[Happyride Hälsingland] Finnskogsleden onsdag 21/7 (imorgon)

mytomspunnen

Aktiv medlem
Är här uppe hos päronen i hälsingland och tänkte cykla lite imorgon. Var förbi turistbyrån i Bollnäs och samlade på mig lite kartor över olika vandringsleder. Imorgon tänkte jag prova finnskogsleden som är en 35km lång rundled med utgångspunkt från Annefors ca 25km sydväst om Bollnäs.

Enligt ledbeskrivningen är finnskogsleden "kuperad med stora höjdskillnader. Den erbjuder sköna vyer, vildmarkskänsla och kulturupplevelser". Det ser även mycket kuperat ut enligt kartan jag köpte. Så det lär bli en heldagsepic, men möjlighet att avkorta genom grusväg och/eller asfaltsåka ser ut att finnas på ett par ställen om det skulle bli för jobbigt.

Tänkte väl dra iväg kl 10 eller så men om någon har lust att haka på kan jag anpassa starttid till lite när som.

Nån som hakar?

Senast redigerad av en moderator:
Googlade lite:

finnskogsleden.jpg

Lite bilder:
http://www.bollnas.se/Webred/webred...7e3dcbc8d37d5ee5c1256da20056e31d?OpenDocument

Kul att du skall prova på Finnskogsleden!

Jag körde halva leden förra sommaren tillsammans med min kusin så du skall få lite hjälp på vägen :-)

Jag har ingen bra bild på någon karta så det får bli en verbal beskrivning av vad du skall prova och vad du definitivt inte skall prova. Jag antar att du har ett grönsaksblad över området så du kan hänga med på namnen:

Leden är som du skriver kuperad. Vi startade vid sjön Gannäsen och började cykla leden ner mot Annefors. Den här delen är trevligt teknisk stig av Hellasmodell med lite stökigare bitar ibland. Grannäsen-Annefors är dessutom medlut till största delen så du har bra med roliga utförslöpor.

Efter en fika i Annefors så hoppade vi över den del av leden som går öster om Anneforsvägen och cyklade asfalt söderut tills leden korsade vägen vid sjön Trehörningen och gick på leden västerut där.

Don't do that!

Leden västerut från Anneforsvägen till Grannäsen är totalt ocyklingsbar. Och jag skämtar inte nu. Ger du dig på den så har du säkerligen två timmars skjutande av cykeln genom icke existerande stigar och träsk. Använd tiden till något bättre :-)

Det vore intressant att få höra lite hur leden ser ut på östra sidan av Anneforsvägen så jag föreslår att du börjar i Annefors, kör leden söderut via Stora Blyberget och till Trehörningen. När du kommer ut till Anneforsvägen kör du den söderut någon kilometer och svänger sedan in på grusvägen till höger (ganska säker på att det är skyltat Grannäsen) och kör den ca 7km och går på leden igen vid sjön Grannäsen. Då får du definitivt en fin avslutning på turen!

Att köra från Annefors direkt till Grannäsen käns som slöseri med fin stig tycker jag!

Lite bilder från förra sommaren:

dsc04088.png ht=487

dsc04080.png ht=649

dsc04089.png ht=487

Hojta till om du vill ha något klarlagt!

/ Johan

Oj, vilka tips! Det var ju verkligen guld värt, för jag hade tänkt att köra åt andra hållet och inte hade jag haft en tanke på att skippa biten mellan Grannäs och trehörningen.

Då gör jag nog som föreslaget att jag startar vid Annefors, kör medsols förbi St Blyberget och bort mot Trehörningen. Sedan grusväg till Grannäs och medlut tillbaks till Annefors. Låter som en plan. Någon mer som är sugen?

Senast redigerad av en moderator:
Inte för att jag föreställer mig att nån annan skulle ha dykt upp, men...

Jag måste dessvärre laga broms imorgon så turen blir inställd/senarelagd.

Surt med bromsarna. Men leden finns nog kvar :-)

Skjuter du upp turen tillräckligt länge kanske även jag åker upp till föräldrarna i Alfta och hänger på :-) Fast det är nog lite osäkert när jag tänker efter...

jag är nog hemma ett par dagar nu, fram till helgen. Men har inte tid med någon längre utflykt. Men en eller ett par timmar kan jag nog klämma in.

Tillbaka
Topp