Happy Witch Ride

Happy Witch Ride
Sådan dedication skall premieras Zander JW har fixat en plats till dig.
Så planera att cykla till mig på morgonen istället, jag slår en signal lite senare.

Happy Witch Ride
Road_Runner skrev:
-------------------------------------------------------
> Sådan dedication skall premieras Zander JW har
> fixat en plats till dig.
> Så planera att cykla till mig på morgonen
> istället, jag slår en signal lite senare.

Låter trevligare, tack :)

Happy Witch Ride
För lite Pre Beer Pictures in here :-)

2013-10-2521-47-38.png

Happy Witch Ride
Road_Runner skrev:
> Häxorna försöker skrämma bort oss med vatten.

Lyckades dom?

Varför är det inger liverapportering?

Jag vill se bilder!

Happy Witch Ride
Tyvärr gillar inte happy mobilen.
vi var 7 startande, minst 3 har brutit.
Zander och jag kom in strax efter 8 timmar.
efter att ha genat både vid första och struntade i angarn där tog vi vägen.
2 kör nog hela sträckan dom såg starka ut och körde bra, dock hade dom mekaniska problem, hoppas dom kommer hela vägen men det tror jag dom såg bestämda ut.

Happy Witch Ride
Road_Runner skrev:
> Tyvärr gillar inte happy mobilen.
> vi var 7 startande, minst 3 har brutit.
> Zander och jag kom in strax efter 8 timmar.
> efter att ha genat både vid första och struntade
> i angarn där tog vi vägen.
> 2 kör nog hela sträckan dom såg starka ut och
> körde bra, dock hade dom mekaniska problem,
> hoppas dom kommer hela vägen men det tror jag dom
> såg bestämda ut.

Verkar vara en tuff runda.
Nått att boka in nästa år :)

Happy Witch Ride
Road_Runner skrev:
> Jodå den kan nog upplevas som lite jobbig :-) men
> klart du ska testa :-)

Ja jag har ju tydligen redan anmält mig så... ;)
26 oktober 2014 remember?

Happy Witch Ride
En Happy Witch Ride är ju aldrig en smärtfri historia. Det är ju liksom inte meningen.
Den här gången var det dock mest cyklarna som krånglade. Det började redan efter några kilometer när Mickes bakhjul lossnade och vred till bromsskivan. Efter att ha riktat bromsskivan och satt fast bakhjulet så hårt det gick fortsatte vi, pigga och glada i det lätta regnet. Några kilometer senare hände samma sak, med samma procedur som följd. (Hädanefter märks en sådan händelse för enkelhetens skull med ¤%#.)

I början hade vi stundom sällskap av Road_Runner, JW och Zander (om jag inte tar helt fel på personer) som vi ibland körde om, ibland blev omkörda av, allt beroende på stigarnas skick. (¤%#) Någon gång efter Dalen tog de en lite annan väg, medan vi slaviskt följde Roslagsleden eftersom vi inte ville missa den tekniskt roliga sträckan. (¤%#).
Det ville inte häxan heller. På ett ganska beskedligt parti kastade hon in en gren i min bakväxel. Grenen vann.
Självfallet hade jag inget extra växelöra med mig, så det blev en provisorisk lösning där resterna av örat gängades fast med quickreleasen. Det fungerade sådär - mina två lägsta växlar försvann och med enkelklinga fram blev det tungt så in i helvete att ta sig uppför även småbackar. Fördelen var att det gick lite fortare. Nackdelen var att Micke inte vågade ta i eftersom ¤%#. (¤%#)

Vi tog oss i alla fall till Domarudden där vi träffade de tre herrarna som känt till vilken väg häxan föredrog. Efter lite mekande fick Micke fast hjulet lite bättre och jag lyckades få i näst lägsta växeln. Så bar det av mot Brolsta-Brottby-sträckan med de nyrenoverade spångarna. (¤%#) (¤%#) Där träffade vi på Road_Runner med kumpaner för sista gången.
I Brottby blev det en snabbfika och vattenpåfyllning på macken. Sedan asfalt till Angarn och den trevliga sträckan till Täby. (¤%#) Förmodligen passerade Road_Runner och gänget oss när vi fikade.

Vi trodde att vi lämnat häxan efter oss och bara hade ¤%#-förbannelsen med oss. Det var fel.
Precis när vi kommit in i Täby passade hon på att bita av Mickes kedja, så det blir ännu ett mek-stopp.
Vi kände oss trots allt hyfsat fräscha och på gott humör, så vi trampade på genom Täby. (¤%#) På de trevliga rotpartierna efter Vallentunasjön var det dags för nästa incident. För omväxlings skull var det mitt bakhjul som ¤%#. Det krävdes en hel del mekande för att få bakhjulet med den provisoriska växellagningen på plats. Att bromsskivan var vind och låg på orkade jag inte bry mig om. (¤%#)

I Danderyd rådde det stor förvirring om var leden gick och vi snurrade ganska friskt på motionsspår, bröt mot åtskilliga lokala ordningsstadgar (cykelförbud), terroriserade en joggare med att fråga om vägen minst tre gånger (vi stötte på honom på olika platser hela tiden), men kom till slut fram till den efterlängtade portalen vid Roslagsledens start.
Då var klockan strax före 17.00, vilket kändes som en helt okej tid. Cyklad tid var 7.10. Fikastoppen var ganska snabba, så någon timme hade häxan slösat bort åt oss på tekniskt trubbel.

Sammanfattningsvis var det bra förhållanden - lite vatten i skogen, inga avgrundsdjupa lerhål eller mindre sjösystem att plaska sig igenom (det innebar på intet sätt att rötterna inte var hala). Lite småregnande emellanåt, men varmt i luften. Till och med lite sol under ett par timmar.

Hur gick det för de två som vi bara träffade i Grovsta? Tog häxan er?

20131026_100922lw.jpg

¤%#

20131026_101059lw.jpg

Road_Runner, JW och Zander passerar under en mek-incident.

20131026_165758lw.jpg

Jag och MickeMud i Danderyd 16.57. Strax därefter dök det upp kaffe, korv, tårta, chips mm och en spontanpicknick på den blöta gräsmattan genomfördes.

Happy Witch Ride
Denna gång kom vi i måååååål,så nice. Witchride "Check" :-)
Det var slitigt, skitigt, blött, lerigt och allmänt elände, och jag skojar inte. Till råga på allt var häxorna efter oss redan från start.Häxorna såg till att vi hade å göra förutom att trampa. Mitt bakhjul slet dom av ett 10-talet gånger innan Dommarudden och Lazers växelöra knaprade dom i sig i Mysslingentrakten. I Täby bet dom av min kedja och lyckades slita loss Lazers bakhjul bland rötterna innan Rösjön. I ett sista desperat försök att stoppa oss lurade dom iväg oss på irrvägar och omvägar i Danderyd straxt innan målet.
16:55 rullade vi in under portalen.

Här är telefonens loggning.
<iframe style='background-color: transparent;' frameborder='0' marginwidth='0' marginheight='0' scrolling='no' width='650' height='500' src='http://www.sports-tracker.com/widgets/wdgt_workout.html?username=bikerider&workout_key=h255b635hlqr8nbb'></iframe>

Bilagor

• Witchride målgång.jpg
    Witchride målgång.jpg
    90.8 KB · Besök: 51
Happy Witch Ride
Foto ifrån starten innan alla andra hunnit dit, (kommer nog ett officiellt startfoto)

WP_20131026_0021.jpg

Domarudden.

WP_20131026_0031.jpg

Domarudden lite mat o alla är glada :-)

WP_20131026_0041.jpg

Zander vid målet.

WP_20131026_0061.jpg

R_R vid målet.

WP_20131026_0081.jpg

Cykeln knappt skitig.

WP_20131026_0101.jpg

Belöningsölen i badet :-)

fr201310261645531.jpg

Riktigt skön runda blir nog o köra nästa år igen :-)

Happy Witch Ride
Bra jobbar Lazer och Mickemud.
Tråkigt med strulande material, JW fick bryta efter en sadel som satt löst blev till slut för mycket för honom Brottby.
Jo Häxorna tog dom 2 som vi bara såg i Grovsta dom sågs sist vid Brottby, (dom är dock välmående nu)
Vi åkte knasfel i Brottby nya markeringar leddes oss på fel sida om Brottby så vi passerade aldrig macken där ni troligtvis stod och fikade.

Det var riktigt dåligt markerat i slutet :-) vi irrade omkring i skogen och till slut sket vi i skyltar där det stod Obehöriga äga ej tillträde :-) där blev det leråkning deluxe.

Happy Witch Ride
Lazer träffade ni jägaren i skogen efter Brollsta ?
Han var go stod mitt i spåret med gevär såg mindre glad ut :-)
Men efter att ha pratat lite med honom så var han riktigt trevlig, han var lite missnöjd för att han hade tydligen en älg på G som nu sprang så långt bort han kunde efter att ha hört oss :-)
Den andra Jägaren vi stötte på var i början av Vallentuna delen han var mest trött och glad att passet var över :-)

Happy Witch Ride
Trevlig läsning allihop! En sådan tur varje helg så ska man väl bli fit ;)

Men seriöst, lossnande bakhjul och kedjebrott..? Var det veckor av förberedelser med dålig service inför detta?

Happy Witch Ride
Road_Runner skrev:
> Lazer träffade ni jägaren i skogen efter
> Brollsta ?
> Han var go stod mitt i spåret med gevär såg
> mindre glad ut :-)
> Men efter att ha pratat lite med honom så var han
> riktigt trevlig, han var lite missnöjd för att
> han hade tydligen en älg på G som nu sprang så
> långt bort han kunde efter att ha hört oss :-)
> Den andra Jägaren vi stötte på var i början av
> Vallentuna delen han var mest trött och glad att
> passet var över :-)

Hehe - ja, honom träffade vi.
Vi lämnade artigt plats för honom över en spång och hälsade så där glatt och trevligt som bara mtb-cyklister kan :) Han svarade också hyfsat vänligt och sa något om mängden av lera på oss jämfört med tre cyklister han just mött. Jag minns inte vilka han tyckte var eländigast.
Men jag tyckte mig ana en ton av uppgivenhet i hans röst ...

Happy Witch Ride
T.R.S. skrev:

> Men seriöst, lossnande bakhjul och kedjebrott..?
> Var det veckor av förberedelser med dålig
> service inför detta?

Får nog erkänna att förberedelserna inte var hundraprocentiga. Vi skulle framför allt ha studerat den här boken betydligt mer ingående:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Häxhammaren

Happy Witch Ride
Tackar för trevligt sällskap, ett av säsongens bättre distanspass helt klart. Började emellertid tungt med en oskön kalldusch i ösregnet på väg till Täby och transporten kl 6 på morgonen, men väl igång i Grovsta var det idealisk temperatur. Nästan helt incidentfritt för min och R_R del, JW hade det lite tyngre med både materialtrubbel och krämpor. Hoppas kunna deltaga nästa års upplaga, om man hunnit träna lite mer i skogen till dess vore det kul att köra sträckningen "på tid".

Även att köra hela roslagsleden från Grisslehamn som någon spekulerade om en sommardag låter kul, om det nu är genomförbart, helst i ett svep :-)

@JW: Vi hann med gotlandsfräjan på kvällen, men det fick bli en rask pendling hem från Danderyd :-)

Happy Witch Ride
Lite sen startbild men...skyller på tjejens och Ifånfem;s märkliga feature "avsaknad av att kunna dela bilder via BT" !?
Därför fick jag inte startbilden förräns efter min postning.

Superstrongt kört av vinnartrion, tur att ni körde fel så ofta :-) så att vi kunde ungås lite under dagen. Hade ni kört rätt hade vi knappast hunnit se däcksavtrycken som troligen hunnit växa igen innan vi fyllt på med våra.

Appropå däck är jag imponerad av Conti raceking black chilli. Har tidigare kört på schwalbe Nobby nic och Rocket ron som i jämförelse är riktigt usla på våta rötter och såpade stenar.

Mådde lite onödigt bra efter målgång, och förvånande bra när jag klev upp ur sängen dagen efter. Jag kunde inte bara gå, utan kunde gå helt obehindrat i trappan dessutom! Visst hade jag babianröv och ont i hamstrings samt skönt ömmande i alla coremuskler, Bi-och Tri-ceps. Men inte värre än att de nästan glömdes bort under dagens pyssel och på eftermiddagen började idéer om cykling att gro. Solen kikade fram och det var nästa helt torrt på vägarna så jag kunde inte hålla mig från en kort testtur på racercykeln. Ville känna på hur det var att trampa igen och det var riktigt nice och inget större problem att mata på i härligt skön fart som kontrast till åtta timmars harvande i ultrarapid.

Minns mitt första HWR försök för tre år sedan då Lazer fick övertala mig och muta mig med bars och vatten då jag försökte ringa efter taxi på visätravägen dit jag med stor möda lyckats ta mig, bitvis krypande uppför backar med krampande lår. Vi tog oss till Dommarudden den gången och var mäkta stolta. Lite bättre tränad i år och några tusen rötter;s mer erfarenhet :-)

Kommenterar " veckor av förberedelser med dålig service inför detta"
Riktigt så var det inte. I dommarudden konstaterades att det sannolikt var oljemarinering av ram och hjulaxelinfästning som orsakade det lossnande bakhjulet, samt någon form av slitage på den ultralätta titanquickreleasen. Har även funderat på om det är nån klack eller kant som slitits av som ska fixera hjulaxeln/quickreleasen i ramklykan (SPark 20) ? Söndagen innan rengjorde jag vev, bakväxel, rullar och kedjan med lampolja till nyskick därefter oljades kedja och allt in med rak 50 olja uppblandat med lite lösningsmedel, för att tränga in och sedan dunsta bort så att bara den tröga oljan blir kvar. Det verkade som oljan runnit genom hjulaxeln även till bromssidan där spännarmen är för det var ordentligt oljigt även där. Hjulet lossnade alltid på högersidan och hur hårt jag än spännde slogs det ur (utan att spännaren öppnade sig) efter lite tuffare rot och stenpassager. Gjorde flera lossa och spänn manövrar vid stopp och konstaterade att det var på väg ur på högersidan flera ggr. Detta hämmade farten och jag tvingades fega i dom roligaste partierna :-(. I Dommarudden gjorde jag rent och torkade bort all olja samt bytte till Lazers övrblivna mutter (hans avbrutna växelöra fungerade som mutter efter haveriet) som hade lite större anliggningsyta. Efter detta lossnade bakhjulet bara ett fåtal ggr på resterande 60km trots att jag matade på obehindrat. Kedjebrottet var sannoligt ett resultat av de brytning som skedde de gånger bakhjulet hopade av ordentligt med toksne skiva som bieffekt. Var glad jag hade en ultratunn och lättriktad skiva.

Nästa år siktar vi på en sub 8 :-)

Bilagor

• HWRstart2013_2.jpg
    HWRstart2013_2.jpg
    93.2 KB · Besök: 46
Senast ändrad:
Happy Witch Ride
Shit kollade lite och detta verkar ha blivit min 6te runda :-) någon som har kört den fler gånger ?

2007 var jag ordentligt sliten innan V-tuna.
IMG_0022.JPG

2008 var det fixat med öl o korv vid mål :-)
IMG_0284.JPG

2009 många folk vid starten.
IMG_0628.jpg

2010 Vic och jag i mål.
IMAG0041.jpg

2011 siktade jag på bra tid.
DSC000631.JPG

2013 körde med JW som ville köra den, Zander hängde på också.
WP_20131026_0021.jpg

Senast ändrad:
Happy Witch Ride
Road_Runner skrev:
> någon som har kört den fler
> gånger ?

Ja :)

Happy Witch Ride
Ah misstänkte väl att du hade gjort det Vic hur många HWR har du fått ihop ?
Oxr och Jomper har väl kört några gånger också ?

Senast ändrad:
Happy Witch Ride
Vic skrev:
> Fullföljt 6, startat 7, så jag är en halv före
> dig :)
>
> Oxr har väl kört 3, Jomper ingen vad jag vet.

Jag och oxr har kört tre ggr vad jag minns. Det enda jag har att skryta med är att jag och oxr var de enda som gick i mål på den första. Var inte jomper med på den första förresten?

Happy Witch Ride
Det börjar bli så länge sen så att mitt deltagande får nog nästan räknas som preskriberat vid det här laget. Jag vet att jag kört i alla fall.

Happy Witch Ride
oxr skrev:
> Det börjar bli så länge sen så att mitt
> deltagande får nog nästan räknas som
> preskriberat vid det här laget. Jag vet att jag
> kört i alla fall.

+1

Tillbaka
Topp