[Happyrajds i Arvika] Samlingstråden

Det låter bra. Då får vi ut och leta. :) kl 10 eller när är är lagom att ses? Har du kört vandringsleden till Blankepannan eller finns det något önskemål?

Det enda jag har kört i stan är dotteviksrundan och där var det inte mycket stigar. Så du får välja helt fritt, du har mitt förtroende ;)
Skulle det gå att ses kl 10:30 eller blir det för sent? Vart ska vi träffas?

Ska vi ses kl 10.30 vid parkeringen vid Europa möbler så får se hur stigarna kring Vassvika mår så här års?

Tjena!

Dags för besök i Arvika igen och såklart åker cykeln med... Finns det nån som är sugen på cykling nu på söndag eller måndag? Formen har varit bättre än efter 3 veckors sjukdom, men lätt pass igår funkade, så ska väl hinna få in ett par till innan det är dags. Räknar inte med nån toppform direkt, men lite kul cykling kan det väl bli ändå :)

Tjena Ikaros!
Jag hade gärna tagit en sväng med dig men troligtvis är jag i dina hemtrakter vid den tidpunkten. Är dessutom något förkyld så det ser dessvärre mörkt ut för min del.

Vi hörs!

/Jonas

Synd att du inte är på plats Jonas, brukar ju vara finfin guidning :)

Blir det ingen annan som är sugen på en stigtur, så får jag leta runt lite själv med hjälp av gps-spåren från tidigare turer...

/Henrik

Tack det har varit kul men jag skulle kunna rekommendera dig att köra Blankepannanturen som är en vandringsled som bjuder på trevlig stigåka och har en hel del goa partier. Den är dock inte så lång och tar nog ca 1,5 timme att köra och är typ en rundloop. Jag tror inte du blir besviken. Ska fixa en bra gpx-fil åt dig då den på bikeinarvika.com inte är riktigt optimal. Den kommer bytas ut när vi går in i ett nytt projekt kommande år....

Lägger in samma info här som på Fb i hopp om att insatsen kommer till nytta för den som ser detta....

Idag fick jag ett infall och skapade ett nytt 100-meters stigavsnitt i Dalen som binder ihop en bra runda. Det hela är högst oförargligt arbete och ska inte irritera någon då markägarens tidigare gallrade småträd bara flyttades och lades åt sidan. Med det sagt (för att inte väcka den diskussionen) binds nu två fina stigar ihop bättre och man behöver inte åka 200 meter uppför i mjukt underlag och i högt ängsgräs utan får en fin singeltrackrunda som är sammanhängande.

Idag såg jag färska mtb-spår i området så det är kanske någon som blir glad i alla fall. Den nya "stigen" har ännu inte loggats men är illustrerad med cerise på kartan och börjar/slutar precis där skogen börjar/slutar. Svårt att förklara men den som känner till terrängen kanske förstår. Det återstår ca en halvtimmes jobb med att eliminera några rötter sedan är det bara att tuta och köra.

Ny-genvag-Dalen.gif

Hej hej

Tänkte ta mig upp till Arvika i helgen och hoppas det blir en tur lördag eller söndag. Kör gärna tidigt, men kan väl anpassa mig om jag måste :) Inget grusvägsrally om jag får önska mer, stökigt är ju kul!

/Henrik

Hej Henrik!
Står du ut med mig någon timme till helgen hänger jag gärna med? Klart vi ska leta upp stöket. Jag vill minnas att du inte kört Sotarblixt-leden i Rackstad? Den kanske tar ca 2 timmar.

Vill man satsa på en ännu längre runda så finns ju alltid Gunnarskogs vandringsleder som roliga stigar. Du kan se lite bilder från den gångna helgens färd här:
Fast då är det snarare minst fyra timmar om man köra en av de två möjliga looparna.

Jag är väl rätt flexibel med tiden men får lämna en brasklapp att vi väntar barn som egentligen ska dimpa ned idag faktiskt. Så det visar sig om det blir förhinder....

/Jonas

Kul med nedkomst Jonas!! Jag cyklade en hel del när jag var pappaledig i höstas, så om nedkomsten inte är lör/sön kanske det funkar ändå? :)

Kör gärna i Rackstad, 2 timmar låter som bra tid för min del. Har en hel del annat att fixa med också, men vill ut på cykeln en sväng iaf.

En annan gång kör jag gärna längre tur, behöver få så många timmar i sadeln som möjligt innan VR! Eventuellt är jag i Karlstad nästa helg och då kanske tur i Gunnarskog kan funka...

Ja det blir roligt med en liten krabat. Vi satsar gärna på en cykelrunda så får vi helt enkelt se vad som händer. Jag kör gärna en sväng i Rackstad då den inte körts på ca 1,5 månad och då låg snön djup. Då får du bl.a. känna på en i mina ögon riktigt kul avslutande utförsslinga som har ca 180 fallhöjdsmeter. Du hittar nog några bilder på den sträckan bakåt i tråden.

hojdkurva-Gopommen-till-Jossestugan.gif

Lördag eller söndag i nuläget vet jag inte om det ena är bättre än det andra?

Utför är kul, så det ska bli klart intressant att prova den! Blir FS den här gången, den andra cykeln råkade ut för bakväxelhaveri i söndags, så väntar reservdelar...
Spelar ingen roll om det är lördag eller söndag för min del. Åker inte tillbaka söderut på söndag förrän eftermiddag/kväll.

Trist med bakväxelsallad men FS:en kommer trivas på den här slingan. Jag kör också FS till helgen med hänsyn till underlag och terräng. Ska knuffa på fler om någon vill hänga med.

Ska vi sikta på kl 14 på lördag vid Jössestugan? Passera infarten till Rackstad slalombacke med ca 200 meter så står det "Jössestugan" på en skylt. Där är en parkering direkt och där kan vi ses. Mitt nummer är 076-8317766 om du inte hittar.

Här är jag tråkigt nog nerbäddad i feber. Det känns lite osäkert hur formen är imorgon men jag hoppas förstås att det ska gå. Det verkar kanske följa med någon mer. Kan du Henrik ta med gps:en så kan jag förmedla en gpx-fil på sträckan om min hälsa säger nej?

Hepp!
Inte mycket liv i den här tråden längre tydligen. Gör ändå ett försök...

Gamla Taserudslunken i norrgående riktning, istället för som när det begav sig i södergående riktning.

Tänkte om vädret håller sig på god sidan köra en tur på förmiddagen lördag den 5/7, startar kl 10:00 hemifrån och kör in på eljusspåret till Vassvika uppe i Graninge 10:10-10:15. Åker till alltså från Graninge till Gravås, Gunnarskog, på så mycket stig som möjligt och sedan mestadels grusväg tillbaka mot Arvika via Brättne och Speke. Inga större tekniska svårigheter men en brant uppförsbacke finns med och två partier med hygglig lutning nedåt. Räkna med ca 2-2½ tim åkning.

Sällskap på turen uppskattas!

//Stigletar´n

Ohoj Stigletar´n!
Roligt, jag hakar gärna på.

Är för närvarande gräsänkling hemma så jag roar mig med att piffa till och koppla ihop en djurstig på Ingestrand nu ikväll och även imorgon kväll. Ska märka upp den med orange markering imorgon. Den kanske är lite mer åt fatbike-hållet men du brukar ju inte var blyg på tekniska partier. Sträckan är 550 meter och går bitvis på en berghällsrygg vilket känns väldigt trevligt. Det handlar om den lite mörkare svarta sträckan på kartan.

Ingestrand.gif

Tjena!

Jag planerar dyka upp i stan nästa helg (fast kan bli redan i början av veckan...), hoppas det blir nån tur då också :)

/Henrik

Hallå Henrik!
Låter jättekul men jag drar till Göteborg mm. imorgon och är borta en dryg vecka så tyvärr kan inte jag. Någon annan här kanske kan rycka in? Stigletarn eller Kling ni gillar ju typ samma terräng!?

Halloj!

Denna tur lät väldigt trevlig(!!) men är tyvärr uppbokad på annat. Undrar om den kommer loggas så att man kanske kan få prova den vid senare tillfälle? Graning och Vassvika hittar man ju till ;) men hur ni sen skulle ta er uppåt vore trevligt att veta.

Mvh, Johan

Stigletar´n skrev:
-------------------------------------------------------
> Hepp!
> Inte mycket liv i den här tråden längre
> tydligen. Gör ändå ett försök...
>
> Gamla Taserudslunken i norrgående riktning,
> istället för som när det begav sig i
> södergående riktning.
>
> Tänkte om vädret håller sig på god sidan köra
> en tur på förmiddagen lördag den 5/7, startar
> kl 10:00 hemifrån och kör in på eljusspåret
> till Vassvika uppe i Graninge 10:10-10:15. Åker
> till alltså från Graninge till Gravås,
> Gunnarskog, på så mycket stig som möjligt och
> sedan mestadels grusväg tillbaka mot Arvika via
> Brättne och Speke. Inga större tekniska
> svårigheter men en brant uppförsbacke finns med
> och två partier med hygglig lutning nedåt.
> Räkna med ca 2-2½ tim åkning.
>
> Sällskap på turen uppskattas!
>
> //Stigletar´n

@ Johan och Henrik: Kan tänka mig å köra samma tur kring nästa helg. Det är sällan man kör hela den sträckan och den har ett fint avslutande parti på en bergsrygg, som avslutas med en kort men rätt brant backe ner mot Vårforsen, som är värd att besöka oftare. Det är en klar fördel om det är någorlunda torrt i markerna så vi kan väl se vad det blir för väder framöver.

@ Tiki: Träffas vi vid Graninge eller Mekonomen?
Har nog kört delar av den sträckan som du fixar till. Brollan och jag har varit däromkring o snurrat ngr gånger. Vi har själva fixat till en alternativ sträcka som innebär att man nu slipper köra hela vägen till Vassvika på eljusspåret när man kör upp till "Svett i Pannan". Trevlig teknisk smal stig som delvis var förstörd pga traktoråkande ut till ett hygge men som numer är körbar.

Senast ändrad:
För mig går det fint att träffas på vilket som men Mekonomen ska vi nog kunna hitta till ;-) så om det är okey med dig kör vi på det. Vilken tid? Kl 10.00?

Johan, jag kan logga och lägga upp en kartbild här och förmedla en GPX-fil.

Tiki, vill du cykla i helgen finns det nog tur som inte kommer ut här.... Vet inte om jag kan vara med själv, men säg till om du är sugen :-)

Stigletar'n, skriver här i veckan när jag vet mer exakt hur tidsplanen ser ut. Vore iaf kul med lite sällskap och guide.

Skoj att du hakar på Peter. Ses snart!

Den svarta halvkilometarn ovan är nu färdigrensad och uppmärkt med orange. Finns det några hugade som gillar mormorsklingan, doften av färsk stig och cykla på en bergrygg så slit den med behag!

Kunde tyvärr inte bli med idag, bärplockning stod på schemat :/

Någon som är sugen på en tur på tisdag eftermiddag/kväll? Skulle behöva lite nya utmanade stigar. Vore kul om några vill haka på.

Hepp!
Kör samma tur till Gravås nu på lörd 12/7, med start fr Mekonomen/OKQ8 kl 1000. Enl nuvarande prognos lite svalare väder då. Blir det regn så ställer jag in, då de här stigarna blir duktigt hala när det är blött. Turen är ca 36 km och totalt ca 580 höjdmeter. Kan variera vägen tillbaka mot Arvika till längre och mer stig om det skulle vara ngt som önskas.

Stigletar´n: Teknisk singeltrack gör mig allra gladast :) Annars cyklar jag det mesta förutom grusväg med ett leende, så länge det är stig är det kul...

Är nu på plats och cykelsugen! Nån som ska ut i morgon eller tisdag? Behöver vara tillbaka senast 16 imorgon, men är morgonpigg :-)

Inte särskilt morronpigg. Måndagens väder får bestämma för min del så det blir nog mer på eftermiddagen, eller så väntar jag till tisd. Det blir nog fler turer i veckan om vädret håller sig på go'sidan.
Någon samlingsplats om det blir åka av?

Jo, tisdag ser bättre ut vädermässigt... Kör nog nåt kortare pass ändå idag
Samlingsplats spelar ingen större roll, bor rätt cenralt och har dessutom bilen med mig:-)

Hänger på imorrn em. Kört det mesta häromkring så lite guidning i stigvalen kan jag bidra med. Vart träffas vi? Cykelaffären eller Taserudsskolan/Shell/McDonals?

Gärna mer stig än grusväg på min önskelista... Hittar iaf till Shell/McD/Taserudsskolan, så röstar på det som träffpunkt :)

Tillbaka
Topp