[Happyrajds i Arvika] Samlingstråden

Bara att börja med racer de! Känslan av att nöta sadel i 5-6 timmar är inte att förakta :)

Ivkäll händer det (hoppas jag). De kommer flytta julafton till 12e juli ist, vädret är de samma och jag kommer få paket! Så snart får ni släpa med en rookie ut på tur, ser jag fram emot.

kallebatong: Illavarslande besked att Ulf bjöd på en trevlig upplevelse. Jag som börjat leta prisvärda DH-riggar åt dig. ;-)

Härligt J-Brunzel! Grattis och välkommen med! Blir det den obligatoriska cykel-i-soffan-bilden som vi får ta del av ikväll!?

Seglarn: Ber att få återkomma med ett svar när jag sitter vid min egna dator.

Skön känsla att kunna locka över dig till den mörka (asfalt) sidan! Sa väl aldrig att de muskelgrupper som jobbar hårdast inom landsvägscykling sitter väldigt högt - i käkpartiet till vänster och höger......
Bra jobbat kalleb - det finns potential. Go for viktory 20/7!

tittade på bilder från er obanade DH slinga. kan nog bli bra det där. måste åka upp och testa snart.

angående DH i hafjell så vore det sjukt kul om vi kan bli ett gäng som ska åka. vet flera ifrån karlstad som vill bara datum passar.

/Rickard

Tjena Segling!

Jo det finns en del alternativ när man kollar t ex på Hitta.se. Har tillsammans med HeSa kollat in en del av alternativen. Bifogar en bild. Den rödprickade stigen har vi provat, en del jobb för att den ska bli fin, och det bör tilläggas att den sista biten ner till Gunnern är brant. Lila-prickad är stigar vi letat efter men inte hittat inifrån skogen, men det kanske går om man börjar från Sälboda-Bosebyvägen. Stigarna/traktorvägarna inom den brandgula rektangeln är inte rekade, inte hunnit än. Traktorvägen inom den blå ovalen är kollade och gick rakt ut i ett stort hygge och vi hittade inte någon "utväg" norrut då. En intressant koppling ligger inom den brandgula cirkeln, sträckan är ca 300 m. Längst ned i bild finns en orange-prickad led som går att köra idag, den passerar en ko/tjurhage, kan bli spännande där, ett sånt där mini Pamplona över ängen på cykel, ngt för turistbyrån att saluföra kanske.
Den rödprickade leden fortsätter till Vassvika och sen är det raka vägen till sta'n.
//Sigletar´n

Bilagor

• Bossebyn till stan.jpg
    Bossebyn till stan.jpg
    73.7 KB · Besök: 59
J_Brunzel skrev:
-------------------------------------------------------
> I soffan var önskemålet ja...

Se där ja!!! Gött Brunzell!
Känns det bra?

Snygg soffa! ;-) Mumma Brunzel, den kommer du ha många fina stunder med. Roligt det blev en AM, då vet jag din läggning. :-) Kanske hakar på lite utförs ibland då? Hafjell?

Ska vi sikta på en runda nu på söndag? Vi kanske får sikta in oss någon sträcka där man inte drunknar.

Kanske blir det en korttur imorgon lördag men det beror på ett trädgårdsprojekt och om det blir klart ikväll.

Kul förresten att UffeNy hittat hit.

Jag tog mig en liten biltur runt Vänern igår och åkte till Evalds Mtb för att hämta frugans Mtb.
Bonuspoäng till mig...
Det får bli en tur med henne idag men om vädret är med oss så kan jag tänka mig en tur imöra.

Roligt att det duggar tätt mellan hojarna här. Bjud på lite skön stig så är hon fast i denna ädla sysselsättning hon med!

Tänkte dra runt nordväst om sta'n. Sotarblixtleden behöver ett besök av cyklister har jag hört på ryktetsvägar så HeSa och jag planerar göra stigen över Göpommen en påhälsning i slutändan av turen. Innan dess blir det andra alternativ som kommer leda fram till den stora stigningen och branten ner som vi kan erbjuda dom som inte vill köra utmanande nedför.

Vi startar från Bilbolaget kl 1100.

Nja....bara om vi vill. =)
Det går att korta turen på flera ställen för den som vill köra lite kortare, tidsmässigt. Det brukar inte blir så lång sträcka i den här delen av skogen pga "motståndet" terrängen.

martinzxr skrev:
> Bli det en 4-timmars tur som vanligt när
> bröderna är med? :)

...för övrigt har jag kollat upp om det var möjligt att koppla ihop traktor/skogsbilsvägarna i den brandgula cirkeln på kartan ovan. Det finns ett litet torp i slutet av vägen som inte är utsatt på kartan. Därifrån finns en stig, märkt med plastband och som leder till flera älgpass, som går i någorlunda rätt riktning. Fann aldrig fram till den andra vägen tyvärr....vart finns cyklisterna med GPS-utrustningen när man behöver dom??? Dags å vakna nu jansson99!!!! Sova kan du göra när det regnar.
//Stigletar´n

jansson99 skrev:
> Såg härligt ut! Men varför gick Jonas? ;-)
:) Ostkakan tog ut sin rätt i uppförn´n Jag blev lite tung i gumpen. Det lät som du tog en fin runda där Jansson99. Det vore skitkul om du hakar på oss nästa gång!

Tack Segling för de välregisserade dokumentärerna från dagen! Ostkakefilmen lockar säkert många tittare till You tube. ;-)

Det blev i alla fall en redig runda som tog mellan 4-5 timmar med många härliga utförs på hemvägen. Jag tryckte fel på telefonen så gpx-filen försvann men det blev väl ca 850 höjdmeter vi tillryggalade eller? Den får vi ta snart igen för det är i mina ögon riktigt utmanande utförslöpor på en del ställen.

Nils-Erik ser rätt nöjd ut med att ha avverkat första toppen.
IMG_0322.jpg

Seglarn höll landslagsklass även i skogen och fick i alla fall mig att känna mig som en kvartstonsgris i uppförsbackarna.
IMG_0324.jpg

Gänget laddar för utförslöpan i skogen som i mitt tycke är ett mycket bättre alternativ än att ta sig ner för huvudbacken där det bara är mest att bromsa.
IMG_0327.jpg

IMG_0329.jpg

Livet kan vara sämre än ostkaka i cykelsällskap och med denna vy. Ta med en så´n i era lycrafickor! ;-)
IMG_0332.jpg

Även Martinzxr frossar men utförs.
IMG_0333.jpg

.... Likaså HeSa
IMG_0334.jpg

Hesa
I ett rätt brant härligt stökparti.
IMG_0337.jpg

Fler avnjuter denna sektion
IMG_0338.jpg

Stigletar´n
IMG_0339.jpg

Ser ut som att ni hade en kanontur, även med vädret.
Det blev för tight för mig till 11 vilket jag är tacksam för nu...tror inte någon av er hade uppskattat att ha mig på ryggen hem.

Det blev en tur lite senare med La Baguette som invigde sin nya heldämpade från "The Big S". Träffade även på Mats som hängde med en bit. Orkade dra ut efter regnskuen så det var en del hala partier och det var med mer flyt än skicklighet att jag inte gjorde ett par otb´s idag...

Tiki skrev:
> Det lät som du tog en
> fin runda där Jansson99. Det vore skitkul om du
> hakar på oss nästa gång!
>
> ****
>
> Det blev i alla fall en redig runda som tog mellan
> 4-5 timmar.......

och där sprack det. Den tiden finns inte att lägga på cykling helt enkelt!
Men jag får väl hänga med en bit i början och vända hemåt efter någon timme.

Så seglar'n är Tomas J! Nu hänger ju snart halva AIS här på Happy!

Vädret ser sjysst ut imorgon. Någon som vill med en lättare runda imorgon (tisdag) kväll? Antingen Storkasberget eller Blankepannan.

Funderar också på att åka till Bryngfjorden på fredag. Lämpligen Vara där när de öppnar kl 12 och köra några timmar och pysa hemåt kring 17-snåret. Fler som vill leka? :)

Avvaktar kvällen lite men fredag är jag på.

Vad är det för utrustning som gäller? Ryggplatta, crosshjälm å hela kortet? Går det fint att åka med min hoj där tro?

Befinner mig i Dalarana.

Tiki: Var förbi Gesunda igår, begränsade öppettider verkar det som. Kunde inte hittat nån direkt info om leder mm heller.

Fredag kan funka för mig, lite osäker på vilka aktiviteter som är på schemat...

kallebatong: Vore trevligt om du kan ta en sväng till Rörbäcksnäs och testa deras beryktade stigar. Gällande Gesunda var det konstigt, jag har inte hört hur de satsar för tillfället?

Martinzxr: Du tar den skyddsutrustningen du känner för förstås men det kanske räcker med vanliga hjälmen, knäskydd och armbågsskydd om du kör din egna hoj. För då hoppar du kanske inte så mycket etc.

Hur blev er runda? Här i Högvalta började det att ösregna vid 18-tiden så jag fick ge upp gräsklippningen och gå in och dricka öl istället.

Hehe inte helt fel med regn ibland trots allt :)

Jag å 29er drar mot storkarsberget imorgon förmiddag. Kvart över tio vid rastplatsen om någon är sugen att haka på.

jansson99 skrev:
> Hur blev er runda? Här i Högvalta började det
> att ösregna vid 18-tiden så jag fick ge upp
> gräsklippningen och gå in och dricka öl
> istället.
------------------------------------------------------
Jovars det blev en blöt men trevlig runda med en del skurar. Förutom Segling var Hanna_K och Mats som dök upp som gubben-i-lådan. "Skatten" fick fler anhängare med sin svängiga nedförsfärd, fin-fin både med hardtail och Fs. Nu är det bäst att åka på barriga avsnitt som torkar upp snabbare mellan skurarna. Vi avrundade på Dotteviksrundan nedanför utsiktsplatsen/Storkasberget och det var löjligt lerigt så där avrådes åkning just nu.

Nu blir det inga turer här på några dagar men Bryngfjorden på fredag ska bli intressant.

Senast ändrad:
Är det någon som har ett par bromsbelägg till ett par Avid elixir 7 bromsar att sälja?

Var inne på järnskogs idag men det fanns inga till Avid.

Tänkte att det kunde vara bra att ha bromsar om man ska köra åka i bryngfjorden :)

Dåligt med aktivitet här... hur går det med cyklingen?

jag tog mig en tur upp till blanka pannan häromdagen, var bra förhållanden hela vägen upp. När jag skulle åka ner så tog jag den ledade vägen mot vassviken tillbaka, inte att rekomendera då det var väldigt blöt. Åkte dessutom på punka, tredje punkan på två dagar (hitta ett hål i däcket senare), turen slutade med att jag fick leda cykeln cirka 1 mil. Det var en slitsam tur kan man säga :)

Skickar med lite bilder från det att jag och Tiki var i bryngfjorden och köra lite downhill

IMG_0362.jpg

Tiki droppar

IMG_0363.jpg

120mm slaglängd gick åt fort

IMG_0364.jpg

Tiki hoppar

IMG_0370.jpg

Jag i en härlig kurva

Gött att se!

Kom till Lindvallen igår. Blir lite rädd när jag ser banorna... Sen kommer typ 4-åringar och hoppar som dom vore fullfjädrade proffs...

Hör ni inget mer från mig så vet ni varför.

Skoj batongen! Kör hårt däruppe och bjud gärna på lite bilder! Glöm inte Rörbäcksnäs nu så vi får en rapport därifrån.

Rörbäcksnäs: check!
Värt varenda mil upp.
Körde en runda på 1,5 tillsammans med frugan. Kanonfina stigar och rikitgt rolig cykling.
Ska prova att få upp ett par bilder.

Wow tackar härligt att skåda! Stigarna ser mycket välfriserade ut. Terrängen ser ut att passa för helstelt? Hungrig blev man också, dags för mat...

Tillbaka
Topp