En kort stigrapport för dom som grönner på hur långt våren nått kring Arvika.
Stigen/grusvägen mellan Rackstad och Ålgård går att ta sig fram på. Förra helgen gick det även med vilja och dubbade däck att ta sig till toppen av slalombacken i Racksta söderifrån. Ned var lite knepigare då snön inte bär i själva backen, HESA o jag valde ta traktorspåret istället som tyvärr hade ett större snödjup än önskat = gå med cykeln.
Det går att ta sig till Vassvika på eljusspåret men man bör nog ha dubbat ett par dagar/veckor till och räkna med att gå ibland om inte det finns skarsnö.
Försökte ta mig till Blanka Pannan i veckan. Det såg ut så här på stigen väst om Vassvika.
2 km senare låg snötäcket tjockt men som tur var det skare som bar både mig och cykeln .....till en början i alla fall. Efter att ha gått 300 m uppför på skarsnö gick det att köra lite svagt utför till den här korsningen:
Härifrån tålde skaren lite mer tryck och slit från bakhjulet så det gick att köra upp till vändplanen innan stigen drar vidare till toppen. Stigen där gick att köra ytterligare ca 600m, på mestadels barmark men sen tog det slut av den här orsaken.
Gissningsvis 30-40 cm snö och inte en chans att skaren höll. Vände om och körde skogsbilsvägen ner till asfalten och raka vägen hem mot stan via Spekekorset.
Har idag kört en runda tillsammans med Tiki kring Storkasberget där våren har kommit en bit längre. Från Ingestrandinfarten till toppen via den södra steniga stigen som hade några enstaka snö/isfält. Tyvärr väldigt isigt på vägen till utsiktstornet och "Länktornet" dvs den stora masten. Stigen till Örshultet och "skråstigen" mot Björmyrastugan är fullt cykelbara. Gamla vägen från Björnmyra till Nordal är isig på en del ställen men det går för det mesta att köra i kanten utan problem.
Om man nu har lite vårkänslor och vill ut på stigarna närmsta veckan rekommenderas med andra ord Storkasberget i första hand. Grusvägsåkning kan nog gå bra i de flesta fall men på nordsidorna kan det vara bra med dubbat.
Fridens!