[Happy witch Ride] - Långpass Roslagsleden 30 Okt.

Ah! Ser att jag räknade från Wira bruk, japp. Då kan vi antingen senarelägga starten för Blandgruppen eller så får de som ska cykla i den diskutera längden de vill cykla.

Här är ett förslag att kryssa i för att förhoppningsvis underlätta diskussionen och valmöjligheterna:
Flest kryss vinner! (Och bara de som ska cykla kortare vägen får naturligtvis kryssa eller komma med andra förslag.)

[ ] Start Domarudden, 12:00 längd 5,9 mil. Hastighet att snitta på: 9,8km/h över 6 timmar
[ ] Start Wira Bruk, 10:00 längd 8 mil. Hastighet att snitta på: 10km/h över 8 timmar

Ankomst 18:00 vid Danderyds Kyrka i båda fallen.
Jag tror snitthastigheten på en Happyride brukar ligga strax över 10km/h.

Jag har precis kollat när solen går ner, vilket var litet deprimerande om man gillar ljus. Idag går den ner nästan prick 18:00 och den 30:e går solen ner nästan prick 17:00. Så antingen så har alla pannlampor eller liknande eller så måste vi tänka om litet vad det gäller start och målgång.

Verkar bli en tuff resa. Jag ska inte med.
En reflektion bara, ni disskuterar alltså ett "race" på roslagsleden, som till vissa delar går på motionsspår märkta med cykelförbud? vart det utrett hur det låg till med förbudet? Undrar hur klimatet skulle blivit i tråden om delar av resan gick genom ett visst omräde söder om stan under liknande förutsättningar?

Jag vet ärligt inte. Det jag vet är att det sitter lite skyltar på motionsspåren i Danderyd och att det finns nån tråd för nån vecka sen där det disskuterades. Arrangörerna av 08XC har även de vädrat sin åsikt ibland om all cykling på Roslagsleden.
Jag brukar själv va ute och hoja lite i krokarna och det är nog inget problem rent praktiskt då man sällan möter någon. Kanske blir lite skillnad om man är ett helt gäng som kommer stormande i racetempo...

Jag tror att "tävlingen" snarare är vem som orkar hela vägen. Det kommer knappast vara fråga om racertempo utan hänsyn. Gamla SAMS hade leden med i sitt stigbibliotek med texten: "Vem blir först att köra hela leden i ett sträck?"

På Velomag finns turen som tips:
Roslagsleden (Danderyd-Vallentuna) http://www.velomag.se/aktipsnew/showarea.php3?ridetipid=235
Roslagsleden (Wira Bruk-Norrtälje) http://www.velomag.se/aktipsnew/showarea.php3?ridetipid=238
Roslagsleden (Danderyd-Åkersberga) http://www.velomag.se/aktipsnew/showarea.php3?ridetipid=237

Det står ingenting om förbud på Roslagsledens hemsida, men jag för säkerhets skull mailat kommunen och frågat nu.

Edit: Lingo.

Senast redigerad av en moderator:
För den korta gruppen, och jag antar att jag inte är den ende utan lampa, vad med start 10.00 från Domarudden? ETA Täby kyrka 16.00, en timme kvar att rulla asfalt in till bastun någonstans och invänta den långraceande gruppen?

Måste bara skriva ett inlägg här fastän det inte tilför något konkret:

Fasen va kul det låter. Helt sjukt dock. Kommer vara duktigt jobbigare än 08XC och dylika äventyr.
Skulle gänra hänga med, men ska på bröllop den dagen (i danderyd, så jag kanske kan hänga med dit och hoppa över bastun helt enklet;-).

/Zeb

Intressant. Upptäckte just att en sträcka finns med två gånger på Roslagsledens hemsida. http://www.osteraker.se/roslagsleden/roslagsleden.html.
Det har jag inte sett förrän nu. Det är sträckan Domarudden - Wira Bruk 21 km som finns med i både del 1 & 2 på hemsidan.

Med andra ord är sträckan Danderyd->Domarudden 59km och Danderyd->Grovsta bara 44km längre, dvs. bara 10,3 mil!

Då får vi göra om tidplanen igen.

Cykling från Grovsta : 08:00, ETA + 9h = 17:00 (snitthast: 11,4km/h, räknat på 10,3mil)
Cykling från Domarudden: 11:00, ETA + 6h = 17:00 (snitthast: 9,8km/h, räknat på 5,9mil)

Fasen, nu blev det ju riktigt genomförbart! :-)

David: Det vore en bra idé, fast det kräver att den korta gruppen kan komma in i bastun och att det finns ett ställe där man kan låsa fast på ett säkert sätt medan man bastar. Det var därför jag föreslog vår förenings bastu eftersom vi har cykelrum där också. Inne i rummet kan man sedan låsa ihop hojarna med bygellås. Men det är inte så att ni har bastu i er förening? ;)

Ingen förening som du vet :) Och alltså tyvärr ingen bastu. Men du har ju en fru som kan låsa upp och jag kan leda korta gruppen rätt, eller om någon annan i korta gruppen har något ställe?

Racetempo? Snälla du, jag håller aldrig racetempo. Nice and slow. You cannot make lovers rock in a hurry.
terrängcyklist Skrev:
> Jag brukar själv va ute och hoja lite i krokarna
> och det är nog inget problem rent praktiskt då man
> sällan möter någon. Kanske blir lite skillnad om
> man är ett helt gäng som kommer stormande i
> racetempo...

10,3!:-)
Nu börjar det kännas som en perfekt distans. Suktar svårt på längre varianten. Gissar att det blir 1/2-1 timma mörker i början och något liknande mot slutet. Ska testa mina dubbla lyktor i seriös miljö i helgen så får vi se. Är det rötter o träsk hela vägen? 11,4 knyck låter som det. Ngn som har koll på ungefärlig fördelning ren skogsstig jämfört med skogsväg och bättre?
Oscar

Hastigheten är bara angiven för att visa vad vi måste hålla som lägsta hastighet. Har vi tur kan vi hålla en ganska hög hastighet, men det är inte så många som känner till hela vägen. Om du kollar Velomag-länkarna högre upp i tråden så kan man läsa att det verkar vara blandat grusväg, en del stig och några partier som man måste bära cykeln.

Usch. Nu är det inte m-gruppen längre. Vic, PatrikB, Oxr, Rickard, Fjärdebrunn, ni måste byta alias. Eller så får det bli "M-gruppen-med-dom-andra-som-hangarounds"

Gott o blandat gruppen *skratt* Tokdåre ;)

Tess ställer upp som chaufför (hon var obehagligt snabbövertalad, jag kommer säkert åka på att putsa fönstren eller något sådant). Tyvärr får det plats mer cyklar än cyklister i vår bil(buss) om man skall sitta lagligt. Så jag och Rickard åker i min bil. Vilka mer? Markus, skall vi plocka upp dig på vägen?

lagombra Skrev:
-------------------------------------------------------
> joo...
>
> får jag hänga med er tuffa grabbar, trots att jag
> har liten kuk?
>
>
> undrar lagombra

Det går nog bra.För du cyklar väl inte med kuken=)?

Kaijan Skrev:
> lagombra Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > joo...
> >
> > får jag hänga med er tuffa grabbar, trots att
> jag
> > har liten kuk?
> >
> >
> > undrar lagombra
>
>
> Det går nog bra.För du cyklar väl inte med
> kuken=)?
>
> FORZA BAJEN!!!!!!!
>

Den tänker man väl bara med?=)

/Fredde

Nu är du alldeles för blygsam. Senast jag träffade din flickvän såg hon väldigt nöjd ut ;-)
Edit: Fast det är klart, om det måste bytas styrlager på en Cannondale så kan det ju vara bra med en stor. Om Mattias L får problem får vi väl tillkalla Stalle.
lagombra Skrev:

> får jag hänga med er tuffa grabbar, trots att jag
> har liten kuk?

Markus F Skrev:
> Nu är du alldeles för blygsam. Senast jag träffade
> din flickvän såg hon väldigt nöjd ut ;-)
> Edit: Fast det är klart, om det måste bytas
> styrlager på en Cannondale så kan det ju vara bra
> med en stor. Om Mattias L får problem får vi väl
> tillkalla Stalle.
> lagombra Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > får jag hänga med er tuffa grabbar, trots att
> jag
> > har liten kuk?
>
>
>
>
> Bici e Prosciutto!
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2004-10-09
> 15:40.
Träffar du åxå henne=D?

Detta är ingen tävling. Det är lite folk som känner varandra som kommer cykla tillsammans. Det är grundförutsättningen, och det tror jag att alla är med på. Däremot så kommer vi hålla högre tempo på vissa sträckor där det passar.

Och den som inte saktar ner och hälsar på vandrare/fotgängare/hästar/japanska turiskter med kamera klipper vi ekrarna på.

Jag var i kontakt med med några av kommunerna innan Roslagsleden las upp i SAMS stigbibliotek och då var det ingen som nämnde att det var cykelförbud. Fast det måste ju så klart undersökas.

Min inställning (med hänvisning till allemansrätten) är att det är tillåtet om det inte uttryckligen är förbjudet. För att det skall vara förbjudet måste det finnas protokollfört på något sätt, någonstans. Ställer man frågan till berörda kommuner samt de som ansvarar för leden och dom inte kan visa på att det är förbjudet så är det tillåtet att cykla där.

Sitter det förbudsskyltar skall man respektera dessa. Men det skall vara vägverkets riktiga skylt, alla andra skyltar är uppsatta på eget bevåg och gäller därför inte.

Fast det här hör hemma i en annan tråd.

Styr tillbaka till orginaltråden igen; Malina: Vi åker från Västerhaninge så det blir en resa genom hela stockholm. Vill du ha plats?

Fjärdebrunn: Tänk på att snitthastigheten inte inkluderar någon vila alls. Lägg till åtminstone en timme ätpaus (fördelat på 2 15 minuter och en 30 minuter till exempel) så ser du att man måste hålla högre tempo.

Mattias L: Ta med mig i stora bilen också. jag kan ju möta upp er vid Skanstull (borde ju funka för Malina också, om inte bilen är fullbokad redan)

Markus F Skrev:
> Mattias L: Ta med mig i stora bilen också. jag kan
> ju möta upp er vid Skanstull (borde ju funka för
> Malina också, om inte bilen är fullbokad redan)
>
> Bici e Prosciutto!

Samma här, Skanstull bitte.

Mathias L bad mig göra en karta för Roslagsleden etapp 4-5, alltså från Domarudden till Grovsta. Varsegod:
Roslagsleden_4-5_route.jpg

Här är etapp 1-3, Danderyd-Domarudden
Roslagsleden_1-3_route.jpg

Mattias L Skrev:
> Usch. Nu är det inte m-gruppen längre. Vic,
> PatrikB, Oxr, Rickard, Fjärdebrunn, ni måste byta
> alias. Eller så får det bli
> "M-gruppen-med-dom-andra-som-hangarounds"
>
> Gott o blandat gruppen *skratt* Tokdåre ;)

Heter Martin i andranamn (fast det står först) så jag kan byta till Mvic om det nu skall vara nödvändigt för att få vara med.

/Mvic (?)

I framtiden kan ni ju ansluta er till MTB Täbys söndagsträningar 10:00 vid skavlöten löttinge,täby detta är långturer för dom "äldre" men även duktiga yngre brukar hänga på www.mtbtaby.se för mer info!!!

//Peter

Markus F Skrev:
> Mavic?
>
> Bici e Prosciutto!

MaVic, det är taget, hur byter man.

Ma Vic Skrev:
> Sådärja!!!
>
> /Ma VIc

Du hade nog bara behövt fråga feffemannen eller någon om att ändra nicket!=)

/Fredde

Mattias L: Jag vill jätte gärna ha plats om det inte är fullt redan. Skanstull skulle funka kalas i såfall.

Bruse: vilka shyssta kartor !

Vad kul det ska bli :-)

// Malin

Så, nu har jag Rickard, Bruse, Markus och Malina i min bil (har jag glömt någon?). En plats kvar.

Superapan: Klart du får. Skall du med m-gruppen eller gott-o-blandat gruppen?

Ma Vic (formerly known as Vic): Det var ett klockrent nickbyte

Mattias L Skrev:
> Det stämmer. Fast vi tar med oss Bruse så får han
> pilla på sin gps vid domarudden ett tag :)
>
> /Mattias
>
> - mtb för äventyrare

Om ingen annan i GoB-gruppen har plats för mig? Annars har jag ju inget val typ.

Bara som en tanke....
Clarion Hotell har bastu och relaxavdelning, 5500:- för 3 timmar. Då ingår 15 öl, 15 ramlösa och korvbricka...
Glasvägg med utsikt över Globen.
Ett litet snack med receptionen så kan dom nog ta cyklarna i garaget och ombyteskläder kanske kan vbf till bastun.
Vad tycks?

Mattias L Skrev:
> Så, nu har jag Rickard, Bruse, Markus och Malina i
> min bil (har jag glömt någon?). En plats kvar.
>
Fortfarande en plats ledig? Kan jag boka den?

5500 är mycket pengar beroende på hur många som kommer. Kommer de 14 som står i första inlägget blir det 1 Ramlösa, 1 öl och lite korv var för 400. Förmodligen riktigt nice bastu och så, men lite i överkant tycker jag. Om alla vill det så hänger jag på dock. Vad säger ni andra?

Hur gör vi i GoB-gruppen. Bilar? Har tyvärr ingen själv.

Nu håller jag på att somna eftersom jag precis kommit hem från vallfärden till Kinekulle så jag tänkte fatta mig kort. Vår föreningsbastu ligger 500 meter från Clarion och är gratis, ölen kan jag dock köpa in innan till självkostnadspris! Vi har dock ingen glasvägg! :-) Som alternativ alltså.

Nu är man ju lite sugen på att hänga med i Gott Å' Blandat
gruppen efter turen runt Kinnekulle igår. Går det att få
plats i någon bil eller är jag för sent ute?

Vi droppar Clarionidéen. Det är svårt att säga hur man känner sig efteråt, och vi kan bli sena.
Hälften kanske bara vill hem och lägga sig, och då känns det surt med så mycket stålar för lyxbastu.
Korven kan ju jag stå för.

Jag har bokat bastun hela kvällen den 30e. Vi får se om det inte går att ordna så att min kära hustru sätter på bastun och släpper in alla. Även den första gruppen då alltså.

Tillbaka
Topp