"happyrunda" Franssons till Sahlgrenska

Vanguard

Ny medlem
Onsdagsmorgonens "happy" Franssons -> Sahlgrenskas akutintag.

Nja, inte exakt Franssons, men rätt nära...

Det ska ju vara så himla nyttigt att cykla till jobbet i stället för att ta bilen.
Men... det kan göra ont när det är en bilistidiot som inte ser sig för utan bara svänger in över cykelbanan utan att se sig för.

07:44 GPSen hittar sina satelliter precis när jag kör in i skogen ovanför Härlanda tjärn.
07:50 Svänger jag ut på cykelbanan utmed Delsjövägen
07:51 Svänger en morgontrött bilist in på Töpelsgatan utan att se sig för, och jag sladdar med bredsidan rätt in i vänster bakdörr på bilen.

Med utgångspunkt från var jag har ont och hur det gick med bilen, så måste mitt styre ha krossat rutan på bilen, och minhögra axel måste ha dragit i takkanten på bilen.
Förutom krossad ruta så blev det en buckla i dörren.

Sedan måste jag ha landat på min vänstra skinka för den känns inte rolig nu...
Vid landningen fick ryggen sig en körare, och det var det enda jag kände just då.

Det tog inte många sekunder innan första medcyklisten stod lutad över mig och frågade hur jag mådde. En sjuksköterska till på köpet.
Sedan tog det nog inte mer än 30 sekunder innan det var ca 10-15 pers där.

Någon ringde ambulans och polis, och ambulansen kom vid ca 08:00 och polisen ett par minuter senare.

Ambulanspersonalen fixerade mig på en bår, och 08:11 bar det iväg mot Sahlgrenska.
Eftersom en vänlig själ packade ner min GPS i min väska som följde med till sjukan, så har jag komplett track hela vägen. :)

08:19 GPSen tappar satellittäckning då jag rullas in på akuten.

---

Efter diverse undersökningar inklusive röntgen av ryggen konstateras att det inte blev så farligt, och troligen kommer att läka på några veckor.

Ont i rumpan, ryggen och axeln. Ska hämta lite "smågodis" som jag fick recept på. Sedan blir det nog fint.

Bilagor

• hela.png
    hela.png
    134.8 KB · Besök: 32
  • krock_zoom.png
    krock_zoom.png
    46.7 KB · Besök: 28
  • krock.jpg
    krock.jpg
    86.7 KB · Besök: 25
Trakigt att hora. Om du fick en storre blodning i glutesen kan jag rekommendera laserbehandling sa fort som mojligt. Gor att det levrade blodet "loses upp" och i viss man transporteras bort -fungerade for mig.

Intressant att du loggade allting med GPS:en. Annu intresantare vore om man kunde fa satellitbilder just nar det hande. Kan tanka mig forsakringsbolagen skulle tycka om det.

Jättetråkigt. Du kommer iofs från en körriktning en bilist inte väntar sig. Även om det är cykel spår bredvid övergångsstället brukar jag gå över trafikerade övergångsställen med min cykel.

Japp, cykelbanorna är på många stället totalt livsfarliga.

Det behövs en rejäl uppryckning för att få en godtagbar standard på dem.

Om man ska passa på att gnälla, så är ju cykelbanorna de lägst prioriterade vad gäller beläggningsarbeten också. Om man har grävt i en cykelbana av någon anledning, tex rörarbeten eller så, så är ju asfalteringen i 99% av fallen helt undermålig efteråt.

Cyklar man med MTB med mjuka däck är det väl OK, men kör man racer med 8 bar i däcken så får man ju hjärnskakning av ojämnheterna...

Läste någonstans för ett tag sedan att det skulle göras en rejäl satsning på cykelbanor i GBG. Tror det var 30 miljoner i år.
Det är visserligen mycket pengar, men jag skulle tro att det ändå är en droppe i havet vad gäller att göra cykelbanorna säkrare och bättre.

Nej, satsningen på cykelbanor handlar bara om att förstöra fler vägar genom att bygga fler sträckningar med cykelbanor. Inte fixa till de existerande.

OK, fler farliga cykelbanor då alltså... :(

Någon som vet om det möjligen är mindre farligt att cykla på vägen ihop med bilarna?
Borde ju verkligen inte vara så, men någon som VET?

Först: tråkigt att du krockade, hoppas du är tillbaks i sadeln snart!

Den där korsningen är ju ett typexempel på livsfarlig cykelbana: om man som cyklist håller mer än promenadfart är risken väldigt stor att en svängande bil inte ser en. Till råga på allt har de planterat träd för att skymma cykelbanan... Och för cyklister från andra hållet är det ännu värre.

Geologen har hävdat att det är farligare att cykla på cykelbana, bl a här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1067537/1071796#msg-1071796 . Källa?

Senast redigerad av en moderator:
Fyfaan va otäckt när sådant händer. Hoppas du är tillbaks i sadeln på nolltid så vi kan dundra nerför getryggen en dag :)

Däremot är jag inte på det klara med hur bilisten kunde missat dig. Men man kanske är stressad som bilist av trafiken bakom och vill göra en snabb högersväng?

Det kommer aldrig att bli 100% säkert, men en bra tumregel är att anpassa sin fart efter hur mycket ögonkontakt man får med sina medtrafikanter.

Jag fattar verkligen inte hur en bilist kan missa dig där. Det är en riktigt stor cykelled och sikten tycker jag är bra där så jag kan inte se några förmildrande omständigheter. Hoppas du kryar på dig snabbt och att att bilisten skärper sig i fortsättningen.

Enda sättet är att göra riktiga uppfartsramper till cykelbanorna för bilarna vid alla korsningar. Det ska kosta att köra upp på cykelbanan med bilen om man inte saktar ner till parkeringsfart.

En bilist tänker bara på hur bilen kommer må efter ett fartgupp och anpassar farten efter det. Jag hör kraftiga skrapljud från bilar som kör över guppet här utanför varje dag. Antar att det bara är billig plast annars hade de väl saktat ner lite. Om hela framvagnen rasar samman så borde idioten lära sig till nästa gång...

ja, de där jävla bilistidioterna..

klart jag ska kunna braka på på min pendlingssträcka utan att behöva se mig omkring. eller?!

trist att du krockade, hoppas du kommer upp i sadeln snart igen.

Hej

Jag är både cyklist och bilist. Har också hamnat på akuten efter en cykelolycka med bil. Har lärt mig en del efter det. När jag cyklar i stan är jag extremt försiktig eftersom det är jag som är mest oskyddad. Att ligga och döna genom korsningar och förvänta sig att bilisterna stannar är en lek med döden.

Förvånas ofta när jag kör bil hur vissa cyklister riskerar livet för att hävda sin rätt. Det funkar oftast, men ibland smäller det.

Så länge cykelbanorna är som de är så tar jag det som sagt väldigt lugnt i trafiken numera.

/TJ

Jag brukar köra enligt devisen att alla bilister är ute efter att döda mig.

Det hjälpte tyvärr inte i onsdags morse.

Säkerligen var det flera faktorer som gjorde sitt för att det skulle gå som det gick. Bla hade det precis börjat duggregna lite, och då skyndar man ju sig lite extra...

Det var ganska vältraffikerat på cykelbanan just då, så det var nog ren tur att det inte var fler som brakade in i samma bil.
Eller att bilisten hade kört över någon.

Det gör ont att hävda sin rätt genom att krocka.
Bättre att ta regnummer och göra vad man kan för att i efterhand påtala det olämpliga i att just den bilföraren har körkort.
(Kanske till och med lobba lite för att han/hon ska prova att cykla till jobbet...)

toshiba skrev:
-------------------------------------------------------
> Trist med olyckan, men om det var ett
> cykelövergångsställe så var det väl du som
> skulle ha lämnat företräde?

Cyklande har företräde där.

En kompis som håller på att ta körkort påstår att cyklande har företräde då cykelöverfarten är:
- upphöjd
- av annan färg
- precis innan eller efter rondell

Har själv ingen aning om hur väl detta stämmer..

Krya på dig Vanguard!

KrisL skrev:

> - av annan färg

Så om vägbanan är täckt av blod så får man rätt i efterhand? I grund och botten är det illa att reglerna är så luddiga och att så få vet om vad som gäller. Jag tror det skulle bli bättre för alla om polisen satsade på att informera vad som gäller istf att dela ut böter för att man saknar ringklocka. Vad beträffar cykelövergångsställen så tror jag hälften av alla cyklister och hälften av alla bilister tror att cykeln har företräde - klart det blir förvirring.

(Detta har inget att göra med Vanguard's olycka).

Det är faktiskt rätt svårt att hitta en bra tydlig sida med vilka regler som gäller. Sen tycker jag att stadsjeeparna är rätt provocerande då man vet att deras höga fronter är ruskigt farliga att bli påkörda av. Därför känns det som att de som köper stadsjeepar vill sitta säkert själva men inte bryr sig om att de är livsfarliga för oss andra.

KrisL skrev:
> En kompis som håller på att ta körkort påstår
> att cyklande har företräde då cykelöverfarten
> är:
> - upphöjd
> - av annan färg
> - precis innan eller efter rondell
>
> Har själv ingen aning om hur väl detta
> stämmer..
>
> Krya på dig Vanguard!

Din kompis som tar körkort har helt rätt. Jag läste på efter att blivi påkörd på en cykelöverfart vid en rondell. Polisen och försäkringsbolaget delar den uppfattningen så jag är ganska säker på att det stämmer. Men det gäller även i anslutning till korsning. inte bara rondell.

Vad görs med ens cykel när man släpas iväg i ambulans? Lämnas den kvar eller plockar snuten upp den åt en? (okänslig fråga kanske, men jag har undrat över det ett tag)

Det finns i stort sett inga situationer där cyklister har företräde när de färdas på cykelbana och den korsar en vanlig väg. Upphöjd cykelbana är det enda, men de finns nästan inte, och rent tekniskt ger de bara väjningsplikt mot trafiken som korsar EFTER upphöjningen, inte PÅ den.

Dock är det på förslag, och under utredning, att ge cyklister allmänt företräde efter samma modell som gångtrafikanter. Får se hur det blir med det...

geologen skrev:
> Det finns i stort sett inga situationer där
> cyklister har företräde när de färdas på
> cykelbana och den korsar en vanlig väg. Upphöjd
> cykelbana är det enda, men de finns nästan inte,
> och rent tekniskt ger de bara väjningsplikt mot
> trafiken som korsar EFTER upphöjningen, inte PÅ
> den.
>
> Dock är det på förslag, och under utredning,
> att ge cyklister allmänt företräde efter samma
> modell som gångtrafikanter. Får se hur det blir
> med det...

Men vad gäller i det här fallet när cykelbanan går längs med vägen och bilisten svänger av vägen och korsar då direkt cykelbanan? Känns inte som att det måste vara samma fall som när en cykelbana korsar en vanlig bilväg (raksträcka).

Jag fick lära mig på körskolan att cykelbanan räknas som ett extra körfält som bilen kommer korsa. Blir som ett filbyte och då ska bilen lämna företräde till de som redan är i den filen.

Har for mig att om cykelbanan lag i direkt anslutning till korbanan gallde lamna foretrade for bilar sa lange som cykelbanan hade en "cykeloverfart" och inte hastigt overgick i overgangsstalle. Daremot om cykelbanan lag ett par meter ifran korbanan skulle man som cyklist lamna foretrade. Nu kommer sakert nagon som har battre´koll att forhoppningsvis lanka till ratt lagparagraf.

Emellertid resonerar jag alltid som att alla bilister avsiktligen eller oavsiktligt ar ute efter att doda mig - kanns som en hallbar strategi om jag vill fortsatta cykla tills jag blir jattegammal (dvs annu aldre an vad jag ar). Nar jag var 20 ar nagonting trodde jag att jag var ododlig och holl pa mina rattigheter i alla lagen - kunde innebara att man sparkade till bakdorrar eller baklyktor for att "straffa" bilister som inte respekterade mina rattigheter. Numera vill jag bara komma fram helskinnad utan konflikter.

I princip kor jag aldrig bil inne i Stockholm men om det skulle handa ar det jatteotrevligt - dvs p g a alla griniga cyklister som mer tanker pa sina rattigheter an sina skyldigheter. Faktiskt battre pa det sattet har i Kampala - alla cyklister och motorcyklister kor av vagen nar jag brummar fram i min jeep - i synnerhet nar jag lanar en rejal landcruiser VX limited med V8 ;).

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp