Happy Witch Ride -11

Vic

Aktiv medlem
Happy Witch Ride -11
Happy Witch Ride -10

witch11.jpg

KBCK har den stora äran att återigen bjuda in till Witch Ride, en höstupplevelse för starka och modiga långcyklare.
Lördagen den 29/10 kl.8.00 startar vi från Grovsta och beger oss söderut längs Roslagsleden för att 10 mil och många timmar senare avsluta vid Danderyds kyrka.

Precis som tidigare delar vi in oss i smågrupper, två och två eller tre och tre fungerar bra för att få flyt i cyklingen. Vi kör alltså inte en stor grupp som väntar in alla utan varje par kör i sitt eget tempo och får klara sig själva till Danderyd.
Lunch intages lämpligen på Dommarudden ungefär halvvägs, eller så äter man matsäck i skogen.
Pannlampa rekommenderas, då vi måste räkna med mörker de sista timmarna.

Transporten till Grovsta brukar vi kunna diskutera fram en lösning på så att alla kommer med.

Sträcka man med fördel kan fundera på att undvika:
- Angarn, är ett känsligt naturområde som vi tidigare år har diskuterat lämpligheten i att följa leden genom. Naturligtvis upp till var och en men det går bra att göra ett fikastopp vid vindskydden vid Orsta och ta del av natursceneriet därifrån. Här är alternativet tyvärr asfalt ca 3 km från Karby till Orsta, där man kan kliva på leden igen.

För den som händelsevis undrar så räcker Blå kartan/Vägkartan (Stockholm) utmärkt. På vissa ställen är det lätt att ta fel stig och ledmarkeringarna är inte alltid 100%iga. Gröna kartan, eller framförallt specialversionen av den för Roslagsleden är mkt bra.

Rippa om navigering,
"Själva vitsen med den här turen är att stå där, vilse, i bäckmörkret och svära över en lerig karta samtidigt som pannlampan falnar och regndropparna letar sig in under nackskinnet på dig."

Välkomna,
KBCK

Rippa

Ny medlem
Happy Witch Ride -11
STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> Men det är ju Stockholm Cyclocross i
> kungsträdgården den dagen!
>
> GÖR OM GÖR RÄTT!

Du får väl välja.

45 minuters kaninhoppande i sandlådor vs. 10 timmars stigcykling.

Fast jag skulla ta sandlådorna och lastpallarna om jag vore dig. Roslagshäxan äter Cannondales till frukost har jag hört ;)

Anyway.. nu har jag skrivit i tråden så...

Hep

Aktiv medlem
Happy Witch Ride -11
Vic skrev:
> Sträcka man med fördel kan fundera på att
> undvika:
> - Angarn, är ett känsligt naturområde som vi
> tidigare år har diskuterat lämpligheten i att
> följa leden genom. Naturligtvis upp till var och
> en men det går bra att göra ett fikastopp vid
> vindskydden vid Orsta och ta del av natursceneriet
> därifrån. Här är alternativet tyvärr asfalt
> ca 3 km från Karby till Orsta, där man kan kliva
> på leden igen.

Det är ju trevligt att du tänker så hänsynsfullt, men jag undrar om det inte är i onödan. Eftersom jag sedan ett antal år bor på (och faktiskt äger) en liten snutt av leden just där och har utsikt över angarnsjöängen från datorn, så har jag fått rätt bra koll på området och dess årstider vid det här laget.

I oktober är fågelskyddsstrandskyddet borta för året och angarnsområdet är som vilket naturskyddsområde som helst. Det finns tydliga och bra stigar som man både måste och vill följa, så det är inga problem. Det är egentligen bara två saker (eller kanske tre) som stökar till det på stigarna där. Det ena är när det är högsäsong för fågelskådarna och de både står ivägen och störs av cyklarna, men inte i slutet av oktober. Det andra är korna som beter sig ungefär som fågelskådarna, fast de inte blir arga utan bara står och glor. Så sent på året är de också inne i värmen. Det tredje kan möjligen vara allt j-ä kobajs man får i ansiktet när man cyklar, men det bajs som är kvar så sent är mer likt jord vid det laget.

Låter som ett kul event. Kan jag så är jag gärna med, även om det ska vara riktigt kul för att jag inte ska kliva av just där leden passerar tomten, duschen och soffan. Om inte annat så kan jag se till att det finns möjlighet till vätska, mekmöjligheter och annat behagligt vid ett depåstopp.

Hur många är det som kört tidigare?

Happy Witch Ride -11
Ahhh, då kom den äntligen. Tråden vi väntat på.
Även vi som är lite "fega" och "bara" tar sista 6 milen från Domarudden....

F ö har jag inte märkt av att häxan äter eller ens nafsar på min C-dale :-)

Fantastiskt erbjudande där av Hep, en liten "säkerhetsdepå" efter banan. Men det strider
väl mot Rippas definition av vad det går ut på.

JLarsson

Aktiv medlem
Happy Witch Ride -11
Nja, vi körde den delen nåt år vill jag minnas. Däremot hoppar vi ju över en stenskravelsektion nånstans innan Domarudden.

Vic

Aktiv medlem
Happy Witch Ride -11
STIZZE skrev:
> Men det är ju Stockholm Cyclocross i
> kungsträdgården den dagen!

Sista lördagen i oktober har varit Witch Ridens sedan 2004 och det ser jag ingen anledning att ändra på. Det blir alltid krockar, oavsett vilken dag man väljer.

Vic

Aktiv medlem
Happy Witch Ride -11
JLarsson skrev:
> Nja, vi körde den delen nåt år vill jag minnas.
> Däremot hoppar vi ju över en stenskravelsektion
> nånstans innan Domarudden.

Det är naturligtvis valfritt och upp till respektive cyklist att välja själv.
Jag har alltid hoppat över biten vid Angarn, och vi har alltid skrivit som ovan.
Den steniga biten halvvägs mellan Vira och Dommarudden är det lite olika med, ibland har vi kört förbi, ibland inte.

Rippa

Ny medlem
Happy Witch Ride -11
Tille skrev:
> 45 minuters kaninhoppande låter plötsligt
> väldigt lockande.

Javisst ja, jag glömde ju välkommna Tille till utflykten. Nu när han är med skogshoj o allt. Men han skrev ju själv i tråden så det är ju redan bestämt då ;)

oxr

Aktiv medlem
Happy Witch Ride -11
Att vi hoppade biten vid Angarn är för att det är känsliga strandängar i området. Slitaget från vanliga besökare har varit illa nog på den platsen och därför kändes det onödigt att cykla förbi där när vi ändå inte skulle skåda flora och fauna.

Ivar

Aktiv medlem
Happy Witch Ride -11
Tille skrev:
> 45 minuters kaninhoppande låter plötsligt
> väldigt lockande.

+ 1

blunder

Ny medlem
Happy Witch Ride -11
JLarsson skrev:
> Nja, vi körde den delen nåt år vill jag minnas.
> Däremot hoppar vi ju över en stenskravelsektion
> nånstans innan Domarudden.

Är det delen efter Dalen? Med den fallfärdiga ladan? I så fall kan jag medela att de avverkade där förra vintern så nu får man bära cykeln över rotvältor och grot med.

Hep

Aktiv medlem
Happy Witch Ride -11
Inspirerad av tråden så har jag just kört sträckan Domarudden -> Karby Gård. Bitvis precis så grisigt och blött som man kan längta till eller fasa inför. Karby-Danderyd har jag kört tidigare och vet hur den är.

Hur är sträckan norr om Domarudden jämfört med den söderut? Den är säkert varierad som attan och min fråga egentligen omöjlig, men jag försöker få en känsla för hur jobbigt det skulle vara att köra hela leden på en dag.

Rippa

Ny medlem
Happy Witch Ride -11
Hep skrev:

> Hur är sträckan norr om Domarudden jämfört med
> den söderut? Den är säkert varierad som attan
> och min fråga egentligen omöjlig, men jag
> försöker få en känsla för hur jobbigt det
> skulle vara att köra hela leden på en dag.

Du sitter på sadeln och trampar i ca. 10-12 timmar - om det är jobbigt eller ej är högst personligt.

Hep

Aktiv medlem
Happy Witch Ride -11
Rippa skrev:

>
> Du sitter på sadeln och trampar i ca. 10-12
> timmar - om det är jobbigt eller ej är högst
> personligt.

Så långt har till och med jag fattat ;-)

Det var mer graden av tekniskhet/svårcyklighet jag var ute efter. Första 15 km idag var med ett kort undantag ren grusvägskörning, men efter det fanns det några km där jag tappade räkningen på antalet gånger jag fick släpa cykeln över ruttna spänger och djupa lergravar.

Rippa

Ny medlem
Happy Witch Ride -11
Men du ville ju ha en "känsla" för hur jobbigt det är? Då gäller fortfarande ca 10 - 12 timmar i sadeln - oavsett delsträckor. Andelen "släpa cykel" är liten i sammanhanget.

orelak

Ny medlem
Happy Witch Ride -11
Jag kommer osso och gör ett nytt försök.

Väntar bara på att få tillbaka cykeln, det är ju en månad+ kvar
och cykeln lämnades in vid semestern så man kan ju hoppas :)

Hep

Aktiv medlem
Happy Witch Ride -11
Rippa skrev:
> Men du ville ju ha en "känsla" för hur jobbigt
> det är? Då gäller fortfarande ca 10 - 12 timmar
> i sadeln - oavsett delsträckor. Andelen "släpa
> cykel" är liten i sammanhanget.

Nope, jag ville inte ha en känsla för hur jobbigt 12h är - det fattar jag som sagt. Jag är fortfarande intresserad av hur sträckan innan Domarudden är jämfört med den efter. För er som brakat runt i skogen länge är det kanske en fånig fråga, men för mig som är nyare är den inte alls oviktig.

Rock

Aktiv medlem
Happy Witch Ride -11
Släpa cykeln gjorde vi väll max 1km det året jag var med? Trots att min teknik är bristfällig så var det cykelbart men lerigt stora delar av vägen. Det är bara att trampa.

mytomspunnen

Aktiv medlem
Happy Witch Ride -11
Hep skrev:
> Nope, jag ville inte ha en känsla för hur
> jobbigt 12h är - det fattar jag som sagt. Jag är
> fortfarande intresserad av hur sträckan innan
> Domarudden är jämfört med den efter. För er
> som brakat runt i skogen länge är det kanske en
> fånig fråga, men för mig som är nyare är den
> inte alls oviktig.

Framförallt kan sträckan innan d-udden vara lerigare. Stigen är dragen nere i sänkorna istället för på höjderna.

Aron

Aktiv medlem
Happy Witch Ride -11
@Hep:
Stöket är ungefär lika före som efter Domarudden. Tänk bara bort det långa grusvägspartiet som ligger precis efter Domarudden.

Jag har följt markeringarna samvetsgrant de två senaste gångerna men inte hittat det beryktade stenskravlet. De kanske har dragit om leden? Eller så har stenarna krympt :)

Oj, skrev jag i tråden nu?

Christer

Aktiv medlem
Happy Witch Ride -11
Fifaan!
Har lyckats komma undan witchen varenda år, men nu är det dags att kränka denna "beaaaaatch"!
Nån som vill göra mig sällskap?

Hep

Aktiv medlem
Happy Witch Ride -11
Aron skrev:
> @Hep:
> Stöket är ungefär lika före som efter
> Domarudden. Tänk bara bort det långa
> grusvägspartiet som ligger precis efter
> Domarudden.
>

Kanon. Jag vet att jag är lite tjatig, men nu kan jag jämföra med hur jag kört tidigare och kunna försöka uppskatta mina möjligheter att köra hela sträckan utan att förstöra för något sällskap.

Road_Runner

Aktiv medlem
Happy Witch Ride -11
Mmmm dåligt med tryck, har folket blivit slappisar som sitter och gör sig lustiga på andras bekostnad på forum istället för att cykla lite ?

JLarsson

Aktiv medlem
Happy Witch Ride -11
lundatok skrev:
> Vad skönt att man har en ursäkt. I år igen.

Att du fått ett gethuvud?

Aron

Aktiv medlem
Happy Witch Ride -11
Tille skrev:
> Fint, men borde det inte var en gubbkropp med
> gethuvud?

Getgubbe finns på No 3. Har dock lånat ut den till Skogling för tillfället.

Happy Witch Ride -11
Jag hade tänkt att deltaga i detta äventyr i år, men saknar en "parhäst". Finns det någon annan som är i min situation så kanske vi kan "teama upp"?

poqa

Aktiv medlem
Happy Witch Ride -11
Jag vill åka Witch Ride.

Billy: Vi kan väl teama upp (såvida vi har någorlunda lika tempo).

/P

Happy Witch Ride -11
Poqa: Vad kul! Jag kör gärna med dig. Angående tempo är jag flexibel. Kan köra undan om det behövs, men har fått intrycket att det handlar mera om uthållighet och vilja här, så det där ska nog ordna sig. Vi får höras angående praktiska detaljer mm.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer