[Happy witch Ride] - Långpass Roslagsleden 30 Okt.

oxr Skrev:
-------------------------------------------------------
> Äh, ni låter ju som gnällkärringar allihopa.
>
> *Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att
> ha*

oxr verkar vilja racea!

Markus F Skrev:
> Själv funderar jag på vilken cykel
> jag ska. Den ena är lätt, den andra är bekväm.
> Ingen av dom är snabb ;-)

Åh, vilka i-landsproblem!

Jag föreslår att i varje grupp, utses 2 sambandspersoner, som har alla mobilnummer till alla i sin grupp, samt håller kontakten med varandras grupper. Så inte alla ringer kors å tvärs. Å sen räcker det om alla har numret till sin sambandsperson i sin grupp. Utifall nåt händer.

Sen äre väl bra som nån sa, att om det går... parar ihops sig två å två, som har samma kapacitet. Skulle nåt hända, så är man inte ensam i skogen med alla hemska monster. Eller så räcker det väl med två kvaståkare i varje grupp?

Jag tänker iaf ta med ett par hundra, utav egen erfarenhet, till taxi. Om nåt haveri sker.

Hur mycket käk behöver man med sig, å vad slags käk? Mackor å varm chokld i termos? Helst kaffe, men då får jag pinka så mycke ;~)

Jag hade tänkt föreslå att vi samlar ihop en lista med allas mobilnummer och så kan alla skriva ner den på varsin lapp och ha i väskan. Det är alltid bra att ha fler nummer att ringa utifall ett gäng befinner sig någonstans där det inte är täckning. Sen kan man tappa bort enskilda individer och då bör ju den som blir borttappad kunna ha litet nummer att ringa också. Så om alla lägger in sitt telefonnummer i sin profil så kan alla skriva ner numren innan vi åker.

Det är väl enklare om alla PMar numret till dig Mathias, så kan du sammanställa en lista som du skriver ut och ger till alla :-)

Vi behöver inte överbyråkratisera det hela. Det räcker om man har en telefonlista som jomper säger.

Och angående att hålla ihop gruppen så kan jag direkt meddela att ingen ska vänta på mig.
Jag kommer att köra i den takt jag behöver, om det betyder att jag hänger på gruppen så är det bra.
Och är det så att någon annan håller samma fart som jag kommer jag att bli glad över sällskapet.
I annat fall får jag nöja mig med att se er vid start och mål.

Brruse: Ja, det är verkligen ett I-landsproblem. Jag kunde inte motstå ;-)

Markus F Skrev:
> Själv funderar jag på vilken cykel
> jag ska. Den ena är lätt, den andra är bekväm.
> Ingen av dom är snabb ;-)

Ska du vara ute längre än 3h? Ta isf. den bekväma, det går snabbare i längden...

Jo, det blir nog den bekväma. Men skrytfaktorn blir högre med den andra hojen.
the_TnT Skrev:
>Ta isf. den bekväma,
> det går snabbare i längden...

Markus F Skrev:
> Jo, det blir nog den bekväma. Men skrytfaktorn
> blir högre med den andra hojen.

Bara om du kommer i mål...

Som det är nu kommer alla som tar sig i mål i M-gruppen att få skryträttigheter en begränsad tid på forumet.

Vilken aktivitet på i denna tråd! nevositet? :-D

Ma Vic: Låter som en bra idé, att plöja asfalt efter mörkrets inbrott. Kan nog tom bli skönt! :-)

Shysssss, säg inget till de andra, när det möknar och alla börjar bli slutkörda så smiter vi tyst iväg och finåker på släta fina vägar ;-)

Minskar det på skrytfaktorn?

Senast redigerad av en moderator:
Ma Vic: möknar, det är väl när dimman lägger sig tät efter att magarna börjar protestera efter några timmar av bananer och energikakor?

Ja, passa er för att ligga nära bakom mig, brukar köra rätt schysst readrift efter ett par timmar på den dieten.
Då kommer det definitivt att svartna och mot det mörkret hjälper inga lampor :X)))

Hur är det i GoB? Tror ni verkligen att vi behöver lampor?

David - som inte har råd med den investeringen eftersom jag köpt ny cykel istället :D.

Jösses vad alla börjar trappa upp unhappy blair-faktorn nu, eller så är det jag som inte fattar hur jobbigt det kan komma att bli. Den lilla biten jag cyklat av roslagsleden var iallafall inte alls lika teknisk som den betydligt längre biten av sörmlandsleden jag cyklat, kanske borde ta en lite längre tur på roslagsleden innan för att se efter.

Joo, klart du ska komma Tobbe! Med dig med kan det inte bli annat än happy!

hmm, om man tyst smyger i väg från smutsiga pannlampehårdingar för att snikåka asfalt kanske man ska ligga lågt med skrytet efteråt... :-)

Jag har ännu inte har fixat/fått erbjudande om skjuts ut. Tänder inte riktigt på iden att åka buss med cykel i jättebag (som jag iofs har en ). Var ska man göra av den jäkeln sen då förresten? Frågade en "kompis" om han kunde skjutsa ut mig. Han tittar snett på mig än...

Om vi smiter tillräkligt tyst så märker de inget, det är ju mörkt. Sen dyker vi upp vid målet och låtsas som om vi kört hela sträckan, sista biten utan lampor. Då är det vi som är värst!!!!!

Ta två svarta sopsäckar. Hjulen i den ena och ramen i den andra. Man får inte ta med sig en cykel på bussen, men ingen har sagt något om cykeldelar!
(det brukar åka med en hel del stor bagage i bussarna till Roslagen och skärgården, så chaufförerna är härdade)
SuperApe Skrev:
Tänder inte riktigt på iden att åka
> buss med cykel i jättebag (som jag iofs har en ).
> Var ska man göra av den jäkeln sen då förresten?

En tanke kring tidplanen

Har funderat lite kring tidplanen för oss i G&B-gruppen. Meningen, som jag har tolkat det är att vi som kör i den kännetecknas av:
- Vill ha en något rimligare utmaning, inte minst tempomässigt
- I vissa stycken, bla undertecknad, saknar riktig MTB-belysning

Mitt förslag är därför att vi startar kl 10.00 vid Domarudden. Då klarar vi både fikastopp och krökta växelöron med ett större lugn. Vi har dessutom en större möjlighet att slippa mörkercykling och kan vara framme typ 16:30. Vi utnyttjar helt enkelt de ljusa timmarna lite bättre.

Jag är kanske ute och cyklar:-) men som sagt det är bara ett förslag...

Oscar

Jag röstar på Fjärdebrunn! Då slipper jag gå upp halv6 på lördagen för att ändå inte hinna till Grovsta innan 8 med cykeln i påsar.

Jerry Skrev:
"<snip>
Från Skanstull till Åkersberga
Du vill resa lördagen den 30 oktober och vara framme senast klockan 10:14.
2004-10-30

Gör så här:
Tag tunnelbanans gröna linje från Skanstull mot Hässelby strand.

Den går från Skanstull 8:38
och kommer till Slussen 8:41.

Vid Slussen byter du till tunnelbanans röda linje mot Mörby centrum.
Den går från Slussen 8:49
och kommer till Tekniska högskolan 8:59.

Vid Tekniska högskolan byter du till Roslagsbanan mot Österskär.
Den går från Stockholms östra 9:07.

Du är framme vid Åkersberga 9:45. "

och därifrån kanske det är lätt att hitta till Domarudden?

Men SuperApe, du ska väl åka i M-gruppen... nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Eller vill du byta grupp?

Gott. Det låter ju som vi är på samma linje allihop.

Jag håller med PatrikB, fattar nog inte heller hur jobbigt det kan komma att bli.

Jag är mest orolig för att andra materiella saker ska sätta käppar i hjulen för en, så som att batteriet tar slut innan man hunnit fram, cykeln blir paj etc. Då är det inte mycket att göra.

Kollade in färdvägen och det ser ut som att vi kommer att passera ett antal olika friluftsgårdar. Jag kan ringa och kolla öppettider imorgon. Men det är nog klokt som någon skrev att man ändå bör sikta på att vara självförsörjande i matväg. Är det öppet någonstans blir det bonus.

Det kan nog vara gott med något varmt ..

Just det, byta grupp! Eftersom jag inte har lust att åka upp till Grovsta med cykeln i påsar kl halv6 osv...

Och om GoB gruppen följer Fjärdebrunns rekommendation om att starta lite tidigare slipper vi hela belysningsdilemmat.

Jag tänker slå två flugor i en smäll och starta snortidigt från sundbyberg (gryningen typ) och cykla afalt till domarudden. Det borde ta två timmar plus en timma för att jag åker vilse. Då är jag nog där runt tiotiden. Jag vill ha lite marginaler eftersom cykeln kommer vara pinfärsk.

Men då kan jag också säga att jag bajkat tio mil men jag har ändå nära hem hela tiden. =)

Är det någon som vill ha cykelsällskap till domarudden så är det bara att tuta.

/rikard

Tut, tut rikard, om det inte ordnar sig med bil så rullar jag gärna gemensamt. Bor inne i stan så smidigast är väl att mötas upp runt Bergshamra kanske i så fall. Jobbar på bil dock :)

Håller med alla om att GoB borde starta 10. Dock så sabbar det den gemensamma bastuplanen lite om inte GoBbarna vill basta i 3 timmar innan race-häxorna kommer dit ;)

Det är ungefär 5-6 km att cykla också, först asfalt ~4 km
och sedan ~1-2 km stig. Verkar lätt att hitta när man kollar
kartan. Det blir baklänges på 08 spåret den sista kilometern
eller så till Domarudden, eller är jag ute och cyklar nu.

david_v Skrev:
> Tut, tut rikard, om det inte ordnar sig med bil så
> rullar jag gärna gemensamt. Bor inne i stan så
> smidigast är väl att mötas upp runt Bergshamra
> kanske i så fall. Jobbar på bil dock :)

Kan man få lift ifall du lyckas ordna bil?

> Håller med alla om att GoB borde starta 10. Dock
> så sabbar det den gemensamma bastuplanen lite om
> inte GoBbarna vill basta i 3 timmar innan
> race-häxorna kommer dit ;)

Jag är nog så långsam att jag nog kommer fram samtidigt
med race-häxorna till bastun.

EDIT: "... ordna bil" ska det vara!

Senast redigerad av en moderator:
Mathias Skrev:

> Start i Grovsta 08:00, beräknad hemkomst 17:00 i
> Danderyd

Vilken epic, hade varit kul att vara med ;)

Per

Även jag gillar idén med att G&B startar 10 för att slippa belysningsproblemet.

G&B:are hur har vi det med tempoambitionerna? Hur stora grupper skall vi köra? På 08XC höll jag typ 14 km/h i snitt (feg och taskig teknik, men hyfsat bra ork). Jag måste absolut inte ha något speciellt "tempo" och pausar gärna ett par gånger, men vill se till så att man är klädd så att man inte blir kall (=förkyld...) och att man kommer hem innan det blir mörkt. Någon som känenr att beskrivningen stämmer in?

Hur tänker vi oss vår tur?

Okej, vi flyttar starten för GoB till 10. Om ni snittar 10km/h och har en timmas paus så är ni framme 16:00, så då har ni en timmas marginal tills solen går ner. Det blir knepigt att lösa med gemensam bastu dock som sagt, ni kanske kan söla ordentligt sista biten? :-)

Eller så kan vi käka upp all mat som vi fick över? Eller nalla på ölen?

Nå, nu har jag gps-pillat. Gjorde nåra routefiler för er som är lika barnsliga som jag. De finns här: http://gps.pantograph.se/ säg till om nåt format fattas så ordnar jag (kanske) det.
Bara å ladda in i gps:n å trö på som en galning!

roslagsleden_1-5.gif

ekis Skrev:
> Även jag gillar idén med att G&B startar 10
> för att slippa belysningsproblemet.

Låter ok tycker jag.
Justerar tidplanen så att jag åker från Skanstull 07:38.

> G&B:are hur har vi det med tempoambitionerna?
> Hur stora grupper skall vi köra? På 08XC höll jag
> typ 14 km/h i snitt (feg och taskig teknik, men
> hyfsat bra ork). Jag måste absolut inte ha något
> speciellt "tempo" och pausar gärna ett par gånger,
> men vill se till så att man är klädd så att man
> inte blir kall (=förkyld...) och att man kommer
> hem innan det blir mörkt. Någon som känenr att
> beskrivningen stämmer in?

Låter förnuftigt tycker jag. Mörkret gör ingenting
för mig eftersom jag har en redig pannlampa nu för
tiden. Brukar få cykla hem när det är beckmörkt.

> Hur tänker vi oss vår tur?

Jag är nog inställd på att få kämpa mig i mål men
det säger ju inget hur det blir för er. Jag har
noll teknik och knappt någon ork - åker för att det
är skoj!

Vad sägs om två fika pauser med Lunch imellan?

Jag kommer nog fram samtidigt som Moxie för jag är så långsam.
Jag tar nog med pannlampan och båda batterierna för säkerhets
skull:-D

Låter som en bra beskrivning Ekis. Lagom grupper, sköna pauser. 14 borde gå beroende på terräng? Extra kläder är nog bra.

Jerry, ska kolla. Beror mycket å om han orkar ta ut hundburen och det där med cykelhållare. Återkommer i helgen med besked.

jag har inga racerambitioner heller whatsoever. Suger dessutom hårt i terräng.
Finns det någon som har plats i bil till Domarudden?
Jag bor ganska strax söder om söder, Stureby! Tar mig gärna en sträcka för att bli uppplockad om det behövs!

SuperApe - om du kan tänka dig att låta din cykel gosa med bruses hoj i bakluckan på min 945a så kan jag ordna transport. Ni bor på ungefär samma håll så det blir ingen gigantisk omväg. Vi får hitta ett uppsamlingsställe.

Vi får alla tre lägga smöriga kommentarer till min fru Mia (som fö är ointresserad av mitt bökande i skogen) i bilen.

Jag återkommer m vårt logistikupplägg via PM
Oscar

PS lite OT: måste få ihop mitt ouppackade takställ fr Biltema - någon som har gjort som vet om det finns några fallgropar? DS

Repa inte min hoj! Vi får lägga en filt emellan, man vet aldrig vad två cyklar i bakluckan kan göra... det kasnke blir en liten sparkcykel?

Fjärdebrunn: Smöra fru ska vi göra, bara vi inte går över gränsen. Ska vi komma med en bukett blommor var? Chokladask? Vad gillar hon för choklad? Jag å klonen ska ju till Tallin nu på söndag, så jag köper gärna med nåt smaskigt att muta henne med. Eller ska du få den å muta med, så ligger du bättre till senare på kvällen när du kommer hem svettig å lerig?

Jag vill få nytta av min nya lampa så jag tänker ta med massor med mat och pausa mycket längs vägen. Jag har inga självplågarambitioner men jag cyklar hellrelite fortare och pausar oftare än masar mig fram.

Om vi kommer fram för tidigt kan vi alltid vända och åka och möta den andra gruppen och joina dem tillbaka.

/rikard

Ni som har erfarenhet av sådana här längre turer, kan gärna komma med råd å tips till oss gröngörlingar.
Vad man ska ha med sig, påsig osv.

Sadelväska:
en extra slang (behövs det två?)
däckavtagare
växelöra
multiverktyg
pump

Ryggan inkl 3 liter vatten:
extra strumpor
extra hjälmmössa
extra vantar
extra varm microfleesetröja

Förnödenheter:
torkade aprikoser x stycken
russin x stycken
snickers x stycken
termos med kaffe eller chokla - Jag kan ta det ena, om nån tar det andra, så har vi tillsammasn å delar?
mackor - förslag på antal och pålägg??
dextrosol
bananer

Extra:
pannlampa
batteri
straps
avbitare - till strapsen
bakljus röd diod

Övrigt:
jävlar anamma
glatt humör
ett par hundra för taxi eller liknande
mobil
sl-kort

Har jag glömt nåt förutom det jag har på mig? Tipsa gärna, kanske fler som är osäkra på vad man ska ha med sig i mat osv på sån här lång tur, Vad kan man äta, vad orkar man äta, vad är praktiskt å ha med sig?

Vatten är sällan ett problem i Oktober. Finns hur många sjöar, bäckar och vattenpölar som helst.
the_TnT Skrev:
> Undrar hur mördarna ska få med sig
> vatten/sportdryck för 9h...
>
>
> Carpe Diem!

Markus F Skrev:
> Vatten är sällan ett problem i Oktober. Finns hur
> många sjöar, bäckar och vattenpölar som helst.

Ska ni stanna och koka det då :)

Vatten? Jag ska ju köra med mytomspunnen så det är hans koncept som gäller. Två vattenflaskor: kaffe i den ena och whiskey och tårta i den andra :)

Tillbaka
Topp