Happys långsammaste cykelbygge?

Buddha

Aktiv medlem
Fick ramen i september -06 och slaskade på styrlindan igår. Någon som bräcker det?

En vacker dag ska jag kapa styrröret, men jag vill känna mig för lite först. Sen återstår bara att bestämma mig för vilken sadel jag ska ha (lutar åt en Brooks) och så ska jag försöka hitta någon som kan skräddarsy klibbor av hög kvalitet.

ElMartillo.JPG ht=544

V for Very slow build..
VforVentana.JPG ht=725

Man måste matcha färgerna!
Frgmatchat.JPG ht=544

Tyska däck... :-) Vrålsnygg, fast jag stör mig lite på att det är rise på styrstammen. Snyggt med plaströr runt vajerhöljena!

Snygg, men nu får du fylla i vad som hänt sedan du köpte den, och komma med några undanflykter om varför det tagit sådan tid. Men vad ska du ha den till? Den har ju inga stänkskärmar, så den är lika praktisk som ett rosa skägg... ;)

Och jag som blir mobbad för att mitt 29:er bygge pågått i elva månader. Jag skall genast skicka alla mobbare till den här tråden! :-)

Nissen skrev:
-------------------------------------------------------
> Och jag som blir mobbad för att mitt 29:er bygge
> pågått i elva månader. Jag skall genast skicka
> alla mobbare till den här tråden! :-)

Funderade just över var din 29er tagit vägen.. ;)

Fantastiskt snygg hoj f ö Buddha! Bra val av sadel, Gobi känns som en skönt insutten soffa.

Edit: glömde lite.

Senast redigerad av en moderator:
Tack!

Grundtanken med cykeln finns kvar från min gamla tråd, och till viss del även exklusiviteten. Idén var att bygga en cykel av fina delar som jag klarar att serva själv, även den dag då mitt cykelintresse har svalnat.
Ramen blev som synes en Ventana och stålgaffeln är måttbeställd och tillverkad av Black Sheep som sedan skickade den till samma lackerare som Ventana använder för att få samma nyans.
Det tog tid att få gaffeln. Lång tid. Då gick luften ur mig och alltsammans bromsades upp rätt hårt. Det kom också en liten knodd osv osv...

Dr Spoke fick göra lite fräsjobb för att få styrlagret på plats och fick även förtroendet att bygga ihop hjulen av skräddarsydda Phil Wood-nav och Salsa Delgado Race-fälgar. Även vevlagret blev Phil Wood.
Styrstammen, ja, den blir snyggare nedvinklad men jag tycker bättre om sittställningen så här. Kanske en vanesak. Den klämmer f.ö. ett WTB Mountain Road Drop Bar. Tyvärr så lyckades jag inte hitta den äldre kromade varianten.
Det enda jag inte är 100% nöjd med är avslutningen på lindan som blev ganska tjock när jag använde Fizik's gelekuddar under en Brooks skinnlinda.
Kedjestyrare har jag en liggandes i rött/krom om det behövs.

Daner ska ha kudos för all hjälp, och är så klart en anledning till att det är mycket amerikanska delar. Men där finns också tyskt, italienskt, brittiskt och japanskt.
Jag kommer som sagt att försöka hitta någon som kan göra en utskuren klibba med en El Martillo-logga i vit skrivstil till diagonalröret. Kanske kan jag få tag på någon grek till uppgiften?

Du behöver efterdra skruvarna vart femte år så glöm inte det nästa år innan du tar premiärturen... :)

Ibland blir resultaten mer än summan av delarna och så är det i ditt fall - ett annat fall är vanlig multiplikation men det ska vi inte bry oss om nu.

Nissen skrev:
> Och jag som blir mobbad för att mitt 29:er bygge
> pågått i elva månader. Jag skall genast skicka
> alla mobbare till den här tråden! :-)

Den stora skillnaden är att Buddha faktiskt på börjat sitt bygge. Du har ju inte ens pillat av leveransplasten från ramen ännu. ;)

Snygg hoj för övrigt!

Buddha skrev:
> Fick ramen i september -06 och slaskade på
> styrlindan igår. Någon som bräcker det?
>

J-t snygg cykel!

Och angående frågan i rubriken, jag slår det.
Sommaren -99 (1999 alltså) köpte jag en ny Cannondale mtb-ram
som reades ut hos Cykelcity i Lund.
Tanken var att bygga en pendlarcykel med skärmar och pakethållare
med en snygg färgkombination, gul ram, röda v-bromsar, röda handtag etc.

Den är inte riktigt klar ännu...

Nu saknas bara däck och justering av bromsar och växlar så kan den rulla.
Fast däcken har saknats i ett par år nu...

Varför den inte har blivit klar? Latmasken? För många andra cyklar? För mycket arbete?
Jag har många fler bortförklaringar.

Så 11 år har gått och fortfarande inte klar med bygget, någon som slår det?

/Fedde

Senast redigerad av en moderator:
Stark andraplats kanske mitt singlespeedbygge hamnar på? Tog drygt 2 år att bygga ihop efter mycken letande på ebay diverse strul och ibland brist på pengar blev den i våras äntligen klar!

fedde; starkt jobbat och du är ju iaf på g.

En riktig dunderspezialare tar sin tid men jag kan tänka mig att det sitter en och annan som häckar på en fin ram som de inte ens funderat på vilka komponenter de ska inhandla till trots att de köpte ramen för en evighet sedan. Jag kan erkänna mig skyldig men vi är väl flera stycken va?

Tack! =)

> Den är sjukt snygg iaf. Vad vill du kalla klassen/typen av cykel?

Det är ju en CX-ram och det är väl det som avgör oavsett vad som sitter på, men CXDL då kanske?

> Går den att cykla på också?

Cykla? Jag cyklar inte.

> Men vore inte en enkel kedjestyrare en klok investering?

Jag har som sagt en liggandes. Än så länge har kedjan hållit sig på plats, men jag har bara hunnit med ett par mil på grus och asfalt än. Lite mer stök så sitter man väl kanske med nötterna i halsgropen..

> Är inte den där lite för fin för att cykla på? Typ en sån där cykel man bara har i soffan.

Det vore ju onekligen bekvämare, men vart skulle man då tillbringa tiden? Catch 22..

> Är den till salu?

Allt är till salu om bara bunten med tusenlappar blir tillräckligt hög.

> Så 11 år har gått och fortfarande inte klar med bygget, någon som slår det?

Skönt. Tack!

Äntligen!
Fan vad snygg Buddha! Måste klämma lite på den IRL, kanske när du kommer för efterriktning/kontroll av hjul. Ok dom har hängde för 3 år, och jag tror inte du spec. vikt längre, men ändo...
Snygg, snygg, snygg!

Långsamt?
Vem bryr sig.

Själv byggde jag "stegvis".
Ny ram o vev, resten gammalt skrot, köpte succesivt ifatt, efter några år komlpett (typ räntefri avbetalning).
Det enda som jag kommer att ha från skrot forever är framnavet, finnns inte bättre nytt än det urgamla camparecordnavet, om man snurrar igång framhjulet så kan man ta en fika innan det slutat snurra...

Och naturligtvis låter man ju styrröret vara okapat, vem vet när man blir stel i ryggen?

OdenXT skrev:
> Men sitter verkligen bakdäcket rätt monterat?

Nja, jag antar att du syftar på loggorna på däck/fälg? Jag insåg misstaget när jag hade satt hjulet på plats, men som du ser på framhjulet så gick dom inte att få helt centrerat där heller så jag beslutade mig för att skita i det!

Naugas skrev:
> ... så den
> är lika praktisk som ett rosa skägg... ;)

skegg.jpg ht=644

Tack för koncept förslaget!

Very good to see it!

I just had Richard install a new crank on a NOS 2003 Maverick ML 7.2 frame. It isn't as old as the 1999 Cannondale, but it beats your Hammer. ;-)

Ruggit fin hoj!

Om du har layout på hur loggan ska se ut så är det inget problem med klibbor! Ring 08-7987830 och fråga efter Tommy Edberg (det är inte jag men en kamrat).

Djävlar vad snyggt! Värd väntan! :D

Jag hoppas inte slå fedde men i värsta fall slår jag dig. Beställde PedalForce lyxplastram sommaren 2007. Fick ram och gaffel på hösten 2007. I år har jag faktiskt beställt styrlager, styrstam och styre.

Nästa år kanske jag köper hjul eller grupp...

Tillbaka
Topp