Happykorrekta aerobars 2025 till randonneur?

johnboy

Aktiv medlem
Siktet inställt på profile design med riser kit. Deras billigaste alu-version verkar inte kunna kombinerad med riser tyvärr. T2 T3 verkar inte säljas enligt hemsida. Någon som har några bra tips? Profile designs? Annat?

Risers-ju högre desto bättre?

Siktet inställt på profile design med riser kit. Deras billigaste alu-version verkar inte kunna kombinerad med riser tyvärr. T2 T3 verkar inte säljas enligt hemsida. Någon som har några bra tips? Profile designs? Annat?

Svarar mig själv, T2 finns på bikable för 2500kr, känns dyrt..

Gott att du liksom sköter tråden som ett enmannaband!😉

Jag är också på jakt efter smarriga tempopinnar, men utan riser. Har ett par uråldriga som jag inte vet vad de heter, men som är nätta, snygga och härliga. Modellen finns inte kvar och de flesta är mest bara fula och klumpiga.. Ser fram emot uppslag!

I sann Happyanda rekommenderar jag de jag har, som också är de enda jag har erfarenhet av 😁

Det finns raiser att köpa, men det tog ett tag innan jag fick tag på de då. Kanske covid-brist.

Det jag ville ha bars där kuddarna kan justeras, det går inte på alla. Jag har mina lite bakom styret 😂.

20250311_161944.webp

I sann Happyanda rekommenderar jag de jag har, som också är de enda jag har erfarenhet av 😁

Det finns raiser att köpa, men det tog ett tag innan jag fick tag på de då. Kanske covid-brist.

Det jag ville ha bars där kuddarna kan justeras, det går inte på alla. Jag har mina lite bakom styret 😂.

Visa bilaga 756297

Har också haft sådana. Går inte in på alla anledningarna (fåfänga är ingen objektiv anledning), men en av dem var att alla skruvarna rostade bort och aluminiumet ärgade. Filtytan på kuddarna ramlade bort ganska snabbt. Behandlade dem orättvist genom att köra dem på Monarken och svettas på dem emellanåt, men är det inte så att jag ser att dina skruvar också börjat rosta...?

IMHO helt avgörande att det finns riser-kit så kuddarna kan flyttas upp från styret. Är man bara aningen länge, med längre armar hamnar man lätt med styret lågt. Därmed inte lika säkert att man alls vill ha arbarna så lågt i tempoställning. Då krävs att man kan komma upp de cm som krävs för att rando-komfort ska uppnås.

Har också haft sådana. Går inte in på alla anledningarna (fåfänga är ingen objektiv anledning), men en av dem var att alla skruvarna rostade bort och aluminiumet ärgade. Filtytan på kuddarna ramlade bort ganska snabbt. Behandlade dem orättvist genom att köra dem på Monarken och svettas på dem emellanåt, men är det inte så att jag ser att dina skruvar också börjat rosta...?

Hmm, det har du rätt i, jag får byta!

Du har helt rätt i att åtminstone skruvkvaliteten är kass. De andra skruvarna har jag bytt då sexkanten inte höll för rekommenderat moment. Och de är naturligtvis i udda längder.

Men annars är jag nöjd med de 😂. Än så länge 😊

20250311_163858.webp

Min erfarenhet av aerobars är blandad. Jag ä l s k a r att köra med dem, får inga domningar i händerna som jag kan få med vanligt bockstyre och det går ju lite snabbare vilket är praktiskt (känns nästan lite fuskigt). Däremot under mitt första (och enda) riktiga långloppsförsök för några år sedan (UTU) blev jag helt f ö r s t ö r d i nacken och bröt även till slut så min inställning var nog rakt åt skogen (för låg gissar jag). Följer alltså tråden med viss nyfikenhet.

Hmm, det har du rätt i, jag får byta!

Du har helt rätt i att åtminstone skruvkvaliteten är kass. De andra skruvarna har jag bytt då sexkanten inte höll för rekommenderat moment. Och de är naturligtvis i udda längder.

Men annars är jag nöjd med de 😂. Än så länge 😊

Visa bilaga 756301
Gör det i tid, för det är just i det där läget när de börjar ärga fast och man ska ha loss dem som man drar sönder insexan (är försänka så det är väldigt liten storlek på nyckeln + dålig kvalitet på skruven). Jag fick borra ur mina och bytte till ny "riktig" rostfri skruv..

Saker till styrderaljer där man drar sönder skruvar vid angivet moment gör att jag sover dåligt om nätterna. Brr!

Min erfarenhet av aerobars är blandad. Jag ä l s k a r att köra med dem, får inga domningar i händerna som jag kan få med vanligt bockstyre och det går ju lite snabbare vilket är praktiskt (känns nästan lite fuskigt). Däremot under mitt första riktiga långloppsförsök för några år sedan (UTU) så blev jag helt f ö r s t ö r d i nacken och bröt även till slut så min inställning var nog rakt åt skogen (för låg gissar jag). Följer alltså tråden med viss nyfikenhet.
Klassiker! Är det inte långfärdscyklistens öde då? Man får välja var man ska ha ont!😛

Jag fick bekymmer med nacken ett tag men kom till rätta med det, fast samtidigt ska sägas att jag dragit ner ganska rejält på långcyklarplanerna och minns knappt när jag körde mer än 20 mil på samma dygn senast...🤪

Klassiker! Är det inte långfärdscyklistens öde då? Man får välja var man ska ha ont!😛

Jag fick bekymmer med nacken ett tag men kom till rätta med det, fast samtidigt ska sägas att jag dragit ner ganska rejält på långcyklarplanerna och minns knappt när jag körde mer än 20 mil på samma dygn senast...🤪
Man kanske kan minska risken för nackmisär något genom att börja träna nacke som en F1 förare? :unsure: 🙂 När jag började få problem nacken minns jag inte riktigt men tror det var efter ca 80-90 mil. Sedan är det så att de (relativt få rundor år 2022) jag hade aerobars monterade så använde jag dem nästan hela tiden (vilket möjligen inte är optimalt).

Senast ändrad:
Jag gör som fhloston och tipsar om mina egna. Kvaliteten verkar vara riktigt bra. Allt ser fortfarande bra ut trost flera års användande.
Jag har typ såna här: https://www.profile-design-eu.com/collections/aluminium-aerobars/products/sonic-ergo-52a
De går att höja med det här: https://www.profile-design-eu.com/collections/aerobar-brackets/products/aerobar-bracket-riser-kit-1
Jag förstår inte varför distanserna är så orimligt dyra. 650kr för 40mm! Det är ju en simpel del.

Min erfarenhet av aerobars är blandad. Jag ä l s k a r att köra med dem, får inga domningar i händerna som jag kan få med vanligt bockstyre och det går ju lite snabbare vilket är praktiskt (känns nästan lite fuskigt). Däremot under mitt första (och enda) riktiga långloppsförsök för några år sedan (UTU) blev jag helt f ö r s t ö r d i nacken och bröt även till slut så min inställning var nog rakt åt skogen (för låg gissar jag). Följer alltså tråden med viss nyfikenhet.

Jag har ungefär samma höjd på huvudet när jag är i bocken och på pinnarna. Min nacke klarar sig ganska bra då. Men behöver ju byta ställning oavsett då också.

Det är faktiskt helt galet. Jag skulle vilja ha flera höjder att välja mellan men har ingen lust att lägga de pengarna.

De till pro var också ohemult dyra. De kom dock som kit med tre, tror jag, distanser som kan kombineras 1-10 cm.

Nu hittade jag inte original, men på en site jag inte vet något om finns en kopia att köpa.

Enligt internet ska Pro och profile design funka till varandra. Och internet har väl alltid rätt?

Här kan man köpa risers fritt eller paket.

Men typ lika svindyrt 😱

Jag har ett par zipp vuka, dyra med ännu dyrare spacers. Har uppgraderat med ett par pro J-bend pinnar. Men har fått en riktigt bra sittställning med axlarna i typ samma höjd som när jag ligger i bocken. Gillar att padsen går att justera i både längs och sidled

Tack för bra svar!
Jag måste byta Canyons integrerade cockpit H31 till ett "vanligt" styre, brukar man vilja ha kortare stystam med aerobars?

Tack för bra svar!
Jag måste byta Canyons integrerade cockpit H31 till ett "vanligt" styre, brukar man vilja ha kortare stystam med aerobars?
Behövs ej kortare stam om man har justerbara armstöd där jag i mitt fall placerat dem så långt bak det går utan att man slår i knäna vid stå cykling.

IMG_3197.webp

Profile design T2 med 3-5 cm spacers och några cm avsågade pinnar kör jag med. Nöjd då jag köpt beggat på happy. Omotiverat dyrt att köpa nytt. Så håll utkik på köp/sälj-sidan här. Brukar dyka upp med jämna mellanrum.

Dessa hade jag när jag körde Transpyrenees, fungerade riktigt bra.
Relativt låg vikt och vettigt pris då det inkluderar riser kit på upp till 55mm.
Finns i s-bend också om man föredrar det.

Helt ofattbart att det numera är så svårt att hitta varianter där man kan skjuta arm padsen. Speciellt på en randohoj är det guld värt då man ju vill ha sin vanliga sittposition så normal som möjligt utan att behöva kompensera med styrstammen var padsen ska hamnar.
Sen är priset på risers också helt galet....

Vi med chipstuttar uppskattar dessutom att armstöden inte hamnar så förbannat tätt. Moderna styren erbjuder inte så många fästpunkter så justeringen behöver finnas hos pinnarna.

Jag kör deras billigaste (Legacy II) med deras riser (70mm), fungerar prima. Sök på YouTube så finns det exempel på denna setup.

Jag köpte sådana att ha på innecykeln för jag orkar inte flytta pinnarna mellan styrena. "Duger åt mig" tänkte jag. Fick tänka om. Vilket skämt. Allt var fel med dem. kröp till kors och köpte ett ytterligare Profile pinnar, för jag är fortfarande lat. Förresten, så höjde jag dessa med längre skruvar och feta "brickor"/rör från Sifverts. Funkar bra och blev märkbart billigare än profile distanser. Men kanske inte att rekommendera för utecykling.

Blev helt plötsligt lite bråttom för egen del att potentiellt skaffa aerobars för långcykling då jag pajat högerhanden lite så vore bra om jag kunde avlasta den.

Med reservation för att jag inte vet vad jag pratar om eftersom jag inte använt aerobars ännu:

Problemet är att de flesta tempopinnar är gjorda med just tempo och triathlon i åtanke inte långcykling, och kan sakna de features man behöver.

Bilderna nedan har jag snott från internet (https://torstenfrank.wordpress.com/2017/06/13/ultradistance-cycling-aerobar-setup/) och illustrerar väl vad man/jag är ute efter, en sittposition som mer handlar om bekvämlighet än aero. Så, en rejäl riser, och möjlighet att montera armstöden helst separat från styrfästet så man kan montera dem riktigt långt bak. Man vill också kunna ha armstöden ganska brett isär. Och så nåt slags J-bend kanske med viss inåtlutning så man får bekväm vinkel i handlederna.

I bilderna är det Profile Design T2+ kombinerad med 3T-pinnar. Problemet med den är att T2+ inte tillverkas längre och alla nya Profile Design har armstödsfästet integrerat med styrfästet så armstöden går inte längre montera lika långt bak. Väljer man rätt modell går det emellertid montera hyfsat långt bak genom en matris av bulthål, dock inte lika långt bak som på bilderna nedan.

1750432748895.webp1750432822193.webp

Det finns enstaka som fortfarande har armstöden separat, BBB Aeromax har det (och är billiga!) men saknar riser kit. Pro Missile har det också, men deras riser-kit är nästan helt omöjligt få tag på, googlar man just nu på "Pro Missile Clip-On Spacer Set" hittar man utsålda kit på brittiska webshopar till hutlösa priser. Det folk verkar göra istället är att köpa Profile Designs spacer-kit och byta till koniska bultar, då går de använda med Pro Missile. Deda har också ett riser-kit som är mer prisvärt och stack-bart, emellertid osäker på om passformen funkar för Pro Missile, inte hittat någon som använder den kombinationen. Dedas egen aerobar Parabolica Uno verkar inte ha tillräckligt justerbara armstöd för vad jag är ute efter, annars är ju den prisvärd med tanke på att riser-kitet ingår.

Bild från internet som visar pro missile med Profile Designs spacer kit, men som sagt skruvarna får man då köpa separat från nåt ställe som säljer skruvar:

1750490510188.webp

Zipp Vuka är också intressant. Det har inte armstödsfästena separat, men armstöden går montera hyfsat långt bak (och brett) ändå. Det är nog ett rätt bra alternativ som är enkelt få tag på och har riser-kit som också går få tag på.

För mig går dock Vuka bort pga att fästet på styret ligger rakt under tempopinnen, vilket innebär att jag måste sätta fästet en bit ut på styret. Jag har ett lättviktsstyre och vill inte klämma det någon annanstans än väldigt nära styrstamsfästet där förstärkning finns.

Så på kortlistan för mig just nu är Pro Missile med Profile Design riser kit och koniska bultar, och tri-bend-varianten för att kunna få ut lite bredd trots att pinnarna måste monteras nära varandra. För skojs skull kollade jag igenom målgångarna från Storuman Gravel XL som jag fotade, och mycket riktigt hittade två som körde med den kombinationen, men de kanske hade fått tag på original-riser-kitet:

7B6A0024.webp

Blev helt plötsligt lite bråttom för egen del att potentiellt skaffa aerobars för långcykling då jag pajat högerhanden lite så vore bra om jag kunde avlasta den.

Med reservation för att jag inte vet vad jag pratar om eftersom jag inte använt aerobars ännu:

Problemet är att de flesta tempopinnar är gjorda med just tempo och triathlon i åtanke inte långcykling, och kan sakna de features man behöver.

Bilderna nedan har jag snott från internet (https://torstenfrank.wordpress.com/2017/06/13/ultradistance-cycling-aerobar-setup/) och illustrerar väl vad man/jag är ute efter, en sittposition som mer handlar om bekvämlighet än aero. Så, en rejäl riser, och möjlighet att montera armstöden helst separat från styrfästet så man kan montera dem riktigt långt bak. Man vill också kunna ha armstöden ganska brett isär. Och så nåt slags J-bend kanske med viss inåtlutning så man får bekväm vinkel i handlederna.

I bilderna är det Profile Design T2+ kombinerad med 3T-pinnar. Problemet med den är att T2+ inte tillverkas längre och alla nya Profile Design har armstödsfästet integrerat med styrfästet så armstöden går inte längre montera lika långt bak. Väljer man rätt modell går det emellertid montera hyfsat långt bak genom en matris av bulthål, dock inte lika långt bak som på bilderna nedan.

Visa bilaga 775560Visa bilaga 775561

Det finns enstaka som fortfarande har armstöden separat, BBB Aeromax har det (och är billiga!) men saknar riser kit. Pro Missile har det också, men deras riser-kit är nästan helt omöjligt få tag på, googlar man just nu på "Pro Missile Clip-On Spacer Set" hittar man utsålda kit på brittiska webshopar till hutlösa priser. Det folk verkar göra istället är att köpa Profile Designs spacer-kit och byta till koniska bultar, då går de använda med Pro Missile. Deda har också ett riser-kit som är mer prisvärt och stack-bart, emellertid osäker på om passformen funkar för Pro Missile, inte hittat någon som använder den kombinationen. Dedas egen aerobar Parabolica Uno verkar inte ha tillräckligt justerbara armstöd för vad jag är ute efter, annars är ju den prisvärd med tanke på att riser-kitet ingår.

Bild från internet som visar pro missile med Profile Designs spacer kit, men som sagt skruvarna får man då köpa separat från nåt ställe som säljer skruvar:

Visa bilaga 775637

Zipp Vuka är också intressant. Det har inte armstödsfästena separat, men armstöden går montera hyfsat långt bak (och brett) ändå. Det är nog ett rätt bra alternativ som är enkelt få tag på och har riser-kit som också går få tag på.

För mig går dock Vuka bort pga att fästet på styret ligger rakt under tempopinnen, vilket innebär att jag måste sätta fästet en bit ut på styret. Jag har ett lättviktsstyre och vill inte klämma det någon annanstans än väldigt nära styrstamsfästet där förstärkning finns.

Så på kortlistan för mig just nu är Pro Missile med Profile Design riser kit och koniska bultar, och tri-bend-varianten för att kunna få ut lite bredd trots att pinnarna måste monteras nära varandra. För skojs skull kollade jag igenom målgångarna från Storuman Gravel XL som jag fotade, och mycket riktigt hittade två som körde med den kombinationen, men de kanske hade fått tag på original-riser-kitet:

Visa bilaga 775640

Jag har pro missile med original risers av ungefär samma anledning som du beskriver. Skruvarna är av mjukost och i udda längder, så de är också svåra att få tag i. Jag hade också svårt att få tag på det dyra kittet.

Anledningen att så få har armstöden monterade på egna separata fästen numera (och att Profile Design slutat med det) tror jag delvis beror på att för att man ska vara säker på att armstöden inte vrider sig när man kör över ett gupp eller något så måste man skruva åt fästet rätt hårt. Det går bra på ett aluminium-rör, men har man pinnarna i kolfiber är det inte så optimalt.

När armstödsfästet är integrerat med styrfästet så är det mer kolfibervänligt plus att det inte kan vridas, och så blir det antagligen en mer lättviktig konstruktion också.

Angående skruvar för att modda Profile Design-fästet så det funkar för Pro Missile så kan man beställa separat på nån webbsajt https://rostfri.nu/products/forsankt-insexskruv (inte provat beställa själv, men ser ut som de säljer styckvis). Nedan skärmdump från Pro Missile-manualen som visar längden på skruvarna. 15 mm längre än spacerhöjden alltså. Vill man gardera sig kan man ju beställa en längre skruv och såga av den till rätt längd.

1750494748970.webp

Det tråkiga med Profile Design är att man köper bara en höjd och de kostar ~600 kr, så om man vill dribbla med olika höjder måste man beställa flera och då blir det ju megadyrt det också.

For reference: Pro Missile spacer kit, original:

1750496345017.webp
När jag sökte stötte jag på påstådda kit för det på etsy/ebay som hade fel skruvar, så folk försöker sälja pirat-kit också tydligen.

Profile designs spacers, där man alltså måste köpa var längd för sig, och de kommer med skruvar med vanlig skalle, men man kan ju se att i övrigt är formen väldigt lik Pro-kitet:
1750496538310.webp
Kitet för Zipp Vuka, och de två kiten från Deda (Deda Jet-kitet har potential att funka rakt av utan nya skruvar eftersom man får med klämman under styret också) borde väl funka också och har bättre pris, men deras formgivning skiljer mer från Pro Missile så känns mer riskabelt att prova i blindo. Den enda kombination jag lyckats hitta bevis på att folk använder när man inte fått tag på original-kitet är som sagt Profile Design med skruvar köpt separat.

Frågan hur mycket flex det blir i en vanlig konsument-3D-print med typ PETG när man har en spacer på flera centimeter hög. Om det flexar mycket kan det kanske glida när man kör över ett gupp. Han som gjort den där påstår sig ha kört 300 km på grus utan problems. Han har emellertid eltejp under klämman vilket är lite konstigt och inte normalt, tyder på att det kanske varit problem med att det glider. Oavsett lär ju det duga utmärkt för att testa vilken höjd man vill ha innan man beställer en dyr metallspacer.

Jag kan prova att skriva ut i en lite bättre kolfiberförstärkt plast om du vet vilken storlek du vill ha.

Jag kan prova att skriva ut i en lite bättre kolfiberförstärkt plast om du vet vilken storlek du vill ha.
Tackar ödmjukast för detta, jag har emellertid möjlighet att 3D-printa lokalt så det behövs inte. Sen är dessa spacers som jag ser det bara irriterande dyra, inte så det spränger banken. Skitdyra smådelar är man ju bekant med när man hållit på med cykel ett tag 😁.

Nån som testat typ såna här angle spacers

Tolka det som de passar med ordinära PD bars.

Provade 3d printade distanser, en polare skrev ut, vet dock ej material men de var inte så stabila att jag vågade köra med dem. Blir en del påfrestning med dels åtdragning och sen vikten man hänger på.

Om man vill prova fram rätt höjd på Profile Designs bågar utan att köpa en massa olika distanser kan man köpa/låna den lägsta distansen och sedan kapa till rörstumpar i olika längder att montera mellan distansen och bågens fäste.
Eller om man redan har t.ex. 30 mm och vill känna efter om inte 40 mm skulle vara bättre.
Självklart är det bara för att torrtesta höjden inomhus, ingenting annat.

Tillbaka
Topp