[Happyride] Mölnbo-Södertälje, söndag 18/5

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> pAcmAn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min kedjebrytare har pajjat är det någon som
> tar
> > med sig en om det skulle behövas. Kör SS där
> > jag ibland har fått kedjebrott.
>
> Har alltid med. Nåt mer jag ska ta med, en
> espressomaskin kanske?

Tja, varför inte......Då tar jag med mig kladdkakan.

....och 75 bagis=jag är fortfarande skyldig dig en lunch.

pAcmAn skrev:
> Tja, varför inte......Då tar jag med mig
> kladdkakan.
>
> ....och 75 bagis=jag är fortfarande skyldig dig
> en lunch.

Jisses, är det dom 75 du dillar om ;~) börjar bli senil...

Bara 20 grader kallare än förra helgen. Brrrr....

Picture16.png ht=49

Bättre väder än i Stockholm idag i alla fall, tog några timmar att torka efter en 3 timmars virrvarr-tur på Sicklaskiftet idag med brodern. Cykeln funkar, jag är hyfsat frisk, ska bli kul!

Vad pratar ni om, det är ju toppenväder!! Får väl köra lite fortare för att hålla värmen helt enkelt =) Som bimbo ser jag verkligen fram emot dagens gratis lerinpackning!

Nå var är RR:en nu då:-)

Har suttit och förlustat mig på jobbet hela dagen, så berätta nu hur mumsigt det är i skogen är ni snälla:-D Med många biler också om jag får be!

Ett rullsnitt på 9.8 km/h är ju rätt bra, men det var nog asfaltssträckorna som drog upp det.
Picture17.png ht=448

Grönt hastighet, rött puls, blått höjdprofil.

Som Nissen och Mandel konstaterade igår: man har blivit bortskämd med bra grepp. Nu var det på ibland rent sinnesjukt halt. Hjulen halkade iväg på hala rötter och tog man i lite grann stack bakhjulet iväg nedåt. Som tur var så halkade ingen ner i gruvhålen som stundtals var alldeles intill stigen.
gruv.jpg ht=725

Men kul var det och trevligt sällskap var det.

Vi överrumplade Åsgatan 2 i Järna genom att drälla in och vilja ha mat. Ett dussin personer i ett litet cafe' som var halvfullt redan var en utmaning för den ensamme innehavaren, men vi kom därifrån nöjda. Förvarning kan nog vara bra om man kommer många, då kanske det finns möjlighet att få deras brunch som verkade trevlig. Hög ambitionsnivå och bra mackor. Rekommenderas.

Och nog är det en viss Film Noir-stämning med järnvägsstationer en tidig, regnig morgon. Förväntansfulla människor på väg mot ett okänt öde.
arstaberg.jpg ht=571

Kändes lite deppigt under prologen när jag satt i bilen mot Södertälje och det spöregnade.. Men när man rullat en stund så var det förstås kul i blötan. Väldigt fina stigar, även om sista biten in mot Södertälje var lite väl asfaltig. Som sagt, galet halkigt idag, som om det var en ishinna på rötter och stenar. Konstant sladdande med fram och bakdäck och ofta båda två.. Konstigt att man inte slog sig illa. Ens när jag gjorde än stilren OTB när framdäcket nöp fast mellan spänger. Det fotades nog lite idag. Folk var väl fokuserade på att hålla sig på rätt köl. Och första punkteringen sedan Augusti 2005.. Nån gång skulle väl turen ta slut. Tack för trevlig tur!

/Jarl

Nu är jag hemma. Badet var extremt skönt och om 6 minuter är maten klar så det ska smaka mycket gott.
Tack alla för en trevlig om än dock lite slipprig tur!
Hur har det gått Musicman? Kom du hem med hälsan och cykeln i behåll?

Kvasten Grizzly

Dagens äckligaste: ett halvt upplöst djur av något slag (hund?) som låg mitt på stigen utanför Södertäljes soptipp.

Sprockets skrev:
> Dagens äckligaste: ett halvt upplöst djur av
> något slag (hund?) som låg mitt på stigen
> utanför Södertäljes soptipp.

Gissa vad jag råkade tänka på när jag petade ut kött ur den grillade kyckligen nyss...

bruse skrev:
> Gissa vad jag råkade tänka på när jag petade
> ut kött ur den grillade kyckligen nyss...

Att det skulle bli gott med kyckling kanske?

bruse skrev:
> Gissa vad jag råkade tänka på när jag petade ut kött ur den grillade kyckligen nyss...

Att det var synd att betala för mat när det fanns fint liggmörat kött gratis i naturen? :)

bruse skrev:
> Gissa vad jag råkade tänka på när jag petade ut kött ur den grillade kyckligen nyss...

Verkar som om du haft en lärorik dag ute i naturen. Hoppas bara att du tvättade händerna innan du började med matlagningen.

smurfrox skrev:
> Verkar som om du haft en lärorik dag ute i
> naturen. Hoppas bara att du tvättade händerna
> innan du började med matlagningen.

Bruse satt stolt på pendeltåget och visade upp sin latexhandske för flickorna och mig. Creepy...

He he, låter precis som ni beskriver halkan som jag och Mandel hade på vår tur igår! Blev faktiskt ganska många OTB:s för oss också plus otaliga fastkörningar i de breda mellanrummen mellan spångplankorna :-)

Som tur var fastnade inga pinsamheter på bild :-)

Nissen skrev:
> Blev faktiskt ganska många OTB:s för oss också plus
> otaliga fastkörningar i de breda mellanrummen
> mellan spångplankorna :-)

Men det är ju för att ni inte körde på helstela, oväxlade tjuniers ju.

Johan A skrev:
> Men det är ju för att ni inte körde på
> helstela, oväxlade tjuniers ju.

Med 110mm styrstamm då eller? ;-)

Nissen skrev:
> Med 110mm styrstamm då eller? ;-)

Har man kortare stam än så finns det en överhängande risk att man fastnar mellan spångbrädorna.

´Riktigt trevlig tur. Får prova på den igen när det har torkat upp. Var rätt seg i uppförsbackarna efter fikan och asfalten bevisade än en gång sin oduglighet för oss SS-åkare. Vi ses i skogen.

pAcmAn skrev:
> ´Riktigt trevlig tur. Får prova på den igen
> när det har torkat upp. Var rätt seg i
> uppförsbackarna efter fikan och asfalten bevisade
> än en gång sin oduglighet för oss SS-åkare. Vi
> ses i skogen.

Asfalt borde förbjudas!

Såhär efteråt inser man vad härligt det ändå kan vara med regn. Lite småtrevligt sådär. Men förstår inte vad ni menar med att det var halt Då har ni antingen fel däck eller lufttryck, eller bådadera. Enda gången jag hade problem med halkan, var när jag gick. Halkade omkring på såphala spänger som en bambi. Mitt bland alla bimpos!

I Mölnbo välde det ut cyklister från varenda dörr på tåget.
DSC00798.JPG ht=480

"Se om jag hittar ärmen i min jacka"
DSC00799.JPG ht=480

"kolla vilke grimage jag gör när jag tar på mina öron"
DSC00800.JPG ht=480

"Hehe, det är jag som gömt alla stigmarkeringarna för er"
DSC00801.JPG ht=480

"jag håller upp trädet åt er så ni kan passera"
DSC00802.JPG ht=480

Tack alla för igår, trots regnet blev det ju en riktigt trevlig söndagstur!!
Idag verkar det som mitt beställda väder levereras...

Kattis skrev:
> Tack alla för igår, trots regnet blev det ju en
> riktigt trevlig söndagstur!!

Iskogen hör dig ingen skrika... jag menar... i skogen regnar det inte!

> Idag verkar det som mitt beställda väder
> levereras...

Så går det när man beställer leverans med Schenker! ;~)

Grizzly skrev:
> Hur har det gått Musicman? Kom du hem med hälsan
> och cykeln i behåll?

Jodå, jag tappade en del kraft så jag tyckte det var bäst att släppa iväg er alla så ni slapp stå och vänta på mig i regnet. Efter en liten bonusbevattning i skogen kom jag strax fram till Tomas som väntade in mig och bjöd på lite hemgjord löparmaktkaka och ett par dextrosol. Efter det gick det lättare men alla uppförsbackar liknade vad jag tror att vissa kallar mjölksyreträning, vare sig jag ville eller inte.

Jag skaffade pulsklocka för ett par veckor sedan och då ska man ju lägga in sin maxpuls och enligt formeln så blir min 192 men nån gång när jag kollade på klockan så stod det visst 101% av max. Vet inte om det är bra eller inte men nu får jag ändra inställningen för max till 194 eftersom jag tydligen var uppe i det. Låg nästan konstant på 80-90% av max.

Slutligen får jag tacka för en riktigt trevlig dag, trots lite regn, halka och lera. Det var jäkligt kul och utmanande att ta sig fram bland alla stenar och rötter. Några blåmärken och lite öm här och där men det ger bara mersmak.

Det är lite tråkigt att jag inte fick säga hejdå till er alla men det blir ju fler gånger.

bruse skrev:
Men> förstår inte vad ni menar med att det var halt
> Då har ni antingen fel däck eller lufttryck,
> eller bådadera. Enda gången jag hade problem med
> halkan, var när jag gick.<<

Åsså åtminstone den gången på ett längre klipphäll-parti där du kanade omkull en bit framför mig å svor lite , hörde nåt om för "låg fart" och "bromsande" tror jag.. :-)

Verkligen så att man klarar ofta halkiga partier bättre med vettig styrfart så man fortsätter "sladda framåt" så att säga. Men hellre sladdar än punkteringar, tycker jag själv.

MusicMan skrev:
------------------------
>när jag kollade på klockan så stod det visst 101% av max. Vet inte om det är bra eller inte men nu >får jag ändra inställningen för max till 194 eftersom jag tydligen var uppe i det. Låg nästan >konstant på 80-90% av max.

Precis därför jag aldrig kommer skaffa en pulsklocka. Jag skulle bli helt tiltad av mina siffror hehe.. Bättre att inte veta. :-D

Köpte 3 slangar å en Co-pump med några extra patroner nu på lunchen, redo för nya missöden alltså.

Jo, MoeJoe, att nästan stillastående ta ett stenigt parti är en utmaning. Det är som du säger, med fart sladdar man sig fram, med låg fart åt sidan.

Vi hade tur med tekniska problem och skador. Bara en punka och en mellan-spängerna-vurpa med trasig frambroms till följd. Vad jag vet inga skador, mer än min rôv när båda fötterna flög till väders.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp