[HappyRide] Mörker i Gävle 12/10

Blöt blir man oftast men det är tråkigt när det kombineras med att ligga ner i en slaskpöl ellet isvak efter att halkat omkull.
Kanske det blir en runda i helgen med fin cykeln med "sommardäck" eller skrotcykeln med dubbisar (8 hoppande växlar och ett baknav som låter som en stenkross).
/Ulf

Det blev bara jag och Konsnablius med sin magiska SS, den verka cykla av sig själv. Det var lite blöt, men en kul tur efter Gästrikeleden. Jag var väldigt nära väggen, men jag tog mig hem med en smula kalla och blöta fötter.

Haha ja jäklar vad blött det var på sina håll. Men riktigt trevlig tur. Tror faktiskt att Gästrikelenden Gävle-Valbo seglar upp på förstaplatsen som min absoluta favoritstig just nu. Varierat och tekniskt och fortfarande med partier som jag inte klarat utan fotnedsättning.

Hoppas man hinner cykla den ytteligare nån gång innan snön kommer. Gärna i minusgrader med fruset underlag.

/niklas

Jag tog en sväng i hemlingby på 10km spåret idag vid 9 tiden det var barmark hela spåret runt, men det var djupt vatten på många ställen.
Åkte sedan MTB spåret ut till slalombacken där stod det tre rådjur 15meter brevid spåret så jag stannade och lekte stirra leken med dom, Jag vann :)
Jag tycker gästrike leden är bättre Valbo-Gävle ;)
Bäst tycker jag är delen över Mårtensklack mellan Ockelbo och Medskogasjön.
/ulf

Jag hade det som projekt att testa lenåsleden men det hanns inte med denna sommar.
Det ser ut som den går uppe på bergen så det borde vara hyfsat torrt.
/Ulf

Jag och Vilde Ville körde över Lenåsberget för några år sedan enligt beskrivningen i denna tråd:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/24714/24714

Fast istället för att starta i högbo så cyklade vi från Gävle. Dessutom cyklade vi vilse när vi skulle ansluta till Fäbodleden så vi hamnade i Järbo istället (om jag inte minns fel) och fick hoja hem via Sandvken. Fy fan vad trött jag var. Så trött att jag aldrig orkade följa upp tråden med en Ride report. :-)

Vilka nymodigheter! Går det verkligen att byta håll?

FOXic: 19:50 Preem Sörby eller 20:00 Hemlingby spårcentral, om du missat vad vanliga upplägget är.

Hej på er, Jag tänkte göra comeback på torsdag efter två veckors uppehåll. Milen baklänges låter bra! Jag siktar på 19:50 på Preem.

/Per

Kan inte komma denna torsdag heller anledning = kurs.
Brukar dock åka ett varv i milspåret kl 09:00 på lördagar då barnet simtränar.
Brukar se ganska färska mtb spår, är det någon Happy nisse som brukar köra på fredagkväll eller tidigt på lördagsmorgonen ?
/Ulf

Nedrans, jag hinner inte hänga med ikväll. Har tyvärr andra åtaganden som måste prioriteras. Såg verkligen fram emot en (baklänges)tur på milen ikväll. :-(

Några småsjöar på de blöta ställena, men i övrigt hyffsat. Vi körde baklängs och de blev riktigt kul. Intressant hur hjärnan funkar, när man känner igen sig hela tiden men ändå inte vet vad som kommer. Vi upptäckte även flera uppförsbackar som inte är nerförsbackar när man cyklar åt andra hållet, märkligt. Konsnablius specialstig känndes som en lite chockerande start, så där skulle man behöva lite uppvärmning innan man ger sig på den. Tre var det som körde FOXic, per.e och jag.

Jag kan inte på torsdag, så jag tänkte ta en sväng på tisdag (28:e) istället. Samma tur och tid som vanligt om någon är sugen på att hänga med.

//Tomas

Körde milen igår(25:e). Det är lättare att köra åt "rätt" håll. :) Sjön där milen viker av från 5:an är borta! Man kan säga att det var som vanligt. Blött där det brukar... Härligt!

Tomas, jag hakar gärna på imorgon tisdag. Jag tror/hoppas att min form är lite bättre än i Torsdags... Tid? Plats? Runda?

Samma som vanligt? 19:50 Preem, Sörby. Hemlingbymilen, eventuellt kan vi vara lite vilda och köra den baklänges igen. Annars är jag öppen för förslag, man kan tex. köra lite grusvägsrally eller delar av Gästrikeleden.

Hej,
Jag dyker upp 19:50 på Preem, skulle gärna köra lite mer på Gästrikeleden som omväxling. Ska vi köra direkt ut och hoppa över omvägen över spårcentralen/Hemlingby? Grusvägsrally är jag inte så förtjust i, det skall vara singletrack, smalt snabbt och ibland stökigt.
Hoppas jag hinner byta till dom odubbade däcken, det blev så slirigt på stenarna i torsdags.
/Per

Gästrikeleden är inte direkt snabb, den är mer smal och stökig. Det fungerar fint att köra från Hemlignby och följa Gästrikeleden till värmeverket.

//tomas

Inte för att jag kommer hänga med ikväll men en lagom lång och spännande mörkertur borde vara att köra gästrikeleden från hemlingby ut till värmeverket och därefter bita i de sura äpplet och ta biten med "de omöjliga spängerna" för att sedan fortsätta ut till hedesundavägen och därefter vika av hemåt.

Kommer inte på nåt annat om man vill hålla sig på denna sida av Gävle.

Annars finns ju alltid alternativet att köra toktempo några varv runt mtb-spåret i hemlingby. Med uppsamling varje varv så kan man tokköra för motionens skull och man får ändå med den scocial biten...

Äsh, varför skriver jag in denna tråd. Jag ska ju inte ens med. :-)

Om man är sugen på tokstök så tror jag förssten att Naturstigen skulle vara riktigt intressant att köra i mörker.

Den är jag sugen på att prova nån gång.

Klart du vill hänga med! Jag tänkte nästan att man kunnde köra lite längre bort än Hedesundavägen och köra något parti till på Gästrikeleden. //Tomas

Hade varit kul att hänga med men har tyvärr jobb att göra ikväll.

Det kan hända att jag överskattar tidsåtgången att cykla längs gästrikeleden (jag tänker inklusive spång-partiet). Man kanske hinner cykla längre än hedesunda-vägen. Se till att ladda batterierna ordentligt innan ni ger er ut ikväll bara. :-)

Tomas och jag hade en fin runda längs Gästrikeleden tur igår kväll. Tomas visade vägen och jag var inte helt med på orienteringen hela tiden.
Det var mestadels fullt framkomligt men lerigt och vått i vissa partier. Det blev en bra blandning av tekniskt svåra stigar och lite högre tempo på grusvägar.
Jag ser fram emot turen imorgon också!

Det blev två mil jäkligt kul mörkercykling. Från Hemlingby - till värmeverket, där svängde vi höger och hoppade över spångpartiet. Två skogsetapper på Gästrikeleden hann vi innan vi svängde norrut på en av grusvägarna. Hem via Gävles mest välskötta gräsmatta i Allmänninge och vidare över Skogsgårdarna, Gävlebro osv. Personligen gillar jag den turen riktigt mycket, då man får lite härlig vägcyckling med.

//Tomas

Hej på er!
Är det någon som ska med ut ikväll? 19:50 Preem Sörby och 20:00 Hemlingby spårcentral. Jag startar vid Preem.
Konsnablius, jag antar att du är på?
Jag tycker att vi kör milen åt rätt håll den här gången, men kan tänka mig någon annan runda också.

/Per

Tyvärr, jag kommer inte loss denna gång heller. :(
Frugan har den dåliga smaken att boka in teater ikväll. Som tur är så går hon med en väninna så jag kan stanna hemma och lattja med det nya Mindstorms-legot med ungarna ikväll. Alltid en liten tröst...

Om det inte är någon mer som ska ut så hoppar jag också över cykelturen ikväll. Tyvärr har jag inget lego att leka med...

Jahapp, värmen håller i sig så det är väl lika bra att köra en sväng på torsdag? 19:50 Preem 20:00 Hemlingby. Jag är lite sugen på köra Konsnablius förslag och tokcykla MTB-slingan några varv.

Får man något sällskap?

//Tomas

Jag kommer med på Torsdag. Tokköra MTB-spåret är ju en tanke. Den största fördelen med MTB-spåret är att om någon blir sen till starten är det inte så svårt att ansluta senare. Samtidigt kan jag inte säga att jag ser fram emot att glida ner för slalombacken i lerspåren, det blir ju likssom en sån tur varje varv.
Vi ses imorgon!

/Per

Tillbaka
Topp