[HappyRide] Mörker i Gävle 12/10

Jag var till skidstavallen och körde kors o tvärs på stigarna där. Det blev en runda på ca 15km i hällregn och på snorhala rötter och stenar, men det var kul ändå. Då kändes det som förkylningen äntligen har gett sig, så räkna med en piggare Jonte på torsdag.

Senast redigerad av en moderator:
Fungerar en sån här, eller blir det för mörkt?
402299_965.jpg

/Adam

Skulle nog kunna bli lite väl mörkt om du körde ensam i skogen. Men eftersom vi är flera med starka lampor så tror jag nog att det kommer att funka ändå.

/niklas

jo, jag körde visserligen med LED (Silva L1), men det är den starkaste pannlampsLED:en på marknaden. Enligt Silva så lyser den 63m, medan den där lyser 10m. En väsentlig skillnad alltså.

Men ligger du i rygg på nån så går det kanske bra :o

Det verkar bli kallt! Var köper man bra cykel och sportkläder här i Gävle? Någon välsorterad cykelbutik har jag inte hittat.

Någon välsorterad cykelbutik finns tyvärr inte. Mest i cykelklädväg har Intersport och Teamsportia XL, men tyvärr har de alldeles för lite.

Naturkompaniet har funktionskläder, men kanske inte så cykel specifikt. Dock bra!
Windstopper byxa och jacka har dem, sen får man ju ha cykelbyxorna under så att det inte börjar ömma där bak.

Jävlar, jag kan inte hänga med ikväll. Frugan är på kurs och jag misstänker att det är bäst om jag är hemma med ungarna istället för att sladda omkring i hemlingby-mörkret.
:-(

Spöregnade det? I Valbo vräkte det ner mellan 7-9.

Har någon något bra tips på regnbyxor som är bra att cykla med (och inte allt för dyra)

Tänkte vara med och men jag letade hela kvällen efter regnbyxorna eftersom det spöregnade, vetef..n vart dom tagit vägen.
Sen drogs jag till tv-apparatens ljus som en slö höstfluga.
Cyklade dock en mil i onsdags kväll med pannlampan (milspåret i Valbo)så det får väl duga.
Nästa torsdag kan jag inte men hänger gärna på om det blir fler gånger.
/Ulf

sikkel skrev:
-------------------------------------------------------
> Spöregnade det? I Valbo vräkte det ner mellan
> 7-9.
>
> Har någon något bra tips på regnbyxor som är
> bra att cykla med (och inte allt för dyra)
>
> Tänkte vara med och men jag letade hela kvällen
> efter regnbyxorna eftersom det spöregnade,
> vetef..n vart dom tagit vägen.
> Sen drogs jag till tv-apparatens ljus som en slö
> höstfluga.
> Cyklade dock en mil i onsdags kväll med
> pannlampan (milspåret i Valbo)så det får väl
> duga.
> Nästa torsdag kan jag inte men hänger gärna på
> om det blir fler gånger.
> /Ulf

Japp! Nog regnade det allt. Men det märks inte så mycket just när man cyklar.
Regnbyxor är bra, men dem får inte vara för täta.
Jag kör själv med ett par "vindbyxor". Man blir blöt, men inte kall.
Har man för täta byxor, blir man ändå blöt av svett.

Som sagt, det var mycket blött.

Jag hade inga regnkläder på mig men det gick bra ändå. Underställ fråm Helly Hansen gjorde susen. När jag skalade av mig kläderna i hallen hemma hadde jag lera på benen, den hade gått rakt igenom långkallingarna! Jag frös inte en sekund. Enligt min polar var medeltemperaturen 7 grader.

Gärna, med lite tur har det frusit på så det inte blir så blött. Och gärna lite lagom med snö också. Dubbdäckspremiär?

Måste komma ihåg att ladda batterierna till mina Happy-värmesulor också...

/niklas

Tyvärr är man ju inte ägare av några dubbdäck, men det blir ju lite mer spännande så. Man får nog prioritera att köpa dubbdäck till bilen först, känns som det är hög tid.

Nu sitter dubbdäcken på hojen så jag är redo för en tur ikväll.
Dessutom är jag sugen på att prova dessa som enligt CC ska levereras idag:
LAKE020-36.jpg

Synd bara att ombyggnationen av mina värmesulor inte riktig hann bli klar igår kväll, det hade nog varit varmt och skönt.

Undrar hur mycket snö det ligger på milen nu?

Hur klarar man sig utan dubbdäck tro? Jag känner en viss oro inför kvällen och inte har man några sånna varama och sköna skor heller, tur att det finns yllesockar.

Milen borde vara ganska lite snö på, det är ju mest skog där. Om det däremot är massa promenerat tror jag att det kan bli väldigt halt.

Blir det ner för slalombacken ikväll?
//Tomas

Tomas, Klart att du ska köra även utan dubbdäck! Jag blir också avundsjuk på dom där skorna, jag skulle dock inte våga köpa skor utan att prova dom först. Själv lyckades jag köpa ett par "lobsterclaw"handskar igår på Intersport.
Jag hoppas att de nästan 1/2 meterdjupa vattenpölarna som vi cyklade genom förra veckan har sjunkit undan eller frusit.
Vi ses ikväll,

Det är väl som vanligt 19:50 vid Preem (vid Hemköp) och ca 20:00 vid spårcentralen i Hemlingby?

/Per

Klart vi tar slalombacken ikväll som vanligt. Ska bli spännande. :-)

Hoppas att temperaturen håller sig under nollan så att det är lite fruset i marken och inte så slaskigt. En tunn lövtäckt ishinna över de halvmeterdjupa pölarna kan ju också bli spännande. Pax för att åka sist. :-)

AAAAAAAAAAAHHHHH.... kan inte kl åtta ikväll :(
Men nu blir jag så sugen så jag kanske måste ta en snabb tur efter jobbet.
Har precis kört in de nya dubbisarna och får förhoppningsvis batteriet till mina Sigma lampor idag.

Så om ni ser några fräscha spår så är det jag som varit där. Får hänga på er en annan gång.

Sådär nu har jag precis skruvat fast spd-klossarna på skorna. Är riktigt impad av cyclecomponents leveranstid denna gång. Beställde skorna igår, fick dom idag. Ska bli kul att testa hur varma dom är. :-)

Har ni tuggat anabåla eller.. -2 ute,, brrrrrrrrrr
Ächh kanske trampar upp o tittar hur ni har det... O sätter eld på nått vindskydd för att hålla värmen

Klart kul liten tur. Slalombacken funkade fint mer fäste än i lera. Resten var lite små tungt på sina ställen pga snön, ispartierna som fanns var däremot ingen höjdare (för mig utan dubbdäck). Öppet vatten har sina sidor när det är minus, växlar verkar nämligen fungera sämre när man doppar de i vatten, eller hur Per? Det blev bara mtb-spåret och 5:an, vilket nog känndes som rätt val. Till råga på allt fick vi mysa lite kring en eld också, tack Skalman.

Skaderapport:
En trasig pump, plast och minus grader kanske inte är bra.
En trissa i bakväxel, blanda inte vatten och minusgrader.
Hade visst börjat svarva på bakfälgen, så jag körde med bara frambroms.
En plurning som tur var på slutet.
En kort stund med fastfruset frihjul.

Ja det var en trevlig tur trots att jag blev lite blöt om fötterna på slutet. Ser ut som att det ska bli varmare väder framöver så vi kan nog räkna med att vi snart får plaska omkring på milen igen.

Vi såg några cykelspår i början på mtb-spåret, var det dina HUMUHUMU...?

Som PPTG sa så var det lite väl mycket snö på 10:an för att man skulle kunna cykla nöjsamt. Så vi fortsatte längs femman istället. Det var ju tur det för det hade inte varit någon höjdare att cykla runt den med fastfrusen bakväxeltrissa. Det var tungt nog att trampa i lössnön.

Nu sitter mina dubbdäck på :-)
Lite sugen på att sticka iväg på direkten o testa.
Någon som vill följa en fredag kväll som denna?
Kanske möter några monster eller spöken uuuh, läskigt.

Slut på ved i stugan.. får väl bränna ner den idag då. :)
Ächh har nog för lite öl i kroppen med..
Var nykter i morse.. men nu börjar det ordna sig.

Ooooh! Nu måste jag på en lite matsmältningstur.
Tänkte åka en runda på skidstavallen, någon som är sugen?
Säg 20.00 på skidstavallen!? Jag finns där då, kom dit!

Shit!!!!!
Blir ingen tur för mig ikväll!
Just när jag skull smörja och göra en liten genomgång före turen, upptäckte jag att växelshiftaren till bakväxeln var spräckt.
Typiskt...

Var ute och hojade milen i Hemlingby igår med grabben. Gick riktigt bra att hoja om man inte är rädd för att bli lite lerig. Inne i skogen var det rätt lite snö kvar. Det var endast på några öppnare partier med mer snö som det var lite jobbigt att trampa i snömoset.

Däremot ligger det en hel del nedblåsta träd över stigen där man får lyfta förbi cykeln. Trist, för man tappar en del av flowet när man måste hoppa av och bära cykeln tycker jag.

Som sagt, doppa inte bakväxeln i en bäck när det är minusgrader, då funkar den inte! Det är ju tur att jag har en förstående hustru så att jag slapp gå hem! Jag tyckte blankispartierna var det bästa med hela turen. Det där vita möglet kan jag klara mig utan.
Tyvärr kan jag inte vara med på torsdag efterssom jag är i Vishakhapatnam.

/Per

Jag har inte hunnit få på nya bromsar än, så jag får nog stå över också. Vishakapatnam, skumt namn vart ligger det?

Är det någon som funderar på att åka till cykelmässan i Falun, 25:e eller 26:e november? Det var i alla fall rätt kul i fjol så jag funderar på åka dit.

//Tomas

Det blir inget för mig den här gången heller :(
Får satsa på nästa torsdag...

Var förresten runt en sväng på milen i tisdags, och det liknade väl mest plockepinn därute. Tappade räkningen på hur många träd jag klättrade över och under. Visst tappar man "flowet" men äventyrsfaktorn blir desto högre ;)

Hallå

Nu har jag äntligen fått på nya bromsar och det är dags att cykla lite. Vad sägs om en tur i dagsljus på lördag? Jag tänkte ta en tur i alla fall kl 10 på lördag, start Preem Sörby (flexibel med startställe). Har en lite fundering om det kanske går att köra Gästrikeleden till Valbo, annars är jag öppen för förslag.

//Tomas

Låter kul, var länge sedan jag cyklade denna sträcka. Vi tar väl hela biten inkl spängerna vid värmeverket? Jag har ju dubbdäcken på så jag borde kunna få bra fäste nu. .-)

/niklas

Spångarna cyklar jag INTE på! Jag har varken dubbdäck eller mod, men det var länge sedan som jag körde den biten. //Tomas

>Sikkel skrev:
>>Är det någon som vet hur milspåret i Hemlingby ser ut ?
>>snö och is eller barmark

Tjena Sikkel!
Cyklade en runda på hemlingbys milspår i måndags, och det var bara snö och vatten på en del ställen. Mest barmark alltså. Det bästa var väl att dom hade röjt undan alla träd.
Men du får räkna med att bli lite blöt ;)

Tillbaka
Topp