[Happyrajds i Arvika] Samlingstråden

Ok, sambandscentralen har nu beslutat att risken för mer regn kan hanteras och samling utlyses kl 16.00 vid Dotteviks pizzeria. Dags att slänga på cykelbyxorna.

J_Brunzel & Kallebatong: Tiki har inte tyckt till men nu gör jag det. :-) Min röst faller också på Canyon. Jag är viktfixerad och nu vet jag inte vad Focusen väger men Canyonen är rätt lätt. Bakdämparen på Focusen vet inte jag vad det det är för någon men Foxen på Canyon är bra. Utseende på cykel och slaglängd på dämparna skiljer sig och är en smaksak, vad föredrar du?

Till dagens tur: Dagen blev en annorlunda tur idag kan man säga. I början av turen skulle jag justera sadelstolpen. Vips så gick skruven till sadelstolpen av. Bara att sno en ny från en annan cykel i garaget. Väl under färden hamnade en jättegren rätt in i bakväxeln. Bland 3 miljarder knott stretade vi för att få ur grenen ur maskineriet. Växlarna funkade sådär efter det....

Häpp en liten stund senare började det låta konstigt från bakhjulet. Jaha då var beläggen slut och klämman som håller de på plats hade gått sönder och låg och slog mot skivbromsen. Jajemän då var det bara att hitta enklaste väg tillbaka. Väl ute på asfalten någon kilometer innan hemmet tyckte jag bakhjulet kändes skevt. Hjulet är ju rätt nytt så det var mystiskt tänkte jag. Lyckligtvis visade det sig att däcket spruckit och slangen kikade ut. Annars var det trevligt idag. :-)

Da brothers tog oss på en ny utförssträckning på baksidan av länktornet. En stig som är under upparbetande kan man säga. Det kommer någon bild från den om en stund.

Så här var det, efter regn kommer sol. Vilket gött väder vi fick, go tur runt omkring det välcyklade Storkasberget. Tyvärr fick Tiki lite väl mycket av teknikstulsguden "Strulis" men som sakt va, "Strulis" hälsar på alla någon gång då och då. Förra gången vi körde på ungefär samma stigar hälsade han ju på mig, det löste vi med servicebil den gången. Undrar om "Strulis" bor i närheten vid de stigarna?
Nu ska vi se om Tiki laddar upp några bilder från turen, blev ju lite fotande nu när Tiki var med.
Tempot däremot drevs upp rejält av brorsan efter vi skildes från HannaK och Tiki(Tiki utan bakbroms), från Nordal blev det ett högt men jämnt tempo ända bort till pizzerian i Dottevik.
Kollade på pulsklockan 2-3 gånger och den visade 92% alla gångerna så nu är man helt slut i bena vill jag lova. Tack för den urblåsniingen brorsan!

Här kommer en bildkavalkad från dagens mekarfärd:

Inom polygonen var den nya sträckan som kan liknas vid en light-downhill i obanad terräng.
nya-partiet-lanktornet.gif

Vy från starten på det partiet
IMG_0234.jpg

Det kan bli en stig efter hand.
IMG_0235.jpg

IMG_0236.jpg

IMG_0237.jpg

IMG_0238.jpg

IMG_0239.jpg

Mysig att rulla på no-tracks
IMG_0240.jpg

Don´t you worry about a thing
IMG_0241.jpg

Sandgropsövningar med skutt till sandmodd
IMG_0243.jpg

IMG_0242.jpg

IMG_0244.jpg

IMG_0245.jpg

Here we go again...
IMG_0248.jpg

Avslutande utblick vid Nordal
IMG_0250.jpg

Jag och brorsan tänker oss en tur imorgon, vid 18-tiden skulle jag tro att det blir om vädret är med oss.
Någon mer som vill med?

Tack Jocke, fint sagt av dig. :-)

HeSa, ska se om jag hänger på imorgon. Det blir i alla fall inte med samma cykel som senast, den är spillror av sitt forna jag i nuläget.

Tiki skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack Jocke, fint sagt av dig. :-)

I min andra klubb, KBCK, gillar vi stock!

jansson99 skrev:
> Tiki skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack Jocke, fint sagt av dig. :-)
>
> I min andra klubb, KBCK, gillar vi stock!
----------------------------------------------------
Skönt att jag slipper stockning i trafiken när jag cyklar till jobbet imorgon bitti i alla fall.

Peter 29er skrev:
> Tiki. Jag var med på solstaloppet, det var en bra
> bana fast ganska blöt.Bryngfjordsbacken var
> jobbig.
Kul Peter29er, ett svetto i alla fall. ;-) På de fina bilderna såg det ut som det var många blöta men glada deltagare.

HeSa skrev:
> Jag och brorsan tänker oss en tur imorgon, vid
> 18-tiden skulle jag tro att det blir om vädret
> är med oss.
> Någon mer som vill med?

Jag är lite sugen, men kommer inte till Arvika förrän 17.40 och måste hem och byta cykel först, så 18.30 i närheten av Ingestrand är det tidigaste jag kan. Kanske får med mig Tiki på en sen tur när vinden dött annars. Är inte sugen på fler insektsbett dock, benen ser ut som tredje världskriget efter lördagens skogsmek.

Jaha, en avsprängd strömkabel och en busstur genom halva Värmland senare får det nog bli en löptur istället. Tips på trevliga jobb i Arvika mottages tacksamt!

Jaha då var dagens tur avklarad, Högvalta-Brättne-Sälboda-Krokstaberget-Blanke Pannan och hem.
Lite svår kört uppför krokstaberget då det var ganska halt efter allt regn, annars riktigt fint. Vi trodde vi skulle få köra ensamma än en gång då Tiki valde vindsurfning över cykel och HannaK blev fast i kollektivtrafiken(osis med så fint väder) men då dök Mats upp, mycket positivt att få lite nästannytt sällskap i spåret. Tuff tur tekniskt för Mats bitvis då han inte har kört så mycket teknisk stig, men några turer till med teknisk stig så blir han svår att tas med då kondisen är på topp. Och Mats, nu hoppas jag att du följer med fler gånger.
Bifogar en bild över turen, något otydlig men tar med den ändå.
20120702.jpg

Hoppas att fler dyker upp framöver på turerna, har varit glest med deltagandet på sista tiden.

VAR ÄR ALLA MTB:ARE?????

HeSa skrev:
>
> VAR ÄR ALLA MTB:ARE?????

Jag är här, kommer snart. Lider lite av samma åkomma som Hanna, jag jobbar i Karlstad, Nuff said! Ah, och så lider jag rätt mycket av barn, familj och tidsbrist.

Men snart så.

Gott att ni fick er en fin tur ändå. Hur är skicket på terrängen mellan Blankepannan och Kroksberget?

Vi får hoppas det trillar in lite nya Mtb:are efter hand. Nu kanske vissa är borta på semester. I Karlstad tog det några år innan det växte och blev många. Det känns i alla fall tryggt att veta att vi har ett extremt bra kuperat och sammanhängande stignät i närområdet och det upptäcker säkert fler efter hand. Lite som att ha Mauis fina vågor utanför dörren liksom. ;-)

HeSa skrev:

Idag kör vi kl 18.00. Träffas vid infarten till Kennelklubben. Tiki har lovat att visa mig stigarna runt länktornet och sen få med denna däringa gossiga ravinen, kanske avslut med stigen som startar i Nordal?

Aha, kanske gör ett nytt försök idag då. Kabeln var hel imorse i alla fall..

Jansson99 - jobbar du den här veckan? Sugen på att hänga på och cykla hem imorgon i så fall? Har inget tågkort så jag tänkte hålla nere kostnaderna..

HannaK skrev:
> Aha, kanske gör ett nytt försök idag då.
> Kabeln var hel imorse i alla fall..
>
> Jansson99 - jobbar du den här veckan? Sugen på
> att hänga på och cykla hem imorgon i så fall?
> Har inget tågkort så jag tänkte hålla nere
> kostnaderna..

Cykla från Karlstad?

Tanken finns i bakhuvudet, men jag är inte beredd på det förrän i Augusti-september. Kör bil den här veckan av olika skäl, vill Du åka med?

jansson99 skrev:
> HannaK skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Aha, kanske gör ett nytt försök idag då.
> > Kabeln var hel imorse i alla fall..
> >
> > Jansson99 - jobbar du den här veckan? Sugen
> på
> > att hänga på och cykla hem imorgon i så
> fall?
> > Har inget tågkort så jag tänkte hålla nere
> > kostnaderna..
>
>
> Cykla från Karlstad?
>
> Tanken finns i bakhuvudet, men jag är inte beredd
> på det förrän i Augusti-september. Kör bil den
> här veckan av olika skäl, vill Du åka med?

Fick ändrade planer så jag satsar på cykel imorgon, men vi kan ta en tur i aug/sep också. Jag åker gärna med fredag morgon om du ska till Karlstad då. Vi kan höras på telefon.

HeSa skrev:

----------------------------------
Sicket gensvar på din fråga i onsdags!

IMG_0744.jpg

Från en dag till en annan....
Kallebatong och undertecknad gjorde en roadtrip till Säfsen igår och testade deras maskinbyggda utbud. Kul att se vad de åstadkommit i sina satsningar med en nybyggd led gjord av en "känd proffsbyggare". Vi rullade endast på deras två maskinbyggda spår och försökte trissa upp farten undan för undan.Kan rekommendera en dagstur dit för den med bakdämpad hoj. Det behöver faktiskt inte vara en DH-släde men visst går det lättare. Man kan även hyra där. Här följer några bilder från sista åket.

Bilen lastad
IMG_0758.jpg

Laguppställningen (för undertecknad råder samma mode nu som år 2008 :-))
IMG_0760.jpg

IMG_0779.jpg

IMG_0799.jpg

IMG_0801.jpg

IMG_0802.jpg

The flying Batong
IMG_0807.jpg

IMG_0821.jpg

IMG_0822.jpg

IMG_0824.jpg

Av bilderna att döma så såg kallebatong ganska laddad ut! :) Äntligen bara nerförsåkning ;)

Kan vi inte försöka dra iväg ett litet större gäng under semestern och köra lite DH? Var det lagom nivå på banorna i säfsen?

Gärna martinzxr! Visst går det ha kul i Säfsen en dag eller två på raken men vi pratade lite om Hafjell och det är faktiskt inte mycket längre dit än till Säfsen. Det är 25 mil och ska väl nästan vara Åre-klass om jag fattat rätt så varför inte testa det någon av kommande veckor? Kanske någon/några från Karlstad vill med?

Kan tänka mig att hänga på till Säfsen..... funkar det med vanlig heldämpad xc i Säfsen?

Tänkte mig en lite tur idag om regnet håller sig undan marken. Ngn som vill hänga på?? Blir troligen en kortvariant nordväst om stan....slalombacken utför bland annat.

Tjena Stigletar´n! :-) Hänger gärna på om vi kan köra i eftermiddag. Ska vi säga kl 16 vid Saab/Opel?

Låter som att vi ska dra till hafjell :)

Hur har ni det första veckan i augusti eller sista i juli? Lika bra att försöka planera in det. Ju fler desto roligare så tycker att vi ska höra med Karlstad folket :)

Tiki skrev:
> Gärna martinzxr! Visst går det ha kul i Säfsen
> en dag eller två på raken men vi pratade lite om
> Hafjell och det är faktiskt inte mycket längre
> dit än till Säfsen. Det är 25 mil och ska väl
> nästan vara Åre-klass om jag fattat rätt så
> varför inte testa det någon av kommande veckor?
> Kanske någon/några från Karlstad vill med?

Martinzxr: Ska kika lite i kalendern och återkomma med förslag inom kort.

Här var dagens runda som var lite över två mil i en del (för mig) nya partier. En del skitsvårt och en del riktigt bra flyt i. Men det är som vanligt subjektivt bedömt utifrån den egna kapaciteten.... Man har alltid mycket att lära sig tekniskt när man cyklar med Stigletar´n.

Rackstad-8-juli.gif

martinzxr skrev:
> Låter som att vi ska dra till hafjell :)
>
> Hur har ni det första veckan i augusti eller
> sista i juli? Lika bra att försöka planera in
> det. Ju fler desto roligare så tycker att vi ska
> höra med Karlstad folket :)
>
--------------------------------------------------------
För mig funkar det nästa vecka fram till och med onsdag (sedan är det jobb med Triathlon-SM). Helgen mellan v. 31 och 32 går också bra. Stigletar´n är också intresserad. Hur ser det ut för er andra?

martinzxr skrev:
> Av bilderna att döma så såg kallebatong ganska
> laddad ut! :) Äntligen bara nerförsåkning ;)
>
> Kan vi inte försöka dra iväg ett litet större
> gäng under semestern och köra lite DH? Var det
> lagom nivå på banorna i säfsen?

Tycker jag ser livrädd ut! Men hur kul som helst!!! Tänk inte en enda uppförsbacke...av bilringen att döma skulle jag nog behöva köra några rundor med HeSa och Stigletar'n innan det blir stekning på Ingestrand.

Som sagt så hade Hafjell varit fantastiskt kul. Frågan är bara vem sommar på sig ansvaret att syna allas kalendrar...

Vi gör så här tycker jag. Någon som har ett tight schema under semestern sätter ut några datum. De som vill hänga på fyller på så kollar vi vilket datum som passar för flest. Låter det bra? :)

Jag försökte mig på att sätta ut datum men kom på att jag kan typ alla dagar, har inget bestämt eller planerat under semestern.

Tiki eller Kallebatong. Dela med er av er lediga dagar :)

ex.

17 Juli: 1
18 Juli: 1
24 Juli: 1
25 Juli: 1
31 Juli: 1
1 Augusti: 1
7 Augusti: 1
8 Augusti: 1

Bra idé martinzxr. Jag kan följande dagar:

14-17 juli
20 juli (bara en dag!)
4-7 augusti
10-12 augusti

kallebatong är på Pearl Jam ikväll i Oslo och svarar nog imorgon eller så. När kan Stigletar`n? HeSa då? Enligt Hafjells hemsida fanns det stigar för XC om fler vill hänga på som gillar mer uppför än utför. HannaK hänger också med.

Förresten idag har vi skyltat knappt halva sträckan av Dotteviksrundan men den lättskyltade biten är kvar. Efter imorgon ska det gå att skicka ut vem som helst med bristfälligt lokalsinne men som ändå ska ta sig runt (typ som mig själv!). Hoppas det kan leda till fler upptäcker tjusningen med denna sysselsättning. Det är förhoppningsvis en spännande nybörjarrunda på 21 km.

Vi höll förövrigt tappa bort några belgiska scouter i skogen men med deras utmärkta intränade visselsystem så var de snart samlade igen. Kanske något för Happyiter att ta efter? ;-)

Lite annorlunda aktivitet för en måndagskväll men totalt magisk!

Början av nästa vecka är körd. Helgen funkar men jag kan tänka mig att det är mer folk då? Persson tror jag vill med, inte säker när han jobbar och har barn men det kollar vi.
Sen är jag borta 29/7 tom 3/8, i Lindvallen och cyklar. Då kan vem som helst få komma upp gemenskapa.

Bilagor

• IMG_3048.JPG
    IMG_3048.JPG
    53.9 KB · Besök: 63
Såg grymt ut :)

7e augusti slänger vi till med då och hoppas att många kan hänga på. Om vi kör upp över dagen eller stannar en natt är inte bestämt. Vi får kolla upp lite priser.

Hoppas många hänger på så vi blir ett härligt gäng :)

Skoj! Det verkar som en lägenhet för fyra pers. ligger på strax över tusenlappen norska korunas för ett dygn. Liftkort 265 NOK. Om vi ska åka två dagar (=en natt) kan jag dagarna 6-7 aug. Hör av er om ni vill med så får vi se om det blir en eller två dagar beroende på vad som önskas! Som tidigare nämnts så finns även XC-cykling där.

Tro det eller ej men jag har provat på den mörka sidan idag. Landsvägscykel. Mannen, myten, legenden Ulf Nylén tog med mig ut på en lektion i ödmjukhet...
Alltid knäckande (men samtidigt peppande) när man knappt orkar andas och man hör ett käckt: nu ökar vi!!!!
Väldigt annorlunda men kul ändå!

Hej
Finns det någon förbindelse mellan Vassvika och Bossebyn som är cykelbart?
Går det att komma till Bossebyn via Blanka Pannan spåret?

Tillbaka
Topp