Happyride hojar flippas dyrt?

BumbaK

Medlem
Hittade denna sorgliga flippare:

Från 25 till 45k.. Förstår självklart att det kan krisa med pengar, men detta var mkt tråkigt - den ursprungliga säljaren hade kunnat få mer för hojen och en verklig köpare hade kunnat få sin drömhoj till ett rimligt pris.

Är det vanligt att folk dumpar dyra hojar här jfr med blocket etc?

IMG_5714.jpeg

IMG_5713.jpeg

Vanligt och vanligt.. svårt att säga, är det frågan eller undrar du något annat? Tycker själv inte att det ligger något fel i det, jag har åtminstone aldrig tvingats sälja något av någon, så om urpsrungliga säljaren godtagit ett pris är det väl fine? Jag själv flippar inte saker men det är alltid kul att göra en bra affär! :)

Sen tycker jag att folk generellt sett är dåliga på att framföra bud, särskilt om deras tänkta pris ligger långt under vad säljaren annonserat. Man kan alltid framföra ett bud och i värsta fall få ett nej :)

Är det samma cykel?

Jag ser Happy-communityt som mina vänner och försöker sälja saker här till rätt pris. Inte skänka bort vettiga saker, men det är roligt om ev köpare kan känna att de gör en bra affär. Jag vill gärna känna det samma när jag handlar här. Om jag sålde något billigt och köparen direkt säljer det vidare för dubbla priset hade jag blivit arg och ledsen. Inget fel i det juridiskt förstås, men tveksamt moraliskt kan jag tycka. Och det baserar jag alltså på min lite romantiska bild att vi är ett forum av likasinnade som brinner för vår hobby.

Är det samma cykel?

Jag ser Happy-communityt som mina vänner och försöker sälja saker här till rätt pris. Inte skänka bort vettiga saker, men det är roligt om ev köpare kan känna att de gör en bra affär. Jag vill gärna känna det samma när jag handlar här. Om jag sålde något billigt och köparen direkt säljer det vidare för dubbla priset hade jag blivit arg och ledsen. Inget fel i det juridiskt förstås, men tveksamt moraliskt kan jag tycka. Och det baserar jag alltså på min lite romantiska bild att vi är ett forum av likasinnade som brinner för vår hobby.
För tre år sen sålde jag min hardtail (Kona Honzo) här på happy för 9000kr, två dagar senare låg den ute på blocket för 16k med beskrivningen "den bästa cykel han ägt", möjligtvis ur ekonomisk aspekt då. ?
Men det kändes lite surt att köparen bara såg en möjlighet till att göra en snabb hacka och inte var speciellt intresserad av hojen och dess egenskaper.
Jag hade säkert kunna lägga ut den till ett högre pris för det här var mitt under covids galna prisnivåer på beggat men jag hade inte samvete att vara så opportunistisk.

Sålde en cykel för ett tag sen, medvetet lite billigt för att få den såld lite snabbt.
Kom en kille som skulle köpa den till sin bror som hade ont om pengar och behövde en pendlarcykel. Tyckte det lät bra så skickade med lite grejer jag hade till hojen som annars bara skulle bli liggandes.
Hojen dyker sen upp några dagar senare på blocket där hans flickvän (sambo skriven på samma adress) säljer cykeln pga skada eller dyl. Vilka jävla rövhattar!
Jag har inget emot att han säljer cykeln då det ju är hans cykel och jag fick pengarna jag begärde utan problem. Men att stå hemma hos mig och dra en vals om någon brorsa med dåligt med pengar känns sunkigt. Man undrar vad en sån person drar gränsen för när ljuga är ok och inte

Siste idioten är inte född och Blocket är en bra plats att hitta dem. Säljer jag något och godtar priset så får jag nog leva med att den kommer leva sitt egna liv därefter. Jag har gjort mer eller mindre bra affärer, men jag har aldrig moraliserat över vad köparen väljer som nästa steg. Jag har köpt både MC och cykel där säljaren har någon lång moralisk utläggning om hur jag bör använda produkten, jag spelar oftast med *ler och vinkar* tills säljaren är utom synhåll.

Asså fattar jag rätt. Här är en tråd om att nån säljer sin cykel till fel pris och att nån annan säljer den till rätt pris på annan plattform? Och att känslorna är upprörda kring detta.

Stalle
Nä. Nån har sålt en cykel för eventuellt 25k, men vi kan inte med säkerhet säga vad den faktiskt sålts för.

Köparen har sedan annonserat cykeln på nytt för 45k, men vi kan inte veta vad den faktiskt kommer säljas för.

Asså fattar jag rätt. Här är en tråd om att nån säljer sin cykel till fel pris och att nån annan säljer den till rätt pris på annan plattform? Och att känslorna är upprörda kring detta.

Stalle
Du tycker inte det är tråkigt att folk utnyttjar godheten inom detta community för att extrahera värde till sin egen ficka? Finns en anledning till varför många nischade forum har köp-sälj sidor som inte är tillgängliga förrän man gjort x antal poster och bevisat sig vara en värdig medlem. Klart det finns scalpers överallt, hjälper dock att filtrera bort oseriösa aktörer.

Sålde en cykel för ett tag sen, medvetet lite billigt för att få den såld lite snabbt.
Kom en kille som skulle köpa den till sin bror som hade ont om pengar och behövde en pendlarcykel. Tyckte det lät bra så skickade med lite grejer jag hade till hojen som annars bara skulle bli liggandes.
Hojen dyker sen upp några dagar senare på blocket där hans flickvän (sambo skriven på samma adress) säljer cykeln pga skada eller dyl. Vilka jävla rövhattar!
Jag har inget emot att han säljer cykeln då det ju är hans cykel och jag fick pengarna jag begärde utan problem. Men att stå hemma hos mig och dra en vals om någon brorsa med dåligt med pengar känns sunkigt. Man undrar vad en sån person drar gränsen för när ljuga är ok och inte
Precis, att någon köper för att sälja vidare med vinst har jag inget problem med men folk som ljuger och luras vill man inte göra affärer med :(

Själva säljar jag saker för en pris som jag tycker är rimligt, vad en annan gör med cykeln senare bryr mig jag inte om. Jag sålde en gammal 26" hardtail under pandemin för en, tycker jag, rimligt pris till någon som sade att han alltid hade ville har en Canyon. Däck upp några månader senare för dubbla priset. Jag tyckte bara att det var komiskt. Efter ett tag giu priset ner till 50% mer än vad jag fick. Ingen aning för vad den blev såld.

Men tycker att det är lite trakigt att inte en person som är intresserad i att använda cykeln får cykeln för "för lågt" pris i det här fallet.

Hade ute en barncykel här för 3500, först 3800kr.

Såldes via blocket för den högre summan så tror helt enkelt att blocket har större marknad = lättare att sälja.

Fattar inte heller. Jag sålde en bil en gång, la ut den för 20k med utförlig beskrivning och massa bilder. En spekulant påpekade att kopplingen lät lite skumt och jag kunde inte annat än att hålla med när jag lyssnade noggrannare, så jag skrev det i annonsen och sänkte till 13. Fick 12 och var nöjd med det.

Dagen efter låg den ute på Blocket med en bild och beskrivningen var typ "Bil. Fin." 28.000.

Brydde mig inte det minsta, var bara nöjd med att bli av med den. Och om någon annan låter sig luras av någon annan är det inte mitt problem.

:
Gissning: OK att ljuga om det inte riskerar kosta något ekonomiskt.

Att försöka "flippa" cyklar på blocket 2024 kan ju inte vara en speciellt lönsam marknad? Det är ju ganska svårt att sälja cyklar idag, oavsett cykeltyp.

Att försöka "flippa" cyklar på blocket 2024 kan ju inte vara en speciellt lönsam marknad? Det är ju ganska svårt att sälja cyklar idag, oavsett cykeltyp.

Vet inte.

I Nederländerna finns det några som köper massor med cyklar som är lågt prissätt på nederländska Blocket för att sen lägga ut den till högre pris. Jag gissar att dessa personer får en bra peng av det. I en stad som Stockholm med tillräckligt stor marknad skulle jag också tror att man kan tjäna på det. Enda jobbiga delen är att åka runt för att hämta cyklar (och att pruta). Och man behöver utrymme för att förvara många cyklar.

En sån här? Jag brukar veta vad jag vill ha för en sak. Oftast är det ingen panik att sälja. Om folk bjuder under vad jag kan tänka mig, så brukar jag svara med att höja priset för varje prutningsförsök. Brukar vara skrattretande när dom inte fattar i alla fall. Men jag skiter också i vad folk gör med saker jag sålt.

En sån här? Jag brukar veta vad jag vill ha för en sak. Oftast är det ingen panik att sälja. Om folk bjuder under vad jag kan tänka mig, så brukar jag svara med att höja priset för varje prutningsförsök. Brukar vara skrattretande när dom inte fattar i alla fall. Men jag skiter också i vad folk gör med saker jag sålt.
Ganska stor skillnad på en sport och expert (som i annonsen).

Ok om det är nån som medvetet lägger ut den till för lågt pris, men trist om det är nån som blivit lurad här på happy att lägga ut den för lågt. Det är ju en del här som vill ha hjälp att värdera sina cyklar, och det är alltid sjukt låga värderingar som föreslås. Så jag är inte alls förvånad att sånt här händer.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp