Happy Witch Ride 2016

lazer

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2016
hwr16.jpg

Nu är det dags igen för alla självplågare som tycker att det är en bra idé att tillbringa en hel lördag i misär. Happy Witch Ride, alltså.

10 mil av hala rötter, förrädiska berghällar, bottenlösa lerhål, vattensjuka stigar, snorhala spångar, regn, hagel och snålblåst är vad som erbjuds.

Den 29 oktober kl 8:00 har häxan bestämt att plågorna ska inledas.

Traditionsenligt träffas vi vid Grovsta ca 07:50.
Målet är som vanligt att längs Roslagsleden försöka ta sig igenom sex norrortskommuner och nå portalen vid Roslagsledens början i Danderyd, 10 mil söderut.

Bortsett från tid och plats för starten och loppets sträckning råder en fullständig brist på regler och organisation. Alla kör helt enkelt som de vill. Att fuska är tillåtet och inga dopingkontroller förekommer.
Ett råd är dock att inte komma ensam. Det vanliga är att man parar ihop sig med en olyckskamrat så att man hjälpa varandra upp ur lerhål, plåstra om, reparera, mata, trösta och så vidare. Större grupper fungerar naturligtvis utmärkt om man är ihopcyklade.
Det ska alltså understrykas att det inte är någon samlad grupp som kör.

De första 4 milen till Domarudden är värst, och det är ingen skam att bryta där. Tvärtom är det ett snarast friskhetstecken om man stannar inne på fiket och äter bullar och dricker varm choklad istället för att fortsätta de resterande 6 milen.
De som trots allt väljer att fortsätta har en sista chans att få i sig något i Brottby ett par mil senare. Efter dess är det ätliga rötter, svampar och bär som gäller om man blir hungrig.

Häxan brukar ge sig på diverse teknisk utrustning, så lite verktyg och reservslangar är bra att ha. En lampa är inte heller fel när mörkret sänker sig över skogen.

Redan att ta sig till starten är besvärligt. Bil och samåkning är väl det som gäller. Om någon har lyckats hitta ett annat sätt att ta sig till starten, så håll det inte hemligt.

Så var ligger då detta Grovsta? Jo, i trakterna av Penningby vägskäl på väg 276 mellan Åkersberga och Norrtälje.
Från Stockholm är det kanske enklast att köra E18 till Norrtälje och vända söderut på 276:an, mot Åkersberga. Ungefär nio kilometer från Norrtälje (1,5 kilometer efter avfarten till Furusund) går en liten väg in till höger, skyltad med "Västergärdet 1". Sväng in där och följ Roslagsledens orange markeringar i ett par hundra meter så är du framme vid starten.
Alternativt kan man svänga av E18 i Rosenkälla (mot Åkersberga) och köra 276:an norrut - närmare men längre på lite smalare väg och en massa fartkameror.
Koordinaterna är 59.66738, 18.66373.

Varmt välkomna!
(Och läser man tråden är man anmäld. Eller hur det nu var.)
---
Anmälda:
Micke Mud
Lazer
Adam K (aka Der Kaiser)
JLarsson
frippa
Hep
Roger_Edvinsson
Germundsjö (aka jensclaudius)
Eveningstar
Road_Runner
telistobbe
lidalooparn
Leif
BMW + #muddysunday nr 2
MiaF
N_sandstrom

Smurfpatrullen:
Ecke
Rompa
Plåtis
Silent

Bitchriders/Häxmat (från Domarudden)
BlackCanon + några till

Desertörer/häxdrabbade:
Herr Team PoPK
Fru Team PoPK
Easyflex
Randigeralf + liftare

Senast ändrad:
Happy Witch Ride 2016
Om jag kommer till start i år kommer jag att ha kedjebrytare och quicklink.

Jag har aldrig tidigare, och inte efter, haft kedjebrott, så det är inte vidskepelse att tala om häxan. Hon finns och agerar som en sur gammal gubbe som ogillar att man cyklar i skogen!

Happy Witch Ride 2016
Låter ju jätteintressant ju. Jag är inte rädd för någon häxa, jag har antihäxspray på min cykel. Men frågan är ju om man orkar, det är långt. Och hur gör man med transporter? Egen bil till starten är ju inget problem, men sen efter det?

Happy Witch Ride 2016
"Gimme gimme gimme a man after midnight"
Eller åtminstone en gubbe att hålla handen med när det börjar skymma.

Hur är det med Adam och frippa? Lider ni helst själva, eller kan jag haka på i er misär?

Happy Witch Ride 2016
Givetvis skall vi med på lite solskenscykling.

Team Sudety med Edvinsson och Germundsjö tar rygg på Frippa/Adam och ser till att de inte maskar Längs spåret.

Sjukt taggad för lite misär.. varit på tok för fint väder för att få uppleva det på ett tag. ?

Happy Witch Ride 2016
Risker ja.
I fjol passerade vi en älgjägare på pass. Det lär väl vara jakt i år också.
Så att ha hi-viz väst/jacka kan kännas tryggt....

Ta rygg på mig, som gjorde Sixtenlopps-varven på ca 25minuter... du lär få det tråkigt Roger...

Rompa: Försökte just sätta på NN bak på cykeln som höstförberedelse i allmänhet och HWR i synnerhet, bara för att inse att det var 2.25", så det Mycket bredare ikon 2.35däcket fick återvända. Typiskt nog, lunchhungrig o dan, kom det på bak o fram, häxan har vaknat!

Edit: Beställt ett ardent att ha bak också.

Senast ändrad:
Happy Witch Ride 2016
Roger_Edvinsson sa:
Givetvis skall vi med på lite solskenscykling.

Team Sudety med Edvinsson och Germundsjö tar rygg på Frippa/Adam och ser till att de inte maskar Längs spåret.

Sjukt taggad för lite misär.. varit på tok för fint väder för att få uppleva det på ett tag. ?

Inte kan man väl tacka nej till 10mil misärcykling, var på tok för länge sen vi knuffade cykel i Polen med lera upp över knäna ?

Happy Witch Ride 2016
Förra året var vi ute ca. 7 timmar inkl. korv i Brottby. Strax under 6 timmar hade vi som rulltid när vi nådde målet i Danderyd.

Senast ändrad:
Happy Witch Ride 2016
Jag har, utan att ha dragit det med mina olycksbrödwr Frippa o Hep, tänkt att jag ska köra min bil till Brottby och bli upplockad där, samt att vi kan dumpa extra mat kläder o lampor i bilen,
Men om du, PKJoakim, försöker, så hittar du säkert nån du kan samåka med därifrån och därmed lämna din bil där. Det är inte mycket längre än till domarudden.

Happy Witch Ride 2016
Adam K sa:
Jag har, utan att ha dragit det med mina olycksbrödwr Frippa o Hep, tänkt att jag ska köra min bil till Brottby och bli upplockad där, samt att vi kan dumpa extra mat kläder o lampor i bilen,
Men om du, PKJoakim, försöker, så hittar du säkert nån du kan samåka med därifrån och därmed lämna din bil där. Det är inte mycket längre än till domarudden.

Jag har nog annars en logistiklösning för oss tre. Eller för två och en halv i alla fall. Nu känner jag inte Frippa, men gissar att han bor i eller nära Sollentuna.

Du kör din bil till hem till mig i Angarn på morgonen och lämnar kläder och lampor där. Vi langar in cyklarna i min bil och kör till starten. Möter där upp Frippa som magiskt bara står där med sin cykel. Vi cyklar och lider. Efter sju mil är passerar vi hemma hos mig där det finns lampor, kläder, verktyg och varmt kaffe. Vi cyklar lite mer. Min sambo möter oss i Enebyberg och vi tränger in oss i hennes baksäte och hänger cyklarna på kroken. Vi lämnar Frippa i Sollentuna och vi två åker hem till mig där din bil står. Enda kruxet är att det bygger på att Frippa kan ta sig till starten på något sätt, då min bil är för liten för att rymma tre personer och cyklar. Men vi har några veckor på oss att lösa den delen.

Happy Witch Ride 2016
Jag har bil med plats för 4hojar och ännu är vi bara två bokade så Frippa har all möjlighet att slippa flyga kvast upp till Starten.

Bearbetar lillebror just nu att han skall möta upp mig i Danderyd för att skjutsa upp oss till starten och efter det åter parkera bilen vid mål, vilket skulle spara mycket tid.

Alternativet är ju att cykla till start och sen hem igen... men det kan kanske bli lite magstarkt på en dag. ?

Happy Witch Ride 2016
Dagens rapport från sträckan Angarn-Danderyd:
Snustorrt hela vägen. Förutom lite hästbajsstänk är cykeln helt ren. Löst pumpade 2,4-däck med grovt mönster var trevligt men rätt onödigt i dag. Smånice.

Dagens rapport från asfaltsvägen Danderyd-Angarn:
Rätt kaftig motvind och för lite kläder. Samma löst pumpade 2,4-däck med grovt mönster. Misär!

Tillbaka
Topp