Happy Witch Ride 2018

Happy Witch Ride 2018
Hur är man funtad om man tycker detta är lockande trots att man som längst cyklat 3 timmar skog i sträck.

Hmmm borde starta Vi som vill men inte vågar trotsa häxan-tråden

Happy Witch Ride 2018
Finnarna (Foreca) är inne på samma linje när det gäller väder: någon enstaka plusgrad, uppåt 30 mm regn och 11 m/s. Ser ut att bli bistrare än HWR 2014. Förebyggande terapi är nog en lämplig uppladdning.
Imponerande om vi trots det slår förra årets deltagarrekord.

Happy Witch Ride 2018
Väderprognosen får mig att längtansfullt tänka på mitt DHR II som ligger stuvat i en flyttkartong i mina svärföräldrars källare.

Men men, halka är roligt!

Happy Witch Ride 2018
Ecke sa:
Vad hände med väderprognosen? Har häxan somnat?
Hon vill få oss att stå vid starten i kortärmat och shorts för att sedan slå till med ihållande hagelskurar och stormbyar.
(Hur många smurfar dyker upp? Kan vara bra för oss andra att veta hur mycket krafter häxan har kvar när vi kommer ...)

Happy Witch Ride 2018
Va e det här för prognoser,
För att undvika urholkning av Happys produkt och varumärke få vi överväga att flytta detta spektakel i framtiden, November verkar mer passande för att säkerställa rätt känsla,

Happy Witch Ride 2018
Lazer hörde rykten om ca 10 talet smurfar men det är några här som har anmält sig redan.
Men ju närmare starten man kommer så reduceras ju numrerna :-)

Senast ändrad:
Happy Witch Ride 2018
lazer sa:
Ecke sa:
Vad hände med väderprognosen? Har häxan somnat?
Hon vill få oss att stå vid starten i kortärmat och shorts för att sedan slå till med ihållande hagelskurar och stormbyar.
(Hur många smurfar dyker upp? Kan vara bra för oss andra att veta hur mycket krafter häxan har kvar när vi kommer ...)

Det är ju med viss besvikelse jag ser att frasen "Ymnigt snöfall" har fallit bort från SMHIs prognoser för lördagen. Förhoppningsvis kan de närmaste dagarnas kyla kanske lämna vissa uppfriskande frosthala överraskningar på färden.

Trots risken att tvingas cykla i både medvind och solsken räknar jag och min masochistiske bror med att dyka upp.

Happy Witch Ride 2018
MickeMud sa:
Va e det här för prognoser,
För att undvika urholkning av Happys produkt och varumärke få vi överväga att flytta detta spektakel i framtiden, November verkar mer passande för att säkerställa rätt känsla,

Vi får ta den i början av april annars. Det skulle kunna bli spännande.

Happy Witch Ride 2018
Hmm, purgatory 2.3 eller 2.6 ? tidigare år har jag kört Ground Control 2.3 och det har väl funkat. Sitter 2.6 på just nu och jag vet inte om ja orkar byta, eller om d ens behövs....

Happy Witch Ride 2018
Förberedelserna pågår....
Häxan verkar ligga efter med bevattningen av markerna men har å andra sidan sökt lite hjälp av kung Bore, Snöprognos från 10-11 tiden imorgon och resten av dagen.
Frusna fossingar är ingen höjdare. Skulle montera på skoskydden på vinterskorna i morse som jag brukar skruva fast i sulan och upptäckte att ena sulan var lös ända till hålfoten så det blev lite goa limångor till frukost.

Bilagor

• 20181026_074418.jpg
    20181026_074418.jpg
    244.9 KB · Besök: 161
Happy Witch Ride 2018
30 anmälda nu. Fler än förra året, och då stod runt 40 portioner häxmat och huttrade vid starten. Kan bli deltagarrekord igen om det dyker upp så många oanmälda!
Mulet, 2 grader, lite regn/snö på eftermiddagen och 15 meter i byarna säger SMHI just nu. Acceptabelt väder för en witchride, alltså. Att marken är torr på djupet innebär att lerhålen är grunda och vattenpölarna få. Det får vi försöka stå ut med. Vi får njuta av de sannolikt snorhala rötterna, spängerna och berghällarna istället.

(Det kanske ska påpekas att det inte finns så gott om plats att parkera vid starten. Är det många som tänker lämna bilar där uppe, så kan det krävas en viss kreativitet för att hitta parkeringsmöjligheter.)

Happy Witch Ride 2018
Är det någon som har koll på om/var det går att parkera en bil vid målgången?

Vi tänkte ställa en bil vid målet för att slippa cykla tillbaka till bilen som vi lämnar vid starten...

/Octofingers bror

Happy Witch Ride 2018
Vurten sa:

Vi tänkte ställa en bil vid målet för att slippa cykla tillbaka till bilen som vi lämnar vid starten...

/Octofingers bror

Vid båtmanstorpet, Enebybergsvägen 1 finns en liten parkering med plats för kanske 15 bilar. Det är ca 200 m från Roslagsledens start/mål. Tror det är där häxan slutar... :-)

Happy Witch Ride 2018
ptrk sa:
Vurten sa:

/Octofingers bror

Vid båtmanstorpet, Enebybergsvägen 1 finns en liten parkering med plats för kanske 15 bilar. Det är ca 200 m från Roslagsledens start/mål. Tror det är där häxan slutar... :-)

Tack för tipset! Finns någon plan B att tillgå om den parkeringen är full?

Happy Witch Ride 2018
Vurten sa:
ptrk sa:
Vurten sa:

/Octofingers bror

Precis söder om lilla ängen där roslagsleden startar finns ett par höghus (6-7 våningar eller så). Precis "innanför" dom finns parkering som aldrig brukar vara full, tror det är på sätraängsvägen. Rätt svår att se från stora vägen så är väl därför ingen står där... Men det borde absolut finnas plats på antingen den ena eller andra

Happy Witch Ride 2018
Vurten sa:
ptrk sa:
Vurten sa:

/Octofingers bror

Jag står på Danderyds Kyrkas parkering.

Happy Witch Ride 2018
Chucks Tasty almondbutter bars i HWR lämpligt powerballformat.
Mmmmm längtar till jag får ta den första

Bilagor

• 20181026_193011.jpg
    20181026_193011.jpg
    213.7 KB · Besök: 170
Happy Witch Ride 2018
Nu är cykeln klar. Bara hoppas man klarar sig från missöden....
Resten kvar nu. Klädval, mm...

Bilagor

• D1F5F941-3ED1-4425-9B6B-A36AC83D0594.jpeg
    D1F5F941-3ED1-4425-9B6B-A36AC83D0594.jpeg
    264.8 KB · Besök: 167
Happy Witch Ride 2018
Imorgon blir det start med en spricka i ramen, vad kan gå fel!

Ändorna är borrade och det mesta övermålat, har stort förtroende.

Lådan i bakgrunden innehåller en ny ram som jag definitivt inte hinner byta till :p

Bilagor

• 20181026_203626.jpg
    20181026_203626.jpg
    196.3 KB · Besök: 159
Happy Witch Ride 2018
Det enda som kan gå fel är att inte rulla iväg från Grovsta i morgon bitti. Allt som händer efter det är rätt normalt i witchridesammanhang ;)

Happy Witch Ride 2018
Ja det var nog rekord, många slog nog sina tidigare rekord. Jag fick totaltiden 6:21 och det var minst 5-6st före mig. Total avsaknad av lera och vatten i medvind gjorde att det gick fort.
Häxan gjorde sitt bästa för att sänka mig 2st kedjehopp, och en punka. Helt underbar tur ?

Happy Witch Ride 2018
Startbild!
Inte lika många som förra året, men imponerade ändå. 2 grader, småregnigt och blåsigt. Och snabbt - hårda stigar och 7-15 meter i ryggen.

Bilagor

• 20181027_075538.jpg
    20181027_075538.jpg
    418.4 KB · Besök: 170
Happy Witch Ride 2018
Ingen Häxa så långt ögat kunde se i år.
Prick 08:00 rullade vi iväg från Grovsta gärde. Jag låg först på stigen och den första timmen var helt galet bra. Torrt och fint (vilket skulle vara en återkommande syn hela dagen).
Vi hade bra flyt till Domarudden, de långa grusvägarna efter Wira i medvind var skönt!
De partier innan Domarudden som brukar vara lervälling var lite fuktiga, det var allt! Det var istället lövsurf de lux långa sträckor.
Ett kort stopp i Domarudden, korven väntade ju i Brottby! Vi matade på och efter 3,5h var det mumma med korv, kaffe och cola i Brottby.
Vi rullade på, kom ifatt några som tagit andra alternativ från Brottby. Forfarande torrt och fint. Någonstans i Täby blev jag själv och rullade vidare mot Danderyd.
Inga haverier, punkor, svackor eller krämpor. Rullade under portalen i Danderyd vid 14:00. Firade den fina dagen på OKQ8 med kaffe och Bulle!

Bästa HWR so far för mig:)

Happy Witch Ride 2018
I mål 15:18, Error och Per73. JoWaag var med till Brottby men där tog häxan hans knä så han tvingades tyvärr bryta där och då.

Jobbigt hela vägen trots fina förhållanden och första offret var en eker på min hoj som togs redan efter ca 500m men hjulet höll hela vägen trots en ständigt ökande skevhet.

Bilagor

• E20D485C-F7F8-48F4-BF61-57CEEEE6DAA6.jpeg
    E20D485C-F7F8-48F4-BF61-57CEEEE6DAA6.jpeg
    295.4 KB · Besök: 154
Happy Witch Ride 2018
Strax före fyra kom jag och Vurten (min masochistiske bror) fram efter en väldigt behaglig häxa. Medvind och jämn temperatur samt torra och snälla rötter hela vägen.

Hade rent av en jäkla tur också. När vi sitter i bilen från Danderyd till Grovsta för att hämta min bil hör vi plötsligt ett "popp!" och "psssssss" från cyklarna som ligger bak i bilen. Först tror vi att det är en spontanpunka men när jag tar ut cykeln ser jag att packboxen till framgaffeln har hoppat upp och all luft med den. F*n om det hade hänt i spåret!

Bilagor

• 20181027_155622.jpg
    20181027_155622.jpg
    553.4 KB · Besök: 133
Tillbaka
Topp