Happy Witch Ride -06, nu rullar eftersnacket igång

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
blairwitch1.JPG ht=300

Den 21/10, när höstregnen har mjukat upp den bitvis snart övervuxna
leden är det dags...

Happy Witch Ride -06

Det handlar om att avnjuta roslagshösten...men lika mycket att besegra
skräck, hunger, mörker och snåriga upplandsskogar på en över 10 mil lång
skogstur. Vilka som kan besegra dig vill du inte veta...

Vittnesmål om tidigare framgångar och debacel
<http://happymtb.org/forum/read.php/1/83214/page=1>
<http://happymtb.org/forum/read.php/1/282458/page=1>

Vi rör oss i stridspar, blir man lämnad ensam är det kört...

Grovsta->Danderyds kyrka på Roslagsleden gäller.
Starttid: 08.00, Målgång: långt senare

Transporten till Grovsta, är ett stående bekymmer, som vi har några veckor på oss att lösa.

Ett par saker att fundera på
1) Domarudden har öppet så det finns möjlighet att köpa lunch ca halvvägs. Även vid Karby ligger macken tillgängligt så det går att fylla på snickersförrådet som troligtvis gick åt på den skoningslösa ledningsgatan och leråkrarna som just har passerats:-)

2) Sträckor man med fördel kan fundera på att undvika
- Dalen->Norrbacka, ca en mil norr Domarudden, är den j*vligaste sträckan. Fullt av förvuxna babyheads som gör att den mest är ca 3 km hike. På både gröna och blå kartorna finns ett fint litet stig/grusvägsalternativ som går n/v om de tre tjärnarna ner till Norrbacka där leden ansluter igen. Betydligt trevligare.
- Angarn, är ett känsligt naturområde som vi tidigare år har diskuterat lämpligheten i att följa leden genom. Naturligtvis upp till var och en men det går bra att göra ett fikastopp vid vindskydden vid Orsta och ta del av natursceneriet därifrån. Här är alternativet tyvärr asfalt ca 3 km fr Karby till Orsta, där man kan kliva på leden igen.

3) För den som händelsvis undrar så räcker Blå kartan/Vägkartan (Stockholm) utmärkt. På vissa ställen tar man ibland fel och ledmarkeringarna är inte alltid 100%iga. Gröna, eller framförallt Specialversionen av den för Roslagsleden är mkt bra men när det gäller den senare köpte jag Kartbutikens sista ex ;)

Anmälningar - full sträcka
Mr Handley (Alven och hobbiten)
Mathias(Alven och hobbiten)
bigmollo (Svettoattack)
JLarsson (Svettoattack)
Vic (Svettoattack)
Jomper (med Malin)
Malina (med Jonas)
Ville (FBK) pending?
Rippa (FBK) pending?
Mickelino (Bill o Bull)
Dennis (Bill o Bull)
Ecke
MLarsson

Anmälningar - "kort" sträcka
bruse (Tre amigos)
Superape (Tre amigos)
skogis (Tre amigos)

Anmälningar - Bastu hos Mathias
Mathias
Vic
bruse
Bigmollo

Ladda pannlampan!
/Oscar

Senast redigerad av en moderator:

Mr Handley

Ny medlem
Hmm... I år är jag ruskigt sugen på att vimsa med på skräpstigarna... Någon som kan tänka sig en stridskamrat som snittar 10-15 kmh?

Markus F

Aktiv medlem
Jag känner att det är på tok för länge sedan jag hade äran att dela blod, svett och lera med Mr Handley.

Men en liten formalitetsfråga: Kan vi inte hoppa över formuleringen "stridskamrat"?
Vi cyklar i par, det räcker väl?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Mr Handley (fd Mattias L) skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm... I år är jag ruskigt sugen på att vimsa
> med på skräpstigarna... Någon som kan tänka
> sig en stridskamrat som snittar 10-15 kmh?

Nema problema, parbildningen organiseras med fördel om vid Domarudden ändå, när vi vet dagsformen på de inblandade. Når du ett snitt på 15km/h på den här turen så är du stark.

Nu har vi kört några gånger så vi har börjat hitta alternativ till det värsta skräpet. Pärlorna är dock kvar.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Markus F skrev:

> Men en liten formalitetsfråga: Kan vi inte hoppa
> över formuleringen "stridskamrat"?
> Vi cyklar i par, det räcker väl?

Det gäller ju att pumpa ut lite testosteron i gubbfläsket inför en sådan här övning, därför vissa val av kraftuttryk. Begäran härmed avslagen :)

Mr Handley

Ny medlem
Markus, du har rätt. Det var alldeles för länge sedan vi hittade på galenskaper. Vad sägs om att göra det kontrollerat och bita i det här äpplet?

Du har rätt, skippar den armerelaterade benämningen. Cykelkompis fungerar ju faktiskt alldeles utmärkt. Måste bara hitta något skojjigt bling till hojen tills dess. Det är ju trots allt riktigt nära all hallows eve

Markus F

Aktiv medlem
Sådär ja, nu har man lånat ihop en cykel till den 21/10 dessutom. Angående kramande med Mattias så skulle det nog se väldigt bisarrt ut, eftersom han är så lång att jag behöver en stege för att överhuvudtaget kunna komma upp på hans hoj.. En alv och en hob, typ.

Mr Handley

Ny medlem
Klockrent Markus. Du satte vårt "lags" smeknamn direkt. Alven och Hobbiten. Jag tar med lembasbröd, man vet ju hur hobbitar äter :)

Scand

Ny medlem
Mathias skrev:
> Hmm... 1 månad på sig att träna upp formen som
> bebisifierats. Hur ska jag hinna?
Crack ?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Mathias skrev:
> Hmm... 1 månad på sig att träna upp formen som
> bebisifierats. Hur ska jag hinna?

Å herre g... nu får du ge dig. Det här handlar inte om träning, bara njutning. Du bangade ju vid 06.30 på morgonen förra året (som klanledare) så i år åker du upp på listan som default bara du närmar dig tråden en gång till. :)

bruse

Aktiv medlem
Hur långt äre? har dåligt minne.
Hitta i de gamla trådarna: Grovsta-Danderyd k:a 10,3 mil / Domarudden-Danderyd dito 5,9 mil
Blire ingen fegiskortis, från Domaruden som de andra åren?

Senast redigerad av en moderator:

Spindelbenen

Aktiv medlem
bruse skrev:
> Hur långt äre? har dåligt minne.

Står i första inlägget.

Det handlar om att avnjuta roslagshösten...men lika mycket att besegra
skräck, hunger, mörker och snåriga upplandsskogar på en över 10 mil lång
skogstur. Vilka som kan besegra dig vill du inte veta...

JLarsson

Aktiv medlem
Nu får det fan börja regna så det blir bottenlös lera o annan misär på vägen :) Ska singlifiera scotten så det blir helstel ss på turen.

stepanov

Ny medlem
Kan någon vara vänlig att förklara vad det här handlar om? :D Är det bara en vanlig happyride eller vad? Fattar inte riktigt det här med par o sånt...

rikard

Aktiv medlem
Det är inte en happyride, hamnar man efter blir man frånåkt. Det är omöjligt att hinna med hela ettapen på en dag om alla skall vänta på alla samtidigt som det är ganska dumt att åka ensam pga olycksrisken. Därav ihopparandet av cyklister med matchande styrka.

Det är tio mil med varierande stigkvalité. De sämsta partierna är riktigt riktigt mördande om det är blött. Många hårda män har knäckts av den här riden.

Själv har jag cyklat nästan hela två ggr. Man bör vara i bra form, fri från förkylningar och med välservad hoj och utrusning. Ryggan skall man ha minst ett torrt ombyte i samt väldigt mycket näringstillskott. Första året hade jag ett halvkilo lösgodis och mackor. Sista tre milen gick jag på ångorna från lösgodiset.

Ett par växelöron, en bakväxel, extra kedja, vajrar, några slangar, reservekrar och en vänsterpedal kan också vara bra att ha i ryggan.

Pannlampa är ett måste.

Mr Handley

Ny medlem
B;rjade inte det hela med att Herr Haas sa något i stil med, det där borde man prova?

Egentligen är det en tur varje rationell människa borde ståöver, men ibland vill man göra orationella saker med...

Mathias

Aktiv medlem
Jo, jag tyckte det skulle vara en fin grej att göra på sommaren eftersom vi hade hus i Norrtälje... Sen blev det litet försenat och jag lade upp tråden två månader innan rajden i mysiga september utan koll på att det skulle vara minusgrader i november. Då vart vi räddade av din vackra hustru som tur var.

bruse

Aktiv medlem
Ingen som vill köra överlevnadssträckan, för oss som vill fortsätta leva, för oss som vuxit upp och inte har nåt att bevisa, från Domarudden?

Stampe

Ny medlem
Bruse: Det låter intressant! Har sedan länge en iplanerad middag jag skall iväg på under kvällen, så hela sträckan är inget alternativ. Men gärna en mindre tur!

Vic

Aktiv medlem
Börjar bli tradition det här med Roslagen i oktober. Räkna med mig.
Hörde jag singelspeed?

bruse

Aktiv medlem
Då är vi iaf två för Domarudden-Danderyds kôrka!
Då får vi bli kamrater, å hoppas vi är lika osnabba.

Planen tidiagre år, är att svettogänget från Grovsta kommer ikapp oss en bit ned nära Danderyd. Dock har jag aldrig fått fullfölja en enda tur hela vägen. NU ÄR DET DAGS!

bruse

Aktiv medlem
Mathias skrev:
> Du menar att du får fullfölja halva turen hela
> vägen?

Exakt!

Vic

Aktiv medlem
bruse skrev:
> Dock har jag aldrig fått fullfölja en
> enda tur hela vägen.

Vem har förbjudit/hindrat dig? :-)

bruse

Aktiv medlem
Vic skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dock har jag aldrig fått fullfölja en
> > enda tur hela vägen.
>
> Vem har förbjudit/hindrat dig? :-)

Många faktorer har spelat in, jag, andra, tiden, mörkret, hungern....

bigmollo

Aktiv medlem
JLarsson skrev:
> hmmm... helstel SS eller FS Svettoattack...
> decisions decisions...

SS kan du köra nån annan gång. Svettoattack är ju så manligt och tufft. :)
/J

Markus F

Aktiv medlem
Nej, inte SS. Nu har jag ju lånat fullgungare den helgen. Det får finnas en gräns för hur hård man kan vara. Den enda anledningen jag kan tänka mig för att ta en SS är att det blir lättare att bära cykeln.. (en ganska bra anledning iofs, om jag minns rätt hur Roslagsleden såg ut -04)

Vad tar man med sig då?
* Hjälmlampa
* Styrlampa
* Baklyse
* Reservlyse
* Första Hjälpen
* Pump
* Verktyg
* Slang
* Reservstrumpor
* Reservhandskar
* Varm tröja
* Telefon
* Regn/Vindjacka
* Mackor
* Snickers
* Amfetamin
* Vatten
* Kompass
* Kartor

En termos med blåbärssoppa är ju jättemulligt, men det blir tungt. Fast blåbärssoppa är en klassiker. Hmm.

nisseson

Aktiv medlem
SuperApe skrev:
> om man kör lillturen med Bruse och Co, då
> behöver man väl ingen pannlampa va?

Om de kommer hänga på de som kommer från Grovsta från Dommarudden så lär de ju komma i mål ungefär samma tid på kvällen. Då kan nog lampa behövas...

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
SuperApe skrev:
> om man kör lillturen med Bruse och Co, då
> behöver man väl ingen pannlampa va?

Det är normalt sett riktigt. Även den turen, om den genomförs till fullo, också är en utmaning. Speciellt då utan pannlampa. Du var ju t ex med första året. Då fick vi baila i Täby för att trampa asfalt till kyrkan. Det var mörkret som stoppade oss då. Vi kom iofs iväg sent och hade riktigt struligt och trögt i början.

Till de som tycker vi ligger tidigt på året kan jag nämna att datumet är satt m tanke på att vi ska klara oss m ca 2 tim pannlampa. Det är ju vad vi normalt kan räkna med att det finns i accarna. Efter en hel dags cykling skulle jag inte rekommendera någon att lägga till mer än 2 tim mörkerkörning.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer