Happy VR -10, sub 9 förmiddag - eftersnack

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
Jaha.
Kära medcyklister.

Meddelade nyss min och er gode draghäst SöderLasse att jag inte kommer följa med i hans bil för vidare färd mot Motala imorgon.
Tråkigheter gör att cykling plötsligt kommer sekundärt och stoppar mitt deltagande i årets vätternrunda.

Att ni löser det här hyser jag inga tvivel kring.
Har cyklat med flera av er under såväl vinter, vår, samt försommar.
Ni är riktigt starka. Flertalet hade snarare kunnat sikta på 8h gränsen istället.

Lycka till och kör försiktigt på Lördag bara.
Ni kommer att skratta er runt den där vattensamlingen tillsammans och fråga er. "-va redan slut?"

På återseende. Var så säkra.

/E

Ajajaja! :( Jävulen vad tråkigt Eli! Är säker på att du har en stark anledning till att bryta... Hoppas verkligen att du har det ok och att saker reder sig! Du såg så himla stark ut de gånger vi körde från snäckan, du hade verkligen varit ngn att räkna med när det blir tufft.

Apatrist, du blir mkt saknad!

Fan vad trist Eli och du som övertalade mig att köra så sent som igår. Och nu är det ju för sent med ett nytt "6 långsamma" och övertala dig. Hoppas allt löser sig. Ses...

Hej Lagkamrater!

Jag kommer till parken vid 09:10 letar efter killarna med röda tröjor.

Här är den senaste vind information från Windguru:

VRVdret.png ht=164

Vinden är ganska lätt, men mest motvind :-(

Let's ride!!!!

/Richard

thomalin skrev:
-------------------------------------------------------
> detvetdu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > thomalin skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Håller med, det finns ingen skönare känsla
> > än
> > > när man kämpat i ovisshet sista milen, man
> > vet
> > > att man är på gränsen, man kämpar, och
> > klarar
> > > det precis!
> >
> > Nä.. det finns inget skönare än att ha 3 mil
> > kvar och att man ser att man kommer kränka
> sitt
> > mål..
> > Men det är nog inte läget denna gång tror
> jag.
> > För mig är målet under just 9 timmar. Vilket
> > innebär för mig 8.45 - 8.59.59
>
> Haha... när det är tre mil kvar, ja då är det
> skönt att veta att man inte behöver jobba ihjäl
> sig... men att precis klara det, är nog skönare
> efter... det värsta vore ju 9:00:01 ;)

2007 körde jag på 9h03min... det var surt : )

Även för min del är målet i år att ta mig runt under 9h. Blir det 8h55min eller 8h45 min så är jag lika nöjd. Jag har äntligen kommit ur min 2-och-en-halv-veckors-förkylning... Yiipii!
Det onda i halsen har varit borta i flera dagar nu och ingen snuva eller annat skit sen i måndags.
Så jag är på och ska göra det bästa av situationen nu. Inställningen är att detta SKA lyckas.
Sen får jag vara lyhörd på kroppen dock. Man är inte gjord av kryptonit längre : )

Ses!

and3x, kollnert och jag hinner inte till träffen ikväll. Vi ses imorn 9.10 helt enkelt.

Moody: NEEEEEEJ!

Alla andra: trevlig uppladdning!

moody skrev:
> Jaha.
> Kära medcyklister.
>
> Meddelade nyss min och er gode draghäst
> SöderLasse att jag inte kommer följa med i hans
> bil för vidare färd mot Motala imorgon.
> Tråkigheter gör att cykling plötsligt kommer
> sekundärt och stoppar mitt deltagande i årets
> vätternrunda.
>
> Att ni löser det här hyser jag inga tvivel
> kring.
> Har cyklat med flera av er under såväl vinter,
> vår, samt försommar.
> Ni är riktigt starka. Flertalet hade snarare
> kunnat sikta på 8h gränsen istället.
>
> Lycka till och kör försiktigt på Lördag bara.
>
> Ni kommer att skratta er runt den där
> vattensamlingen tillsammans och fråga er. "-va
> redan slut?"
>
> På återseende. Var så säkra.
>
> /E

Riktigt tråkigt, men så är det.... hoppas saker och ting ordnar sig! Vi syns vid Snäckan om inte annat och då ska jag berätta om alla strapatser och hur skrattfesten avslutades!!

För egen del så är alla förberedelserna klara.... cykeln putsad, startbevis utskrivet och benen rakade! Hoppas bara att den efterhängsna förkylningen inte blir värre och påverkar för mycket...

Jag kommer till pasta-stället ikväll kl 19:00.

Ha de'

/Lasse

Trist Moody, hoppas det inte är nåt skitjävligt som hänt. Lycka till ni andra, särskilt AndersH som fick smaka asfalt istället för att dansa med oss andra subnior in i mål i fjol.

Japp, nummerlappen uthamtad, sovsacken utrullad, alla andra pa dagiset ska visst upp vid tre redan. Ar det nan som kanner for blanda upp carbo loadern med lite ol?

Mindre än en timme till sammling, vädret är mulet och rätt kallt och det har duggat lite på förmiddagen.

Det bästa av allt för min del att min 3 dagars huvudvärk har släppt så nu är första hindret borta.

Ska bli kul det här.

/Anders

Snart spräcker Superfettot klungan med ett klassiskt huddingeryck-ryck med högprofilarna. Stay tuned.

/E

Senast redigerad av en moderator:
moody skrev:
> Snart spräcker Superfettot klungan med ett
> klassiskt huddingeryck-ryck med högprofilarna.

Så laddad Superfettot verkade kommer han förmodligen spränga ljudvallen. Om det är platt förstås.

Ujuj!
Nu har nog SöderLasse fått fart under hjulen och klungan iaf.
Karlsborg 15:25. Bra mkt föra tidtabell..och ökad snitthastighet fr förra passertiden.

Snart borde SuperFettot rycka?

Mosa på bara. Inte så långt kvar nu.

/E

Det här klarar gubbarna galant. Supefettot har tjyvtränat på Tisdagarna. Han väntar att kringelikrokarna ska ta slut, sedan öser han på rakan mot Motala:)

"sedan öser han på rakan mot Motala"

Ähh. De andra kan honom och hans fulknep nu. Har pm:at hela bunten om hans tilltag.
Anders kommer stängas in och hindras fr utbrytning.
Funkar inte det prova att muta med en bar eler två. Annars brukar en hederlig pump in i hjulet funka.

/E

Götta!
Söderlasse, and3x, Lagerrluv mfl i mål på 17:52
Superfettot 18:28. Ngt som hänt där?
Tidsmarginalen duger ju så det räcker och blir över.

Stort grattis och bra kört allihop!

/E

Ni som undrar vart jag tog vägen,vid 250km så fick jag en sån kramp i låret så det gick inte fortsätta i det höga tempot.

Har aldrig haft kramp förrut, det började förra helgen på vår 16 milare.

Grymt kört av er andra, jag är grymt nöjd med min tid också tror det blev 08:39.

Som vanlig så tappar jag i backar, och det kostar på att jag ikapp tog 2 mil efter Jönköpings backen innan jag fann er i Fagerhult. men jag är inte bitter utan ser det som att bra träningspass.

//Anders

Holymacaroni!

Tur man inte kunde var med och slapp bli avhängd av det är "pricka sånära8timmarsomnikan" gänget.
Iofs är jag inte förvånad efter att ha betraktat somligas form.
Surt med krampen Anders. Inte mkt att gör åt. Bra kämpat in i mål på en supertid iaf.

Ses och kränks vid snäckan framöver hoppas jag.

/E

Tack allihop för en kanonrunda!

Kul att ett gäng som inte träffats förut, i alla fall inte allihop, ses första gången 30min innan start och gör ett så bra resultat. Trist för er som fick problem och inte kunde hänga med förstås.

Passar också på att tacka de andra Sub-grupperna som vi delvis körde tillsammans med!

//Jonas

Tack för bra körning. Grymt nöjd med tiden 8:08! Sänkte mig 1h20 min mot förra året. Ner till Jönköping var det jobbigt, men 35 i snitt i motvinden är inte fy skam. Göteborgarna som kom ifatt i Jönköping gjorde ett suveränt dragjobb. Hög fart på platten och ännu högre nerför, men mycket disiplinerad fart uppför. Istället för att dra på sig kramp i uppförbackarna gavs tillfället för äta och dricka.

Cred till arrangörerna. Sub9-grupperna på förmiddagen minskade antalet vådliga omkörningar markant. Oftast låg de omkörda från tidagare startgrupper utspridda i ett led till höger. Bra flaggvakter oxå, full fart genom ett avspärrat Jönköping. Överlag så kändes det som betydligt färre farliga situationer än med start tidigt på morgonen.

Nu får man nog lägga av med att köra Vättern. Den här tiden blir svår att slå.

Sådärja, hemma och nyduschad!

Sub 9 satsningen som blev sub 8 satsning för delar av gruppen tycker jag nu med lite distans känns sådär... kul för er som gjorde det, men inte så kul för de som tränat för just sub 9 och räknat med strukturerat teamwork.... så det är med lite blandade känslor jag tänker tillbaka på loppet... när jag gick i mål, och träffade några av er, var jag nöjd :). Vi var som sagt lite för ojämna, och för mig var tempot ner mot Jönköping i regn och rejäl motvind för högt. Blev avhängd redan strax innan Jönköping i en backe. Håller inte med om att vi låg och tog det lugnt uppför, så kass är jag inte. Hade vi kört lugnare uppför, som vi sa, så hade jag nog hängt med. Några blev ju ifrånåkta redan innan Gränna...

Det gick ju bra när vi låg och rullade belgiskt i samlad trupp, det var när den lite större gruppen dök upp som tempohöjningen kom, samtidigt som vi blev lite för kåta på att haka på, dvs skita i hela den uppgjorda planen redan innan Gränna :-/. Det höjdes röster för att vi skulle skita i att pissa som planerat, nu blev det inte så, initalt så sa jag, "visst det kvittar för mig"... ändrade mig eftersom det kändes ganska respektlöst, lobbade sen för pisspaus. De som behövde pissa fick göra det :)

Efter avhängningen så låg jag och harvade på ganska bra, delvis i en mindre klunga, till Fagerhult, hämtade några bananer, fyllde en flaska och drog... nu var jag ensam igen... tryckte på bra tycker jag, och sen som en skänk från ovan dyker Motala CK upp, dom körde en mycket behaglig belgisk kedja som t om jag klarade av hyfsat. Rullar runt i täten där ett tag (det var en ganska lång svans efter dem).

Motala gänget skulle ha ett stopp till och jag stannade också till och greppade några bananer, drog direkt vidare med 4 killar från Norbergs CK, och vi låg ett tag och rullade runt bra. Efter någon mil så kommer Motala gänget ikapp och vi ansluter.
Kroknar lite vid 250km, och börjar hoppa över lite dragningar, men är ändå med bra. Blir av någon konstig anledning lite piggare med två-tre mil kvar. Inser att det faktiskt kan bli en bra runda ändå... det trodde jag verkligen inte strax innan Jönköping då jag allvarligt planerade att bryta i Fagerhult.

Rullade trots allt ganska nöjd in på 8:36, med endast 4 minuters stopptid. 4 minuters stopptid är bra för mig, stannar jag för länge så dör mina ben ;)

Men jag vete fan om det blir någon mer Happy subgrupp, lite för mycket anarki för mig...

//GnällThomas

Har också funderat lite i dom banorna. Tror det måste till mycket gemensam träning för att det ska funka.
När gruppen blir uppblandad med andra blir det svårt att hålla koll på alla, vilket ju hände ganska tidigt.

//Jonas

thomalin skrev:
> Sådärja, hemma och nyduschad!
>
> Sub 9 satsningen som blev sub 8 satsning för
> delar av gruppen tycker jag nu med lite distans
> känns sådär... kul för er som gjorde det, men
> inte så kul för de som tränat för just sub 9
> och räknat med strukturerat teamwork.... så det
> är med lite blandade känslor jag tänker
> tillbaka på loppet... när jag gick i mål, och
> träffade några av er, var jag nöjd :). Vi var
> som sagt lite för ojämna, och för mig var
> tempot ner mot Jönköping i regn och rejäl
> motvind för högt. Blev avhängd redan strax
> innan Jönköping i en backe. Håller inte med om
> att vi låg och tog det lugnt uppför, så kass
> är jag inte. Hade vi kört lugnare uppför, som
> vi sa, så hade jag nog hängt med. Några blev ju
> ifrånåkta redan innan Gränna...
>
> Det gick ju bra när vi låg och rullade belgiskt
> i samlad trupp, det var när den lite större
> gruppen dök upp som tempohöjningen kom,
> samtidigt som vi blev lite för kåta på att haka
> på, dvs skita i hela den uppgjorda planen redan
> innan Gränna :-/. Det höjdes röster för att vi
> skulle skita i att pissa som planerat, nu blev det
> inte så, initalt så sa jag, "visst det kvittar
> för mig"... ändrade mig eftersom det kändes
> ganska respektlöst, lobbade sen för pisspaus. De
> som behövde pissa fick göra det :)
>
> Efter avhängningen så låg jag och harvade på
> ganska bra, delvis i en mindre klunga, till
> Fagerhult, hämtade några bananer, fyllde en
> flaska och drog... nu var jag ensam igen...
> tryckte på bra tycker jag, och sen som en skänk
> från ovan dyker Motala CK upp, dom körde en
> mycket behaglig belgisk kedja som t om jag klarade
> av hyfsat. Rullar runt i täten där ett tag (det
> var en ganska lång svans efter dem).
>
> Motala gänget skulle ha ett stopp till och jag
> stannade också till och greppade några bananer,
> drog direkt vidare med 4 killar från Norbergs CK,
> och vi låg ett tag och rullade runt bra. Efter
> någon mil så kommer Motala gänget ikapp och vi
> ansluter.
> Kroknar lite vid 250km, och börjar hoppa över
> lite dragningar, men är ändå med bra. Blir av
> någon konstig anledning lite piggare med två-tre
> mil kvar. Inser att det faktiskt kan bli en bra
> runda ändå... det trodde jag verkligen inte
> strax innan Jönköping då jag allvarligt
> planerade att bryta i Fagerhult.
>
> Rullade trots allt ganska nöjd in på 8:36, med
> endast 4 minuters stopptid. 4 minuters stopptid
> är bra för mig, stannar jag för länge så dör
> mina ben ;)
>
> Men jag vete fan om det blir någon mer Happy
> subgrupp, lite för mycket anarki för mig...
>
> //GnällThomas

thomalin skrev:
> Vi var som sagt lite för ojämna, och för mig var
> tempot ner mot Jönköping i regn och rejäl
> motvind för högt. Blev avhängd redan strax
> innan Jönköping i en backe. Håller inte med om
> att vi låg och tog det lugnt uppför, så kass
> är jag inte. Hade vi kört lugnare uppför, som
> vi sa, så hade jag nog hängt med. Några blev ju
> ifrånåkta redan innan Gränna...

Det var bl.a. jag.
Men, det var inte tempot som sådant som sänkte mig, trots att det var tufft i motvinden innan Ödeshög, utan att jag fortfarande inte var bra i kroppen efter min envisa flerveckors-förkylning.
Benen kändes OK och jag låg och gottade mig över att det blir bättre efter Jönköping för då skulle vi få medvind. Första timmen var riktigt roligt. Men när pulsen under andra timmen hela tiden låg 15-20 slag för högt så provade jag att gå ner från kedjan till svansen bakom och vila ett tag. Men det gav inget märkbart resultat och pulsen envisades med att inte gå ner från nära maxpuls ens då jag frirullade i nerförsluten. Sen kände jag hur det sved i halsen, värkte bakom öronen och vid näsroten och då kände jag att det var dags att tänka på hälsan och kliva av : /
Så jag släppte innan Gränna och touringcyklade fram till första tidsmattan och stannade.
Fan. Men vuxet.

Vi var 3 stycken som klev av där av olika anledningar, efter ca. en timme med lite strul så fick vi åka en kvastbil till Motala. Jag satte mig efter en stunds vila och körde hemåt via Skövde, och då mötte jag ju alla er i sub7 till sub 9 och det såg riktigt bra ut när jag kollade på klockan och hur långt ni hade kvar. Bra kört av alla!

Som sagt, det var kul att vara med i alla fall. Detta var min elfte runda, och den första som jag bröt. Så nu har man bockat av det också.

Jo, vi missade nog en hel del i taktiken nar vi hangde pa de andra grupperna. Gruppen vi hange pa innan Granna underlattade kornningen, vi slapp dra sjalva i motvinden. Jag tycker att strackan Granna-Jonkoping var den tyngsta, jag hade iallafall hogst puls denna stracka jamfort med hela loppet. Nar vi sedan blev uppblandande med Lyngens vanner sa blev vi uppblandade och det blev som sagt svart att kommunicera.

Hörrö GnällThomas, du klarade ju sub9 galant! Kul läsning, du ska se att det kommer att suga i VR-tarmen igen i höst:)

Förresten, hur gick det för Rickard och hans sub8-gäng?

Superfettot (fd Fettot) skrev:
> I går ville jag sälja cykeln,idag så vill jag
> prova en Sub8 satsning VR-11.
>
> //Anders

Haha, VR är som en drog, jag är med på sub8 också :)!

Thomalin, jag kan i princip hålla med dig. Jag hängde verkligen på repet ett antal gånger, men lyckades hålla mig kvar i klungan som gick hem på 8.08. Men att det blev som det blev tror jag var helt ofrånkomligt när upplägget var som det var. I efterhand är jag bara glad att ingen fick för sig att haka på sub7-gänget när de körde om. Ta bara MAIF-gänget som låg bakom oss som ett frimärke mellan Vadstena och Gränna. Det var säkert behagligt för de flesta, även om en eller annan fick släppa även där. För att komma ifrån problemet med att ambitioner ändras under resans gång, till mångas nesa, och samtidigt undvika en del potentiellt farliga omkörningar (några gånger på östsidan låg vi i fyra led kilometer efter kilometer) tror jag att man måste betänka startordningen i de sena subgrupperna. Gruppen med högst ambitioner bör givetvis starta först och sedan bör starterna ske i fallande ordning. Det bör leda till färre uppåkningar som man inte kan motstå att haka på. Mindre anarki helt enkelt;)

Kul att du klarade ditt mål i alla fall, ses vid Snäckan.

/B.

Börjar inte prata sub 8 innan såren läkt, bra väjningar av gruppen vid vurpan.
Tack västerås ck för stark cykling från kisspausen, 8.13, retliga 5 efter söder lasse o co.
Håller med om att vi körde för fort i backarna på fösta halvan. Sub 10 körde på 8.58 verkar som om det generellt gick lite fortare för alla grupper (liksom vår).

Björn72 skrev:
> Thomalin, jag kan i princip hålla med dig. Jag
> hängde verkligen på repet ett antal gånger, men
> lyckades hålla mig kvar i klungan som gick hem
> på 8.08. Men att det blev som det blev tror jag
> var helt ofrånkomligt när upplägget var som det
> var. I efterhand är jag bara glad att ingen fick
> för sig att haka på sub7-gänget när de körde
> om. Ta bara MAIF-gänget som låg bakom oss som
> ett frimärke mellan Vadstena och Gränna. Det var
> säkert behagligt för de flesta, även om en
> eller annan fick släppa även där. För att
> komma ifrån problemet med att ambitioner ändras
> under resans gång, till mångas nesa, och
> samtidigt undvika en del potentiellt farliga
> omkörningar (några gånger på östsidan låg vi
> i fyra led kilometer efter kilometer) tror jag att
> man måste betänka startordningen i de sena
> subgrupperna. Gruppen med högst ambitioner bör
> givetvis starta först och sedan bör starterna
> ske i fallande ordning. Det bör leda till färre
> uppåkningar som man inte kan motstå att haka
> på. Mindre anarki helt enkelt;)
>
> Kul att du klarade ditt mål i alla fall, ses vid
> Snäckan.
>
> /B.

Ja, du har nog rätt i att en annan startordning tar bort "problemet", klungorna blir ju som det var nu, gigantiska... mitt gnäll bygger ju på de förväntningar jag hade på gruppen, fixet med lagtröjor var ju nu med facit i hand ganska onödigt. Fast jag har väl en något naiv bild av cykling som någon sorts lagsport ;)

Aha... MAIF var det ju, inte Motala CK... dom låg alltså bakom er och lökade ;)och blev sen avhängda, bra för mig... dom körde iaf mycket disiplinerat, i stort sett så som det MarcusS skrev tidigare i tråden. Det märktes att det var en cykelklubb som tränat ihop.

Jodå, jag är inte så bitter att jag inte kommer att dyka upp vid snäckan framöver... så att ni har någon att kränka ;)

evo skrev:
> Hörrö GnällThomas, du klarade ju sub9 galant!
> Kul läsning, du ska se att det kommer att suga i
> VR-tarmen igen i höst:)
>
> Förresten, hur gick det för Rickard och hans
> sub8-gäng?

Jodå, visst kommer det att suga i VR tarmen :) Säkert i sub8 tarmen, men vi får se, i höstas tränade jag ingenting pg a sjukdom, så jag var ju hopplöst efter i våras. Med lite mer träning så skulle det nog kunna gå... men just nu så är jag inställd på att hoppa VR nästa år, för att hinna köra lite mer mtb istället.

Rickard hade problem med magen i sju timmar innan han fick fason på den och kunde börja äta... rullade in på 8:17 Tror att han släppte sin klunga... vet inte hur det gick för gruppen, men jag tror att många subåttade...

arinaldo skrev:
> Börjar inte prata sub 8 innan såren läkt, bra
> väjningar av gruppen vid vurpan.//
> Håller med om att vi körde för fort i backarna
> på fösta halvan. Sub 10 körde på 8.58 verkar
> som om det generellt gick lite fortare för alla
> grupper (liksom vår).

Vurpan... vart var den? Såg en kille som låg helt utslagen någonstans efter Boviken, polisen hade kommit och spärrat av, men ambulansen hade inte hunnit komma... såg inte bra ut...

Ja det gick fort på västra sidan ;) och för fort på östra... det hade varit kaxigt om hela gruppen hade rullat in på 8:40 eller nåt. 8:13... grymt bra tid det också.

Thomas

Superfettot (fd Fettot) skrev:
> I går ville jag sälja cykeln,idag så vill jag
> prova en Sub8 satsning VR-11.
>
> //Anders

Så ska det låta, bra kört Anders! Kramp är inte kul.

thomalin: Synd att Rickard hade problem med magen, såg på hofvets forum att 3 st klarade sub8. Starkt av de.

Sitter själv och lurar vilken subgrupp jag ska köra med nästa år. Jag anar ett gäng sub8-sugna från den här tråden:)

Jag startade strax efter kl 05 och körde oorganiserat i en extremt liten grupp på en bit under 9 timmar i år. Är sjukt sugen på en sub 8 satsning nästa år. Kommer det upp en sådan tråd hugger jag direkt :-)

Jaha, inte riktigt som jag tänkt i år heller. Inget att gnälla på, det går ju inte att ha största delen av gänget som hjälpryttare åt några trötta gubbar. Det gick på bra ganska tidigt och jag som är trög i starten fick släppa tillsammans med två andra redan innan två mil. Slet mig ikapp när ni pinkade vid Gränna med hjälp av Mora CK först och sedan Lygnens Venner, men då hade det gått för fort för mig och i första bästa backe tog det stopp. Fick sedan fatt i dom som släppt Lygnens gäng och det gick i lagom tempo för mig. Sedan hoppade kedjan inåt i en backe före Huskvarna, och kilade sig fast mellan klinga och ram. Det tog väl bortåt tio minuters meckande att få allt på rätt plats och då såg jag framför mig 20 mil solo. Som tur var kom jag ikapp några andra som ramlat av redan i Fagerhult och fick sällskap hem. Niotimmarssatsningen var nog körd ganska tidigt. Jag vinglade i mål på 9:33 och det är väl inget att skämmas över. Men som sagt, inte riktigt enligt planerna. Grattis ni som grejade målet! Otroligt starkt av 8:08-gänget!
No more jävla sub9 för mig. Nästa år blir en fikarunda.

Hoj
Hem framför datorn igen och en summering av VR 2010.

Det blev väl inte riktigt som det var tänkt. Redan efter några mil så blev det en lucka med alarik, jag och några till. Vi lyckades med gemensamm kraft kämpa oss tillbaka i klungan men det tog på krafterna. Efter Gränna ökades farten yterligare och jag hadde svårt att hänga med. Jag tänkte att jag försöker bita mig kvar i klungan till Jönköping i allafall så slipper jag köra solo i motvinden.

Jag tror inte det var en medveten tempohöjning utan mera en brist på erfarenhet. När man kommer fram i det snabba ledet och ska byta till det långsamma så vill man inte riskera att sakta av för mycket så att nummer "2" får bromsa vilket gör att farten trissas upp mer och mer. Jag såg den tendensen ganska offta och jag vet inte ens om jag själv var med och bidrog.

I Jönköping blev vi omkörda av Lygnens Vänner och en Västerås grupp som vi hängde på. Speciellt Lygnens Vänner var mycket sammkörda och körde helt enligt instruktionsboken (då fick vi se hur vi skulle ha kört), det var bara att ligga bakom och hämta krafter. Efter Fagerhult räknade jag lite på tiden och komm fram till att fortsätter det så här så kommer vi att missa målet med "strax under 9 timmar" med råge. Jag försökte räkna hur många happyiter vi hadde tappat men det var svårt när klungan var så stor. Jag tog upp frågan med några andra hur vi skulle göra. Vi låg i en perfekt klunga och viste inte hur många happyiter som var bakom och hur långt bakom, så vi låg kvar. Efter Karlsborg blev klungan ännu större och det blev ganska ryckigt speciellt om man låg långt bak. Jag började få svårt att hänga kvar irycken men bävad för att köra solo i motvinden efter Hammarsundet så jag bet mig kvar och blev faktiskt lite piggare efter ett tag. De sista 2 milen ökades farten en hel del men jag kände mig pigg och hängde kvar ända in i mål på 8:08.

Thomalin:
De enhetliga tröjorna som du ordnade var en mycket stor anledning till att vi faktiskt var 16 st som hängde i hop från start till mål och gick in på 8:08. Det var bara synd att du inte var en av dem.

Tack för draghjälpen och en ursäkt till er som vi körde i från.

SvenC

SvenC skrev:
> Jag tror inte det var en medveten tempohöjning
> utan mera en brist på erfarenhet. När man kommer
> fram i det snabba ledet och ska byta till det
> långsamma så vill man inte riskera att sakta av
> för mycket så att nummer "2" får bromsa vilket
> gör att farten trissas upp mer och mer. Jag såg
> den tendensen ganska offta och jag vet inte ens om
> jag själv var med och bidrog.//

Ja, den orutinen får jag nog också ta på mig... tror inte heller att det var en medveten strategi av er som var starkare att hänga av så många som möjligt. Det jag är lite kritisk till (så här i efterhand) är väl att vi inte hade någon som kollade bakåt och såg när någon ur gruppen släppte. Och då just i backar, eller efter kurvor/rondeller. Detta gäller ju även mig själv, jag kan ju inte påstå att jag märkte, och reagerade, när detvetdu, Stisse och AndersH släppte.
Så mitt "gnäll" är inte riktat till någon person utan mer på hur strukturerade vi som grupp var utifrån det vi pratade om kvällen innan, och på morgonen innan start.

> I Jönköping blev vi omkörda av Lygnens Vänner
> och en Västerås grupp som vi hängde på.
> Speciellt Lygnens Vänner var mycket sammkörda
> och körde helt enligt instruktionsboken (då fick
> vi se hur vi skulle ha kört), det var bara att
> ligga bakom och hämta krafter.

kÖrde lite med dem också :)

> Efter Fagerhult
> räknade jag lite på tiden och komm fram till att
> fortsätter det så här så kommer vi att missa
> målet med "strax under 9 timmar" med råge. Jag
> försökte räkna hur många happyiter vi hadde
> tappat men det var svårt när klungan var så
> stor. Jag tog upp frågan med några andra hur vi
> skulle göra. Vi låg i en perfekt klunga och
> viste inte hur många happyiter som var bakom och
> hur långt bakom, så vi låg kvar.

Jag var 8 minuter efter er då... och mtp att jag låg och körde själv eller i en liten grupp så hade jag nog hängt med er om jag inte släppt i den där backen. Motvinden gjorde det svårt att jaga ikapp, jag försökte men blev stum efter ett tag.

> Thomalin:
> De enhetliga tröjorna som du ordnade var en
> mycket stor anledning till att vi faktiskt var 16
> st som hängde i hop från start till mål och
> gick in på 8:08. Det var bara synd att du inte
> var en av dem.
>
> Tack för draghjälpen och en ursäkt till er som
> vi körde i från.
>
> SvenC

Det var alltså så många som kom i mål på 8:08... det är ju iaf majoriteten av de startande i gruppen :). Vad bra att tröjorna gjorde nytta!

En tanke:
Det skulle vara kul att köra sub8/9 med ambitionen att INTE ta hjälp av någon annan grupp, samt att ingen som släpper gruppen lämnas utan att först gett ok till gruppen att åka vidare.

//T

Hej igen,

efter årets urladdning är det med glädje jag ser tillbaka på resan... lite statistik:

- 23 st till start och 16 st som uppfyllde målet SUB9.
- 12 st fixa 8:08, 1 st på 7:45... när stack du Schäfer?
- 3 st som bröt av olika anledningar.

Jag tycker det är siffror som vi ska vara nöjda med!!

Jag ser också att det höjs röster kring genomförandet och att vi borde hållit ihop på ett bättre sätt. Håller delvis med men framför allt ser jag att vi hade haft det svårt uppfylla målet utan hjälp av andra större grupper. Vi hade ett snitt på ca 35 km/h till Jönköping vilket var det vi behövde för att ligga i fas med tidplanen. Visst var det motvind (kraftigt emellanåt) och jag var orolig att vinden skulle vända vilket skulle medföra ytterligare en svårare resa för gruppen. Så vart inte fallet med facit i hand då det blev lätt medvind istället.

För egen del kändes det som en dans på rosor.. förutom en "betongmage" och Vitargo-krämpor efter kolhydratladdningen... men det löste sig. Jag kände faktiskt aldrig att jag var på gränsen till att "bränna ut mig" och tycker att jag bidrog till hålla uppe både humör och tempo uppe (vilket alla i gruppen iofs hjälpte till med). Detta gäller framför allt till Jönköping då jag tror att vi var relativt samlade (vilket tröjorna hjälpte till med) men började blandas upp med andra cyklister. Efter det kördes vi ikapp av Lygnens Vänner som vi slog följe med vilket jag tycker var ett perfekt sällskap att trampa med, lugna i uppförsbackarna och trampade på bra på platten och i utförslöporna, kanon! Dem höll vi sällskap med resten av resan och det var stundtals otroligt lätt då man kunde ligga i 40-45 km/h och småprata med grannen, skönt!

Vet inte om missat något men för egen del var det "enklaste" rundan hitintills!

Slutligen ett stort TACK till alla och visst blir man sugen på att fundera kring SUB8...!

/Lasse

Se hela resultalistan här:

http://www.resultatjakt.se/events/vattern_2010/

...och för gruppen en sammanställing...

Namn :: Tid
Per Coronius Schäfer :: 07:46
David Kollnert Kollnert :: 08:07
Lasse Haikonen SöderLasse :: 08:08
Anders Ekström and3x :: 08:08
Johan Lagerlöf laagrrluv :: 08:08
Marcus Silwer MarcusS :: 08:08
Sven Cederberg SvenC :: 08:08
Tomas Edström Tomeds :: 08:08
Johan Linder nahoj71 :: 08:08
Jonas Johansson isaac :: 08:08
Henrik Trolin Trolle_T :: 08:08
Jan Åhlin janahl :: 08:08
Richard Lewis Lionheart :: 08:08
Axel Rinaldo :: 08:13
Thomas Strandberg thomalin :: 08:36
Anders Sördén superfettot :: 08:39
Anders Hellblom Anders H :: 09:32
Johan Holmgren alarik :: 09:54
Anders Englesson detvetdu :: 09:54
Petter Sundsten pettas :: Brutit
Patrik Berggren patber :: Brutit
Peter Luihn Stisse :: Brutit
Björn Lidestam Lidas :: Starta ej
Håkan Larsson hakla21 :: Starta ej
Bengt Engström :: Starta ej
Daniel Johansson Azog :: Starta ej
Eli Nurbo moody :: Starta ej
John Eriksson jamtjohn :: Starta ej
Erik Leonsson :: Starta ej

Kul med en sammanställning.

Fan, hade jag bara hjulsugit Lygnens venner när dom passerade så hade jag alltså kommit i kapp er, fast då var jag väl så mör i benen efter att ha jagat er, så frågan är om jag pallat... rullade sen i mål med en från deras grupp som släppt.

Lasse: Ja, du peppade på bra där i början :)

SöderLasse skrev:
> Hej igen,
>
> efter årets urladdning är det med glädje jag
> ser tillbaka på resan... lite statistik:
>
> - 23 st till start och 16 st som uppfyllde målet
> SUB9.
> - 12 st fixa 8:08, 1 st på 7:45... när stack du
> Schäfer?
> - 3 st som bröt av olika anledningar.
>

12 St? jag förutsatte alla 16 som höll i hop från start till mål var happyiter, vilka var de 4 andra?

41 20384 DAVID KOLLNERT, HÄGERSTEN 09:44 11:54 13:32 15:25 17:17 17:51 08:07
42 20372 SVEN CEDERBERG, UPPSALA 09:44 11:54 13:32 15:25 17:17 17:52 08:08
42 20363 TOMAS EDSTRÖM, MATFORS 09:44 11:54 13:32 15:25 17:17 17:52 08:08
42 20583 MAGNUS EKLUND, ÅKERSBERGA 09:44 11:45 13:27 15:17 17:17 17:52 08:08
42 20404 ANDERS EKSTRÖM, HÄGERSTEN 09:44 11:54 13:32 15:25 17:17 17:52 08:08
42 20380 LASSE HAIKONEN, STOCKHOLM 09:44 11:54 13:32 15:25 17:17 17:52 08:08
42 18617 INGAR JENSEN, OSLO 09:44 11:45 13:26 15:25 17:17 17:52 08:08
42 20373 JONAS JOHANSSON, FORNÅSA 09:44 11:54 13:32 15:25 17:17 17:52 08:08
42 20385 JOHAN LAGERLÖF, ÅRSTA 09:44 11:54 13:32 15:25 17:17 17:52 08:08
42 20396 RICHARD LEWIS, GÖTEBORG 09:44 11:54 13:32 15:25 17:17 17:52 08:08
42 20420 JOHAN LINDER, MATFORS 09:44 11:54 13:35 15:25 17:17 17:52 08:08
42 20366 HÅKAN RINDEGREN, LINGHEM 09:44 11:54 13:32 15:25 17:17 17:52 08:08