Blev helt plötsligt lite bråttom för egen del att potentiellt skaffa aerobars för långcykling då jag pajat högerhanden lite så vore bra om jag kunde avlasta den.
Med reservation för att jag inte vet vad jag pratar om eftersom jag inte använt aerobars ännu:
Problemet är att de flesta tempopinnar är gjorda med just tempo och triathlon i åtanke inte långcykling, och kan sakna de features man behöver.
Bilderna nedan har jag snott från internet (
https://torstenfrank.wordpress.com/2017/06/13/ultradistance-cycling-aerobar-setup/) och illustrerar väl vad man/jag är ute efter, en sittposition som mer handlar om bekvämlighet än aero. Så, en rejäl riser, och möjlighet att montera armstöden helst separat från styrfästet så man kan montera dem riktigt långt bak. Man vill också kunna ha armstöden ganska brett isär. Och så nåt slags J-bend kanske med viss inåtlutning så man får bekväm vinkel i handlederna.
I bilderna är det Profile Design T2+ kombinerad med 3T-pinnar. Problemet med den är att T2+ inte tillverkas längre och alla nya Profile Design har armstödsfästet integrerat med styrfästet så armstöden går inte längre montera lika långt bak. Väljer man rätt modell går det emellertid montera hyfsat långt bak genom en matris av bulthål, dock inte lika långt bak som på bilderna nedan.
Visa bilaga 775560Visa bilaga 775561
Det finns enstaka som fortfarande har armstöden separat, BBB Aeromax har det (och är billiga!) men saknar riser kit. Pro Missile har det också, men deras riser-kit är nästan helt omöjligt få tag på, googlar man just nu på "Pro Missile Clip-On Spacer Set" hittar man utsålda kit på brittiska webshopar till hutlösa priser. Det folk verkar göra istället är att köpa Profile Designs spacer-kit och byta till koniska bultar, då går de använda med Pro Missile. Deda har också ett riser-kit som är mer prisvärt och stack-bart, emellertid osäker på om passformen funkar för Pro Missile, inte hittat någon som använder den kombinationen. Dedas egen aerobar Parabolica Uno verkar inte ha tillräckligt justerbara armstöd för vad jag är ute efter, annars är ju den prisvärd med tanke på att riser-kitet ingår.
Bild från internet som visar pro missile med Profile Designs spacer kit, men som sagt skruvarna får man då köpa separat från nåt ställe som säljer skruvar:
Visa bilaga 775637
Zipp Vuka är också intressant. Det har inte armstödsfästena separat, men armstöden går montera hyfsat långt bak (och brett) ändå. Det är nog ett rätt bra alternativ som är enkelt få tag på och har riser-kit som också går få tag på.
För mig går dock Vuka bort pga att fästet på styret ligger rakt under tempopinnen, vilket innebär att jag måste sätta fästet en bit ut på styret. Jag har ett lättviktsstyre och vill inte klämma det någon annanstans än väldigt nära styrstamsfästet där förstärkning finns.
Så på kortlistan för mig just nu är Pro Missile med Profile Design riser kit och koniska bultar, och tri-bend-varianten för att kunna få ut lite bredd trots att pinnarna måste monteras nära varandra. För skojs skull kollade jag igenom målgångarna från Storuman Gravel XL som jag fotade, och mycket riktigt hittade två som körde med den kombinationen, men de kanske hade fått tag på original-riser-kitet:
Visa bilaga 775640