[Happyrajds i Arvika] Samlingstråden

Haha ja det va lite skumt att se er utan mountainbike :) ska försöka mig orka upp så en kan va hänga på imorgon. Blir en tur ut på kusin ikväll så får hoppas man kan smitta iväg relativt tidigt :)

Detsamma. Du kan fortsätta sova, martinzxr, vi skjuter på turen till 15.00, Trotakans lilla grusparkering strax efter infarten till Sjöhaget, några hundra meter längre söderut än Ingestrandskorsningen.

Finfint i skogen nu, torkat upp bra senaste veckan. Men nu får vi byta område, börjar bli lite för torrt runt storkasberget:-). Mera lera ska det va.

Japp snustorrt var det! ;-) Vi hade annars en fin tur med inslag av skogsvandring med cykel för att upptäcka nya stigar. Dock utan större framgång. Det var i alla fall fler av oss denna gång som klarade att vingla över "betongspången" vid Långsjön. Ännu har den inte skördat några offer men det kan väl bli. :-)

Jag rundade av färden med en stunds sekatörsarbete på stigen från AIS/Björnmyrastugan till grusvägen som vi körde. Nu är den helt okey.

Hjälp!!!

Var ute förra veckan och körde en skön runda som tyvärr resulterade i en krasch så att bakväxeln börja bete sig konstigt. Den kuggar över på nian så kedjan går direkt från 8an till 10an och när den ligger på 7,8 och jag trycker till så växlar den av sig själv. Inte alls någon skön känsla. Försökte att justera rätt detta men lyckades inte då jag inte riktigt vet hur man gör.

Är det någon här som kan hjälpa mig? Blir inte allt för ledsen om det resulterar i att jag måste köpa ny bakväxel heller :) alltid kul att byta upp sig. Shimano xt sitter på nu.

Jag lärde mig iaf att det kan vara svårt att cykla på en massa stockar och kvistar :)

Växelörat har nog blivit lite skevt, då brukar växlarna uppföra sig ungefär som Du beskriver. Inhandla ett nyttt öra (eller ta två så har Du ett i reserv) hos Monika på Järnskogs handel.

Det var löjligt fint bortåt Ruds säteri nu i kvällningen!

IMG_2283.JPG

Aj osis! Jag är inte den store mekanikern i gänget men det kan ju också vara ett växelöra (alltså fästet som växeln sitter på) som fått sig en törn. Går det att se bakifrån om något är vint? Det kanske går att bända till? Det finns ju några som läser denna tråd som snabbt kan avgöra detta. :-)

Oj dubbelpost med Jansson99! Ser inte så trist ut där i trädallén. Är lite egotrippad och klistrar in mig själv och Hanna_K i samma allé. :-)

_30F9901.jpg

Nej jag ser inte att något är snett. Men man kanske skulle köpa sig ett nytt öra. Till, jag hade mina tankar på fästet som växeln sitter i men man ser inget alls på den. Lite surt ändå men så går det när det går undan i skogen :)

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var löjligt fint bortåt Ruds säteri nu i
> kvällningen!
>
>

Satan va fint det såg ut!

HeSa med bror, Hanna_K och undertecknad klippte hastigt och oplanerat Blankepannan igår kväll. Kan varmt rekommdendera den nu när den är torr den tid det varar.... Helt enkelt riktigt roligt teknisk stig. Från toppen och ned är det mycket flow som gäller. Doobiebrothers var kvicka i spåren igår.

.... Förresten tisdag kväll verkar det finnas intresse för en runda. Återkom gärna med förslag på tid o plats!

Halloj kära jössehäringar!

Ny på forumet, även relativ ny inom cykelkretsen. Vättern ifjol och blir även iår, köpte mtb förra hösten och fastnade även för de.

Har en liten fundering. Är det någon i trakten som äger en Canyon? Sitter mest hela dagarna och dreglar över en Nerve AM 6.0 och Nerve XC 7.0. Vore intressant att höra och kanske få se på en om någon äger en eller kanske en föregående modell?

Tiki skrev:
> HeSa med bror....... Doobiebrothers var kvicka i
> spåren igår.

Och broder HeSa som säger att han inte tränar..... ;-)

J_Brunzel skrev:
> Som svar på min egen fråga så kollade jag
> igenom tråden och fick se att Martin hade en, så
> kontakt är tagen :)

Hej!

Stämmer bra att jag har en 8.0 är det. Är i göteborg nu och ska till Strömstad under helgen men till veckan är det bara att komma å kolla å klämma om du vill :) bor i Arvika. Kunde inte svara på pm:et på mobilen så gör det när jag fått tag på en dator. Kul om det blir fler canyoncyklar i stan :)

//martin

jansson99 skrev:
> Tiki skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > HeSa med bror....... Doobiebrothers var kvicka
> i
> > spåren igår.
>
> Och broder HeSa som säger att han inte
> tränar..... ;-)
------------------------------------------------------
Sicken blygsamhet. Nu efter ett par vändor har de vaskat liv i flåset igen och en annan får mest följa spåren på stigen. Lite klena däck kan jag dock tycka att de har men det tycks funka ändå. ;-)

J_Brunzel: Jag har föregångaren till AM-modellen med 140 mm i slag men skulle personligen lägga min röst på Nerve XC som spar en del vikt och har tillräcklig slaglängd för vår terräng. Annars bra och prisvärda hojar du spetsat ögonen på.

Martin: Låter kanon!

Tiki: Det lite drygt ett kilo och en tusenlapp mellan de två. AM har ju ställbar slaglängd så jag tänkte att det är bättre att ha tillgång till 150mm än inte? (är inte vrång och dryg, vill bara få igång lite prat och känna för- och nackdelar så mina jag kan enas.) :) Är ju rätt så grön men finner dåligt med info om bakdämparna så man kan jämföra de, annars är det ju liknande komponenter. Hjullagren är dock olika men där har jag absolut inget att säga till om.

J-Brunzel, Hoppas du hänger med oss i skogen framöver! Båda hojarna kommer trivas här i skogarna. Canyon verkar ha prioriterat lite olika på hojarna men generellt är det naturligtvis de dyra komponenterna såsom hjul, bakdämpare och gaffel som väger tyngst vid en jämförelse. Hjulen verkar lite fördel AM och bakdämparen lite fördel XC. Resten av komponenterna kan du uppdatera efter hand och är inte så dyrt att förbättra.

Det här är mycket tycke och smak och du får säkert lika många olika råd som det finns användare på forumet. Många tvärsäkra och del mer ödmjuka. :-) Jag skulle ändå uppmana dig att rannsaka ditt beteende i skogen. Är du väldigt förtjust i att bränna utför och beredd att ibland röra dig till Sunne, Mora eller varför inte snart Bryngfjorden för att åka utför så satsa på AM. Kommer du nästan "bara" köra stig kring Arvika och är relativt likgiltig till att köra uppför som nedför så är min röst på XC. Lite mindre vikt att släpa på uppför`n är inte fel. ;-)

HeSa bröderna som kör här är riktigt snabba både uppför och nedför med sina cyklar som har 100 mm slag både bak o fram. De verkar dock inte älska riktigt stökig terräng utför vilket jag tycker är kul med min cykel....

Det går även att fintrimma registret lite på hojarna genom att byta däck, styrstam och styre för att passa terrängval och sittställning utifrån åkförhållanden.

Sedan har du även Jocke här i stan som säljer Cube som också har många trevliga modeller och innebär bättre läge för personlig service...

kallebatong och undertecknad drog en sväng till Långsjön. Stigarna blev vattnade under färden annars är de riktigt bra och grundtorra. Höll på att göra en OTB där en meteorit landat på vägen annars kan inga större händelser rapporteras.

IMG_0218.jpg

IMG_0215.jpg

Stigen mellan Örshulta och Långsjön är kanske inte sveriges mest bevandrade stig men nu i gott skick att rulla utför på.
IMG_0216.jpg

Tiki skrev:
> J-Brunzel, Hoppas du hänger med oss i skogen
> framöver! Båda hojarna kommer trivas här i
> skogarna. Canyon verkar ha prioriterat lite olika
> på hojarna men generellt är det naturligtvis de
> dyra komponenterna såsom hjul, bakdämpare och
> gaffel som väger tyngst vid en jämförelse.
> Hjulen verkar lite fördel AM och bakdämparen
> lite fördel XC. Resten av komponenterna kan du
> uppdatera efter hand och är inte så dyrt att
> förbättra.
>
> Det här är mycket tycke och smak och du får
> säkert lika många olika råd som det finns
> användare på forumet. Många tvärsäkra och del
> mer ödmjuka. :-) Jag skulle ändå uppmana dig
> att rannsaka ditt beteende i skogen. Är du
> väldigt förtjust i att bränna utför och beredd
> att ibland röra dig till Sunne, Mora eller
> varför inte snart Bryngfjorden för att åka
> utför så satsa på AM. Kommer du nästan "bara"
> köra stig kring Arvika och är relativt likgiltig
> till att köra uppför som nedför så är min
> röst på XC. Lite mindre vikt att släpa på
> uppför`n är inte fel. ;-)
>
> HeSa bröderna som kör här är riktigt snabba
> både uppför och nedför med sina cyklar som har
> 100 mm slag både bak o fram. De verkar dock inte
> älska riktigt stökig terräng utför vilket jag
> tycker är kul med min cykel....
>
> Det går även att fintrimma registret lite på
> hojarna genom att byta däck, styrstam och styre
> för att passa terrängval och sittställning
> utifrån åkförhållanden.
>
> Sedan har du även Jocke här i stan som säljer
> Cube som också har många trevliga modeller och
> innebär bättre läge för personlig service...

Tack!

Vore riktigt trevligt att få hänga på framöver! Blir efter Vättern. Hittills så har de mestadels blitt' pannan och Storkastberget, så att få utforska lite mer ska bli kul. Och när det kommer till val av åkstil så är det väl rätt likgiltigt faktiskt, väldigt kul att pressa både kondition,styrka och teknik uppför men även förbannat kul att bränna på nedför :) Har 100mm idag och de är få gånger den har slagit i bott, XC'n har ju ändå 120 mm. Mmm...

Ja att dra igång en diskussions-tråd om val av cykel är ju inte att tänka på, som att fråga om hund eller katt, äpple eller päron?

Sök lite på happy om att välja modell så bör du kunna hitta rätt mycket info för det är många som haft samma frågeställning som du. Om du är 190 cm eller längre kan du känna på min cykel som är väldigt upprätt i sittställning, särskilt trevlig utför. Styrstam och styre har bytts och den har också lite kralligare däck. Nackdelen är klättringsegenskaperna och att den gärna kunde varit lättare att accelerera över teknikaliteter. Allt som allt en lekfull cykel mer än en rejsig känsla.
Ska bli skoj att se vad du väljer?? :-)

Imorgon tänkte det köras en tur om vädret tillåter, en fundering var att kanske köra en längre lugnare tur över Högvalta-Brättne-Sälboda-Gravås(Mest grus och lite asfalt) för att sedan ta gamla "Taserudslunken" spåret hem (mest stig).

Hoppas det finns ett gäng som är sugna att hänga på. Starttid efter överenskommelse och väder.
Om någon annan har nått annat förslag så är det välkommet också.

Pga lite ostadigt väder tar vi en runda runt omring Storkasberget istället. Snabbt på tar vi samling vid korsningen Säfflevägen/Tornstigen kl 12.15

Fan, Henrik, Du dominerar ju här!

Röjer, delar ut order och pekar med hela handen! Det är inte första gången Du spikar tiden för avgång. Ha ha!

Ja du jansson99, du är ju rätt flitig på att va med på tråden du med, men att få avnjuta ditt sällskap ute i den riktiga skogen har ju lyst med sin frånvaro! Vad beror det på? och skyll inte på kondisen för vi har inga planer på att lämna kvar någon i spåret. Så kom igen nu och bjud in till nån runda så ska vi haka på. Idag blev det lite väl snabba ryck, 25 minuter för att byta om och cykla till samlingsplatsen kan jag tycka va lite väl snabbt, men brorsan var det som faktiskt stod som tidsbesämmare idag( var väldigt sugen på att komma iväg antagligen).
Det blev lite gamla(nya för Tiki) stigar runt berget, samt en ny sträckning även för oss.( lite att fixa till bara så blir det kanon).

Superkul dag! Dubbla turer blev det och ca 4,4 km oprövad singletrack. Langar upp en helhetsbild på Storkasberget där dagens nyupptäcka begivenheter ses i färgen magenta. Annars är färgkoden som gäller:
Svart = singletrack (totalt ca 3 mil vid Storkasberget)
Röd = bred traktorstig
Blå = grusväg

Storkasberget.gif

Några oredigerade bilder från kvällen
IMG_0220.jpg

IMG_0222.jpg

Biffig överarm där :-)
IMG_0223.jpg

IMG_0224.jpg

IMG_0225.jpg

IMG_0226.jpg

IMG_0227.jpg

IMG_0229.jpg

IMG_0231.jpg

IMG_0232.jpg

IMG_0233.jpg

Sist en bild från dagen på ett stöldsäkrat släp. Ta med motorsågen om du ska sno den!
IMG_0219.jpg

Uhhh...jag blir sugen på att dra ut igen, typ nu! Den turen igår var antagligen en av de bättre jag gjort! Riktigt fint! Person håller med.
Verkligen otroligt vilka möjligheter som finns på denna begränsade yta.

Tur att du, Tiki, är ute och rekar med HeSa med bror före vi andra drar iväg. De verkar vara en outömlig skattkista på bra vägval runt detta berg!

Jaha här pratar ni fotbollsväder, men igår kväll var det iallafall riktigt fint väder för att cykla.Så jag & bror tog en tur, körde upp mot Vassviken för att sedan ta oss över mot Perserud-Alken-Örvattnet-Lövhöjdsvägen och hem. En riktigt fin tur med en finfin utsikt mot stan från höjden uppe vid Örvattnet.

Vi tänkte köra en tur upp till Bytorp (fikapaus i Bytorp) över Rackstad och tillbaka över Vassviken någon helg när det är torrväder. Är det fler som vill hänga på en sån tur?
Vore kul om vi kunde bli ett gäng.

Tillbaka
Topp