145680030895938817.0004892215a371ad0dea6&
> ll=58.545709,15.01801&spn=0.010973,0.038581&z=15
>
> Vi ses där om inte annat så kan vi svulla mat,
> prata taktik, planera ev. extra stop mm!
>
> /Lasse

Har blivit ensam i startfållan sedan min polare lämnat ett sent återbud. Tänkte nu kolla om det finns någon som måste slänga in handduken från förmiddagsgruppen så att jag kan knöa in mig där tillsammans med Snäckanfolket. PM:a mig så i fall. Tack//B.

Sådärja, det ser ut att bli riktigt fina förutsättningar på lördag. Svalt så vi slipper fylla på dricka två gånger och svag vind. Det främsta målet är att alla skall klara 9h men det kan nog uppfyllas även om gruppen delas upp mot slutet och de som har en bra dag siktar på en ännu bättre tid.

Har cyklat en del i excel nu i veckan, mycket lättare än att cykla i verkligheten!

Som jag ser det är broöppningen i Karlborg 16:00 den första tiden vi måste klara. Det innebär ett rullsnitt på 34,24 km/h med 10 min paus. Gärna upp mot 35 km/h så har vi några minuter marginal också. Klarar man inte den farten får man klara sig själv tyvärr.

Om alla hänger med kan vi gärna köra lite snabbare än så. Här är en lista på när vi kan dela klungan så gruppetton klarar 9h om de snittar 28 km/h resten av rundan.

grupetto.jpg ht=343

Hypotetiskt exempel: När det är 60 km kvar har vi ett rullsnitt på 36 km/h. De som kroknat klarar 9h utan problem och de med krafter kvar håller snittet hela vägen in i mål och kommer in på 8:30. Hade väl smakat det va?

Laagrrluv skrev:
> Hypotetiskt exempel: När det är 60 km kvar har
> vi ett rullsnitt på 36 km/h. De som kroknat
> klarar 9h utan problem och de med krafter kvar
> håller snittet hela vägen in i mål och kommer
> in på 8:30. Hade väl smakat det va?

Tycker det känns lite optimistiskt. Men visst vore det kul att klara det.. Men frågan är om klungan tillsammans är tillräckligt stark för att ligga på ett sådant snitt fram dit?

Superfettot (fd Fettot) skrev:
> Kommer jag/vi in på 08:29 så slutar jag cykla,
> då jag klarat av mitt livs mål gällande cykling

Mitt mål med VR var en gång i tiden att klara sub10. Fixade det för två år sedan men inte slutade det där. Sub9 förra året och i år ska det försökas på sub8. Funderar på att gå på VR-avvänjning efter detta år, så skoj är det ju inte med vättern :)..

Senast redigerad av en moderator:
Ett rullsnitt på 38 knyck är inihelvete jävla snabbt. Jag tycker att vi får sikta på en mindre marginal till broöppningen och kortare paus än 10 min.

detvetdu skrev:

>
> Tycker det känns lite optimistiskt. Men visst
> vore det kul att klara det.. Men frågan är om
> klungan tillsammans är tillräckligt stark för
> att ligga på ett sådant snitt fram dit?

Det får vi svar på ungefär 16:30 på lördag :-)

Excelcykling är lite annorlunda än irl-cykling. Och exemplet var bara ett exempel. Det vore dumt att sätta upp 8:30 som ett mål redan nu, men om man märker att det rullar på över förväntan kan det vara bra att veta vad som gäller.

Målet är Sub9, jag är nöjd om jag kommer in på 8:59

Anders H skrev:
> Ett rullsnitt på 38 knyck är inihelvete jävla
> snabbt. Jag tycker att vi får sikta på en mindre
> marginal till broöppningen och kortare paus än
> 10 min.

Jag tror du missförstår tabellen.

38 i snitt krävs de första 20 milen för att kunna hålla 28 de resterande 10 milen. Låter som ett dumt upplägg. För att klara broöppningen måste vi bara hålla ett jämnt sub9 tempo dvs 33,3 km/h inklusive pauser.

Laagrrluv skrev:

> Målet är Sub9, jag är nöjd om jag kommer in
> på 8:59

Håller med, det finns ingen skönare känsla än när man kämpat i ovisshet sista milen, man vet att man är på gränsen, man kämpar, och klarar det precis!

Min sub10 -08 innehöll det mesta... många som fick släppa, klungvurpa och ekerbrott... vi var tillslut bara två av tio som klarade målet och rullade in på 9:58. Det kändes ganska ok, mtp över 30 min stopp och ett, efter vurpan, rejält tiltat broms/växel handtag...

Jag blev påmind av SöderLasse igår, hade glömt... så jag tänkte att det kanske är på plats med en liten påminnelse till er andra oxå...

... Glöm inte att skriva ut startbeviset innan ni åker i morgon!

/Thomas

Har starttid 05:50 och satsar på sub 9..
Som jag förstår det får man starta när man vill EFTER sin starttid men inte innan??

thomalin skrev:
> Håller med, det finns ingen skönare känsla än
> när man kämpat i ovisshet sista milen, man vet
> att man är på gränsen, man kämpar, och klarar
> det precis!

Nä.. det finns inget skönare än att ha 3 mil kvar och att man ser att man kommer kränka sitt mål..
Men det är nog inte läget denna gång tror jag.
För mig är målet under just 9 timmar. Vilket innebär för mig 8.45 - 8.59.59

detvetdu skrev:
> thomalin skrev:
> -----
> > Håller med, det finns ingen skönare känsla
> än
> > när man kämpat i ovisshet sista milen, man
> vet
> > att man är på gränsen, man kämpar, och
> klarar
> > det precis!
>
> Nä.. det finns inget skönare än att ha 3 mil
> kvar och att man ser att man kommer kränka sitt
> mål..
> Men det är nog inte läget denna gång tror jag.
> För mig är målet under just 9 timmar. Vilket
> innebär för mig 8.45 - 8.59.59

Haha... när det är tre mil kvar, ja då är det skönt att veta att man inte behöver jobba ihjäl sig... men att precis klara det, är nog skönare efter... det värsta vore ju 9:00:01 ;)

Viktigt tror jag är också jämn fart:

"kolla hastighetsmätaren precis innan er tur att dra!!"

"öka inte i uppförsbackar utan där skall pulsen styra. Den kan gå
upp lite men skall inte plötsligt bli ansträngd"

"försteman i nerförsbackar trampar ur och frihjular inte"

Tillbaka
Topp